Café Verweggistan

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Café Verweggistan

Bericht door WizardOfOss »

Toch moet ik zeggen dat ik m'n laatste twee groepsreizen (Wit-Rusland en Moskou/Sint-Petersburg) me qua voorbereiding ook wel goed bevallen zijn. Na het beslissen, boeken en alle bijkomende formaliteiten kan je je gewoon lekker richten op leuke bezienswaardigheden en musea zoeken. En vooral bij die laatste reis heb ik voor beide steden een enorme lijst gemaakt van leuke dingen voor de uiteraard altijd te beperkte vrije tijd. Ik had in beide steden makkelijk een week kunnen vullen, voor een aanzienlijk deel met dingen die je niet in de LP tegenkomt...

Maar ook het voordeel van zo'n reis: je route staat vast, dus je kan alleen nog over de invulling twijfelen. M'n komende reis begon met twee ideeën: de Shanghai Auto Salon net na Pasen, en dat matsuri in Hitachi begin mei. Daartussenin lag alles nog open. En dan begint het puzzelen én twijfelen. Waarbij een gebrek aan vrije tijd plus ook een stuk vermoeidheid ook bepaald niet helpt. Ik heb ook nog wel overwogen de hele boel te cancellen en in mei alsnog een groepsreis naar Oekraïne danwel Armenië/Georgië te boeken (het Sovjet-virus heeft me toch ook wel te pakken....), maar al snel werd duidelijk dat dat gezien de bezetting op het werk geen optie was.

Maar eerlijk is eerlijk: het is allemaal een luxe-probleem. Als ik even terugdenk, nog maar 15 jaar geleden was online dingen zoeken en boeken nog echt een drama, vooral voor vluchten kon je toen toch nog maar beter naar een reisbureau gaan. 10 jaar geleden was het gemeengoed, maar wel met specifieke zoeksites die altijd maar een select aanbod toonden, en qua zoekopties veel beperkter waren dan nu. En nu krijg je met Kayak en Skyscanner een onwaarschijnlijk breed aanbod met schier ongelimiteerde zoekmogelijkheden als het gaat om samengestelde vluchtschema's. Maar daardoor krijg je ook weer dingen te zien die lastig te boeken blijken, zeker voor de getoonde prijs. Veel meer keuzemogelijkheden die je voorheen nooit had, maar dat levert ook weer zo z'n problemen op.

En daarnaast, ik weet nog wel dat ik in 2012 in Zuid-Korea ter plekke nog een ticket moest boeken, aangezien m'n oorspronkelijke plan van trein en boot naar Japan in het water viel. En ik toen volgens mij ook bij Asiana nog tegen het probleem aan liep dat hun site uitsluitend op Internet Explorer werkte. En daar sta je dan met je Linux-laptop |:(. Nee, vroegâh was zeker niet alles beter...

Maar goed, alle kritische zaken zijn nu geregeld, rest nog het invullen van 6 dagen Japan. Het ironische is dat ik bewust nog voor een tussenbestemming (nu dus Seoul) had gekozen omdat me de inspiratie voor een langere trip door Japan ontbrak (na 15 bezoeken aan dat land zijn de "logische" routes wel zo'n beetje op), maar inmiddels heb ik alweer meer ideeën dan er ooit in die dagen gaan passen. Uiteenlopend van simpelweg Tokyo en directe omgeving, een paar dagen richting Nagano/Ueda (matsuri!), of net als vorig jaar een veerboot pakken naar een van de kleine eilandjes die weliswaar onder het stadsbestuur van Tokyo vallen maar qua sfeer niet sterker zouden kunnen verschillen. Ik bedoel, vorig jaar ben ik naar Oshima geweest, oordeel zelf: https://www.youtube.com/watch?v=5qlVVfOGUP8
(filmpje is niet door mij gemaakt overigens, zo'n drone lijkt me toch wel leuk speelgoed...)

