Cairns - Adelaide met campervan in sep/okt

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
JoyceP

Cairns - Adelaide met campervan in sep/okt

Bericht door JoyceP »

Nu we dankzij corona alle tijd hebben om een toekomstige reis uit te stippelen en ondertussen te sparen, hebben m'n vriend en ik besloten om in het najaar van 2022 richting Australië te trekken! In de hoop dat het land tegen die tijd weer bereikbaar zal zijn :) We werken beiden, dus zullen beperkt zijn tot zo'n twee maanden tijd.

We zouden een campervan willen huren en focussen vooral op natuur (zonder de steden te willen overslaan, uiteraard). Ons voorlopig idee qua reisroute is de volgende:
- Cairns
- Brisbane
- Sydney
- Melbourne
- Adelaide

Ik krijg echter de indruk dat dit best veel en lange afstanden zijn om in twee maanden te doen? Is dit haalbaar? We zouden graag de tijd nemen om niet louter de toeristische plekken te passeren, maar ook wat minder drukke/hippe plaatsen te bezoeken, rustig te kamperen,... Ik kan enorm genieten van strand en zon, maar we zijn beiden geen "zonnekloppers" en hebben dus geen nood aan dagenlang strandliggen, waarmee we misschien wel weer tijd winnen? Ook steden zijn voor ons niet het belangrijkst (ik denk dat we liever tijd spenderen aan kleine kustdorpjes dan aan de grote steden).

Edit: ik zou heel graag de Great Ocean Road doen, maar dit impliceert toch echt wel een zeer grote afstand als we vanuit Cairns vertrekken. Na nog wat extra opzoekwerk gisteren de Great Tropical Drive ontdekt: een route door het tropische noordoosten van Queensland, langs de kust omhoog en door het binnenland terug richting zuiden. Gaat langs verschillende soorten landschappen, natuur, cultuur; dit spreekt ons heel erg aan. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt me in september nog te doen qua temperatuur en regen.
Als we deze lus zouden doen in zo'n drie weken, zouden we daarna nog vijf weken overhebben. In dat geval zou ik best Sydney als eindpunt nemen, denk ik. Tips? :)

Alvast bedankt!
Kims
Reisexpert

Re: Cairns - Adelaide met campervan in sep/okt

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie reisplannen hebben jullie!

Of jullie reis haalbaar is in 2 maanden, ligt er helemaal aan hoe (snel) jullie willen reizen/wat jullie willen doen en zien en hoeveel flexibiliteit jullie willen hebben... Maar het is hoe dan ook inderdaad een enorme afstand wat veel rijden zal inhouden. Persoonlijk denk ik dat minder meer is in dit geval, zeker als jullie er van houden om wat langer op plekken te blijven, rustig willen kamperen of spontaan nieuwe bestemmingen willen ontdekken die ongetwijfeld op jullie pad zullen komen.

Ik ken de Great Tropical Drive niet an sich, maar wel het merendeel van de bestemmingen. Ziet er goed uit, het is een schitterend, divers gebied. September is nog te doen inderdaad, maar het wordt dan wel snel warmer en vooral benauwder met eventueel al wat regen. Het is daarom wel een rustiger tijd. Daarna eindigen in Sydney is te doen, dan hebben jullie redelijk wat tijd voor de trip na de Great Tropical Drive. Ik zou niet meer inplannen, maar zoals gezegd dat is persoonlijk.

Succes met de planning!
Laat maar weten als jullie meer vragen hebben ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
JoyceP

Bericht door JoyceP »

Hoi Kims!

Bedankt voor je snelle reactie. Fijn om van een kenner te horen dat het noordoosten van Queensland echt zo schitterend is al wordt beweerd, dat bevestigt onze keuze toch wel. Ik ga ook akkoord dat "meer minder is" in dit geval, zeker met een campervan lijkt het me heerlijk om zonder strakke planning op ontdekking te kunnen gaan. Sydney zal dan ook ons eindpunt worden. Geeft meteen een goed excuus om later nog eens terug te keren om het westen en het zuiden te zien!

Ik ga ongetwijfeld nog honderd-en-één vragen krijgen, maar momenteel willen en kunnen we nog niets vastleggen omdat het nog te ver in de (onvoorspelbare) toekomst ligt. Mijn hoop gaat nu vooral uit naar het openstellen van de Australische grenzen!
Wel vroeg ik me nog af wat de gangbare prijs is voor een vliegticket richting Australië vanuit België (of NL). Ik merk dat ik al enthousiast ben als ik een retourticket vind voor ongeveer €1000, maar is dat echt al een goeie deal of kan het nog goedkoper?
Ik overweeg ofwel een open jaw ticket (heen naar Cairns / terug vanuit Sydney) ofwel een retour naar Sydney en een binnenlandse vlucht Sydney-Cairns. We zijn op zich wel flexibel qua datum. Ook tips daaromtrent zijn altijd welkom :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

JoyceP schreef: 15 apr 2021 14:05 Ik ga ongetwijfeld nog honderd-en-één vragen krijgen, maar momenteel willen en kunnen we nog niets vastleggen omdat het nog te ver in de (onvoorspelbare) toekomst ligt. Mijn hoop gaat nu vooral uit naar het openstellen van de Australische grenzen!
Ik las gisteren volgens mij dat nu gesproken wordt dat het land pas weer volledig opengesteld wordt wanneer alle Australiërs gevaccineerd zijn. Wanneer dat precies zal zijn weet ik niet, maar ik mag toch hopen dat ze deze klus voor september 2022 geklaard hebben.
JoyceP schreef: 15 apr 2021 14:05 Wel vroeg ik me nog af wat de gangbare prijs is voor een vliegticket richting Australië vanuit België (of NL). Ik merk dat ik al enthousiast ben als ik een retourticket vind voor ongeveer €1000, maar is dat echt al een goeie deal of kan het nog goedkoper?
Ik ben het Australië forum een beetje aan het opschonen en heb alle vliegticket vragen bij elkaar gezet, zie: vliegticket-australie-t8601.html . Als ik mij niet vergis is €1.000 een goede prijs voor een ticket en zelfs goedkoper dan "normaal". Ik denk wel dat zodra reizen weer binnen handbereik komt dat de prijzen snel zullen stijgen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Fijn dat je wat aan het advies hebt. Klinkt als een goede aanpassing aan jullie plannen. Ik hou er ook van om vrijheid en flexibiliteit te hebben als ik reis. En laat maar komen die vragen als je ze hebt ^O^
JoyceP schreef: 15 apr 2021 14:05 Ik ga ongetwijfeld nog honderd-en-één vragen krijgen, maar momenteel willen en kunnen we nog niets vastleggen omdat het nog te ver in de (onvoorspelbare) toekomst ligt. Mijn hoop gaat nu vooral uit naar het openstellen van de Australische grenzen!
Wel vroeg ik me nog af wat de gangbare prijs is voor een vliegticket richting Australië vanuit België (of NL). Ik merk dat ik al enthousiast ben als ik een retourticket vind voor ongeveer €1000, maar is dat echt al een goeie deal of kan het nog goedkoper?
Ik overweeg ofwel een open jaw ticket (heen naar Cairns / terug vanuit Sydney) ofwel een retour naar Sydney en een binnenlandse vlucht Sydney-Cairns. We zijn op zich wel flexibel qua datum. Ook tips daaromtrent zijn altijd welkom :)
Die prijs was goed voor de pandemie, al lag het eraan wanneer je waar naartoe vloog. Hoogseizoen was duurder, bepaalde bestemmingen goedkoper etc. Het is nog maar de vraag wat de prijzen gaan doen als de grenzen openen. Vooralsnog zijn ze veel duurder ( lees 4 x zo duur) dan voor de pandemie omdat nu alleen mensen mogen vliegen die speciale toestemming hebben om het land in of uit te gaan en er nog maar 1 maatschappij internationaal vliegt vanuit Australië.

Ik zou zeker nog niets vastleggen inderdaad. Het is veel te onzeker op het moment. Er is totaal geen duidelijkheid over wanneer de grenzen zullen openen voor toeristen, er werd recentelijk zelfs pas 2024 genoemd. Ik denk dat het niet alleen afhankelijk is van de vaccinaties binnen Australië, maar vooral ook hoe het er in de rest van de wereld ervoor staat. Op dit moment, zijn er hier Down Under geen "community infections" en is alles goed onder controle omdat iedereen die het land inkomt (alleen Australische burgers en permanent residents) verplicht 2 weken in hotelquarantaine moet. Het lijkt erop dat dat voorlopig niet gaat veranderen. Het is een luxe positie in vergelijking met de rest van de wereld, want binnen het land zijn we vrij om te gaan en te staan waar we willen zonder enige restricties.

Succes met de planning en hopelijk kunnen jullie volgend jaar komen! 8-)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie