Tips voor Japan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Single reis Japan - 14-16 dagen

Bericht door WizardOfOss »

Het is alweer tien jaar geleden geweest, maar mijn eerste bezoek aan Japan was de 15-daagse groepsreis van Shoestring, die nog steeds in praktisch ongewijzigde vorm wordt aangeboden, en op bepaalde vertrekdata ook als singlereis. Ik heb echter een "gewone" groepsreis gedaan, maar ook toen bestond de groep voor ongeveer de helft uit singles, en grotendeels ook aan de jonge kant. Maar dat verschilt uiteraard van reis tot reis, dus even de groepssamenstelling in de gaten houden. Maar ik ben inmiddels 8 keer in m'n uppie met een groepsreis mee geweest, met zeer uiteenlopende samenstellingen, en eigenlijk nooit moeite gehad aansluiting bij de rest te vinden.

Wat betreft de reis zelf: dat was dus mijn eerste kennismaking met Japan, inmiddels gevolgd door 14 zelfstandige trips, maar ik kijk nog steeds heel tevreden terug op die eerste reis. Het is een goede mix van de bekende bestemmingen en een paar wat minder voor de hand liggende maar zeker zo leuke plaatsen. Vervoer is wel grotendeels per bus, optioneel kan je echter per shinkansen van Kyoto naar Tokyo reizen. En met een lokale reisbegeleider, wat ik destijds zeker niet als een nadeel heb ervaren. Enige minpuntje was wat mij betreft de locatie van enkele hotels, met name in Kurashiki. Ook in Tokyo was de locatie op z'n best redelijk te noemen, ik zie dat ze nu een ander hotel gebruiken wat naar mijn idee geen verbetering is. En in Sandankyo hebben ze de leuke kleine minshuku ingewisseld voor een veel grotere ryokan met onsen, minder sfeer maar (veel) betere voorzieningen.

Ik blijf zulke groepsreizen wel behoorlijk aan de prijs vinden t.o.v. zelfstandig reizen, maar in vergelijking tot wat andere reisorganisaties aanbieden valt deze reis nog mee.
Marloesnl

Missen we iets in onze Japan planning?

Bericht door Marloesnl »

Hi,

In mei 2019 gaan mijn vriend en ik 3 weken rondtrekken in Japan. We vliegen op donderdag 9 mei vanuit Amsterdam naar Fukuoka. Hier komen we op vrijdagochtend aan. 31 mei vliegen we vanuit Tokio weer terug naar Amsterdam. Nu hebben we het volgende reisplan bedacht:

10 mei: Fukuoka - 1 nacht in THE LIFE Hostel & bar lounge
11 mei: Reizen van Fukuoka naar Beppu met de trein - 1 nacht in Nishitetsu Resort Inn
12 mei: Hiroshima - 3 nachten in hotel Vista
13 mei: Hiroshima
14 mei: Hiroshima met bezoek aan Miyajima
15 mei: Reizen van Hiroshima naar Kyoto - 5 nachten in Hostel Kyoto Kizuna
16 mei: Kyoto
17 mei: Kyoto
18 mei: Kyoto
19 mei: Kyoto
20 mei: Reizen van Kyoto naar Osaka - 2 nachten in E-stay Ebisu
21 mei: Osaka
22 mei: Reizen van Osaka naar Koya san - 1 nacht in Saizenin
23 mei: Reizen van Koya san naar Nara - 1 nacht in Nara Guesthouse Kamunabi
24 mei: Reizen van Nara naar Matsumoto - 1 nacht in Tsuki no Shizuka
25 mei: Reizen van Matsumoto naar Tokio - 6 nachten in Shinjuku Granbell Hotel
26 mei:Tokyo
27 mei: Tokyo
28 mei: Tokyo
29 mei: Tokyo
30 mei: Tokyo
31 mei: Vlucht van Tokio naar Amsterdam

In de laatste dagen Tokyo willen we een dagtrip maken naar mt Fuji. Verder hebben we nog weinig plannen voor Tokyo.
Missen we nog highlights in deze planning? Ik kan alle hotels nog omgooien, dus we hebben nog veel flexibiliteit. We zijn redelijk ervaren reizigers, maar willen ook af en toe wat langer op 1 plek blijven.

Verder zijn we aan het twijfelen tussen 14 of 21 dagen JRP. Dit is natuurlijk afhankelijk van de eventuele dagtrips in Tokyo. Ook zijn we nog op zoek naar een tattoovriendelijke private onsen in Beppu. We lezen veel over tattoo's in Japan en dat dit wel eens een dingetje kan zijn, is dit ook echt zo? Het is niet zo dat ik helemaal volsta, maar die op mijn armen zijn wel zichtbaar.

Mochten er nog hele goede hotelaanraders zijn horen we het ook graag.

Alvast bedankt!
Ralph
Reisexpert

Re: Missen we iets in onze Japan planning?

Bericht door Ralph »

Hakone, open air museum, owakudani, ropeway. Hiervoor kan je een dag ticket boeken vanuit Tokyo (info stands grotere stations).
Himeji castle, tof kasteel.
Onomichi en de Shimanami Kaido, mooi historisch stadje en een toffe fietsroute.
Ralph
Reisexpert

Japan tweede trip

Bericht door Ralph »

Ik wil dit jaar graag terug naar Japan en omstreeks september-oktober-november. De laatste keer (okt/nov 2017) ben ik in Tokyo > Hakone > Fuji-Five lakes > Kyoto > Nara > Osake > Himeji > Onomichi > Hiroshimi geweest.

Ik zit te denken aan Takayama/Nagano/Matsumoto/Kanazawa en wellicht Nikko maar erna heb ik geen idee. De laatste keer heb ik geen JRP gekocht maar wellicht dat ik er deze keer niet aan ontkom. Of wellicht is vliegen naar Fukuoka een idee?

Het lastige is natuurlijk ook dat september tov november nogal verschil maakt, tevens is het nog niet zeker of 3 weken gaat lukken of dat ik het bij 2 moet houden.

Nu ben ik benieuwd of de ervaren Japan reizigers (@WizardOfOss) tips hebben voor een tweede route.
Laatst gewijzigd door Ralph op 25 feb 2019 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik
Site Admin

Re: Japan tweede trip

Bericht door Erik »

Ik ben jaloers op je ;) . Ik vond Japan erg de moeite waard en zou graag terug willen. Houd er rekening mee dat volgend jaar de Olympische Spelen o.i.d. gehouden worden dus de kosten wel wat hoger zullen zijn.

Aangezien je naar Matsumoto wilt gaan dan zou ik dan plannen rondom het festival dat daar dan is. Kan even de naam niet vinden, maar dat ze door het stadje trekken met verlichte praalwagens.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Ik zit nu in Rusland, herinner me er volgende week nog een keer aan, dan kan ik wel eens kijken....
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

WizardOfOss schreef: 21 feb 2019 22:44 Ik zit nu in Rusland, herinner me er volgende week nog een keer aan, dan kan ik wel eens kijken....
Goedemorgen deze maandagochtend! >:)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Ook goeienavond, ik was pas maandagavond laat thuis ;)

Op zich denk ik dat je zo met de genoemde plaatsen al een aardig begin hebt, er is in het centrale deel van Japan best een hoop te zien. Vooral Takayama is echt geweldig, door een ongelukje en de daar uit volgende medische ongemakken heb ik daar in 2017 liefst 6 dagen doorgebracht, en heb me toch zeker niet verveeld. Matsumoto heb ik alweer in 2008 bezocht, en heeft een van de mooiste kastelen van Japan. Nagano heb ik alleen als dagtrip vanuit Tokyo bezocht, mooie tempel en bij de schaatsbaan is een Olympisch museum. Kanazawa vond ik wat tegenvallen, al zal het slechte weer daar ook zeker een rol in hebben gespeeld. De beroemde tuin is uiteraard wel fraai.

Wel ga je dan dwars door de bergen wat het aantal routes wat beperkt. En het is inderdaad dan ook de vraag of een railpass dan gunstig is, en in sommige gevallen kan de bus sowieso ook praktischer zijn. Bij m'n laatste reis heb ik maar voor een deel een railpass gebruikt, enkele kortere trajecten daarbuiten gehouden en met losse kaartjes gedaan, en dan nog zal m'n voordeel in financiële zin verwaarloosbaar zijn geweest (maar het gemak was ook wat waard!). Twee jaar geleden heb ik vanwege genoemd ongelukje een side-trip naar Shanghai en Macau moeten afblazen en had toen überhaupt geen railpass. Die loont eigenlijk alleen als je flinke afstanden per shinkansen aflegt. Met voldoende tussenstops kan je uiteraard ook prima langzamere treinen of bussen gebruiken, en ben je veel voordeliger uit. Ook heb ik een keer een slaapbus van Tokyo naar Toyama genomen, erg goedkoop en het bespaart je uiteraard ook nog een hotelovernachting, maar heel comfortabel was het met mijn 1,85 en iets te bourgondisch postuur toch niet...

Nikko is ook zeker geweldig, en biedt ook diverse mogelijkheden voor dagtrips in de omgeving (bijvoorbeeld Shuzenji). Door de ligging ontkom je er echter niet aan weer een heel eind richting Tokyo terug te reizen alvorens weer richting de andere bestemmingen te gaan.

Maar even uitgaand van een "noordelijke boog" van Tokyo richting Kansai, wat bestemmingen die ik bezocht heb:
  • Kawaguchiko/Fuji Five Lakes: een aantal meren en dorpjes aan de voet van Mt. Fuji, met vaak ook een mooi uitzocht daarop. Dit heb ik destijds als tussenstop onderweg van Matsumoto naar Tokyo bezocht.
  • Takasaki is op zichzelf geen boeiende stad, buiten een enorm Boeddha-beeld (welke ik niet eens gezien heb) heeft het weinig te bieden. Ik heb het vooral gebruikt als uitvalsbasis voor een nabij treinenmuseum en zo'n beetje het meest random museum op deze planeet: auto's, teddyberen, poppen, snoep, bier, wijn, chocola, eekhoorns, ze hebben allemaal, en nog veel meer. Ook kent Gunma prefecture de nodige onsen-stadjes.
  • Vanuit Matsumoto zou je de Tateyama Kurobe Alpen Route naar Toyama kunnen volgen. Uiteraard zal je in het najaar niet meer kunnen genieten van de enorme hoeveelheden sneeuw (ik in 2017 wel....), maar nog steeds moet het dan knap spectaculair zijn. Toyama zelf is niet zo bijzonder, maar heeft wel een mooi glasmuseum, en de Toyama Kuro Ramen is ook zeker een verplicht nummer. Ik heb daarnaast een uitstapje gemaakt naar Namerikawa, waar een museum is voor lichtgevende(!) inktvisjes. Geen grap.
  • De omgeving van Toyama heeft echter meer te bieden. Takaoka is een veel leukere stad, met onder meer een grote bronzen boeddha en diverse historische straatjes en een museum over de bedenker van Doraemon. De dorpjes van Nanto heb ik voornamelijk vanwege matsuri bezocht, leuk om even helemaal weg te zijn uit de drukte maar ook weer niet heel bijzonder. De Kurobe Gorge is dat zeker wel, Unazuki Onsen is de ideale uitvalsbasis hiervoor. En zelf nog niet bezocht (ik heb genoegen genomen met een openluchtmuseum bij Takayama), maar in de driehoek van Toyama, Takayama en Matsumoto liggen ook Shirakawago en Gokayama, diverse dorpjes vol gassho-zukuri, traditionele boerderijen.
Vanuit Toyoma kan je dan twee kanten op: via Takayama doorsteken richting Gifu/Nagoya, of verder langs de kust via Kanazawa richting Kyoto. Om met die eerste route te beginnen:
  • Kanazawa heb ik vanwege het beroerde weer destijds vooral gebruikt als uitvalsbasis voor dagtrips. Bijvoorbeeld naar Hakui, waar een geweldig ruimtevaartmuseum is. En naar Kaga Onsen, een verzameling onsen-stadjes met onder meer een kolossaal automuseum.
  • nog wat verder naar het westen, op de spoorlijn richting Kyoto, ligt Fukui. Op zichzelf geen bijzondere stad, maar ik heb er een leuke dagtrip gemaakt naar de spectaculaire rotskust van Tojinbo. Daarnaast zijn er in de omgeving nog een belangrijke tempel en aangezien er in de regio veel fossielen worden gevonden is er ook een groot dinosaurusmuseum. En sauce-katsudon bij voorkeur bij Yoroppa-ken is hier verplichte kost!
  • en nog wat dichter bij Kyoto ligt het Biwa meer. Hier heb ik Nagahama bezocht met enkele leuke kleine musea, en Hikone met z'n kasteel. En als je hier bent moet je uiteraard funazushi proberen. Als je durft }) . Ook het nabijgelegen Omi-Hachiman zou een mooi historisch stadje vol kanaaltjes moeten zijn.
En voor de andere route:
  • Wellicht ten overvloede, maar Takayama is fantastisch! Wel kan het wat overlopen worden door toeristen, en mocht je er tijdens het beroemde matsuri heen willen, zorg dan dat je heel ruim van te voren een hotel reserveert!
  • Vanuit Mino-Ota kan je de Nakatsugawa Railway nemen over een prachtige route langs een rivier. Ik heb daar eerst Mino-shi bezocht, een mooi historisch stadje dat naast z'n karakteristieke architectuur vooral bekend staat om z'n papierproducten. Leuk stadje, ik had alleen de pech dat op de dag dat ik er was bijna alles gesloten was.
  • Volg je die spoorlijn nog verder dan kom je in Gujo-Hachiman uit, en erg leuk stadje prachtig gelegen in de bergen op een punt waar enkele rivieren bij elkaar komen. Het is een heerlijk stadje om gewoon lekker door rond te dwalen, er zijn diverse leuke musea en tempels, en een historisch niet correct maar daarom niet minder spectaculair gesitueerd kasteeltje. Ook is het stadje bekend om de imitaties van eten zoals je die vaak in etalages van restaurants ziet, hiervoor zijn er ook twee musea met workshops om zelf zoiets te maken. Als je Japan op z'n meest Japans wil ervaren is dit mijn gouden tip....
En mocht je dan weer terug willen reizen richting Tokyo, de meeste toeristen flitsen dan per shinkansen overal voorbij, maar langs die route liggen ook nog enkele interessante plaatsen. Even van west naar oost:
  • Hamamatsu is vooral interessant tijdens het grote vlieger-matsuri in mei, maar ook daarbuiten is er best wat te doen, en sowieso is er een mooi museum over dat unieke matsuri. Het is ook de muziekstad van Japan, met een indrukwekkend muziekinstrumenten-museum. En er is ook een hoop autoindustrie, en Suzuki heeft er een erg leuk museum (vooraf reserveren!). Daarnaast heb ik er "Auto Race" bezocht, laat je niet foppen door de naam, het gaat om motorspeedway. En meer nog om het gokcircus eromheen. En om mensen te lokken rijdt er een gratis pendelbus vanaf het station, is de toegang gratis, is drinken gratis, en kost eten geen drol....
  • Vanuit Kakegawa rijdt de Oigawa Railway, een boemellijntje waarop nog op dagelijkse basis met stoomtreinen wordt gereden. En aan het eind van dat traject gaat een tandradbaan tegen een berg op. Ik moet als treinenfanaat tot mijn schaamte bekennen dat ik er nog steeds niet geweest ben...
  • Shizuoka is vooral interessant voor het enorme straatartiestenfestival begin november. Ik had daar eigenlijk een middagje voor ingecalculeerd, maar heb er uiteindelijk meerdere dagen aan gespendeerd (voor dingen als dit, dit, dit, dit of dit). Maar ook hier: bijtijds hotel boeken, want met zo'n anderhalf miljoen bezoekers over 4 dagen zit snel alles vol....
  • Op het Izu-schiereiland heb ik vanuit het leuke Ito dagtrips gemaakt naar de spectaculaire rostkusten van Jogasaki, naar Mt. Omuro en naar Izu-Kogen met talloze leuke museumpjes.
  • En als je even echt helemaal off-the-beaten-path wil gaan, neem vanuit Atami (of Tokyo) een veerboot naar Oshima. Dit is van de vele eilanden die onder het stadsbestuur van Tokyo vallen, maar qua sfeer er niet meer van zouden kunnen verschillen. Door de beperkte infrastructuur kan het wel wat lastig/uitdagend zijn, maar ik heb er toch twee heerlijke dagen doorgebracht. Gewoon lekker genieten van het kalme eilandleven, een fiets huren voor een rit langs de prachtige kust (en je de pleuris trappen op de vele hellingen...), en uiteraard aan het eind van de dag lekker sudderend in Hama-no-yu genieten van de zonsondergang. Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt is echter Miharayama, een actieve vulkaan die je kan beklimmen. En dan na aflloop bijkomen van die inspanning in Miharayama Onsen. Zeg nou zelf: mooier dan dit wordt het toch niet?
    Afbeelding
Genoeg inspiratie zo? Voor de volledigheid: het merendeel van bovenstaande plaatsen heb ik verdeeld over drie reizen en 8 weken bezocht, een aantal nog daarbuiten, en sommige plaatsen zoals aangegeven zelfs nog niet. Het zal dus sowieso een kwestie van kiezen worden. En wellicht nog extra interessant: met name half oktober en begin november zijn er ook een hoop matsuri, waar ik zelf vaak m'n routes omheen plan. Maar dat uitzoeken is weer een kunst op zich....
gracekeijner

Re: Japan

Bericht door gracekeijner »

Ik wil de JR Railway pass aanschaffen maar ik twijfel of ik een gewone jr Railway pass moet kopen of the green (1e klas) pass. Wij laten de pass vanaf 6 mei ingaan en maken o.a. 2 verre ritten (Hiroshima-Takayama en Takayama-Tokyo). Mijn man is 2 mt en ik begreep dat de stoelen in de green class wat ruimer zijn maar anderen zeggen weer dat de gewone klas vergelijkbaar is met onze eerste klas. Ik vroeg me af omdat we ook in The Golden week reizen, of het niet meer kans is op een plek in the green class dan in de gewone class of zijn er juist meer plekken in de gewone class?

Ik hoop dat u me kunt helpen. Ik hoor het graag.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Japan

Voor de ruimte zal je het inderdaad niet hoeven doen. In de shinkansen en limited express treinen heb je dan ook in de normale rijtuigen volop beenruimte. De afstand tussen de banken is in de standaard klasse ongeveer een meter, in de green cars 15-20 cm meer. Het helpt ook dat de banken altijd in rijrichting gedraaid worden, er zit normaal gesproken dus ook niemand tegenover je. Je zal het eerder in de breedte merken, met in de green cars een 2+2 opstelling in de shinkansen en 2+1 in andere treinen, terwijl er anders meestal een stoel meer zal zijn.

Of je tijdens golden week makkelijker een reservering zal krijgen? Dat zou ik eigenlijk niet durven zeggen. Het aantal green cars is vrij beperkt en alle plaatsen zijn gereserveerd, ik zou me ergens ook kunnen voorstellen dat het daardoor juist wel lastiger zou kunnen zijn.

Ik heb tijdens golden week nooit echt problemen gehad om een reservering te krijgen, maar je merkt de extra drukte zeker wel. Zeker voor de trein naar en vanuit Takayama (die wat minder frequent rijdt) zou ik dan ook tijdig de reservering regelen, last minute kan dat weleens een lastig verhaal worden. Nu heeft die trein zover ik me kan herinneren meer ongereseveerde dan gereseveerde rijtuigen, maar dan is het uiteraard altijd maar afwachten of je nog een plekje kan vinden, zeker wanneer je ook met bagage loopt te zeulen niet ideaal.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

@WizardOfOss Bedankt zeg, erg tof dat je altijd je ervaringen zo uitgebreidt deelt.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Wellicht toch een gevalletje opgekropte Japan-mania door het verdwijnen van WereldWijzer :+
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Plaats reactie