advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
jackyboy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2019 19:05

advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door jackyboy »

Hallo,

Wij (twee 50tigers) gaan van mei tot juni van Perth naar Darwin. Daarvoor hebben wij bij Apollo een Toyota Hilux (met campercabine) 4x4 gehuurd.
Ik heb een route samengesteld, maar twijfel of het te doen is. Het valt niet mee om een leuke route uit te zoeken.
En alvast voor die ene meneer die het overal onder schrijft: "nee wij gaan niet met een georganiseerde reis" ;-)

Jullie hebben vast ervaring, werp eens een blik over mijn route en "schiet" er op ;-)
Mogelijk hebben jullie tips over de route of verblijfplaatsen.
Kun je met zo'n camper overal stoppen en overnachten?
De Kimberley uitstippelen is lastig en wat naar de Kimberleyy doen?
Bungle Bungles lijkt mij te krap om nog te doen, daar wij vanaf einde Gibb naar Darwin moeten en het lastig is een keuze te maken ;-)


-dag 1, Perth-Cervantes (373 km, 4.20 uur)
-dag 2 Kalbarri NP, via Shell Beach naar Francois Peron NP (Shark bay), 384 km, 4 uur,
-dag 3 Francois Peron NP-Quobba blow holes, 402km, 4.12 uur, Quobba station.
-dag 4 Quobba holes-Coral Bay, 262 km, 2.43 uur,
-dag 5 keuze of in Coral bay blijven of Coral bay-Exmouth, 150 km, 1.37 uur (Cape Range NP, Oyster stacks)
-dag 6 Exmouth naar Karijni NP, weg is de 136= 672 km, 8 uur,
Hier twijfel ik, of naar Karijni of langs de kust naar eighty miles met tussenstop ergens????
Dus indien naar Karijni dan halverwege stop Cheela plains station (dag 7) = 458 km, is 5.5 uur.
(of exmouth naar eighty miles = 1075 km, 11 .5 uur, stop ergens onderweg, is weg langs kust (dag 7))
-dag 8 Eigthy miles of Barn Hill blijven
of
andere route en vanaf stop naar Karijni NP, naar Dales Gorges =214 km, 2.50 uur. (dag 8)

-dag 9 Barn Hill Station-Broome=160Km, 1.40 uur
-dag 10 Broome, relaxen
-dag 11 Broome-Derby, 220Km, 2.25 uur.
START GIBB ROAD
-dag 12 Derby -Kimberley Tunnel Creek NP 282km, 6 uur (gibb River road), (of in 1 x naar Windjana (windjana schijnt mooier te zijn) en daar blijven
-dag 13 blijven Tunnel Creek NP of Windjana of die dag door naar Windjana ivm lange reis gisteren. (37 km verder=1.38 uur)
-dag 14: Windjana Gorge –Bell Gorges (146 km, 6.30 uur) of MT Hart, rond de 100km (=king leopold ranges 161km)
-dag 15: blijven Bell Gorges of MT Hart
-dag 16 Bell Gorges –Manning Gorges – rond de 100KM
-dag 17 blijven Manning Gorges of door .
-dag 18, Manning Gorges –Drysdale River station
-dag 19, blijven Drysdale River station
-dag 20 Drysdale-El Questro (liever Emma Gorges, is mooier maar vaak vol) = lange weg,276 km, mogelijk 10 uur!!! Nergens tussenstop te zien.????

-dag 21 El Questro/Emma Gorges blijven
-dag 22 El Questro- Lake Argyle =147 KM, 2 uur (Bungle Bungles overslaan? , te ver, 3 uur rijden)
-dag 23 verblijf in Lake argyle
-dag 24 vanaf lake argyle is 826 km, 10 uur tot Darwin. 1ste stop is Victoria River roadhouse,
=317 km, 4 uur
-dag 25 Victoria river house – Edith Falls, 255 km, 3.15 uur
-dag 26 , Edith Falls-Darwin, 293 km, 3.15 uur
-dag 27 , reserve
-dag 28 - Darwin, auto inleveren =279 km, is 3 uur.(of reserve dag)


Groetjes,
Jack
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie reis hebben jullie gepland, mijn favoriete deel van Australië. Ik woonde 6,5 jaar in Broome :)

Als eerste valt me op dat jullie erg veel (moeten) rijden. Dat zal pittig worden, maar het is niet anders als jullie 4 weken hebben. De reistijden van Google zijn niet persé correct en zullen helaas vaak langer zijn met de nodige pauzes erbovenop.

