Tips om (onderweg) een reismaatje te vinden!

Op zoek naar een reisgenoot? Plaats hier je gegevens (data, bestemming en wat voor iemand je zoekt) en leg contact met mensen die misschien wel dezelfde planning hebben.
Plaats reactie
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Tips om (onderweg) een reismaatje te vinden!

Bericht door Tikva »

Allereerst heel veel succes met het vinden van een reismaatje je zit op het juiste forum.. Laat een berichtje achter of kijk wie er allemaal al op zoek zijn.
Het makkelijkst is het als je al wel een globaal idee heb wanneer en naar wel gebied je van plan bent te gaan. Maar wees ook flexibel. Een ideale reisgenoot heeft ongeveer dezelfde interesses en heel belangrijk hetzelfde budget.

Mocht het toch niet lukken van te voren een reismaatje te vinden is dit echt geen reden om van je reis af te zien.

Lees allereerst eens dit topic over de voor en nadelen van samen vs alleen reizen.
Ook alleen reizen heeft namelijk veel voordelen. Ervaren backpackers die zowel ervaring hebben met samen als alleen reizen zetten ze voor je op een rijtje..
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si558.html

Alleen vertrekken betekend ook absoluut niet dat je de hele tijd alleen blijft. En helaas andersom is het ook zo dat veel mensen samen vertrekken en alleen thuis komen. We hebben voor jou de beste tips verzameld over hoe je onderweg een reismaatje kunt vinden.

De beste plekken om onderweg een reismaatje te vinden!
Onderweg (bus/trein/boot)
Mischien wel een beetje verrassend. Maar ontzettend veel mensen ontmoeten een reismaatje tijdens een tripje met het openbaar vervoer. Eigenlijk logisch je zit een flink aantal uur samen in dezelfde bus, knoopt een praatje aan, besluit om kosten te besparen samen een taxi te nemen naar hetzelfde hostel en voila..

Gezamelijk activiteiten
Veel backpackers ontmoeten een reispartner tijdens een gezamelijke activiteit. In zuid/midden amerika is enkele weken spaans leren een van de populairste activiteiten. Maar denk ook eens aan een meerdaagse kook/massage o.i.d. cursus met andere backpackers. Een meerdaagse trekking is ook een tip. Maar ook tijdens een toertje van 1 dag kan je iemand ontmoeten waar het super mee klikt.

Accomodatie
Ook in je hostel kan je goed andere medereizigers vinden. Kijk van te voren in je reisgids en kies een populair hostels/guesthouse waar iets bij staat van family style avondeten (vooral in midden-amerika), een lounge of “great place to meet people”. Plaatsen waar mensen mensen vaak meerdere dagen blijven zijn hiervoor het geschiktst.

Tips om mensen aan te spreken!
En dan zie je daar een leuke jongen of meid zitten maar heb je geen flauw idee hoe je die aan moet spreken. Gelijk met de deur in huis vallen met “wil je de komende 3 maanden met mij reizen” is niet aan te raden. Je kunt altijd terug grijpen naar de klassieke 3 (waar kom je vandaan, welke landen ben je geweest, waar ga je naar toe?). Maar mischien werkt het beter om gewoon eens een wat andere vraag te stellen.. Zoals, ik wil morgen naar X toe ben jij daar al geweest.. Weet je toevallig een leuk restaurant/bar etc in de buurt?.. Niet zullen we anders dan samen gaan kijken. Of weet je wel een leuk restaurant, ga je daar vanavond weer heen. Heb je zin in gezelschap.

Als je toch alleen moet eten verstop je dan niet gelijk achter je boek. Ik heb zelf gemerkt dat zeker de helft van de keren dat ik alleen at iemand (meestal een stelletje of iemand die ook alleen was) vroeg of ik zin had mee te eten.

Heb je dan je maatje gevonden, vergeet dan niet al die andere nog alleen reizende backpackers. 3 kan nog beter zijn dan 2.
Harro
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2009 03:19

Re: Tips om (onderweg) een reismaatje te vinden!

Bericht door Harro »

Goede tips, Tikva

Ik ga meestal bewust alleen van start. Je komt op die manier de meest verschillende mensen tegen.
Natuurlijk wel je gezonde verstand gebruiken. Toen een paar Nederlandse jongens in Thailand over drugs kopen begonnen, was wat mij betreft het wel bekeken. o|O
Ik heb gereisd met oa: een Amerikaans Marinier (was goed tegen mijn vooroordelen over Amerikanen) met enorm veel kennis over de Aziatisch cultuur en daardoor , denk ik, toch meer gezien dan de gemiddelde backpacker.
De meest aparte reisgenoot was toch wel een proffessor a/d universiteit van Korea. Achteraf hoorde ik dat hij in Engeland in de gevangenis had gezeten wegens oplichting, daar Engels gestudeerd had en vervolgens een beste baan aan een uni had. Hij had blijkbaar zijn leven ietwat gebeterd, ik ben er namelijk ongeschonden uitgekomen.
Ook nog een paar weken gereisd met een Laotiaan (schrijf ik het zo goed?) die graag Engels wilde leren en ik kon wel een gids gebruiken. Eenmaal elders in het land bleek 'ie nog nooit zijn geboorteplaats Vientiane uit geweest te zijn. Toen had ik alleen een "tolk" die nog Engels moest leren. Voor hem waren de paar honderd kilometer een wereldreis, om hem te zien genieten van "zijn" reis was op zich al prachtig.
Een Deense "kunstenaares", die volgens mij zelf het kunstwerk was. Wat prachtige reacties van de bevolking opleverde.
Maar ook de "gewone" Nederlandse, Duitse etc mensen.

Grt, H

Ps. Mooie naam: Tikva!
Michael Molema
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2010 14:09

Re: Tips om (onderweg) een reismaatje te vinden!

Bericht door Michael Molema »

Wat ook ontzettend goed werkt: Glimlachen!
Overal.. ook als je in het restaurant zit. Mensen kijken op deze manieren erg vaak naar je en je straalt iets positiefs en vriendelijks uit. Als je daarna naar de tafel loopt om te vragen of je erbij mag zitten, is het antwoord altijd ja!
Maar het gebeurd bij mij eigenlijk vrij vaak dat mensen mij aanspreken. En de simpele vraag: hoe lang ben je hier al? is de makkelijkste opener. De rest gaat vanzelf... Mocht je het toch eng vinden om een vraag te stellen. Blijf dan gewoon net zo lang glimlachen totdat iemand vraagt waaromje zo extreem blij bent :)
Gebruikersavatar
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 apr 2010 16:44
Contacteer:

Re: Tips om (onderweg) een reismaatje te vinden!

Bericht door LovesStedentrips »

Goede tips tot zover!

Alleen reizen is inderdaad heerlijk! Het liefste begin ik een reis alleen en ik kijk wel wie ik onderweg tegenkom. Alleen eten is nog een beetje een obstakel. Dat boek is toch wel een gemakkelijke uitvlucht en na een dag rondsjouwen is lezen echt wel even fijn ;-)

De leukste reismaatjes die ik heb opgedaan onderweg waren 'bunk' maatjes, dus mensen die in een slaapzaal in het bed boven of onder me sliepen: je deelt toch wat hè. En tijdens het graven in je backpack of boze blikken werpen 'op de overbuurman die ritselt met een plastic zakje midden in de nacht' is een praatje zo gemaakt.

En als ik het écht niet meer weet: mee met een georganiseerd tochtje vanuit het hostel of een gratis stadswandeling oid. Daar kom je altijd mensen tegen die ook alleen reizen.
Heb je leuke tips over stedentrips?
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast