zuid-amerika of Azie?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
katrien

zuid-amerika of Azie?

Bericht door katrien »

Wie is er in allebei de continenten geweest en kan mij vertellen wat fijner reizen is en qua budget? En natuurlijk de mening over de schoonheid van de 2 continenten.

Alvast bedankt!

Gr Katrien
bolletjeom
Reisexpert

Re: zuid-amerika of Azie?

Bericht door bolletjeom »

Ik ben alleen (lang) in Ecaudor geweest in Zuid-Amerika en in een hoop Aziatische landen.

Qua budget is Azie echt heel veel goedkoper. Qua veiligheid is Azie echt heel veel veiliger, Qua eten is Azie echt heel veel lekkerder en gevarieerder, Qua communicatie in het engels kom je in Azie heel veel verder. Qua infrastructuur en toertjes gericht op backpack toeristen is het in Azie ook een stuk gemakkelijker.
Qua schoonheid....tja....das dan weer heel persoonlijk natuurlijk. Lekkere eilanden met relaxte stranden zijn in Azie op veel plekken waar je in Zuid-Amerika een beetje moet zoeken. Echt hoge bergen zijn dan weer niet echt te vinden in zuid-oost Azië. Zuid-Amerika heeft Jungle met beestjes, in Azie hebben ze jungle met hele andere beestjes.
Cultuur. Op beide continenten lopen nog volkeren in traditionle kleding etc. En op beide continenten moet je moeite doen om die te vinden tussen de verwesterde mensen.

Wanneer je nog niet zoveel backpack ervaring hebt zou ik je aanraden eerst naar Azie te gaan. De veiligheid in zuid-amerika vraagt toch wel om een beetje ervaring /streetsmart heid.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Qua budget is Azie echt heel veel goedkoper. Qua veiligheid is Azie echt heel veel veiliger, Qua eten is Azie echt heel veel lekkerder en gevarieerder, Qua communicatie in het engels kom je in Azie heel veel verder. Qua infrastructuur en toertjes gericht op backpack toeristen is het in Azie ook een stuk gemakkelijker.
Je weet ze er ook wel uit te vissen he, haha! Een aantal dingen wil ik graag even nader toelichten.
- Azie is idd veel goedkoper. Het enige land dat bij Azie prijzen in de buurt komt (nou ja, misschien wel wat goedkoper dan de duurdere ZO Aziatische landen) is Bolivia. Maar in Colombia, Ecuador en Peru heb je ook prettige prijzen hoor. Brazilie vind ik gewoon echt duur, Chili staat daar ook om bekend maar vond ik nog wel meevallen, en Argentinie viel tegen qua prijsniveau. Vooral accomodatie is daar duur; soms richting het dubbele van wat er in die (verouderde) LP staat. Ja, Argentinie is even goedkoop geweest na die peso crisis, maar wordt alweer hard duurder.

- Azie is idd veiliger, maar toch valt het nog wel mee hoor in Zuid Amerika. Ja, gettowijken moet je natuurlijk niet heel gaan, maar verder zijn het vooral zakkenrollers enzo. Ik heb heel lang in Zuid Amerika gereisd, en zelf geen agressieve locals gezien....

- Het eten in Azie is idd veel beter. In Zuid Amerika kun je alleen in Argentinie kun je lekker eten....

- Qua communicatie in het Engels heb je ook gelijk. Maar ik wil daar wel bij aantekenen dat als je de moeite neemt om Spaans te leren, dat je dan juist weer beter met locals kunt communiceren dan in Azie. Als je in Azie locals tegenkomt die geen Engels spreken, dan zul je handen en voeten moeten gebruiken. Niemand wil Thais leren (daar heb je toch echt niks aan geloof ik ;) ), en volgens mij is het ook nog eens heel moeilijk.

-
Qua infrastructuur en toertjes gericht op backpack toeristen is het in Azie ook een stuk gemakkelijker.
. Hier ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Het bussensysteem is in Zuid Amerika heel goed, en hostels zijn ook niet moeilijk te vinden. En op de toeristische plekken heb je bergen bureautjes waar je in no-time een tourtje geboekt heb. Ben je alweer vergeten hoe makkelijk dat gaat in de Mariscal in Quito ;) ?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Qua schoonheid....tja....das dan weer heel persoonlijk natuurlijk. Lekkere eilanden met relaxte stranden zijn in Azie op veel plekken waar je in Zuid-Amerika een beetje moet zoeken. Echt hoge bergen zijn dan weer niet echt te vinden in zuid-oost Azië. Zuid-Amerika heeft Jungle met beestjes, in Azie hebben ze jungle met hele andere beestjes.
Qua stranden heb je gelijk. Goede stranden heb je in Zuid Amerika alleen aan de Caribische kust en Brazilie en Uruguay. Het hele stuk van Ecuador tm Chili/Argentinie heb je die nauwelijks. Eigenlijk alleen Mancora in Noord Peru. In onze winter heb je ze in Ecuador ook wel, maar in onze zomer is het daar niet echt strandweer.

Maar (ja hoor, hier komt ie ;) ) ik vind Zuid Amerika in het algemeen wel mooier, en vooral gevarieerder. De bergen heeft Rudi al genoemd, maar ik wil er een aantal specials aan toevoegen die ZO Azie niet heeft: De Galapagos eilanden! Salar de Uyuni! De Atacamawoestijn. En wat te denken van Patagonie? Patagonie is trouwens wel goed vergelijkbaar met Nieuw Zeeland. Dus als je in ZO Azie ook NZ meepakt, dan maakt dat weer niet zoveel uit. Puntje is dan wel dat je budgetvoordeel dan weer grotendeels wegvalt.
bolletjeom
Reisexpert

Ben je alweer vergeten hoe makkelijk dat gaat in de Mariscal in Quito ?
Hier heb je gelijk...en ook weer niet. Probeer eens s avonds of op zaterdag en zondag in de Mariscal een burotje te vinden dat open is. Azie heeft die heerlijke 24 uurs economie 8-)

Veiligheid is wel te overzien. Maar feit is toch wel dat je in Azie nauwelijks allert hoeft te zijn terwijl je dat in Z-A eigenlijk altijd moet zijn. Wat ik fijn vind aan Azie is dat je als vrouw tot diep in de nacht alleen de straat op kan. Gewoon wat rond lopen, een restaurantje of barretje in kunt stappen.
In Z-A kan dat ook op sommige plekken maar op veel plekken ook niet.
Werd er een beetje simpel van in Quito dat ik voor 2 blokken verderop een taxi moest pakken en dan al een afspraak moest hebben in een kroeg
Zelfs in Banos en Mindo enzo zorgde ik toch liever dat ik 's avonds niet alleen over straat ging.

Erik heeft een punt de de Galapagos bijzonder zijn ( bijzonder duur ook...hahaha), Woestijnen en zoutmeren, tja.
Azie is ook mongolie en China, daar is wel wat woestijn te vinden. Het unieke Karstgebergte van Azie zie je weer niet in Z-A. En zo heeft ieder continent zijn eigen hoogtepunten....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Klopt! Maar de meeste mensen nemen Mongolie niet mee in een Zuid-Oost Azie combo denk ik.

Wat betreft die 24-uurseconomie heb je ook gelijk. Sterker nog: In Bolivia en Uruguay (dacht dat dat zo was in Montevideo)is zaterdag ook alles dicht! Da's pas irritant. Maar verder moet je daar gewoon een beetje rekening mee houden als je een toertje wilt boeken. In Quito is een weekend uitrekken om naar Galapagos trips te gaan shoppen idd niet handig! Maar volgens mij kun je op heel toeristisch plaatsen (Cusco bv/misschien, kan ik me niet herinneren) in Zuid Amerika ook wel toertjes boeken in het weekend.

En over Quito. Ja, klopt, en jij weet het ook. De Mariscal in Quito is een van de onveiligste plaatsen in Zuid Amerika! Maar in de goede buurten van Santiago en Buenos Aires kun je 's avonds rustig over straat lopen hoor. En in Medellin (ja, echt!), zat ik in een hostel in zo'n goeie buurt (volgens de eigenaar misschien nog wel veiliger dan Europa ;) ) dat je rustig naar het uitgaansgebied kon lopen 's avonds. Het is wel idd zo dat je waakzamer moet zijn in Zuid Amerika, en da's een nadeeltje. Vooral als je met al je spullen op weg bent van het ene hostel naar het andere. Maar als je spullen dan weer veilig ergens liggen, dan valt dat ook wel weer mee.

ps. De Galapagos (ZA) special is idd erg duur, maar de Salar de Uyuni special juist weer helemaal niet c_/
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

azië is niet alleen zuidoost azië. ben nog nooit in de andes geweest en dat zal ongetwijfeld verschrikkelijk mooi zijn maar wat dacht je van de himalaya en de hindukush?
woestijn vind je ook in india of turkmenistan, zoutmeren vind je ook in tibet.
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ja, is ook zo. Maar omdat het een vrij algemene vraag is, heb ik hem maar geinterpreteerd door een vergelijking te maken, laten we zeggen "de meeste gebruikelijke backpackroute in Azie". Rondjes Thailand, Laos, cambodje, Vietnam enzo. Rudi deed dat ook, want ze zei dat er in Azie geen bergen waren. En dat terwijl de Mount Everest dan wel niet het punt is dat het dichtste bij de zon staat, maar toch redelijk hoog is c_/
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Interessant topic! Aangezien ik alleen een keertje in Azië geweest ben en nog nooit in Zuid-Amerika, kan ik de vergelijking niet maken op basis van eigen bevindingen.

Het zijn beiden interessante continenten natuurlijk. Azië is ook erg groot (van de Oeral en Israël/ Palestina tot aan Nieuw Guinea en Japan is behoorlijk groot). Zuid-Amerika is natuurlijk ook erg groot maar mijn gevoel zegt me dat er qua cultuur en natuur in Azië nog wat meer diversiteit is (let wel: nooit in Zuid-Amerika geweest).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Rudi deed dat ook, want ze zei dat er in Azie geen bergen waren
Echt hoge bergen zijn dan weer niet echt te vinden in zuid-oost Azië.
Rudi zei: Zuidoost Azie omdat ik idd van de meest gangbare backpack route uitging.

Denk dat Lasofan wel gelijk heeft dat er minder verschil zit tussen een chileen en een colombiaan dan tussen een Mongool, een Indo en een Iranees
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ben ik het mee eens. Er zitten enorme verschillen tussen een Jordanier, een Pakistaan, een Indier, een Thai en een Japanner. Maar zijn de verschillen in ZO Azie ook groot? Dat kan ik niet beoordelen, omdat ik alleen ooit een in Thailand geweest ben (en die Thai trouwens niet leuk vond ;) ).

Ik vind de verschillen in Zuid Amerika vergelijkbaar met Europa. Peruanen lijken op Nederlanders, Ecuadorianen lijken op Ieren, Argentijnen lijken op Italianen etc. Oh ja, ooit al eens (een niet al te succesvol) onderwerp over aangemaakt. zuid-amerikanen-europeanen-wie-lijkt-wie-t1496.html. Grappig trouwens dat je Chilenen en Colombianen vergelijk, want ze lijken idd op elkaar. Beide volkeren zijn vriendelijk en behulpzaam (heel wat anders dan de onbeschofte Bolivianen!). Wel een groot verschil: de Colombiaanse vrouwen zijn nogal wat mooier dan de Chileense vrouwen 8-) .
katrien

Bericht door katrien »

Hey mensen...

Leuk hoor al jullie reacties te lezen! Super! Bedankt! Nu ga ik alleen echt aan het twijfelen..haha...! Ik heb idd nog nooit echt alleen gebackpackt en vandaar dus erg benieuwd naar verhalen van andere reizigers.
Ik ben heel veel ervaringen van mensen aan het navragen aan familie en vrienden die er ook al geweest zijn.
Zelf ben ik alleen nog maar in zuid-afrika, namibie, botswana, zimbabwe geweest en tja dat is niet te vergelijken.
Het is allemaal reuze spannend om die stap te zetten. Tja en alleen als vrouw moet je toch alles goed op een rijtje zetten voor dat je de stap gaat wagen.
Maar ik hoop nog veel reacties te lezen. Erg leuk om te lezen en de 'discussies' die er dan zijn..haha..

Gr Katrien
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

katrien schreef:Wie is er in allebei de continenten geweest en kan mij vertellen wat fijner reizen is en qua budget? En natuurlijk de mening over de schoonheid van de 2 continenten.
Zuid- Amerika alleen Bolivia en Peru... kwa budget reken op een 25-35 euro p.p.p.d.
Natuur: Super mooi is natuurlijk Salar Uyuni, en niet te vergelijken met ergens anders waar ik ben geweest. Het hele desolate landschap in de omgeving is echt prachtig. Door de bergen is de natuur ook echt super afwisselend. Zo zit je op het strand (oke niet tropisch en met palmbomen,maar toch), en in de woestijn. Een dag later kan je in het regenwoud zitten of in de besneeuwde bergen. Voordeel vond ik ook dat je doordat je de taal redelijk snel kunt leren je makkelijker meer diepgaande gespreken hebt met locale mensen. Er zijn minder backpackers wat zowel een voordeel als een nadeel is. En als je houdt van oude-culturen dan is Peru natuurlijk echt de ultieme bestemming want nergens vind je zoveel en zoveel afwisseling in 1 land.

Azie: Midden-Oosten (oman, bahrein, israel etc) = niet goedkoop , Nepal & India & zuid-oost azie weer wel met budget van ongeveer 20 p.p.p.d.
Natuur: Er zijn ook echt hoogtepuntjes hoor, zeker de Himalaya. Ook de hele droge, rode bergen in Oman zijn super mooi. Natuurlijk ook de mooie stranden al zijn jammer genoeg zo populair dat dat wel afdoet aan de schoonheid. Onderwater leven is dan wel weer geweldig mooi. Toch vind ik met uitzondering van bij Nepal of Indonesie de afwisseling een stuk minder groot dan in Zuid-Amerika. Na een aantal maanden had ik wel weer zin in iets anders dan groen. De absolute pluspunten van Azie zijn zeker het eten en helemaal de overall relaxtheid. De locale bevolking, de sfeer, het klimaat alles straalt gewoon een heel erg ontspannen gevoel uit (met grote uitzondering India). Openbaar vervoer is lekker makkelijk, er zijn veel toeristen dus ook faciliteiten.

Ik kan zelf niet kiezen hoor, Zuid-Amerika heeft toch wel een speciaal plekje in mijn hart, ook omdat ik daar voor het eerst echt ging backpacken. Maar dat Azie gevoel trekt me ook heel erg, zeker voor een vakantie.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

En als je houdt van oude-culturen dan is Peru natuurlijk echt de ultieme bestemming want nergens vind je zoveel en zoveel afwisseling in 1 land.
INDIA!

Toch vind ik met uitzondering van bij Nepal of Indonesie de afwisseling een stuk minder groot dan in Zuid-Amerika.
INDIA!

wat betreft oude culturen, alles is zo'n beetje begonnen in de indus vallei. daarnaast veel culturele overblijvselen van islamitische, hinduistische, buddhistische, jainistische rijken etc... mooie is dat al deze culturen ook nog sterk leven in india (hoewel je voor budhisten iets langer moet zoeken). zo is varanasi bijvoorbeeld de langst bewoonde stad in de geschiedenis (samen met damascus)

daarnaast nog ongelooflijk veel verschillende tribale culturen. vergeet niet dat india ook ladakh en kashmir is en het noord-oosten!

wat betreft natuur: himalaya gebergte tot woestijnen, jungle tot tropische stranden...

sorry, moet altijd even opkomen voor india :P
amassakoul
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Het is toch een beetje appels met peren vergelijken vind ik. Ik kan toch niet echt zeggen wat ik mooier, leuker etc vind. Het ligt er maar net aan wat je zoekt. Beide continenten hebben mooie natuur. Azië heeft jungle, geweldige eilandjes, rijstvelden, bergen etc. Maar in Zuid-Amerika vind je meer afwisseling - vulkanen, meren, extreem hoge bergen, woestijn, zoutvlaktes, jungle, regenwoud, strand...
Azie is echt een stuk goedkoper. Maar wanneer je een tentje bij je hebt is camperen in Argentinië bijvoorbeeld weer goed te doen. Het ligt er ook maar net aan welke landen je wilt bezoeken. Qua cultuur lijken Chili en Argentinië meer op Europa, terwijl Bolivia en Peru bijvoorbeeld weer totaal anders zijn. Ik vond Azië meer een `belevenis` zeker als je van de geijkte route afwijkt. Kortom, bedenk goed wat je zoekt qua cultuur, activiteiten, natuur en denk aan je budget: lukt het ook om binnen je budget alles te doen wat je wilt?
Plaats reactie