Qua route het volgende:
* ik zou het Cape Range national park eruit halen. Het is schitterend maar niet als je geen tijd hebt en het is aanzienlijk meer rijden. Ik raad meestal aan om minimaal een dag of 3 daar door te brengen. In jullie geval, zou ik de extra tijd doorbrengen in het schitterende Karijini national park.

* Zeker niet Karijini national park overslaan. Een van de mooiste, al dan niet het mooiste, national park van Australië. Zeker de moeite voor minimaal 2 dagen met zeer spectaculaire en unieke plekken en wandelingen.

* Vanuit Derby zou ik naar Windjana gaan en daar kamperen. Vandaaruit zou ik Tunnel Creek bezoeken, de meest logische route. Ik zou niet via de snelweg een loep rijden, te lang en saai. Bij Tunnel Creek kun je niet overnachten. Ik zou van Derby naar Windjana gaan, kamp opzetten en eventueel door voor een bezoekje naar Tunnel óf dat laten voor de volgende ochtend en dan door naar Bells Gorge. Er zijn veel mooiere plekken om langer te blijven dan in Windjana zoals in Karijini of Bells.

* Waarom hebben jullie voor Drysdale station gekozen? Dat is geen logische stop want het ligt op de Kalumburu weg naar t Noorden, niet de Gibb. Dat stuk weg is vaak ontzettend ruig (reken op aanzienlijk langere reistijd) en op Drysdale valt niet veel te beleven mits jullie een vlucht naar Mitchell Falls willen doen? De extra tijd kunnen jullie wederom beter op andere plekken gebruiken, zoals in El Questro. Een alternatief op weg naar El Questro is Home Valley of een wildkampeerplek in de buurt. Er waren schitterende wildkampeerplekjes aan de Pentecoste.

* Er zijn veel wildkampeerplekken op de Gibb en onderweg. Mochten jullie daar interesse in hebben, zou ik de Wikicamps app downloaden. Er wordt ontzettend veel wildgekampeerd en is mijn favoriete ding om te doen.

* Sla de Bungle Bungles zeker over. Het is veel meer dan 3 uur rijden, de weg is vaak erg slecht en 1-2 dagen daar is de minimale tijd.

* Goed dat jullie een extra dag hebben ingecalculeerd want pech komt toch regelmatig voor onderweg, al is het maar een lekke band oid.

Hopelijk hebben jullie wat aan de info. Onder het reisgids gedeelte van deze website onder Australië staan een heel aantal van mijn artikelen over de Westkust en de Kimberley.

Succes met de planning!
Laat maar weten als jullie meer vragen hebben. ^O^

P.s. de meneer die georganiseerde reizen voorstelt is Ad van Advertentie ;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
jackyboy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2019 19:05

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door jackyboy »

Hallo .....? ;-),

bedankt voor je reactie. Daar heb ik echt wat aan.
Ik zie mijn schema boven en zie dat ik mij een paar dagen vergist heb ;-), wij hebben de camper in totaal 32 dagen.
Jouw advies bekijkend, maak ik de volgende aanpassing:
-1 extra Coral Bay of dag extra in Cape Range.(wij zullen helaas moeten kiezen)
Wij starten in Perth en het voor ons leukere begint volgens mij vanaf Shark Bay (Francois Peron NP).
Wij vinden het leuk om te snorkelen, al vreest mijn wederhelft slangen, kwallen en haaien ;-) :) ~O>
Dus Francois NP lijkt mij geschikt voor snorkelen. Maar zo ook Coral bay.
Ik heb de holes geschrapt, ruwe kunst is mooi, maar of wij dat echt leuk vinden.
Zoals gezegd, strand, snorkelen, gorges vinden wij gaaf.

Helaas kan ik niets anders verzinnen dan die km maken om er te komen ;-(



"zou het Cape Range national park eruit halen. Het is schitterend maar niet als je geen tijd hebt en het is aanzienlijk meer rijden. Ik raad meestal aan om minimaal een dag of 3 daar door te brengen. In jullie geval, zou ik de extra tijd doorbrengen in het schitterende Karijini national park. "
Dat is een lastige, daar het zo mooi schijnt te zijn.

" * Zeker niet Karijini national park overslaan. Een van de mooiste, al dan niet het mooiste, national park van Australië. Zeker de moeite voor minimaal 2 dagen met zeer spectaculaire en unieke plekken en wandelingen."
Hier heb ik 1 dag extra verblijf gepakt ;-) (gelukkig had ik mij in het aantal dagen vergist )

* Waarom hebben jullie voor Drysdale station gekozen?
Dat is niet zo moeilijk, Ik kon vanaf MT Barnett geen leuke plek meer vinden tot in Home Valley. Althans op mijn kaarten ;-)
En ik zag dat de afstand vanuit MT Barnett tot Home Valley of Questro wel erg groot is.
Maar ik hoor nu van jou dat je onderweg gewoon kunt kamperen. Dus dan skip ik Drysdale.
Ik ben natuurlijk een leek en kan alleen maar lezen wat google mij geeft ;-)
Wikicamps en feul map heb ik reeds op de gsm.
Maar vanuit een paar duizend km afstand plannen is lastig ;-)

* Sla de Bungle Bungles zeker over. Het is veel meer dan 3 uur rijden, de weg is vaak erg slecht en 1-2 dagen daar is de minimale tijd.
Doen wij, ik twijfelde, maar ik kan niet alles in 32 dagen zien ;-)

Onder het reisgids gedeelte van deze website onder Australië staan een heel aantal van mijn artikelen over de Westkust en de Kimberley.

Ga ik bekijken, top
jackyboy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2019 19:05

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door jackyboy »

De nieuwe route ;-)

-dag 0 vertrek Amsterdam
-dag 0.1 en 0.2 verblijf Perth, .
-dag 1 Perth, ophalen camper en vertrek met camper naar Cervantes, 210 km, 2.20 uur,
-dag 2 Cervantes-Geralton-Kalbarri NP, 373 km, 4.20 uur
-dag 3 Kalbarri NP, via Shell Beach naar Francois Peron NP (Shark bay), 384 km, 4 uur, .
-dag 4 Francois Peron NP-Coral Bay, 5.42 uur, 566 km.
-dag 5 extra dag voor Coral Bay blijven of dag extra in Cape Range.
-dag 6 keuze of in Coral bay blijven of Coral bay-Exmouth, 150 km, 1.37 uur
Cape Range NP,
-dag 7 Exmouth naar Karijni NP, weg is de 136= 672 km, 8 uur,
-dag 8 halverwege deze lange weg een stop, bijvoorbeeld Cheela plains station = 458 km, is 5.5 uur. (of Tom Price)
-dag 9 Vanaf stop naar Karijni NP, naar Dales Gorges =214 km, 2.50 uur.
-dag 10 dag in Karijni?
-dag 11 Karijni- Eighty miles Beach =658km, 7.29 uur, ( Of door naar Barn Hill station!)
-dag 12 Eighty Miles Beach-Barn Hill Station= 169Km, 2 uur (90 km onder Broome), .
-dag 13 blijven Barn Hill station,
-dag 14 Barn Hill Station-Broome=160Km, 1.40 uur
-dag 15 Broome, relaxen
-dag 16 Broome-Derby, 220Km, 2.25 uur.
-dag 17 Derby -Kimberley – Windjana (tunnel Creek) NP 282km, 6 uur (gibb River road),
-dag 18 Blijven Windjana en evt bezoek aan Tunnel Creek
-dag 19 Windjana –Bell Gorges (146 km, 6.30 uur)
-dag 20 blijven Bell Gorges
-dag 21 Bell Gorges –Manning Gorges of Barnet River gorges– rond de 100KM
-dag 22 .blijven Manning Gorges of Barnet .
-dag 2 Manning Gorges –Home Valley
-dag 24 is 1 dag extra om te reizen. Mogelijk is in 1 keer Home Valley te ver.
-dag 25 Home Valley- El Questro of Emma Gorges
-dag 26 El Questro/Emma Gorges blijven
-dag 27 El Questro- Lake Argyle =147 KM, 2 uur (Bungle Bungles overslaan, te ver, 3 uur rijden)
-dag 28 verblijf in Lake Argyle
-dag 29 vanaf lake Argyle is 826 km, 10 uur tot Darwin. (ergens stoppen, mogelijk 1ste stop is Victoria River roadhouse,
=317 km, 4 uur (tanken)
-dag 30, Victoria river house – Edith Falls, 255 km, 3.15 uur
-dag 31 Edith Falls-Darwin, 293 km, 3.15 uur
-dag 32 reserve

-dag 33, 34 Darwin
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door Kims »

Hi,

Goede aanpassingen zo te zien.

Het Francois Peron national park heeft alleen geen goede snorkelplekken, het is meer meer 4WD-en (laat de banden zakken!!!) en schitterende landschappen en uitzichten op het leven in de zee op het noordelijkste puntje (walvissen, zeekoeien, dolfijnen, haaien, schildpadden etc).

Wel mooi snorkelen is het bij Quobba in de beschutte baai bij de vissershutjes. Coral Bay is ook mooi snorkelen, maar echt mooie plekken zijn in inderdaad in het Cape Range national park: Oyster Stacks, drift snorkelen en in de baai bij Turquoise bay waar ook regelmatig een schildpad voorbij komt. Je zult waarschijnlijk ook rifhaaitjes zien, die doen niets als ze met rust worden gelaten.

Rond die tijd zijn de bultrugwalvissen ook op pad van Antarctica naar de King Sound in het noorden, dus let op de kust. Je ziet ze vaak springen en spelen.

Met iets extra tijd kun je ook overwegen om een vlucht te nemen over de Bungle Bungles vanuit Kununurra. Ze zijn zeer spectaculair, vooral van boven.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door Kims »

Ik zat nog even te denken over jullie trip en vroeg me af waarom jullie denken dat het té ver zou kunnen zijn van Mount Barnett station naar El Questro want zo ver is het niet met zo'n 300 km. Dit is een typisch geval van Google maps die totaal verkeerde informatie verstrekt in de outback helaas. Gebeurt heel veel zowel de ene als de andere kant op met te korte ingeschatte reistijden als veel te lange.

Google zegt over dit stuk 12 uur te rijden, niets is minder waar. Waarschijnlijk is het maximaal 4-5 uur. Dat stuk Gibb is vaak prima en 80km/uur niet onwaarschijnlijk. Scheelt dus aanzienlijk voor jullie!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Elisabeth1
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2019 17:46

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door Elisabeth1 »

Hallo,

Mogelijk zijn jullie al onderweg maar hier nog wat tips. Wij hebben Darwin Broome Darwin in 2017 gedaan en zoals al gezegd de tijden op google zijn niet reëel, het gaat een stuk sneller zonder dat je als een gek over de gibb raast. Wij zijn van Manning meteen naar Home Valley gereden (wel even bij Ellebrae lekker scones eten) en waren ergens in de middag al bij Home Valley. Wij reizen met daktent dus hadden geen toilet of iets dergelijks aan boord. Als je dat wel hebt kunt je inderdaad wel op free camps staan. Allemaal te vinden in de wikicamps app.
In Broome en in Derby zit een slager die je vlees vacuum kan verpakken waardoor je dit in je koeling langer kunt bewaren. Bij Manning is wel wat te koop maar je moet wel geluk hebben dat niet de bevoorrading de dag na je vertrek komt, dan zijn de schappen leeg.
In 2016 hebben we Perth-Exmouth-Perth gedaan. Ik vond zowel Coralbay als Cape Range echt geweldig. Karijini is echt geweldig. Ik zou alleen wel voor Hancock Gorge en Weano Gorge gaan. Je hebt een 4wd dus kunt er komen. Waren echt super!!!. Dale gorge is leuk omdat je daar vanaf de campground zo gaat lopen maar de andere 2 zijn spectaculairder.
Jammer dat je de Bungles moet overslaan.

Jullie gaan een geweldige reis tegemoet. Wij vonden het zo gaaf dat we over 2 weken ook weer gaan maar nu met volwassen kids.
Heel veel plezier.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door Kims »

Je kan ook prima zonder toilet aan boord wildkamperen. Gewoon een gat graven ^O^
Zorg wel dat je wc papier ingraaft, verbrandt of in een afvalzak doet. Papier breekt slecht af in zo'n droog klimaat, buiten dat, ziet het er niet uit en is onhygiënisch als het rondslingert.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: advies/ervaring gevraagd route 4x4 Perth-Darwin

Bericht door Erik »

Kims schreef: 12 mei 2019 14:46 Je kan ook prima zonder toilet aan boord wildkamperen. Gewoon een gat graven ^O^
Zorg wel dat je wc papier ingraaft, verbrandt of in een afvalzak doet. Papier breekt slecht af in zo'n droog klimaat, buiten dat, ziet het er niet uit en is onhygiënisch als het rondslingert.
The Australian way :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast