Tips voor rondreis door Italië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Retse
Wereldreiziger

Re: Mooiste natuurplek(ken) in Italie

Bericht door Retse »

Zelf nooit geweest, wel verhalen over gehoord: cinque terre.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

tja, bergen, bomen,... dat doet bij mij nu geen belletje rinkelen. Ik vermoed dat je wandelingen wilt maken.

Cinque terre is wel mooi. Veel kans om te wandelen tussen de verschillende dorpen. Zowel de kustroutes (toeristenpad als andere niet toeristische paden met zicht op zee) als routes meer weg van de zee in de bossen. De dorpjes zelf zijn klein, vooral het uitzicht er op is mooi.
Je kan vliegen op Pisa.

Amalfi kust heeft ook veel wandelmogelijkheden. Ook dicht bij de zee. Kleine dorpjes, citroenboomgaarden. Je hebt er ook het pad van de goden???

In de buurt van Assisi kan je ook mooie wandelingen maken.
Kan je niet beter helpen. Sorry
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Een van de eilanden misschien? Sardinie, Sicilie?
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
maaikesss

Backpacking Italië tent

Bericht door maaikesss »

Hey iedereen,
Ik ga binnekort naar Italië met een paar vriendinnen. We zouden graag willen rondtrekken met tent. Maar is er iemand die ervaring heeft met wildkamperen in Italië?
Alvast heel hard bedankt! :-)
Erik
Site Admin

Re: Backpacking Italië tent

Bericht door Erik »

Ik ben net terug uit Italië niet met tent maar heb wel "rond gereisd" ;) Weet je wat voor vervoer je wilt gaan reizen? Met een auto is het namelijk een stuk gemakkelijker om te kamperen. De campings liggen vaak net buiten een stad, dus het kost je relatief veel tijd om er te komen. Reis je met de auto dan kun je gemakkelijk naar een camping komen en daarna met het openbaar vervoer naar allerlei plekken verder reizen.

Wildkamperen is sowieso verboden, tenzij je toestemming hebt van de politie of de eigenaar van het land waar je de tent op zet. Dat lijkt me nogal lastig aangezien veel Italianen nog altijd niet heel goed Engels spreken (en ik ga er vanuit dat jij geen Italiaans spreekt :P).

Rondreizen in Italië is sowieso goed te doen, maar afhankelijk van je vervoersmiddel zal je een beetje moeten puzzelen waar je het beste kunt overnachten en welke plekken je wél en niet kunt bereiken.
Sllin020

14 dagen Italië met de auto

Bericht door Sllin020 »

Hoi allemaal,

Wij (stel, 28 jaar) hebben al veel buiten Europa gereisd en willen in september 14 dagen met de auto door een deel van Italië rijden. Wij komen alleen niet uit wat betreft de regio’s. Amalfi en Puglia spreken ons het meest aan. Is dit te combineren met elkaar of het liefst apart? En wat zijn jullie ervaringen met deze regio’s?
menasil
Reisexpert

Re: 14 dagen Italië met de auto

Bericht door menasil »

Wat een leuke plannen! Zijn jullie van plan om vanuit Nederland te rijden of daar ter plekke een auto te huren? Ik ben zelf vorig jaar naar Noord-italie geweest met de auto vanuit Nederland. Hou er rekening mee dat er binnen Italië veel tolwegen zijn. Meestal kan je met een betaalpas betalen. Ik ben ook een keer eentje tegen gekomen waar je contant moest betalen maar mogelijk hadden we het verkeerde poortje te pakken. er boven staat altijd welke betaalmogelijkheden er zijn.

De regio's die jij noemt ken ik helaas nog niet maar vooral de Almalfi kust moet mooi zijn.. ik ben daar wel in Napels geweest maar vond dat geen prettige stad. Persoonlijk vind ik Pompeii echt heel gaaf om te zien.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wanneer je vanuit het zuiden van Nederland naar het noorden van Italië rijdt (met hier en daar een file) dan doe je daar ongeveer 18 uur over. Maar uit de vraag is niet helemaal duidelijk te halen of je met je eigen auto wilt reizen of ter plekke een auto wilt huren. Mogelijk (gezien de relatief korte tijd) zou dat misschien een betere optie zijn.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

hi,

ik denk dat je beide wel met elkaar kan combineren. van minori aan de amalfi kust reden wij naar bitonto, in puglia. is iets minder dan 300 km. persoonlijk zou ik niet naar zuidelijk italie rijden vanuit belgie of nederland indien je slechts 14 dagen de tijd hebt.
wij persoonlijk houden heel fel van napels, net zoals we palermo een heel fijne stad vinden. een beetje ruw, ongepolijst, chaotisch en soms een beetje vuil.
in napels is het archeologisch museum heel mooi. fijne aanvulling op herculaneum en pompeii
een mooi zicht op de stad vanaf castel sant elmo. er net onder kan je het karthuizer klooster certoza di san martino bezoeken.
herculaneum en pompeii zijn beiden anders owv de manier waaroop de lava en/ of as hen raakte. goed met de trein te bereiken vanuit napels
naar het schijnt zijn de catacomben ook de moeite, maar daar zijn we nog niet geweest.

we hebben ook enkele dagen aan de amalfi kust doorgebracht.
mooi om te wandelen en ook villa cimbrone en villa rufolo zijn de moeite , dit in het dorpje ravello

heel duur om te parkeren in het dorpje amalfi. ik dacht 5 euro per uur. enkel de kathedraal bezocht.

een heel mooie streek, noordelijker is het tufstenen gebied in de buurt van de dorpen sorano, pitigliano, bolsena, civita di bagnoregio, orvieto
deze streek ligt boven rome

onder rome is gaeta , sperlonga en het klooster van montecassino ook wel een stopje waard.

wij vverbleven niet in napels zelf maar in scafati, een dorp 1 halte van pompeii. 1 uur mete de trein naar napels maar onze auto sttond wel veilig achter hekkens in de tuin
in de buurt van napels is de archeologische opgraving van paestum ook heel apart. tempel.

de buffelboerderij vannulo serveert de beste buffelmozzarela , buffelmelkijs en buffelmelk yoghurt.
indien je mozzarella wil om mee te nemen is reserveren aan te raden

in puglia bezochten we trani!, molfetta, giovinnazo, martina franca, castel del monte, de trulli van alberobello!, locorotondo en cisternino

ostuni, polignano a mare
nadien reden we nog meer zuidwaarts en vanuit lecce bezochten we het barokke lecce, Gallipoli, otranto, de kathedraal van galatina en nog andere kleine dorpjes

matera is niet te missen
laterza is klein en hoef je niet perse voor rond te rijden maar heeft ook zijn charme
craco is een verrwoest dorp door een aardverschuiving. je kan het met een privegids bezoeken. heel apart en heel aparte omgeving

veel plezier en doe vooral rustig aan, je bent op vakantie
Plaats reactie