Rondreis Australie en bosbranden.

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Sarasd
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2019 13:48

Rondreis Australie en bosbranden.

Bericht door Sarasd »

In December en January willen wij een mooie rondreis met camper door Australie maken van Adelaide tot Sydney.
Nu lees en hoor ik verschillende berichten over erg grote bosbranden in Australie en de zomer is nog niet eens begonnen. Nu begin ik mij ook wel zorgen te maken over onze rondreis.
Heeft iemand hier ervaring met bosbranden en kan die inschatten wat de impact hiervan is op onze rondreis?
Zelf zit ik te denken als het echt te heftig is om dan uit te wijken naar andere landen of plekken.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Rondreis Australie en bosbranden.

Bericht door Kims »

Hi,

Het risico is er altijd het hele jaar rond, maar inderdaad zeker in de lente/zomer. Dit gebeurt elk jaar in meer of mindere mate, het hoort ook deels bij de Australische natuur, helemaal in de tropen. De branden zijn nu trouwens voornamelijk ten noorden van Sydney en in Queensland waar al lang veel droogte is.

Over het algemeen wordt de situatie zeer goed in de gaten gehouden door de Australische en lokale overheden. Door op de hoogte te blijven van de huidige stand van zaken, loop je weinig risico. Ik zou zeker gaan en het nieuws in de gaten houden. Ook lokaal zul je veel horen van andere reizigers/bewoners/rangers etc. Het is de drukste tijd van het jaar (grote zomervakantie) dus andere toeristen zullen waarschijnlijk goed op de hoogte zijn.

Hou trouwens rekening met de drukte, veel campings vooral aan het strand zullen vol zitten, helemaal rond Kerst en Oud & Nieuw.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Theo54au
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2010 05:06
Locatie: Brisbane, AU
Contacteer:

Re: Rondreis Australie en bosbranden.

Bericht door Theo54au »

Hi Sarasd,
Ik zou de reis zeker niet uitstellen. Wel moet je de niewsberichten volgen en je netjes aan de regels houden.
Als er een "Total Fire ban" is, moet je je daar wel aan houden, een bekeuring kost je $2400 !
Wij wonen in Sydney, zien en ruiken de rook van de branden maar er is geen reden tot paniek.
Zoals Kim ook al opmerkte, de periode Kerst/oud&Nieuw is ERG druk, maak ruim van tevoren je boekingen op campings.
Kijk op Googlplay en zoek naar "Wikicamps" en vind daar een reeks apps voor je camper travel.
Ook kun je daar apps vinden die je waarschuwen voor bosbranden, zoek op "Australia Fires near me".
Veel plezier! :)
Theo
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Rondreis Australie en bosbranden.

Bericht door Kims »

Helaas heeft deze zomer zich ontwikkelt tot de warmste en droogste ooit gemeten voor het merendeel van Australië. En helaas met als gevolg meer bosbranden dan ooit in het Zuiden en Oosten. Dit heeft hoe dan ook impact op reizigers voornamelijk in South Australia, Victoria en New South Wales.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Rondreis Australie en bosbranden.

Bericht door Erik »

Er komen vaker grote branden voor in Australië, hoe snel hersteld de natuur zich dan weer? Soms zie je dat dit vrij snel gaat, maar geen idee of dit ook voor de natuur in Australië geldt.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Rondreis Australie en bosbranden.

Bericht door Kims »

Erik schreef: 29 dec 2019 21:37 Er komen vaker grote branden voor in Australië, hoe snel hersteld de natuur zich dan weer? Soms zie je dat dit vrij snel gaat, maar geen idee of dit ook voor de natuur in Australië geldt.
Klopt dat is meestal zo, maar dit jaar is er extremer en meer dan ooit en er wordt gevreesd dat een aantal gebieden niet meer volledig zullen kunnen herstellen.

Branden zijn normaal in het noorden van Australië op de savanne/ tropen. In het zuiden is dit niet het geval en dat is waar nu de meest desastreuse branden zijn.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast