Great Inland Way

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Great Inland Way

Bericht door Reismeis »

Terug van weggeweest! O-)
We gaan in de zomervakantie met ons gezin 4 weken naar Australië *O*
We gaan via de Bruce Highway naar Cairns rijden (familiebezoek in Noosa Heads en Cairns), en via de Great Inland Way weer terug naar Brisbane. Voor dit laatste stuk hebben we ongeveer 7 dagen. Is er iemand die deze route ooit heeft gereden, tussen Cairns en Brisbane? Do's and don'ts? Tips qua overnachtingen en verborgen pareltjes?
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Great Inland Way

Bericht door Kims »

Hi!

Welkom terug :)

Ik heb delen van de Great Inland Way gedaan, niet als geheel. Grote stukken zijn outback en leeg, maar er zijn ook aardig wat bezienswaardigheden.
  • De Atherton Tablelands zijn het meer dan de moeite waard om aardig wat tijd door te brengen. Schitterende tropische regenwouden, mooie natuur, watervallen, wandelingen, leuke dorpjes, koffieplantages, heerlijke eten bij kabelkar bij Kuranda etc.
  • De Undara Lava Tubes zijn leuk om te bezoeken en zeer interessant. Een tour is aan te raden voor meer informatie en zo kun je de tubes ook in.
  • In Emerald kun je zelf safieren "mijnen" op een aantal plekken, grappige ervaring.
  • Carnarvon Gorge is ook een aanrader voor een dag of 2 als je van natuur en wandelen houdt. Er zijn veel verschillende soorten wandelingen van makkelijk tot pittig. Het is een schitterend gebied.
Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Re: Great Inland Way

Bericht door Reismeis »

Kims schreef: 05 apr 2023 05:09 Hi!

Welkom terug :)

Ik heb delen van de Great Inland Way gedaan, niet als geheel. Grote stukken zijn outback en leeg, maar er zijn ook aardig wat bezienswaardigheden.
  • De Atherton Tablelands zijn het meer dan de moeite waard om aardig wat tijd door te brengen. Schitterende tropische regenwouden, mooie natuur, watervallen, wandelingen, leuke dorpjes, koffieplantages, heerlijke eten bij kabelkar bij Kuranda etc.
  • De Undara Lava Tubes zijn leuk om te bezoeken en zeer interessant. Een tour is aan te raden voor meer informatie en zo kun je de tubes ook in.
  • In Emerald kun je zelf safieren "mijnen" op een aantal plekken, grappige ervaring.
  • Carnarvon Gorge is ook een aanrader voor een dag of 2 als je van natuur en wandelen houdt. Er zijn veel verschillende soorten wandelingen van makkelijk tot pittig. Het is een schitterend gebied.
Veel plezier!
Dank je wel! De Tablelands gaan we zeker bezoeken. Mijn man en ik vinden het daar prachtig, we willen het graag aan onze kinderen laten zien. Hopelijk gaan we dit keer een vogelbekdier spotten 8-) Bedankt ook voor de overige tips!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Great Inland Way

Bericht door Erik »

Heel erg leuk je weer te zien op het forum Reismeis!! Hopelijk blijf je nog even hangen ook na je vragen ;)

Mag ik een hele brutale vraag stellen? Zonder in detail te treden, aan wat voor budget moet je denken met 4 personen (twee volwassenen en twee kinderen) voor 4 weken? Alleen de vluchten lijken mij al rond de €5.000 te zitten toch? En dan heb je nog vervoer en overnachtingen nodig dus dan zit je al snel rond de 10.000 euro?

Het lijkt me best pittig om met twee kinderen het dag en nachtritme om te draaien? Hoe zien jullie dat?
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Re: Great Inland Way

Bericht door Reismeis »

Erik schreef: 11 apr 2023 14:37 Heel erg leuk je weer te zien op het forum Reismeis!! Hopelijk blijf je nog even hangen ook na je vragen ;)

Mag ik een hele brutale vraag stellen? Zonder in detail te treden, aan wat voor budget moet je denken met 4 personen (twee volwassenen en twee kinderen) voor 4 weken? Alleen de vluchten lijken mij al rond de €5.000 te zitten toch? En dan heb je nog vervoer en overnachtingen nodig dus dan zit je al snel rond de 10.000 euro?

Het lijkt me best pittig om met twee kinderen het dag en nachtritme om te draaien? Hoe zien jullie dat?
Ik ga kijken of ik hier en daar weer een nuttige bijdrage kan leveren! :)

Zeker mag dat, ik heb geen geheimen wat dat betreft! We hebben via het reisbureau vliegtickets gekocht voor 7000 euro (Emirates), mijn zoektocht leverde weinig betaalbaars op.. Stoelen reserveren was niet verplicht, maar vonden we wel zo prettig. Daardoor kwamen er nog wat stoelreserveringskosten bij (ongeveer 200 euro). We vliegen via Düsseldorf, omdat dit dik 1500 euro goedkoper was dan via Schiphol 0_0 Autohuur voor de gehele periode: 1800 euro (Sunnycars). We verblijven in totaal 13 nachten bij mijn twee gastgezinnen (Noosa Heads en Cairns), de overige dagen zitten we rond de 110 euro per nacht:
> 4+ persoons accommodatie met minimaal 1 slaapkamer
> soms inclusief ontbijt, soms exclusief ontbijt
> lunch/diner niet inbegrepen, maar wij bereiden dit altijd zelf
> er is altijd kookgelegenheid; of in de accommodatie, of in de gezamenlijke keuken.
De meeste uitstapjes op ons wensenlijstje zijn (bijna) gratis. Dagtrip Great Barrier Reef/eiland, Lone Pine Koala Sanctuary, whale watching en dat soort uitjes zijn duur, maar goed, dat weet je vooraf. We maken bewuste keuzes (zo gaan we bijvoorbeeld geen pretparken bezoeken). Brandstofkosten komen er natuurlijk nog bij.