Gelukkig heeft dat allemaal wat minder haast, al weet ik uit ervaring inmiddels dat hotels in Tokyo boeken tegenwoordig ook een frustrerende bezigheid kan zijn. Het toerisme in Japan is extreem gegroeid, van zo'n 8 miljoen buitenlandse toeristen in 2011 naar ruim 31 miljoen afgelopen jaar. En dat zie je met name terug aan de bezettingsgraad en ook prijzen van de hotels in een handvol populaire steden, Tokyo en Kyoto voorop. Ik dacht ook al snel even voor de zekerheid m'n favoriete hotel in Tokyo te boeken (op loopafstand van Asakusa met onsen op het dak!), annuleren kan per slot van rekening toch, maar ik zie dat ze hun prijzen alweer ruimschoots verdubbeld hebben. De tijd dat je een knappe hotelkamer in hartje Tokyo kon krijgen voor zo'n 50-60 euro lijkt toch definitief voorbij....
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Georganiseerde reizen zijn zeker fijn, maar ik vind altijd dat je er ook zo gemakkelijk van wordt. Het kost minder moeite om je te verdiepen waar je bent, bent geweest en hoe je van A naar B bent gekomen. Al die dingen worden voor je regelt en de mens is volgens mij van nature vrij lui en als we ook maar iets kunnen laten vallen doen we dat. Soms super fijn, maar mijn ervaring is dat als je jezelf hebt moeten voorbereiden dingen beter blijven hangen als je er bent, je een beter idee hebt wat je aan het bekijken bent en uiteindelijk ook meer opslaat van wat je gezien hebt. Ook vind het hebben van de tijd om gewoon lekker doelloos door een stad of plaats te wandelen fijn. Je komt toch op nieuwe plekjes krijgt een goed idee van de plaats en kun de lokale middenstand nog eens wat sponsoren door wat te kopen.

Pff ik ben blij dat reizen samenstellen en boeken toch echt wat gemakkelijker gaat tegenwoordig. Het gedoe van het vinden van een fatsoenlijk internet café met allemaal toetsenborden waar dingen op zaten die je maar beter niet kon weten laat ik graag achter mij. Dat je nu vanuit waar dan ook je volgende stap kan plannen en boeken vind ik een verademing. Wat ik wel jammer vind is dat je op veel plekken iedereen in de gezamenlijke ruimtes op hun telefoon ziet staren, terwijl wij dat juist niet hadden (want je kon er toch niks mee). Op die manier wat het gemakkelijker nieuwe en leuke contacten op te bouwen. Met je telefoon is die behoefte / noodzaak een stuk kleiner.

Is het in Japan nu niet duurder omdat de Olympische Zomerspelen 2020 er aan zitten te komen?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Grappig, ik heb twee groepsreizen gemaakt en ben juist wel zo'n type die ook dan nog behoorlijk verdiept. Maar dat heb ik eigenlijk altijd al.

Ik heb ook een Booking.com frustratie. Als een plek geen beschikbare hotels meer heeft dan kreeg ik eerst altijd nabij gelegen opties in andere plaatsen. Nu krijg ik de mededeling dat er niets meer beschikbaar is en dat is het dan. Ik typ dan maar elke keer een nabijgelegen plek in. Dit probleem heb ik bij plaatsen als Heerenveen en Hamar en er een groot schaatsevent plaats vindt ;) ach ja. Gelukkig zijn er nog zoekmachines.

Ik merkte tijdens mijn reis door Polen in 2014 ook de intrede van de telefoon. Ik boekte toen nog hostels voor de gezelligheid, maar daar heb ik geleerd dat het niet meer is zoals paar jaar daarvoor. Nu heb ik wat andere wensen en een inkomen waardoor ik andere soort accommodatie boek.

Vandaag zelf bezig geweest met inlezen in de regio Trentino-Alto Adige in Italië. We hebben daat één week een appartement gehuurd in het noorden van de streek en dan zitten we nog vier nachten wat lager nabij Trento aan een klein meer (geen Garda haha).
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Of Japan nu duurder is vanwege de naderende OS? Ik mag ergens toch hopen van niet. Een ding wat me altijd in positieve zin heeft verrast was toch wel dat het prijsniveau al die jaren zeer constant is gebleven, ook qua hotels. En ook grote evenementen hadden zelden merkbare invloed op de prijzen. Vorig jaar heb ik eigenlijk voor het eerst echt gemerkt dat één keten (APA) z'n prijzen fors verhoogde bij grote drukte. Daarbij is het ook nog eens de vraag in hoeverre de OS an sich Tokyo straks merkbaar drukker zullen maken. Ik kan me nog van Londen 2012 herinneren dat er al snel door de hotels geklaagd werd dat ze juist bovengemiddeld veel lege kamers hadden. Er leken meer reguliere toeristen gedurende die twee weken weg te blijven dan dat er mensen op de OS af kwamen. Ik ben er toen voor het slotweekend nog snel even naar toe gegaan, het was toch verrassend makkelijk op het laatste moment nog een prima hotel voor een zeer redelijke prijs te vinden.

