Café Verweggistan

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Jenny
Reisexpert

Re: Café Verweggistan

Bericht door Jenny »

menasil schreef: 24 mei 2018 13:40
Jenny schreef: 23 mei 2018 16:43
Arnout3008 schreef: 09 mei 2018 08:40

De komende 3 jaar de VS maar even mijden? _O-
Met een stempel van Iran kun je best naar de VS, je hebt alleen geen recht meer op een ESTA. Gelukkig is een visum voor de VS 10 jaar geldig.
Vraagje, Moet je dan bij je ESTA aangeven dat je naar Iran bent geweest? In 2015 was de vragenlijst voor ESTA al stuk langer dan 2013 maar ik kan me even niet herinneren dat je dit moet aangeven...of wel maar omdat ik er nooit ben geweest, heb ik er misschien niet op gelet.
Iran staat inderdaad op het lijstje met landen waarvoor een esta uitgesloten wordt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Jenny schreef: 24 mei 2018 18:06
menasil schreef: 24 mei 2018 13:40
Jenny schreef: 23 mei 2018 16:43

Met een stempel van Iran kun je best naar de VS, je hebt alleen geen recht meer op een ESTA. Gelukkig is een visum voor de VS 10 jaar geldig.
Vraagje, Moet je dan bij je ESTA aangeven dat je naar Iran bent geweest? In 2015 was de vragenlijst voor ESTA al stuk langer dan 2013 maar ik kan me even niet herinneren dat je dit moet aangeven...of wel maar omdat ik er nooit ben geweest, heb ik er misschien niet op gelet.
Iran staat inderdaad op het lijstje met landen waarvoor een esta uitgesloten wordt.
Ik zie nu dat het inderdaad een vraag is in Esta Net als Irak, Sudan en Syrië zijn uitgesloten.

Weer wat geleerd :)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik was weer eens een hele tijd afwezig op het forum.... Ik ben er weer. ~O>
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

LaosFan schreef: 12 jul 2018 05:13 Ik was weer eens een hele tijd afwezig op het forum.... Ik ben er weer. ~O>
Welkom terug! Hoe is het in Laos? :)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Erik schreef: 12 jul 2018 09:24
LaosFan schreef: 12 jul 2018 05:13 Ik was weer eens een hele tijd afwezig op het forum.... Ik ben er weer. ~O>
Welkom terug! Hoe is het in Laos? :)
Merci. Wel aardig hier. Laagseizoen nu en over 11 dagen zijn we in Nederland als alles goed gaat. We zijn daar dan een ruime maand. Met jou alles goed?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als het goed is zijn jullie nog even in Nederland. Veel plezier!!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Reismeis schreef: 16 aug 2018 20:13 Als het goed is zijn jullie nog even in Nederland. Veel plezier!!
Dank alsnog. We zijn nu weer terug thuis. Het was goed om weer even daar te zijn.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Wat is het hier op het forum trouwens rustig... Of zie ik dat verkeerd?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Café lijkt leeg...
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb de laatste weken vooral besteed aan content/artikelen en icm drukke baan (vakantie van anderen) dus verder weinig tijd gehad in het café te hangen 😉
Arnout3008
Reisexpert

Bericht door Arnout3008 »

Helaas heb ik ook niet zo veel in het cafe kunnen hangen de laatste tijd.. Momenteel druk bezig met het afronden van mijn studie, nog maar 2 maanden colleges en dan "even" mijn scriptie schrijven 8)7
Once a year, go someplace you’ve never been before.

Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

@ iedereen: alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Grrr, wat kan reizen boeken soms toch frustrerend zijn...

Het begon nog allemaal zo goed: na flink wat puzzelen en twijfelen vorige week al een vlucht naar Shanghai en terug vanuit Tokyo geboekt. Gevonden via Kayak, geboekt op klm.nl. So far, so good. Maar dan de tussenliggende vluchten. Ik zat al langer met het idee om weer eens een paar dagen naar Seoul te gaan, m'n laatste bezoek aan die stad was alweer in 2012. Nog wel even getwijfeld over Singapore, voor de kosten van de vlucht hoef je dat niet te laten, maar dat zijn wel weer twee flink lange vluchten tussendoor. Dus toch maar Seoul. Op Kayak ook hiervoor twee prima vluchten gevonden, beide te boeken bij de airline zelf.

Allereerst naar Seoul met Asiana. Grote airline, met diverse specifieke sites voor Europese landen. Geen Nederland, wel Duitsland, ook in het Engels. Alles lijkt voorspoedig te verlopen (wel een hoop disclaimers en vinkjes vanwege AVG), tot ik bij het betalen kom. Hiervoor zijn twee opties beschikbaar: uitsluitend Koreaanse credit cards en UATP. Geen Visa, geen Mastercard, en uiteraard ook zeker geen Ideal. En dan zit er toch niks anders op dan toch maar via Expedia te boeken (en 15 euro meer te betalen).

Vervolgens de vlucht van Seoul naar Tokyo. Jin Air is hiervoor veruit het goedkoopst (€62, bagage inbegrepen) en heeft ook de meest gunstige vluchttijden. Slechts een klein probleem: Jin Air blijkt uitsluitend een Koreaans-talige website te hebben. En via Kayak slechts een beperkt aantal boekingssites waar dezelfde vlucht ruim het dubbele kost, nog exclusief bagage! Via Skyscanner kwam dan ook nog Trip.com naar boven, voor dezelfde prijs als direct bij Jin Air en ook inclusief bagage. Nu heeft die site (tegenwoordig in Chinese handen) een tamelijk beroerde reputatie, maar dat lijkt vooral te maken te hebben dat je bij annulering van een vlucht of hotel ongeacht de voorwaarden nooit je geld zal terugzien. Niet annuleren dus....

Dan hotels zoeken, te beginnen met Shanghai. Meestal begin ik gewoon bij Booking.com, en pas als ik daar niks kan vinden ga ik verder kijken. Wat nu toch al zeer snel het geval was. Eerst leek er een hele tijd een technische storing te zijn die de site traag danwel niet deed functioneren. En toen alles weer gewoon werkte bleek het aanbod in de gewenste omgeving wel zeer beroerd: 74% zou al volgeboekt zijn, en wat nog wél beschikbaar was was wel heel erg aan de prijs en tegen slechte voorwaarden. Dan toch maar eens op Agoda kijken. Hé, hier is in dezelfde periode slechts 40% bezet, da's toch wel een heel fors verschil. En ook betaalbaar aanbod in hetzelfde gebied in overvloed. Opmerkelijk genoeg ook dezelfde hotels als op Booking, maar dan zeer fors goedkoper. Uiteindelijk een hotel geboekt voor €45 per nacht (gratis te annuleren tot op de ingangsdatum), terwijl dezelfde kamer in datzelfde hotel bij Booking liefst €120 moest kosten, of zelfs nog duurder als je wilde kunnen annuleren. Nu is het uiteraard niet vreemd dat er verschillen zijn in zowel aanbod en prijs tussen de verschillende boekingssites, maar zo extreem heb ik het zelden gezien, en al zeker niet in het nadeel van Booking.com.

Gelukkig was een hotel in Seoul wél snel gevonden, Japanse keten Toyoko Inn heeft sinds kort een tweede hotel op een ideale locatie in Dongdaemun, en zowaar nog kamers vrij. Wat mooi uitkomt, zeker omdat ik met m'n pasje alweer 10 punten heb opgebouwd en daarmee recht heb op een gratis overnachting. Het Japan-gedeelte van de reis wordt nog wat puzzelen, maar ik wist al wel dat ik de laatste drie nachten in Mito wilde doorbrengen, en daarvoor was een hotel mét onsen gelukkig snel gevonden. En dat ondanks Golden Week en gedurende die dagen in het nabije Hitachi een groot matsuri wat maar eens in de 7 jaar gehouden wordt, dus toch nog wel een meevallertje. Nu nog 6 dagen Japan in te vullen, dat wordt nog even puzzelen....

De volgende keer dan toch maar weer een georganiseerde reis boeken dan? Euh, vandaag een mail van SRC Reizen ontvangen, dat mijn geboekte reis naar Rusland vanwege te weinig deelnemers helaas niet door gaat. En drie uur later daar achteraan een excuus-mail dat mijn reis tóch gewoon doorgaat, was een foutje van het systeem. Allemaal leuk en aardig, maar ik ben alweer vier weken terug van de reis in kwestie 8)7

Sorry, moest even wat irritatie kwijt....
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Haha wat een verhaal weer. Maar is de voorpret niet een van de belangrijkste onderdelen van zelfstandig op reis gaan? Dat je uiteindelijk deze en andere verhalen hebt in plaats van "we stapte in de bus, kwamen aan alles ging goed en we gingen weer naar huis"? Ik denk ook dat de bestemmingen waar je nu naar hebt gekeken en het willen scoren van de beste prijs/kwaliteitsprijs iets bijdraagt aan dit verhaal?

Zolang je overnachtingen kan annuleren loop je in de meeste gevallen geen grote risico's. En wanneer je wél opeens de hoofdprijs moet betalen voor een hotel omdat alles vol zat dan houd je er vaak in ieder geval een mooi verhaal aan over.

Het eerste ticket vastleggen is vaak het spannendst (want het grootste bedrag) en daarna komt de rest vanzelf wel vind ik altijd. De vrijheid die je hebt door het zelf helemaal in te plannen vind ik altijd nog opwegen tegen het gemak (en prijs) van volledig georganiseerd rondreizen.
Arnout3008
Reisexpert

Bericht door Arnout3008 »

Inderdaad, ik denk dat het juist het leukste deel is van het zelfstandige reizen, je ervaart alles nét even anders ;)

Erik schreef: 26 mar 2019 08:17 Het eerste ticket vastleggen is vaak het spannendst (want het grootste bedrag) en daarna komt de rest vanzelf wel vind ik altijd. De vrijheid die je hebt door het zelf helemaal in te plannen vind ik altijd nog opwegen tegen het gemak (en prijs) van volledig georganiseerd rondreizen.
Dat is het zeker! Vorige week een enkele reis naar Australië geboekt en gister een ticket naar Nieuw Zeeland! :) Heb de plannen toch maar weer een beetje omgegooid haha. Besloten om in Australië te gaan werken in plaats van Nieuw Zeeland, denk ongeveer volgend jaar februari te arriveren in Australië op m'n WHV. In September een maandje rondreizen daar met m'n ouders waarna ik naar NZ vlieg voor op dit moment nog onbepaalde tijd :)
Once a year, go someplace you’ve never been before.

Plaats reactie