We hebben geen idee hoe het zal zijn met kinderen, dat tijdsverschil. Onze kinderen zijn 7 en 8 - ze begrijpen min of meer wat een jetlag is, dat het maar tijdelijk is en wat wel en niet helpt. We gaan direct mee in het nieuwe dagritme en we hanteren daar zoveel mogelijk dezelfde tijden als hier (bv. 19.15u slapen, 7.00u opstaan - ja, allemaal ochtendmensen hier _O- ). De eerste dag verblijven we bij mijn 'gastzus' in Brisbane, zodat we allemaal kunnen uitrusten. De tweede dag rijden we naar Noosa Heads, waar mijn gastouders wonen. We zitten op loopafstand van het strand en het Noosa NP, dus we kunnen overdag lekker veel naar buiten. We stappen er zelf vrij relaxed in en zien wel hoe het gaat, maar bereiden ons tegelijkertijd voor op wat slechte nachten en korte lontjes ;)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Great Inland Way

Bericht door Erik »

Heel erg fijn dat je dit wilde delen. Ik had ook al verwacht dat de vliegtickets inderdaad het duurste zouden zijn. Je wilt toch een beetje op fijne tijden vliegen, niet al te veel gedoe met overstappen e.d. en een goede tijd aankomen. Je kinderen zijn al wat ouder dan ik dacht dus dat scheelt ook wel echt (denk ik).

Het huren van een auto valt me eerlijk gezegd nog best mee. Blijf natuurlijk een flink bedrag, maar het is goed te doen. Hoor goede verhalen over Sunnycars en heb er zelf ook 1 keer een auto gehuurd wat prima was. Dat je kan verblijven bij gastgezinnen scheelt ook echt enorm.

Het is wel erg fijn dat je een beetje weet wat je kan verwachten. En bijvoorbeeld met het zelf koken dat je altijd weet dat er wel ergens een BBQ in de buurt is en waar je gemakkelijk eten kan kopen.

Hoe dan ook ik zie dat je goed over je reisschema hebt nagedacht en daarbij ook goed rekening houdt met de kinderen. Knap puzzelwerk hoor! Ik ben enorm benieuwd naar je ervaringen en wat ik van jullie kan leren, het lijkt mij namelijk ook erg leuk om nog eens terug te gaan naar Australië.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Re: Great Inland Way

Bericht door Reismeis »

Erik schreef: 12 apr 2023 08:34 Heel erg fijn dat je dit wilde delen. Ik had ook al verwacht dat de vliegtickets inderdaad het duurste zouden zijn. Je wilt toch een beetje op fijne tijden vliegen, niet al te veel gedoe met overstappen e.d. en een goede tijd aankomen. Je kinderen zijn al wat ouder dan ik dacht dus dat scheelt ook wel echt (denk ik).

Het huren van een auto valt me eerlijk gezegd nog best mee. Blijf natuurlijk een flink bedrag, maar het is goed te doen. Hoor goede verhalen over Sunnycars en heb er zelf ook 1 keer een auto gehuurd wat prima was. Dat je kan verblijven bij gastgezinnen scheelt ook echt enorm.

Het is wel erg fijn dat je een beetje weet wat je kan verwachten. En bijvoorbeeld met het zelf koken dat je altijd weet dat er wel ergens een BBQ in de buurt is en waar je gemakkelijk eten kan kopen.

Hoe dan ook ik zie dat je goed over je reisschema hebt nagedacht en daarbij ook goed rekening houdt met de kinderen. Knap puzzelwerk hoor! Ik ben enorm benieuwd naar je ervaringen en wat ik van jullie kan leren, het lijkt mij namelijk ook erg leuk om nog eens terug te gaan naar Australië.
De tickets waren het duurst inderdaad, maar het viel me nog enigszins mee. De andere offertes die ik van het reisbureau heb gekregen waren 10k+, en hele onhandige tijden/vaak overstappen.. Nu vliegen we met Emirates (een maatschappij die zeer kindvriendelijk schijnt te zijn) en hoeven we maar 1x over te stappen (tussenstop van ongeveer 4/5 uur).

We hebben zelf ook goede ervaringen met Sunnycars. We hebben overigens niet de goedkoopste optie gekozen, die zat rond de 1600 euro.

De route is inmiddels uitgestippeld en bijna alle accommodaties zijn geboekt. Bij de meeste locaties hebben we ook een to do/to see wensenlijstje gemaakt. Via onze contacten in Australië hopen we ook op nog wat 'off the beaten path' tips. Onze kinderen hebben (nog) niet zoveel op hun lijstje staan; Mijn dochter wil een koala zien en mijn zoon wil naar een museum over de geschiedenis van Australië. Mijn lijstje daarentegen.. :@ Haha!

Ik zal mijn ervaringen t.z.t. delen. Het is een heel gepuzzel inderdaad en er gaat veel tijd in zitten, maar ik vind het wel heel erg leuk om te doen!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast