Tips voor (deel) China in 3 weken

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Roel89

Tips voor (deel) China in 3 weken

Bericht door Roel89 »

Hi iedereen,

Voor mijn vorige reizen naar Peru, USA en Zuid Afrika gebruikte ik een ander forum om leuke tips in te winnen voor de reis, maar deze is helaas niet meer online. Hopelijk kunnen jullie net zulke goede tips om er weer een top trip van te maken! :)

In Juni 2019 willen mijn vriendin en ik een reis maken door waarschijnlijk Brazilië of China, beide hebben we al een aantal landen bezocht maar dit is de eerste keer samen. Aangezien we merken dat veel mensen de tijd nemen voor een reis naar China en wij maar 3 weken hebben (incl vlucht) waren we benieuwd of er mensen waren die een deel van China konden aanraden, of zelf een korte reis hebben gemaakt en willen delen hoe ze dat hebben aangepakt. Ook aangezien we niet te veel tijd met reizen binnen de grenzen bezig willen zijn. Vanuit daar gaan we zelf een planning maken, maar we zijn erg benieuwd naar andere ervaringen!

Wat we willen doen is een mix van een aantal dingen, ten minste één trekking van 2-3 dagen maar andere mooie natuur-ervaringen zijn mega welkom, een aantal mooie steden/dorpjes en we zoeken nog een fijne plek om de laatste ca 3 dagen een beetje uit te rusten.
Het mag allemaal best actief zijn als we daar iets leuks voor treffen. (en ja, de Chinese muur staat niet erg hoog op onze lijst haha)

Wie heeft er nog tips? mooie plaatsen, mooie overnachtingen etc. alles is welkom
Tibetlover
Reiziger

Re: Tips voor (deel) China in 3 weken

Bericht door Tibetlover »

Inderdaad is dat vorige forum helaas uit de lucht, China is een heel groot land. En het is heel moeilijk om advies te geven welk deel van China te zien als je er voor het eerst heen gaat. De Chinese muur staat niet erg hoog op jullie lijstje en dus Beijing ook niet? Er is daar wel erg veel te zien. Maar tot mijn favoriete delen van China horen zeker de provincies Sichuan en Yunnan in het zuid-westen van China. Veel prachtige natuur(parken), cultuur, minderheden etc. Je kunt vanaf Schiphol rechtstreeks vliegen op Chengdu, de hoofdstad van Sichuan, en van daaruit gaan reizen. Naar het zuiden naar Yunnan met plaatsen als Dali, Lijiang (wel erg Chinees-toeristisch trouwens) en het Stenen Woud in de buurt bij Kunming. En je kunt verder gaan naar het plaatsje Yangshuo, dat in in de provincie Guangxi tussen de karstbergen ligt. En eventueel eindigen in Hongkong. Maar je kunt ook vanuit Chengdu noordelijk gaan Tibetaans gebied in, te weten naar de plaatsen Songpan, Langmusi en Xiahe. Daar heb je ook prachtige natuurparken zoals Huanglong NP en hopelijk is tegen juni ook het wegens een aardbeving 1,5 jaar geleden gesloten Jiuzhaigou NP weer open. In Xiahe is het grote Tibetaanse Labrang Klooster. Eventueel kun je dan via Rebkong met ook een paar mooie kloosters naar de stad Xining reizen. Of naar Xi'an met het beroemde terracotta leger. En dan eindigen in Beijing met o.a. de muur? Je kunt de muur op verschillende plaatsen bezoeken. Ook op meer afgelegen plaatsen waar minder toeristen zijn en waar je een hele wandeling over de muur kunt maken. Of natuurlijk jullie reis beginnen in Beijing en vandaar uit eindigen in Chengdu. Jullie willen in juni wellicht naar China. Dat is volgens mij een prima seizoen om overal in China rond te reizen.
Roel89

Bericht door Roel89 »

Hi Tibetlover,

Wat een top reactie! Hier waren wij zelf nog niet op gekomen maar ziet er op het eerste oog geweldig uit!

Hoe zou jij aanraden om te reizen van plaats naar plaats?
Tibetlover
Reiziger

Hallo Roel,
Voor wat betreft het vervoer tussen die plaatsen heb je aan mij niet echt een goede adviseur. Ik reis daar altijd met gids en chauffeur met auto. Maar China heeft een heel goed trein stelsel met ook veel snelle bullit treinen. Dat is handig voor het afleggen van grote afstanden. Vliegen is dan natuurlijk ook een optie. Verder zijn er natuurlijk veel busverbindingen. En in meer afgelegen gebieden vaak shared vans. Ook kun je in die gebieden vaak wel een eigen auto met chauffeur regelen om je ergens heen te brengen. Tickets voor de treinen en vluchten kun je al vanuit Nederland regelen. Bussen etc moet je ter plaatse regelen. Maar zoals ik al aangaf, ik heb zelf niet echt ervaring met het reizen met het openbaar vervoer in China . Maar als je in China in hostels gaat logeren, daar spreken ze vaak Engels en kunnen je met van alles helpen. Als je in Songpan zou komen, dan kan ik daar Emma's Kitchen & Guesthouse aanbevelen. Ik kom daar zelf al jaren. Emma kan van alles voor je regelen.
Tibetlover
Reiziger

Als je inderdaad belangstelling hebt voor de gebieden die ik heb genoemd, zou je eens een kijkje kunnen nemen op mijn website. Daarop staat veel over Tibet op maar in 2015 en 2017 heb ik in Yunnan gereisd. En ook Songpan met de natuurparken en Xiahe staan er op. Zie www.ellenebens.nl
Tibetlover
Reiziger

Tibetlover schreef: 30 nov 2018 10:36 Als je inderdaad belangstelling hebt voor de gebieden die ik heb genoemd, zou je eens een kijkje kunnen nemen op mijn website. Daarop staat veel over Tibet op maar in 2015 en 2017 heb ik in Yunnan gereisd. En ook Songpan met de natuurparken en Xiahe staan er op. Zie www.ellenebens.nl
Hallo Roel,
Ik weet niet of je geprobeerd hebt mijn website te bekijken, maar mijn website heeft er diverse dagen "uit" gelegen. Maar hij is nu weer te bezoeken.
Plaats reactie