Rondreizen met kleintjes

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Sannies

Rondreizen met kleintjes

Bericht door Sannies »

Hallo,

Wij zijn van plan een mooie reis van 2 a 3 maanden te maken met onze twee kleine kinderen voordat de leerplicht ingaat. Die zullen tegen die tijd 2,5 en 4,5 zijn. We zitten te denken aan Amerika, Canada of Rusland. We zijn zelf ervaren backpackers, maar reizen met kleintjes is toch een ander verhaal.

We rijden geen auto, zitten daardoor te denken aan een treinreis en dat door Amerika, Canada of West-Rusland. Grote steden interesseren ons niet, we gaan voor mooie natuur. Ergens op een 'veilige' bestemming, niet te warm, niet te koud en ergens waar goede medische voorzieningen voorhanden zijn mocht het nodig zijn. Vandaar dat we op deze bestemmingen zijn uitgekomen ipv Afrika en Azië (waar we zelf het liefst reizen!). Waar precies, nog geen idee dus!

Zijn er mensen die ook zoiets hebben gedaan en ervaringen willen delen? Waar zijn jullie heengeweest, hoe deden jullie dat met vervoer, etc? Gewoon leuk eens te horen hoe anderen dat in deze setting hebben gedaan en voor welke bestemming jullie hebben gekozen.

Groetjes,
San
Erik
Site Admin

Re: Rondreizen met kleintjes

Bericht door Erik »

Ik ben alleen in Canada geweest, dus voor de andere landen is het een beetje speculeren voor mij. Maar volgens mij leent alleen Rusland zich om (deels) per trein af te leggen. Ik zou zeggen dat de voorzieningen daar wat minder goed zijn dan in Canada en de Verenigde Staten. Waar je bij deze laatste twee ook goed op moet letten is je reisverzekering. De kosten zijn in deze landen hoger, en worden niet altijd volledig vergoed.

Ik las van de week een artikel waarom je niet per trein door de Verenigde Staten zou moeten reizen, en misschien dekt het artikel meteen de lading waarom het niet aan te raden is: https://www.nytimes.com/interactive/201 ... mtrak.html

Canada leent zich heel goed om per auto of camper rond te reizen, jammer dat jullie geen auto rijden want ik zou zeggen dat Canada daarvoor perfect is. Ook als je de natuurparken e.d. wilt bezoeken. Meestal is het lastig(er) of zelfs onmogelijk om daar met de trein te komen.

Veel ouders met jonge kinderen reizen volgens mij wel veel door Azië en dan met name Thailand. Daar moet een goede reden voor zijn ;) Heb je Australië of Nieuw Zeeland ook nog overwogen? In die landen heb je in ieder geval een goed netwerk van bussen waar je bijna overal mee kunt komen. Ook is de natuur er schitterend en waarschijnlijk is het wat prijs vergelijkbaar met de USA.

Zou Japan nog een optie kunnen zijn? Het land is goed ontwikkeld, goede gezondheidszorg, kunt gemakkelijk rondreizen en er is cultuur en natuur?
Sannies

Bericht door Sannies »

Hoi Erik, leuk je snelle reactie!

Canada en Amerika staan erom bekend om te doorkruizen met de auto, dat zouden wij ook het liefst doen, maar ja, zonder rijbewijs gaat die vlieger niet op. Ik was onder de indruk dat het reizen per trein door Amerika wel prima te doen is. Maar ben benieuwd of iemand daar ervaringen mee heeft. Zal die link van je lezen! Wat betreft treinen door Canada geen idee nog, heb jij daar ervaringen mee?

Het plan is nu globaal, ongeacht waar we heengaan, één stuk te kiezen en daar met korte treinritjes doorheen te gaan (dus niet hele dagen in de trein zitten). Dus een paar uur in de trein -> weekje ergens in de natuur zitten -> weer de trein in, etc. Proberen zo toch een stuk te reizen, maar het niet te intensief te maken ivm de kinderen.

Wij zijn afgehaakt op Azië - Indonesië, Thailand en die omstreken - ivm de medische voorzieningen. Heb al eens acuut met mijn zoontje naar het ziekenhuis moeten gaan hier, en dat houdt me tegen om voor langere tijd die hoek te kiezen.

Australië en Nieuw-Zeeland...tsja, daar zeg je wat! Dat zou een fantastische bestemming zijn(!), maar die vliegreis met twee kleine kinderen, daar krijg ik nu al nachtmerries van hahah.

Japan, daar heb ik nog over nagedacht. Daar zijn we nog niet geweest en zou een leuke optie kunnen zijn! Toevalligerwijs zit m'n broer daar nu.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Sannies schreef: Het plan is nu globaal, ongeacht waar we heengaan, één stuk te kiezen en daar met korte treinritjes doorheen te gaan (dus niet hele dagen in de trein zitten). Dus een paar uur in de trein -> weekje ergens in de natuur zitten -> weer de trein in, etc. Proberen zo toch een stuk te reizen, maar het niet te intensief te maken ivm de kinderen.
Wat dat betreft zou Japan perfect in dat plaatje passen ;)
Sannies schreef: Wij zijn afgehaakt op Azië - Indonesië, Thailand en die omstreken - ivm de medische voorzieningen. Heb al eens acuut met mijn zoontje naar het ziekenhuis moeten gaan hier, en dat houdt me tegen om voor langere tijd die hoek te kiezen.
Dat snap ik helemaal!
Sannies schreef: Australië en Nieuw-Zeeland...tsja, daar zeg je wat! Dat zou een fantastische bestemming zijn(!), maar die vliegreis met twee kleine kinderen, daar krijg ik nu al nachtmerries van hahah.
Wat je hierbij weer zou kunnen doen is de reis opbreken in verschillende delen. Wanneer je naar Singapore zou reizen (waar volgens mij de voorzieningen redelijk okay zijn) dan zou je daar kunnen acclimatiseren en dan weer verder reizen. Een andere route is via Mauritius als ik mij niet vergis. Goedkoop is het niet, wel mooi :P Maar ja de afstand blijft natuurlijk wel hetzelfde en zeker met twee kleine kinderen niet echt heel gemakkelijk / fijn.

@Menasil is volgens mij regelmatig in de VS geweest, misschien dat zij een idee heeft over hoe gemakkelijk je er met de trein kan reizen.

Hoe dan ook leuke zoektocht om mee bezig te zijn (als ervaren reizigers) en te kijken hoe je met wat extra uitdagingen toch aan al je wensen kan voldoen.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

In Zuid Afrika kan je makkelijk backpacken en reizen met Bazz bus, die stop altijd bij pacemakers hostels, (die wel van te voren boeken) Maar je kan daar maar 90 dagen reizen. Max toeristen visa. De medische voorzieningen zijn daar echt top hoor. In de drive hospitals alleen. Denk er om dat je de geboorte bewijzen in Engles mee neemt, ander kan je het land niet in. Dit kan ook wel voor andere landen gelden. Dit ivm ouder kidnapping.

Ook in andere landen kan je tegen een max. aantal dagen lopen, Ik dacht in Canada en de USA ook. Die landen rij gemakkelijk rond. Maar met de greyhound bussen in USA kan dit ook, of met de trein natuurlijk.
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik twijfel oprecht over de medische voorzieningen in Rusland. Ik zou zelf eerder met mijn dochtertje naar Indonesië reizen dan naar Rusland. De infrastructuur voor toeristen is op eilanden als Java en Bali zo veel beter! Daarnaast is er een aantal (goede) internationale ziekenhuizen.

Ik ben benieuwd naar je plannen. Ik wil over een paar jaar ook lang op reis met mijn dochter - dan een kleuter. Als baby is ze in Indonesië geweest.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sannies

Bericht door Sannies »

Erik schreef: Wat dat betreft zou Japan perfect in dat plaatje passen ;)
Woops, tikfoutje van mij. Japan had ik nog niet aangedacht. Bedankt dus voor de inspiratie!
Erik schreef: Wat je hierbij weer zou kunnen doen is de reis opbreken in verschillende delen. Wanneer je naar Singapore zou reizen (waar volgens mij de voorzieningen redelijk okay zijn) dan zou je daar kunnen acclimatiseren en dan weer verder reizen. Een andere route is via Mauritius als ik mij niet vergis. Goedkoop is het niet, wel mooi :P Maar ja de afstand blijft natuurlijk wel hetzelfde en zeker met twee kleine kinderen niet echt heel gemakkelijk / fijn.
Ik ben even aan het googelen op een opgebroken reis, maar dat is me toch te ver. Ik vind het niet zo erg om een ruk te maken, maar daarna moet het wel klaar zijn en niet nog een keer zo'n eind in het verschiet ;)
(Mauritius gaat overigens ook nog wel een keertje vallen ;) Ben ook in 'buurland' Madagascar wezen backpacken. Prachtige ervaring.
Erik schreef: Hoe dan ook leuke zoektocht om mee bezig te zijn (als ervaren reizigers) en te kijken hoe je met wat extra uitdagingen toch aan al je wensen kan voldoen.
Echt wel!
Sannies

Bericht door Sannies »

Jenny schreef: 05 apr 2019 19:12 Ik twijfel oprecht over de medische voorzieningen in Rusland. Ik zou zelf eerder met mijn dochtertje naar Indonesië reizen dan naar Rusland. De infrastructuur voor toeristen is op eilanden als Java en Bali zo veel beter! Daarnaast is er een aantal (goede) internationale ziekenhuizen.
Ik was onder indruk dat de medische voorzieningen in het Westen van Rusland OK zijn (omgeving Moskou / Sint-Petersburg), maar ik kan me vergissen. Ik heb een treinroute gezien die omhoog loopt van Moskou -> Sint-Petersburg -> langs de flank van Finland. Weet niet hoe koud het daar precies is, heb me er nog niet in verdiept (:S), maar zag er wel gaaf uit... En je kunt goed treinen daar.
Jenny schreef: Ik ben benieuwd naar je plannen. Ik wil over een paar jaar ook lang op reis met mijn dochter - dan een kleuter. Als baby is ze in Indonesië geweest.
Ben benieuwd: waar ben je toen geweest en hoe deed jij dat met malaria en prikken en zo met je baby? Op de meeste Indonesische eilanden zijn we al geweest (verwende reizigers :)), we willen graag naar een andere bestemming en echt treinen ipv bussen. Naast Java en Sumatra heb je denk ik geen andere 'treineilanden'?
Sannies

Bericht door Sannies »

AnnemiekeinZA schreef: 05 apr 2019 17:32 In Zuid Afrika kan je makkelijk backpacken en reizen met Bazz bus, die stop altijd bij pacemakers hostels, (die wel van te voren boeken) Maar je kan daar maar 90 dagen reizen. Max toeristen visa. De medische voorzieningen zijn daar echt top hoor. In de drive hospitals alleen. Denk er om dat je de geboorte bewijzen in Engles mee neemt, ander kan je het land niet in. Dit kan ook wel voor andere landen gelden. Dit ivm ouder kidnapping.
Zuid-Afrika zijn we geweest, we willen graag een andere bestemming :D
En we willen graag treinen iit de bus!
Bedankt voor de suggestie!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Sannies schreef: 06 apr 2019 14:39 Ik was onder indruk dat de medische voorzieningen in het Westen van Rusland OK zijn (omgeving Moskou / Sint-Petersburg), maar ik kan me vergissen. Ik heb een treinroute gezien die omhoog loopt van Moskou -> Sint-Petersburg -> langs de flank van Finland. Weet niet hoe koud het daar precies is, heb me er nog niet in verdiept (:S), maar zag er wel gaaf uit... En je kunt goed treinen daar.
Heb je daar wat meer informatie over? Het klinkt best interessant.
In de winter kan het erg koud worden (in Finland) ik heb aan de Russische grens gezeten in Finland en temperaturen van -25 in de winter kijkt niemand van op. Maar ik neem aan dat je niet hartje winter gaat? Het kan best mooi weer zijn zo noordelijk, maar erg vaak komt het volgens mij niet voor.

Zie nu ook dat jullie een meer uitgesproken keuze voor treinreizen hebben. Dat maakt het een stuk uitdagender, zeker in combinatie met goede gezondheidszorg. Er zijn genoeg leuke bestemmingen die per trein af te leggen zijn, maar meestal niet in landen waar je in het ziekenhuis wilt belanden (dacht aan Marokko bijvoorbeeld).
Sannies

Bericht door Sannies »

Erik schreef: 06 apr 2019 15:32 Heb je daar wat meer informatie over? Het klinkt best interessant.
In de winter kan het erg koud worden (in Finland) ik heb aan de Russische grens gezeten in Finland en temperaturen van -25 in de winter kijkt niemand van op. Maar ik neem aan dat je niet hartje winter gaat? Het kan best mooi weer zijn zo noordelijk, maar erg vaak komt het volgens mij niet voor.
Bij -25 kun je mij alvast in m'n graf leggen haha, nee absoluut niet. In de zomermaanden schijnt het op het meest noordelijke punt rond de 15 graden te zijn, dat is prima. Ik heb voor de gein een brochure van de Golden Eagle Luxury Trains laten komen, daar kwam ik de route tegen. Nu zijn die treinen onbetaalbaar - tussen de € 11.000 en € 13.000 per persoon voor 12 dagen 8)7 8)7 8)7 ), maar een globale digitale speurtocht leert dat je die route ook prima met 'normale' treinen kunt afleggen. Hij loopt van Moskou-> Vladimir->Petrozavosk->Murmansk->Nikel->Kirkenes.
Erik schreef: Zie nu ook dat jullie een meer uitgesproken keuze voor treinreizen hebben. Dat maakt het een stuk uitdagender, zeker in combinatie met goede gezondheidszorg. Er zijn genoeg leuke bestemmingen die per trein af te leggen zijn, maar meestal niet in landen waar je in het ziekenhuis wilt belanden (dacht aan Marokko bijvoorbeeld).
Ja, klopt. Veel bussen met twee kleine kinderen zie ik niet zitten, wil het meeste per trein kunnen doen. Vandaar de zoektocht naar een leuke bestemming waar je lekker kunt treinen, met goede medische voorzieningen. Azië, Afrika zijn voor ons de leukste werelddelen, maar met bovenstaande eisen vind ik het moeilijk zoeken. Japan vond ik wel een goeie. Nog niet geweest en zo te zien erg kindvriendelijk, mooie natuur, goeie treinen en niet onbelangrijk: lekker eten. Wel weer erg duur, maar ja, denk dat ik daar niet onderuitkom als ik een bestemming goed met goede medische voorzieningen. Amerika en Canada zijn ook duur. Hoewel de westkust van Rusland waarschijnlijk dan weer een stuk goedkoper is. En minder ver vliegen. En toch een 'exotische reis'.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Sannies schreef: 06 apr 2019 14:39
Jenny schreef: Ik ben benieuwd naar je plannen. Ik wil over een paar jaar ook lang op reis met mijn dochter - dan een kleuter. Als baby is ze in Indonesië geweest.
Ben benieuwd: waar ben je toen geweest en hoe deed jij dat met malaria en prikken en zo met je baby? Op de meeste Indonesische eilanden zijn we al geweest (verwende reizigers :)), we willen graag naar een andere bestemming en echt treinen ipv bussen. Naast Java en Sumatra heb je denk ik geen andere 'treineilanden'?
Wat cool dat je al zo veel van Indonesië hebt gezien. Ik ben er ongeveer 15 keer geweest en ik heb het idee dat ik nog maar een fractie heb gezien.

Met de baby was ik slechts op Bali en de Nusa-eilanden. Ze was drie maanden en had net haar vaccinaties tegen HepB, DTKP en Hib gehad. HebA kan niet bij babies onder een jaar, maar dat is ook niet noodzakelijk. Malariagebieden heb ik bewust vermeden.

In Indonesië rijden alleen treinen op Java. Dan valt Indonesië af als bestemming :)

Als je van Singapore naar Nederland gaat reizen kom je een stuk met de trein. Dit heb ik ooit gedaan, zonder kind. Alleen in Cambodja moet je bussen. (Of in Laos als je van Thailand naar China wil zonder Vietnam te bezoeken.) Ik vond dat echt een toffe trip.

Andere optie is het oosten van Europa, maar dat vind je misschien niet exotisch genoeg.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sannies

Bericht door Sannies »

Jenny schreef: Met de baby was ik slechts op Bali en de Nusa-eilanden. Ze was drie maanden en had net haar vaccinaties tegen HepB, DTKP en Hib gehad. HebA kan niet bij babies onder een jaar, maar dat is ook niet noodzakelijk. Malariagebieden heb ik bewust vermeden.
Helder! Ik ben overigens op korte termijn nog niet van plan met m'n jongens op reis te gaan, ik wacht tot ze wat groter zijn en er - naar mijn mening - wat makkelijk mee te reizen is. M'n jongste is nu drie maanden en we zijn van plan om weg te gaan als de
jongste 2,5 is, dan is de oudste 4,5. Net voor de leerplicht. Rondsjouwen met een baby zie ik niet zitten... Heb m'n lichaam ook niet echt mee, dus heb liever dat ze al kunnen lopen :)
Jenny schreef: Andere optie is het oosten van Europa, maar dat vind je misschien niet exotisch genoeg.

Jazeker wel. Genoeg moois te zien in Europa. Ik probeer alleen gevoelsmatig naar iets te zoeken wat straks als de kinderen leerplichtig zijn niet meer mogelijk is om te doen. Dus een bestemming wat verder weg waar je echt de tijd voor moet nemen.

Nou ja, ik heb nog even. In ieder geval bedankt voor de tips!
Plaats reactie