Wat word je eerste reis na corona

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Erik
Site Admin

Re: Wat word je eerste reis na corona

Bericht door Erik »

Elrosso schreef: 13 aug 2021 19:26 Het wordt Griekenland. Geen Canada door ander werk waardoor oktober niet uitkomt. Het virus is daar ook nog iets te onzeker voor als ander excuus om niet te gaan.
In welke zin bedoel je dat het virus te onzeker is om te gaan? Denk je dat ze de boel weer kunnen sluiten zodat je niet (terug) kunt gaan? Of bedoel je meer in het algemeen met de situatie van Canada?
Elrosso schreef: 13 aug 2021 19:26 Onze eerste reis na bijna 2 jaar!
Bizar dat we er al bijna zo lang mee te maken hebben hé?

Hoe gaat het met @Arnout3008, nog altijd in het buitenland?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Elrosso schreef: 14 aug 2021 18:55
menasil schreef: 14 aug 2021 08:57 Waar ga je heen in Griekenland?
Vanaf Athene naar het noorden. Dan via de westkust naar het zuiden van de Peloponnesos en weer terug naar Athene. Auto gehuurd en voor nu alleen de eerste nacht geboekt. We zien wel waar we uit komen.
Wij gaan naar het schiereiland Pilion. Ook heel erg mooi :) Als je de kans hebt om naar Meteora te gaan, zeker doen! Erg mooi!
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Meteora gedaan. Was zeker mooi. We zijn nu nog een week zoet met rond rijden.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hoe is het reizen? Is het een beetje te doen, en weinig grote obstakels?
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Erik schreef: 01 sep 2021 08:43 Hoe is het reizen? Is het een beetje te doen, en weinig grote obstakels?
Reizen gaat goed. We hebben onze huurauto. Corona bestaat bijna niet in Griekenland. Ze lopen met mondkapjes binnen maar vaak alleen over de mond. Afstand moet je zelf bewaken (2 meter) dat doen ze weinig hier. Ze geven handen, kussen elkaar onder het moto: Onze cultuur nou eenmaal (letterlijk gezegd).

Sommige hotels zijn extreem voorzichtig met overal kuchschermen en anderen weer helemaal niet, loop je zonder mondkapje de ontbijtzaal in. We zijn 1 maal een ontbijtzaal uitgevlucht omdat op 30m2 30 personen binnen kwamen. We kunnen overal uit eten en zitten overal buiten. Eigenlijk merken we er weinig van, behalve dat het heerlijk rustig is op veel toeristische plekken. Ik zou zeggen: GA! NU! De enige controle op corona was op het vliegveld en 1 keer is ons gewezen op het hebben van een corona pas. Voor de rest helemaal niets! In winkels heeft iedereen wel mondkapjes op.

Wij hebben er geen spijt van. Het is zeker aan te raden. Geen grote obstakels. Heerlijk rustig vaak zelfs, helemaal alleen bij de opgravingen van Delphi en Oud Messine, FANTASTISCH!
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Fijn om te horen dat het zo goed is verlopen! Van vrienden die op vakantie zijn geweest ook positieve verhalen gehoord. Wel moet je goed je "administratie" op orde hebben en zorgen dat je jezelf goed voorbereid. Maar wanneer je dat eenmaal doet....

Het is wel bijzonder dat sommige bestemmingen zo rustig zijn terwijl andere juist nog altijd even druk lijken. Wat ik begrepen heb is dat in sommige Spaanse steden het "vanouds" druk was.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik ben eind 2019 voor het laatst op reis geweest. Normaal gesproken ga ik in de winter naar een warme bestemming. Nu heb ik er bewust voor gekozen om in Europa te blijven en ga in november een aantal weken naar de Algarve. Doorgaans is het daar dan nog wel aardig weer en relatief rustig. Ik heb in verschillende plaatsen vakantiehuisjes geboekt die tot een week van tevoren kosteloos te annuleren zijn mocht de coronasituatie onverhoopt verslechteren. Dat viel nog niet mee trouwens, vaak zie je een termijn van één of zelfs twee maanden voor kosteloos annuleren.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Erg leuk je weer op het forum te zien @ketting ! Heb je dat boeken bij een site als bookin.com gedaan of rechtstreeks? Ik heb begrepen dat hotels en vakantiehuisjes nu extra coulant (kunnen) zijn bij boekingen die rechtstreeks zijn vs via een portal. Zeker ook omdat ze geen kosten hoeven te betalen bij annulering e.d.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

@Erik Dat heb ik wel via een bekende portal gedaan, mede om eventueel gedoe bij annuleren te vermijden. Was evenwel niet duur, woningen/appartementen voor circa E300 per week, autootje huren voor E15 per dag en klaar. In het laagseizoen is ideaal.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heel begrijpelijk! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Elrosso schreef: 06 sep 2021 16:18
Erik schreef: 01 sep 2021 08:43 Hoe is het reizen? Is het een beetje te doen, en weinig grote obstakels?
Reizen gaat goed. We hebben onze huurauto. Corona bestaat bijna niet in Griekenland. Ze lopen met mondkapjes binnen maar vaak alleen over de mond. Afstand moet je zelf bewaken (2 meter) dat doen ze weinig hier. Ze geven handen, kussen elkaar onder het moto: Onze cultuur nou eenmaal (letterlijk gezegd).

Sommige hotels zijn extreem voorzichtig met overal kuchschermen en anderen weer helemaal niet, loop je zonder mondkapje de ontbijtzaal in. We zijn 1 maal een ontbijtzaal uitgevlucht omdat op 30m2 30 personen binnen kwamen. We kunnen overal uit eten en zitten overal buiten. Eigenlijk merken we er weinig van, behalve dat het heerlijk rustig is op veel toeristische plekken. Ik zou zeggen: GA! NU! De enige controle op corona was op het vliegveld en 1 keer is ons gewezen op het hebben van een corona pas. Voor de rest helemaal niets! In winkels heeft iedereen wel mondkapjes op.

Wij hebben er geen spijt van. Het is zeker aan te raden. Geen grote obstakels. Heerlijk rustig vaak zelfs, helemaal alleen bij de opgravingen van Delphi en Oud Messine, FANTASTISCH!
Grappig, in het dorpje waar ik verbleef was het mondkapjes gebruik wel heel strikt binnen (bakker, supermarkt) en als het drukker werd op het terras, dan droeg het personeel ook een mondkapje op buiten. Ook werd de transferbus staande gehouden voor controle op dragen van mondkapjes. Ik hoorde van mijn ouders dat op het eiland waar zij verbleven, er ook strenge controle was bij ingang van musea of je wel gevaccineerd was etc. Maar moet wel zeggen dat door het buitenleven, corona even helemaal weg leek. Al was het ook erg rustig dus afstand houden lukte over het algemeen erg goed ;-)
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Er werd ook overal mondkapjes gedragen maar veelal niet over de neus, afstand houden deden ze weinig, gaven elkaar kussen en handen. Hiermee bedoel ik dat er voor de Griek geen corona bestaat. Uiteraard is het er wel. Wij probeerden wel afstand te houden en wezen daar de Grieken soms ook op.
We zijn nu 3 weken terug en geen klachten gehad (we zijn ook gevaccineerd). Dus gewoon naar Griekenland gaan en genieten.
Arnout3008
Reisexpert

Bericht door Arnout3008 »

Erik schreef: 17 aug 2021 10:59 Hoe gaat het met @Arnout3008, nog altijd in het buitenland?
Ja zeker! Ik had de post even gemist.. Beetje druk geweest. Woon nog steeds op Bonaire, inmiddels een baan gevonden als Account manager bij een drankgroothandel, een baan die ik vorig jaar december in Nederland niet kon vinden maar wel graag zou willen doen; verkopen aan de horeca (blijft toch deel van je, zeker na 12 jaar in de branche gewerkt te hebben) en mijn studie kunnen toepassen. Voorlopig blijf ik nog wel even op Bonaire zitten. Komende week vlieg ik voor 5 dagen naar Curaçao, korte reis voor werk :) en mag ik niet klagen dat ik op een Caribisch eiland woon.

Eilandhoppen lukt helaas nog niet echt, daarvoor zijn de tussen-eilandse vluchten nog niet stabiel genoeg en simpelweg erg duur op dit moment. Retourvlucht naar Curaçao (20min heen & 20 terug) kost $175,-..

Hoe is het bij jullie? Al meer reisplannen nu de wereld weer langzaam aan open gaat?
Once a year, go someplace you’ve never been before.

menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Arnout3008 schreef: 11 okt 2021 04:42
Erik schreef: 17 aug 2021 10:59 Hoe gaat het met @Arnout3008, nog altijd in het buitenland?
Ja zeker! Ik had de post even gemist.. Beetje druk geweest. Woon nog steeds op Bonaire, inmiddels een baan gevonden als Account manager bij een drankgroothandel, een baan die ik vorig jaar december in Nederland niet kon vinden maar wel graag zou willen doen; verkopen aan de horeca (blijft toch deel van je, zeker na 12 jaar in de branche gewerkt te hebben) en mijn studie kunnen toepassen. Voorlopig blijf ik nog wel even op Bonaire zitten. Komende week vlieg ik voor 5 dagen naar Curaçao, korte reis voor werk :) en mag ik niet klagen dat ik op een Caribisch eiland woon.

Eilandhoppen lukt helaas nog niet echt, daarvoor zijn de tussen-eilandse vluchten nog niet stabiel genoeg en simpelweg erg duur op dit moment. Retourvlucht naar Curaçao (20min heen & 20 terug) kost $175,-..

Hoe is het bij jullie? Al meer reisplannen nu de wereld weer langzaam aan open gaat?
Wat fijn dat je een baan hebt gevonden!

Na weekje Griekenland, afgelopen week mijn eerste schaatstrip naar het buitenland geboekt. *O* Het blijft een gok. Enerzijds of je als toerist het land binnen mag, anderzijds of je als toeschouwer het stadion in mag. Het is Noorwegen geworden. Dat was ook mijn laatste buitenlandse schaatstrip toen corona uitbarstte (maart 2020). Vrij laat voor ons doen (het is al over 4,5 week) maar er was gelukkig nog een appartement vrij met keuken voor een leuke prijs.

Daarnaast staat mijn trip naar een concert in Bristol nog steeds in de planning (oorspronkelijk juni 2020). De datum is voor de derde keer verplaatst en nu februari 2022. Voucher bij KLM allang laten uitbetalen in het voorjaar en nu ze de vouchers ook aanbieden als je zelf annuleert voor vluchten tot 1 april 2022, maar meteen vliegticket geboekt. Dan zien we tzt wel of we kunnen gaan want UK blijft lastig... Het heeft voor mij niet zoveel zin om restitutie aan te vragen voor het concertticket want merendeel bestond uit administratie en verzendkosten naar Nederland dus als het concert doorgaat maar voor mij is het teveel moeite (Engeland heeft nu nog 2 testen, op dag 2 en voor vertrek naar NL, ook al ben je gevaccineerd) dan laat ik het schieten.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik kom hier (na heel lang) weer eens bijlezen. Eigenlijk zijn we tijdens corona niet gestopt met reizen maar de bestemmingen aangepast. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met het "blijf in nederland" advies. Waarom zou je wel met zijn allen op naar een volle camping/vakantiepark/hotel in Nederland mogen maar niet naar een land waar de besmettingen lager waren dan in Nederland. Zo zijn we in februari naar Luxemburg geweest, in mei naar Kroatië, in de zomer naar Frankrijk en Zweden (toen er al wel meer mocht) en nu in de herfstvakantie naar Georgië. Toch echt Azië met een Europees randje.

Normaal plan ik alles ver vooruit en heb je heel veel voorpret in routes bedenken en accommodatie zoeken. Nu alles last-minute. De regels veranderen zo vaak. Dat maakt het wel lastig. Je moet zelf heel flexibel zijn.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie