Maar ook het voordeel van zo'n reis: je route staat vast, dus je kan alleen nog over de invulling twijfelen. M'n komende reis begon met twee ideeën: de Shanghai Auto Salon net na Pasen, en dat matsuri in Hitachi begin mei. Daartussenin lag alles nog open. En dan begint het puzzelen én twijfelen. Waarbij een gebrek aan vrije tijd plus ook een stuk vermoeidheid ook bepaald niet helpt. Ik heb ook nog wel overwogen de hele boel te cancellen en in mei alsnog een groepsreis naar Oekraïne danwel Armenië/Georgië te boeken (het Sovjet-virus heeft me toch ook wel te pakken....), maar al snel werd duidelijk dat dat gezien de bezetting op het werk geen optie was.
Maar eerlijk is eerlijk: het is allemaal een luxe-probleem. Als ik even terugdenk, nog maar 15 jaar geleden was online dingen zoeken en boeken nog echt een drama, vooral voor vluchten kon je toen toch nog maar beter naar een reisbureau gaan. 10 jaar geleden was het gemeengoed, maar wel met specifieke zoeksites die altijd maar een select aanbod toonden, en qua zoekopties veel beperkter waren dan nu. En nu krijg je met Kayak en Skyscanner een onwaarschijnlijk breed aanbod met schier ongelimiteerde zoekmogelijkheden als het gaat om samengestelde vluchtschema's. Maar daardoor krijg je ook weer dingen te zien die lastig te boeken blijken, zeker voor de getoonde prijs. Veel meer keuzemogelijkheden die je voorheen nooit had, maar dat levert ook weer zo z'n problemen op.
En daarnaast, ik weet nog wel dat ik in 2012 in Zuid-Korea ter plekke nog een ticket moest boeken, aangezien m'n oorspronkelijke plan van trein en boot naar Japan in het water viel. En ik toen volgens mij ook bij Asiana nog tegen het probleem aan liep dat hun site uitsluitend op Internet Explorer werkte. En daar sta je dan met je Linux-laptop

Maar goed, alle kritische zaken zijn nu geregeld, rest nog het invullen van 6 dagen Japan. Het ironische is dat ik bewust nog voor een tussenbestemming (nu dus Seoul) had gekozen omdat me de inspiratie voor een langere trip door Japan ontbrak (na 15 bezoeken aan dat land zijn de "logische" routes wel zo'n beetje op), maar inmiddels heb ik alweer meer ideeën dan er ooit in die dagen gaan passen. Uiteenlopend van simpelweg Tokyo en directe omgeving, een paar dagen richting Nagano/Ueda (matsuri!), of net als vorig jaar een veerboot pakken naar een van de kleine eilandjes die weliswaar onder het stadsbestuur van Tokyo vallen maar qua sfeer niet sterker zouden kunnen verschillen. Ik bedoel, vorig jaar ben ik naar Oshima geweest, oordeel zelf: https://www.youtube.com/watch?v=5qlVVfOGUP8
(filmpje is niet door mij gemaakt overigens, zo'n drone lijkt me toch wel leuk speelgoed...)
Gelukkig heeft dat allemaal wat minder haast, al weet ik uit ervaring inmiddels dat hotels in Tokyo boeken tegenwoordig ook een frustrerende bezigheid kan zijn. Het toerisme in Japan is extreem gegroeid, van zo'n 8 miljoen buitenlandse toeristen in 2011 naar ruim 31 miljoen afgelopen jaar. En dat zie je met name terug aan de bezettingsgraad en ook prijzen van de hotels in een handvol populaire steden, Tokyo en Kyoto voorop. Ik dacht ook al snel even voor de zekerheid m'n favoriete hotel in Tokyo te boeken (op loopafstand van Asakusa met onsen op het dak!), annuleren kan per slot van rekening toch, maar ik zie dat ze hun prijzen alweer ruimschoots verdubbeld hebben. De tijd dat je een knappe hotelkamer in hartje Tokyo kon krijgen voor zo'n 50-60 euro lijkt toch definitief voorbij....