Ik denk dat het nu meer te maken heeft met Golden Week gecombineerd met de naderende troonswisseling, waardoor zo'n beetje heel Japan vanaf 27 april 10 dagen op rij vrij heeft. En laat ik nu op 28 april in Japan arriveren...

Ik had nu eigenlijk m'n zinnen gezet op een paar dagen in Bessho Onsen. Vlakbij Ueda, waar op de 29e een groot matsuri is, en daarnaast gewoon lekker relaxen in de onsen. Leuk bedacht, maar al diverse sites geprobeerd, het enige beschikbare hotel wat ik heb kunnen vinden kost € 412 per nacht, voor de rest zit alles vol. Van een hotel in Ueda werd nog de laatste kamer net voor m'n neus weggekaapt, ik heb nu maar snel even iets in het nabije Nagano geboekt (uiteraard annuleerbaar). Maar het is al wel duidelijk dat het érg druk is in die periode....

Maar terug naar de groepsreizen, het hangt uiteraard ook wel een beetje van de reis en de organisatie af. Naar Wit-Rusland had ik veel minder voorbereid, alleen in Minsk was aardig wat vrije tijd, in Brest nog een half middagje, en de rest minimaal. En dus heb ik eigenlijk alleen voor Minsk nog het een en ander uitgezocht, voor de rest heb ik me juist laten verrassen. M'n laatste reis naar Moskou en Sint-Petersburg was dan toch anders, in beide steden was er sowieso een volledige vrije dag. Al liep dat in Moskou vanwege de toegewezen datum/tijd voor het Kremlin toch net even anders. Uiteraard is het nog altijd te weinig, ik heb sowieso ook aan SRC aangegeven dat de reis naar mijn idee beter in balans zou zijn geweest met een extra dag Moskou, al dan niet met (optionele) excursies. Maar in zulke steden kan je je ook makkelijk vrij bewegen, en er is zo onwaarschijnlijk veel te zien dat het onmogelijk is om je te vervelen. De (uitstekende) reisbegeleiding was een meerwaarde hierbij, geen sta-in-de-weg. Maar ik ben jaren geleden ook eens met Fox naar Israël geweest, fascinerend land en op zich zeker geen slecht uitgevoerde reis, maar wel eentje waar je na het ontbijt in de bus stapt en tot aan het (late) avondeten bezig gehouden wordt. Je ziet in korte tijd dan ontiegelijk veel, maar aan het eind van de week merkte je echt wel dat z'n druk schema zonder enige bewegingsvrijheid voor spanningen binnen de groep zorgde. En ook al was het avondeten inbegrepen, de laatste paar avonden in Jeruzalem hebben we toch lekker met een paar man een leuk eettentje gezocht, ver weg van de grote groep....

En wat betreft het contacten opdoen in ho(s)tels: op de een of andere manier heb ik dat toch altijd een beetje proberen te vermijden. Het is echt niet zo dat ik andere (westerse) toeristen doelbewust uit de weg ga of negeer, op z'n tijd een praatje is altijd leuk, maar ik zoek ze zeker niet op. En hotels zijn voor mij in de eerste plaats een plek om comfortabel te kunnen slapen, m'n vermaak zoek ik wel buiten de deur. Hooguit zoek ik in Japan tegenwoordig toch als het even kan naar een hotel met onsen, maar buiten dat je daar toch vooral ook Japanners aantreft (die meestal toch nauwelijks Engels spreken) is het sowieso geen plek om te socializen, meer om te relaxen in stilte. Na een lange vermoeiende dag gewoon lekker nog even sudderen in zo'n loeiheet bad....
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik vond Japan niet bepaald goedkoop wel elke cent waard. Wanneer de Japanners volgens mij ergens een festival of in dit geval een OS hebben denk ik dat ze daar allemaal vrij voor nemen en dat de prijzen daardoor in die plaatsen wel zullen stijgen. Maar dat is gissen. Volgens mij heeft @Ralph een contact die daar misschien meer over weet?!

Zelf heb ik nog nooit een groepsreis gemaakt (met een commercieel bedrijf) voor mijn vakantie, maar wel vanuit mijn werk. Het leuke daaraan vind ik juist dat je mensen uit verschillende landen ontmoet en het een mengelmoesje is. Hetzelfde als wat je kan aantreffen in hostels of bepaalde tours. Zeker wanneer ik alleen reis vind ik dat soms (ter afwisseling) best gezellig. Ik denk dat het beeld dat bij hostels ontstaat misschien niet altijd klopt. Ik heb het niet over super low budget en een groot zuip festijn voor jongeren, maar meer een meer gezellige accommodatie setting, met eigen douche, eigen kamer en gewoon goede standaard, maar met ruimtes waar je kan samenkomen. Hotel bezoekjes (zeker de zeer luxe hotels) vind ik zeer individualistisch. Voor bepaalde bezoeken, prima, maar minder wanneer je langere tijd alleen reist. Een eigen kamer (met douche) is daarbij inderdaad erg prettig, maar of dit nu een guesthouse, hotel, hostel is dat maakt me niet zo veel uit.

Begrijp ik het goed dat je zegt dat je geen groepen opzoekt, maar wel optrekt met de groep waarmee je reist?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Ik zou Japan ook zeker niet goedkoop willen noemen, maar het beeld dat bij veel mensen leeft dat het erg duur is klopt naar mijn ervaring ook niet. Over de gehele linie durf ik gerust te stellen dat Japan goedkoper is dan west-Europa of Noord-Amerika. Accommodatie en eten is goedkoper, transport duurder (al zijn er ook best voordelige alternatieven voor de dure shinkansen....). Maar het wordt uiteraard al snel met andere landen in Azië vergeleken, en ja, tegen een Thailand of China leg je het dan wel af....

Maar wat betreft die stijgende prijzen, het vreemde is dat ik dat zelden gemerkt heb. Ik plan m'n reizen juist meestal rond grote evenementen, en ook de afgelopen twee jaar tijdens Golden Week. En dan is het wel vaker lastig om überhaupt nog een beschikbare kamer te vinden. Vorig jaar heb ik echter voor het eerst gemerkt dat APA toen bij meerdere van hun hotels aanzienlijk hogere prijzen rekenden. Maar andere grote ketens als Toyoko Inn of Route Inn heb ik daar nog niet op betrapt, en ondanks dat ik vorig jaar zoveel mogelijk (meestal net iets duurdere) hotels met onsen heb uitgekozen ben ik gemiddeld onder de 50 euro per nacht gebleven. Nu zie ik echter zelfs hostels in Asakusa die zonder blikken of blozen 100 euro voor een plekje in een slaapzaal durven vragen 8)7

Nu ga ik waarschijnlijk gewoon helemaal niet meer in Tokyo overnachten, maar ben daar nog wel een geniale hostel-keten tegengekomen: http://bookandbedtokyo.com/en/shinjuku/ ... tml#hostel

Erik schreef:Begrijp ik het goed dat je zegt dat je geen groepen opzoekt, maar wel optrekt met de groep waarmee je reist?
Ja en nee. Buiten het programma om trek ik meestal toch m'n eigen plan, maar als een paar reisgenoten waarmee enige klik is zich daar ook in kunnen vinden, prima hoor. En uiteraard pas je je dan soms een beetje aan, maar als de plannen teveel uit elkaar gaan lopen kies je gewoon weer je eigen weg.En vooral met eten is gezelschap uiteraard wel leuk, maar als de rest per se naar de McDonald's wil dan ben ik weg...
(zegt iemand die op z'n eerste avond in Moskou bij gebrek aan andere opties toch in z'n uppie bij de McD is beland :@ )

Een groepsreis an sich kies ik in de eerste plaats voor een stuk gemak: in korte tijd een goede indruk van een land opdoen en daarbij plaatsen bezoeken waar je zelfstandig lastig kan komen. Met daarbij een gids die je helpt het land te leren begrijpen. De groep zelf vind ik van ondergeschikt belang. Het is uiteraard leuk als er een klik is en iedereen qua reisinstelling een beetje op één lijn zit. En zeker bij wat minder gangbare bestemmingen is dat al snel het geval, de wat obscuurdere landen trekken toch een bepaald slag mensen.

Naar Rusland met SRC merkte ik daarentegen wel veel grotere tegenstellingen binnen de groep, zowel qua interessegebied als qua ideeën over de uitvoering van de reis. Geen probleem, ik heb de reis uiteindelijk toch wezenlijk anders kunnen invullen dan de meeste medereizigers. een goede groepsreis biedt ook die ruimte. Aan het einde van de reis realiseerde ik me ook wel dat ik sommige medereizigers nauwelijks gesproken heb, en van sommigen niet eens de naam wist. Even goede vrienden hoor, het deed aan de reis niks af.

Maar eerlijk is eerlijk, enige mate van snobbisme zal met name in Japan ook wel een rol spelen. Na zoveel reizen bekijk ik het land toch heel anders dan iemand die er voor het eerst komt, en ik ben daarbij ook tamelijk allergisch voor het typische weaboo-gedrag dat je met name onder toeristen in Tokyo en Kyoto iets te vaak tegenkomt. Maar ook in Japan: hoe obscuurder de plaats, hoe interessanter de mensen die je er tegenkomt....
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

WizardOfOss schreef: 30 mar 2019 01:58 Ik zou Japan ook zeker niet goedkoop willen noemen, maar het beeld dat bij veel mensen leeft dat het erg duur is klopt naar mijn ervaring ook niet. Over de gehele linie durf ik gerust te stellen dat Japan goedkoper is dan west-Europa of Noord-Amerika.
Volgens mij heeft de wisselkoers ook een stevige invloed (gehad) op de prijzen. Ben het verder met je eens dat het wat prijzen betreft vergelijkbaar is met Europa en niet met (Zuid-Oost) Azië.
WizardOfOss schreef: Na zoveel reizen bekijk ik het land toch heel anders dan iemand die er voor het eerst komt, en ik ben daarbij ook tamelijk allergisch voor het typische weaboo-gedrag dat je met name onder toeristen in Tokyo en Kyoto iets te vaak tegenkomt.
Het gedrag moest ik even googlen, want dat kende ik nog niet, maar weet wel precies wat je bedoelt. Met name in de grote steden en in plekken waar je anime kan vinden kom je ze tegen. Heb lang getwijfeld of ik een Roborestaurant wilde zien (gewoon om er een mening over te kunnen hebben) en of ik naar een Maid Café wilde. Uiteindelijk bij beide niet geweest, en vind het nu wel lastig er soms wat van te vinden of het beter te begrijpen.
WizardOfOss schreef: Ja en nee. Buiten het programma om trek ik meestal toch m'n eigen plan, maar als een paar reisgenoten waarmee enige klik is zich daar ook in kunnen vinden, prima hoor. En uiteraard pas je je dan soms een beetje aan, maar als de plannen teveel uit elkaar gaan lopen kies je gewoon weer je eigen weg.En vooral met eten is gezelschap uiteraard wel leuk, maar als de rest per se naar de McDonald's wil dan ben ik weg...
Ha en ik maar altijd denken dat je achter een man of vrouw met een paraplu loopt bij groepsreizen. Ik moet mijn beeld dus een beetje bijstellen volgens mij :P .
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Erik schreef: 01 apr 2019 11:04Volgens mij heeft de wisselkoers ook een stevige invloed (gehad) op de prijzen.
Dat helpt inderdaad ook wel. Tijdens m'n eerste reis naar Japan in mei 2008 was 100 iets van €0,65 waard, in november van datzelfde jaar zat dat ineens boven de euro. Dan is alles ineens ruim anderhalf keer zo duur. Sinds een aantal jaren is Japan actief bezig de waarde van de yen te drukken, en zat het meestal ergens tussen de 70 en 75 cent. Op dit moment is ie met 80 cent dus iets aan de dure kant, maar niet extreem.
Erik schreef: 01 apr 2019 11:04Het gedrag moest ik even googlen, want dat kende ik nog niet, maar weet wel precies wat je bedoelt. Met name in de grote steden en in plekken waar je anime kan vinden kom je ze tegen. Heb lang getwijfeld of ik een Roborestaurant wilde zien (gewoon om er een mening over te kunnen hebben) en of ik naar een Maid Café wilde. Uiteindelijk bij beide niet geweest, en vind het nu wel lastig er soms wat van te vinden of het beter te begrijpen.
Het Robot Restaurant zou ik wellicht nog wel een keer willen bezoeken, maar ik reken er dan wel op dat er praktisch alleen maar toeristen zullen zitten. Maar het is maf genoeg om dat dan maar een keertje door de vingers te zien...

Maar het ging me inderdaad om het overdreven enthousiasme, vaak maar zeker niet altijd vanuit de anime-community. Ja, ik vind Japan een geweldig en in veel opzichten uniek vakantieland (vandaar nu ook m'n 16e bezoek....), en zal dat ook vaak genoeg laten merken. Maar ik hoop toch dat dat altijd nog met een gezonde dosis nuchterheid is en realisme is, Japan is zeker niet perfect en er zijn ook nog zoveel andere fantastische plekken in de wereld. Er is echter een snel groeiende groep die totaal doorslaat in hun adoratie en vooral ook de manier waarop ze dat ten alle tijde te menen te moeten laten merken.
Erik schreef: 01 apr 2019 11:04Ha en ik maar altijd denken dat je achter een man of vrouw met een paraplu loopt bij groepsreizen. Ik moet mijn beeld dus een beetje bijstellen volgens mij :P .
Deels ook wel hoor. Maar een goede reis heeft wat mij betreft een mix van excursies in groepsverband maar zeker ook de nodige vrije tijd. Uiteraard zal het van de bestemming en beschikbare tijd afhangen wat praktisch is, maar idealiter hobbel je alleen achter een gids aan op plaatsen waar de uitleg van meerwaarde is, en is er ook dan na afloop altijd nog wat tijd over om zelfstandig rustig rond te kijken. In Sint-Petersburg bijvoorbeeld zijn we eerst in twee uur tijd langs de hoogtepunten van de Hermitage gesjeesd, maar daarna heb ik er nog enkele uren zelf rondgedwaald (zonder ooit op de afdelingen te belanden waar ik eigenlijk naar toe had gewild....). Wat me met SRC in Rusland overigens heel goed is bevallen was hun audiosysteem, geen gids met een megafoon dus, of dat je op een paar meter afstand moet blijven om iets te kunnen verstaan, maar je kan gewoon rustig rondkijken en fotograferen terwijl er van alles wordt uitgelegd. En wanneer de verbinding begint te kraken weet je dat je even tempo moet maken :+

Binnen groepsreizen heb je ook wel duidelijk verschillende formules. Ga je met bijvoorbeeld Fox, Kras of Oad (of met een willekeurige organisatie naar Noord-Korea....), ga er dan maar van uit dat je van ontbijt tot avondeten onder de pannen bent. Shoestring daarentegen vormt het andere uiterste, dan boek je in basis transport, accommodatie en reisbegeleiding, maar zijn de meeste excursies optioneel en met name gericht op dingen die wat lastiger zelfstandig te bezoeken zijn. De rest van de "avontuurlijke" reisorganisaties zit daar ergens tussenin, en zeker voor een eerste bezoek aan een bestemming is dat ook de formule die mij het beste bevalt.

Nu had ik overigens al eens geroepen dat ik in 2016 m'n eerste groepsreis naar China uit 2006 had willen herhalen, 10 jaar na dato kijken hoezeer zowel het land als ikzelf als reiziger veranderd ben. Dat is er toen echter niet van gekomen, maar zou nu nog steeds wel een interessante ervaring zijn. Hetzelfde met Japan (2008)? Dat is toch wat twijfelachtiger. De reisformule van Shoestring biedt weliswaar voldoende vrijheid om er niet uitsluitend een herhaling van zetten van te maken, maar waarschijnlijk zou de rest van de groep helemaal gek worden van mijn weaboo-gedrag >:)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hmm China... ik weet niet zo goed wat ik van het land moet vinden. Het lijkt mij erg interessant om te bezoeken, maar de data honger en de strategische spelletjes die ze spelen op het wereldtoneel maken me wel sceptisch. Om dezelfde redenen zou ik nu niet zo snel naar de Verenigde Staten gaan. Het zou me niet verbazen dat zodra je China binnenstapt je tot dat je weer het land uitgaat bij iedere stap gevolgd wordt.
WizardOfOss schreef: Het Robot Restaurant zou ik wellicht nog wel een keer willen bezoeken, maar ik reken er dan wel op dat er praktisch alleen maar toeristen zullen zitten. Maar het is maf genoeg om dat dan maar een keertje door de vingers te zien...
Precies om die reden zou ik het willen zien.
WizardOfOss schreef: Ga je met bijvoorbeeld Fox, Kras of Oad (of met een willekeurige organisatie naar Noord-Korea....), ga er dan maar van uit dat je van ontbijt tot avondeten onder de pannen bent. Shoestring daarentegen vormt het andere uiterste, dan boek je in basis transport, accommodatie en reisbegeleiding, maar zijn de meeste excursies optioneel en met name gericht op dingen die wat lastiger zelfstandig te bezoeken zijn.
Als ik me niet vergis zijn er al best veel reisorganisaties die groepsreizen aanbieden over de kop. Zouden mensen niet steeds meer zelfstandig op pad gaan? Of zelfstandig met een organisatie? Die groep lijkt ook steeds groter te worden. Dat je programma en accommodatie en alles geregeld is maar dat je tussen A en B nog wel zelf moet reizen.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Als je niet van een land weet, ga je veilig met een groepsreis mee, en je hoeft niets te regelen dan. Niet echt wat voor mij. Maar ja ik maak nu al sinds 2009 reizen door Zuid Afrika, Dat werd mij gevraagd door vrienden en dat doe ik nog steeds. Op maat dan wel. Veel mensen willen niet de gebaande paden bereden, of niet op de vakantie zelf uren op de telefoon zitten om e.e.a. te zoeken. Ook zonde van je tijd. Ik weet aardig de weg daar en heb veel inside info van het land. Dat scheelt een hoop.
Veel mensen (wat oudere mensen) willen ook niet zelf rijden (links) maar zeker niet met een groep op reis. Ja perfect dus, geen probleem, ga ik mee als begeleider. Leuk gewoon. Heb best heftige dingen daarmee meegemaakt. Bijvoorbeeld van een vrouw die als kind, snel het land met de family was uitgegaan, ( en mocht niets meenemen en afscheid nemen van vriendinnetjes) zij zat op de lagere school aldaar. Ze heeft nooit geweten waarom. Ze had zo'n trauma daarvan. We hebben samen haar lagere school, haar woonadressen kunnen vinden en bezocht. Heel emoties voor haar, maar ze klaarde steeds meer op. En ging 3 weken later heel gelukkig weer naar huis. Ik was kapot daarna, echt.

Voor ons zelf regel ik altijd van thuis alles, auto, accomodaties etc. Ook voor de USA gedaan. Je kan daar zo lekker touren, maar daar boekte ik van te voren nooit accomodaties. De laatste jaren tour ik door Zuid Afrika, Namiba. Geweldig daar. Net weer 3 weken getoerde met vrienden. Heerlijk.
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Erik schreef: 03 apr 2019 14:12Het zou me niet verbazen dat zodra je China binnenstapt je tot dat je weer het land uitgaat bij iedere stap gevolgd wordt.
Ach, ik ben ook drie keer in Noord-Korea geweest, daar nemen ze dat bij iedere stap volgen wel tamelijk letterlijk :+
Erik schreef: 03 apr 2019 14:12Als ik me niet vergis zijn er al best veel reisorganisaties die groepsreizen aanbieden over de kop. Zouden mensen niet steeds meer zelfstandig op pad gaan? Of zelfstandig met een organisatie? Die groep lijkt ook steeds groter te worden. Dat je programma en accommodatie en alles geregeld is maar dat je tussen A en B nog wel zelf moet reizen.
Het zijn volgens mij voornamelijk een aantal kleintjes die het niet gered hebben. Van de grotere organisaties staat me zo alleen Baobab/Summum bij, die eerste leeft nu voort als onderdeel van Sawadee. Een jaar of wat geleden zag je bij de resterende organisaties ook nog wel vaak dat reizen op veel vertrekdata niet doorgingen vanwege te weinig interesse. Maar ik heb sterk de indruk dat ze allemaal eens flink de stofkam door hun aanbod en vertrekdata heen gehaald hebben, en dat het nu juist weer flink in de lift zit. Bij Djoser kan je dat ook mooi zien: die hebben een mooi overzicht van alle reizen gesorteerd op vertrekdata met daarbij de beschikbaarheid, en pas na de zomervakantie beginnen de reizen met "voldoende" beschikbaarheid de overhand te nemen. Ook kijkend naar het weer groeiende aanbod aan bestemmingen en themareizen lijken de slechte tijden weer even voorbij.

Ik denk ook dat écht zelfstandig reizen, georganiseerd zelfstandig reizen en groepsreizen prima naast elkaar kunnen bestaan. Als je er de tijd aan kunt/wilt besteden kan je uiteraard zo ontiegelijk veel informatie op internet vinden, en georganiseerde reizen bieden anders verschillende gradaties van gemak en zekerheid. En bedenk daarbij ook dat steeds meer mensen alleen leven en ook reizen, kijk alleen al naar het grote aanbod aan specifieke singlereizen (die ik persoonlijk mijd als de pest, ik kan er naast zitten maar ik heb daarbij toch het idee dat die vooral geboekt worden door mensen die wanhopig "zoekende" zijn....). Het zijn naar mijn idee toch vooral de traditionele reisbureaus die hun bestaansrecht grotendeels zijn verloren, puur als verkoopkanaal blijven er wellicht nog een paar overeind, maar al lang niet meer om je daarbij ook een gedegen reisadvies te kunnen geven. Ook in dat opzicht heeft internet ook juist weer een enorm platform geboden aan kleinschaliger specialisten die écht iets weten van een bestemming, zoals hierboven ook Annemieke.

Ik persoonlijk kom dan toch eerder bij de twee uitersten uit: ofwel ik regel het wel allemaal zelf, ofwel ik geef me in verregaande mate over aan de gids. Ook ik waardeer mijn vrijheid onderweg, maar zeker voor een eerste keer naar een land of cultuur waar ik totaal niet bekend mee of waar geen noemenswaardige toeristische infrastructuur is ben bevalt dat laatste me wel. En daar kan dan uit resulteren dat ik het de volgende keer toch zelf allemaal regel (zie Japan....), maar voor een "lastig" land als bijvoorbeeld China zou ik me ook heel goed kunnen voorstellen dat ik dan een route en bijbehorende tickets zou laten regelen. Nu naar Shanghai is uiteraard geen enkel probleem, maar als je per OV het hele land door wilt reizen volgens een redelijk strak reisschema wordt het toch een heel ander verhaal....

En dat is nu ook wel een beetje de frustratie van m'n komende reis: ik ken Japan meer dan goed genoeg om zelf een mooie route te plannen, maar ik wordt nu vooral gehinderd door het gebrek aan accommodatie op veel plaatsen die ik eigenlijk zou willen bezoeken. Ik zag gisteren nog dat gedurende mijn verblijf nu 98%(!!!) van alle hotels in Tokyo volgeboekt zijn, wat rest zijn voornamelijk capsulehotels of slaapzalen die de hoofdprijs vragen. Bij kleinere plaatsen is veelal al helemaal niks meer te vinden. En dat is deze keer niet alleen bij Booking.com, maar ook bij andere boekingssites, inclusief enkele specifiek Japanse sites met meestal een wat afwijkend aanbod. Ik heb inmiddels voor de twee nog openstaande dagen tussen Nagano en Mito toch drie verschillende maar geen van allen echt ideale hotels in Tokyo en Saitama geboekt. Gevalletje toeslaan nu het nog kan, annuleren kan altijd nog....
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Vandaag een mini AtG meeting hier :)

Reisfreaks komt hier!

*O*
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

AnnemiekeinZA schreef: 03 apr 2019 16:58 Veel mensen (wat oudere mensen) willen ook niet zelf rijden (links) maar zeker niet met een groep op reis. Ja perfect dus, geen probleem, ga ik mee als begeleider. Leuk gewoon. Heb best heftige dingen daarmee meegemaakt. Bijvoorbeeld van een vrouw die als kind, snel het land met de family was uitgegaan, ( en mocht niets meenemen en afscheid nemen van vriendinnetjes) zij zat op de lagere school aldaar. Ze heeft nooit geweten waarom. Ze had zo'n trauma daarvan. We hebben samen haar lagere school, haar woonadressen kunnen vinden en bezocht. Heel emoties voor haar, maar ze klaarde steeds meer op. En ging 3 weken later heel gelukkig weer naar huis. Ik was kapot daarna, echt.
Dit lijken me ondanks dat je dan de reisbegeleider bent (en alles waarschijnlijk al gezien hebt) wel interessant om mee te krijgen, waarbij het verhaal zich langzaam ontvouwd terwijl de reis zich voortzet.
WizardOfOss schreef: Ach, ik ben ook drie keer in Noord-Korea geweest, daar nemen ze dat bij iedere stap volgen wel tamelijk letterlijk
Oh ja, dat land was ik even vergeten :P Vond de Reizen Waes in Noord-Korea (en China) best interessant om te zien. Sowieso een van de leukere reisprogramma's op TV als je het mij vraagt.

Er waren gewoon veel te veel groepsreis bedrijven die elkaar helemaal suf concurreerde, dat en de trend dat mensen steeds meer zelf wilde regelen hebbe een aantal partijen niet overleefd. Ben het met je eens dat de verschillende reisvormen goed naast elkaar kunnen blijven bestaan en dat het ook erg goed is. De crisis is wel weer een beetje voorbij (al lijkt er een nieuwe weer voor de deur te staan) waardoor mensen weer mooie reizen willen maken. Is het ook niet zo dat mensen die met groepsreizen op pad gaan liever buiten het hoogseizoen gaan?

Vergeet ook niet het aantal yoga reizen of house swap reizen, die zich richten op ondernemers. Wat dat betreft keuze voor iedereen.
LaosFan schreef: 04 apr 2019 06:03 Vandaag een mini AtG meeting hier :)

Reisfreaks komt hier!

*O*
Gezellig toch? Doe je ook mee?

Even een compleet andere vraag..... Volgt iemand het verhaal een beetje van die twee neergestorte Boeings?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

ik doe mee. Ze zijn nu hier op Don Som bij ons.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

LaosFan schreef: 04 apr 2019 14:15 ik doe mee. Ze zijn nu hier op Don Som bij ons.
Heb je een foto? :P
Plaats reactie