Advies reisroute Peru - Bolivia

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
wvransbe
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2013 18:24

Advies reisroute Peru - Bolivia

Bericht door wvransbe »

Hallo iedereen!

Deze zomer (augustus en september) trek ik voor 7-8 weken richting Peru en Bolivië. Graag had ik jullie mening en advies gehad betreffende mijn huidig opgestelde reisroutes. Vermits ik nog geen vliegtickets heb geboekt, twijfel ik nog tussen enkele opties:

Optie 1:
Lima - Cusco - Sacred Valley - Salkantay Trail - Puno - Copacabana - La Paz - Rurrenabaque - La Paz - Sucre - Potosi - Tupiza - Salar de Uyuni - San Pedro de Atacama - Arica - Arequipa (Colca Canyon) - Nazca - Huacachina - Islas Bellestas - Lima

Optie 2:
Lima - Islas Ballestas - Huacachina - Nazca - Cusco - Sacred Valley - Salkantay Trail - Arequipa (Colca Canyon) - Puno - Copacabana - La Paz - Rurrenabaque - La Paz - Salar de Uyuni - Tupiza - Potosi - Sucre - Samaipata - Santa Cruz de la Sierra

Zijn deze planningen haalbaar in 2 maanden? Welke lijkt jullie het best?

Zoals jullie al gemerkt hebben, wil ik absoluut in de Amazone gaan. Hoe kan ik het best tot in Rerrenabaque geraken? Ik dacht eraan anuit La Paz tot Rurre de bus te nemen (ondertussen Yungas Road te bezoeken) en terug te keren naar La Paz met het vliegtuig. Is dit een goede optie? En dien ik mijn vliegticket op voorhand te reserveren? Hoeveel moet ik trouwens rekenen voor een enkeltje?

Ook zou ik graag Huayna Potosi beklimmen. Is dit mogelijk zonder enige klimervaring (maar wel met een zeer goede conditie)?

Hebben jullie nog tips? Plekken die ook nog moet bezoeken of plekken die ik naar jullie beter achterwege laat?

Alvast bedankt!
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Re: Advies reisroute 2 maanden Peru - Bolivia

Bericht door zaratoestra »

Lima - Cusco - Sacred Valley - Salkantay Trail - Puno - Copacabana - La Paz - Rurrenabaque - La Paz - Sucre - Potosi - Tupiza - Salar de Uyuni - San Pedro de Atacama - Arica - Arequipa (Colca Canyon) - Nazca - Huacachina - Islas Bellestas - Lima

Optie 2:
Lima - Islas Ballestas - Huacachina - Nazca - Cusco - Sacred Valley - Salkantay Trail - Arequipa (Colca Canyon) - Puno - Copacabana - La Paz - Rurrenabaque - La Paz - Salar de Uyuni - Tupiza - Potosi - Sucre - Samaipata - Santa Cruz de la Sierra
Wij waren vorige zomer 6 weken in Bolivie en 3.5 in Peru.
Ik zou zeker voor de 1e optie gaan.
Waarom? Isla Ballestas en Huacachina zijn niet zo heel speciaal en die hou je dan best voor op het laatste - indien tijdsgebrek kan je die dan gemakkelijk over slaan. Isla Ballestas vonden wij zelfs flink tegenvallen. Wij vonden Isla Damas (Chili, als daguitstap van La Serena) mooier. Maar nu ook niet 'zo niet te missen dat je er vanuit San Pedro naartoe zou moeten gaan)
De Nazca lijnen hebben wij niet gedaan - 't wis mistig en we hadden geen tijd om nog een nacht in de buurt te blijven. Na een jaartje reizen was de fut er bij ons dan ook een beetje uit. Daarom in Peru af en toe een verkeerde beslissing genomen. Maar daarover meer.

Cusco is zeer toeristisch maar echt wel heel mooi hoor.
Vanuit Cusco vertrekken er tours naar de heilige vallei - kan wel leuk zijn om een gids te hebben maar je kan alles heel gemakkelijk op jezelf bezoeken.
Bezoek de heilige vallei voor je naar MP gaat.

Copacabanna is heel echt de moeite waard. Lekker chillen en lekkere forel op de oevers van het meer eten.
Duurdere hotels maar super relax: hotel la cupola en het hotel naast de deur (zelfde eigenaar)
Ga zeker naar Isla del Sol en overnacht er een nachtje. Anders ben je echt gejaagd wanneer je de route wilt wandelen. De zonsondergangen en zonsopgangen zijn prachtig, een van de mooiste ooit en onbetaalbaar.
Tip! Neem de boot naar het Noordelijke deel van het eiland - overnacht er (landelijk, vlak, veel boeren die met hun dieren van het land komen, niet zo toeristisch als het zuidelijke deel). De dag nadien begin je de wandeling en dan ben je wanneer je 's morgens vroeg begint op tijd op het zuidelijke deel om de boot te nemen. Of hier nog een nachtje te slapen en de dag nadien in alle vroegte de boot te nemen.
La Paz : wanneer je een mooie wandeling in de streek wilt nemen is Valle de las Animas en de Palca Canyon een echte aanrader. Neem een gids!! Wanneer je boekt in een kantoortje zorg dat je echt de wandeling doet en niet de trip waar je af en toe uit de auto wordt gelaten om foto's te nemen. Schuin tegen het Illimani cafe (Zwitserse eigenaars) zit een kantoortje die deze 2 uitstappen combineert en ze tot 1 wandeling omvormt. Wij wandelden 7 uur.
Fietstocht - Death Road is wel leuk om te doen. Gewoon je verstand houden, geen waaghalzerij en alles komt goed. Laat je niet teveel wijsmaken 'je moet zeker niet de beste fiets, beste materiaal hebben' Wij boekten bij een goedkopere maatschappij en hadden geen full-suspension fietsen en niet heel flashy beveiligingsmateriaal - wel helmen en kniebeschermers enzo.... maar voor de rest dezelfde gids, zelfde eten, .... en betaalden veel minder.
De weg van La Paz naar Rurre is niet echt de meest leuke...Wij deden het per boot naar Rurre en met het vliegtuig terug. In het beste geval rijd je er 18 uur over. Vliegtuig is echt maar 50 euro pp ofzo.
Rurrenabaque is echt de moeite waard...standaard toers - da's zo - maar echt veel dieren.
Zeer lekkere restaurantjes ook in Rurre
Sucre vonden wij niet zo speciaal
Potosí heeft mooi erfgoed en je kan er ook de mijnen bezoeken. Mijnen deden wij niet.
De salar trip ( ben nu net het foto-album aan het maken :-) ) is prachtig. Je valt van het ene wauw moment in het andere....prachtig....
San Pedro is ook heel heel mooi...zeker valle de la Luna bezoeken. Ook heel gemoedelijk stadje. Een goede plek om uit te rusten en de laatste etappe van je reis aan te vatten.
De verbinding van San Pedro naar Arica schijnt heel vlot te gaan +- 7 a 8 uur dacht ik
Arequipa, mis het santa Catalina klooster niet en eet Ceviche :-)
Colca Canyon kan je gerust op jezelf doen. Wij deden dit met een gids en waren opgezadeld met mensen die het fitheidsniveau van een semi-dode lama hadden. Niet dat wij de fitste zijn, maar twas echt verschrikkellijk om alsmaar te moeten wachten op hen.
Indien je tijdsgebrek hebt dan kan je Nazca - Huacachina en Islas Bellestas dan gerust schrappen... jammer maar af en toe moet je keuzes maken he.

Wat de Huayna Potosí betreft...een reiziger die we onderweg ontmoeten die heeft dit gedaan. 't was wel hard en vooral koud en vroeg opstaan maar 't was de max volgens hem.

Have fun en als ge vragen hebt...just shoot
wvransbe
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2013 18:24

Re: Advies reisroute 2 maanden Peru - Bolivia

Bericht door wvransbe »

Wauw, bedankt, wat een geweldige tips!!! Optie 1 lijkt me inderdaad ook de beste.

De boattrip die jullie maakten naar Rurre, valt dat aan te raden? Deed je dit met een bepaald agentschap? En wat heb je hiervoor betaald als ik je mag vragen?

En, heb je je vliegticket naar La Paz op voorhand geboekt?
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Re: Advies reisroute 2 maanden Peru - Bolivia

Bericht door zaratoestra »

Vliegticket naar La Paz moest niet op voorhand geboekt worden. Je kan dit gerust in het kantoortje in Rurre boeken
Hou er rekening mee - zeer vreemd - dat de tours die je in La Paz voor de pampas trip in Rurre - boekt , goedkoper zijn dan degene die je in Rurre zelf boekt. Wij boekten in Rurre. Scheelt niet zo heel veel in prijs hoor.

De trip die we deden was 2 dagen down en uphill fietsen...wel heel zwaar. We waren in een groepje van 10 personen en op beide dagen zijn er mensen na enkele uren fietsen moeten afhaken. Echter niet gevaarlijk..gewoon zwaar. But i made it!!!! haha
Dan 3 dagen op een boot. De omgeving blijft quasi de ganse dag hetzelfde. je ziet ook geen dieren tijdens deze boottrip. Elke dag stop je onderweg om een wandeling van 1 a 2 uur te maken.
Je gaat zwemmen in de rivier, bezoekt een dorpje,....
De omkadering : gids en eten was zeer lekker. Super grote porties en lekker eten. Eigenlijk de beste tour die we deden op het jaar dat we weg waren.
Wel zeer prijzig.
We betaalden 250 euro pp voor 5 dagen. We konden geen korting bekomen.
De 1e dag rijd je per jeep van la paz naar sorrata + overnachting
dag 2 en 3 is fietsen
dag 4 5 en 6 is boot en af en toe een wandeling.
Het fietsen was top. De ganse trip was eigenlijk top - we hadden een zeer leuke groep. Maar of het een echte must is, dat weet ik niet. Je ziet geen dieren en na 3 dagen op een boot heb je het echt wel gehad.

je kan ook wel zelfstandig - vermoed ik - naar Rurre gaan per boot. Hoogstwaarschijnlijk heeft iemand die ik ken dit gedaan - maar hoe , dat weet ik niet.
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Re: Advies reisroute 2 maanden Peru - Bolivia

Bericht door zaratoestra »

agentschap weeet ik niet
er is er maar een dat dit doet. 't is een Amerikaan. De trip noemt bike 'n ride of zoiets. dus even googlen
wvransbe
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2013 18:24

Advies reisroute Peru - Bolivia

Bericht door wvransbe »

Super super hard bedankt!!!
Valb
Vakantieganger
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2013 09:32

Nachtbussen Peru/ Bolivia

Bericht door Valb »

Hallo allemaal!

Weet iemand of er nachtbussen zijn van Arequipa naar la paz en van Uyuni naar sucre in Peru en Bolivia?

Thanks!

Groetjes,
Valerie
liefehhmii
Reiziger
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 jun 2014 12:05

Re: Nachtbussen Peru/ Bolivia

Bericht door liefehhmii »

van arequipa naar la paz: waarschijnlijk niet aangezien je overdag over de grens moet. Of je moet in delen gaan, dat je nog even in Puno slaapt.
van uyuni naar sucre: misschien niet, van uyuni naar potosi ging de laatste om 17.00 zoals ik mij kan herrineren, dat was rennen dus. Maar dat zie je als je daar aan komt en naar busstation gaan, even vragen :)
wereldvaneline
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2015 19:04

Advies reisroute Bolivia en Peru

Bericht door wereldvaneline »

Hallo allemaal

Volgend jaar ga ik voor het eerst mijn familie meenemen op reis. Zij zijn nog nooit buiten Europa geweest en ik wil ze graag Peru en Bolivia laten zien

Wat vinden jullie van de onderstaande route? Voor drie weken rondreizen?

Dag 1: late aankomst
Dag 2: Lima + 's avonds vlucht naar Cusco
Dag 3: Cusco
Dag 4: Wandeling omgeving
Dag 5: Sacred valley mountainbiken
Dag 6: Inca trail lopen
Dag 7: Machu Picchu
Dag 8: Rustdag + s avonds vliegen naar La Paz (Bolivia)
Dag 9: La Paz
Dag 10: La Paz Death road
Dag 11: Omgeving La Paz Tiwinaku
Dag 12: La Paz - Uyuni vliegen
Dag 13: zout vlaktes tour dag 1
Dag 14: zout vlaktes tour dag 2
Dag 15: zout vlaktes tour dag 3
Dag 16: Vliegen Uyuni - La Paz en door naar Amazone
Dag 17: Amazone tour dag 1
Dag 18: Amazone tour dag 2
Dag 19: Amazone tour dag 3
Dag 20: Amazone - La Paz - Lima
Dag 21: Lima - Amsterdam

Ik hoor het graag! Missen we nu belangrijke dingen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TRAVELPATHy
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2019 23:06
Contacteer:

Re: Advies reisroute Bolivia en Peru

Bericht door TRAVELPATHy »

Hoi Eline,

Ik zag je berichtje voorbijkomen, wat leuk dat je je familie Peru en Bolivia wilt laten zien. Ik was benieuwd of je al een knoop hebt doorgehakt wat betreft de reisroute?

Ik wilde je als tip meegeven om eens een kijkje te nemen op onze website, [verwijderd]. Hier vind je reisroutes die je zelfstandig kunt volgen en boeken. Zonder gedoe en uitzoekwerk! Misschien geeft dit je nog wat meer inspiratie. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Groetjes Patty
https://www.travelpathy.nl
" De nieuwe manier om ontspannen zelfstandig rond te reizen "
abc123
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2020 15:45

Re: Advies reisroute Bolivia en Peru

Bericht door abc123 »

hoi eline,

ik en mijn man vertrekken in september ook naar peru
nu heb ik eens een vraagje :) hoe heb je dit gedaan met de vlucht van lima naar cusco?
heb je deze van te voren geboekt of heb je dit op de luchthaven in lima gedaan?
wij komen zeer vroeg toe in lima en zouden graag al in de voormiddag onze eerste dag in cusco zijn om al aan de hoogte te wennen,
ik wil ons ticket wel op voorhand boeken maar stel dat er vertragingen zijn met onze vlucht van schiphol naar lima ,dan zitten we wel met een probleem

hoop dat het een zeer leuke reis geweest is

ik ben zeer geientresert in jou ervaringen
mvg groetjes kirsten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast