Hiking/trekking Himalaya

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
ErwinP
Vakantieganger
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2017 13:29

Hiking/trekking Himalaya

Bericht door ErwinP »

Misschien niet helemaal binnen de kaders van dit forum, maar ik ga toch een schot wagen.

Tot op heden ben ik altijd op eigen houtje op reis in Scandinavië geweest met eigen vervoer (meerweekse solo hike/tenting tochten in de bergen daar).
Nu is de uitdaging daar een beetje vanaf en zoek ik dus meer waarbij ik uitkwam op de Himalaya.
Maar nu weet ik eigenlijk helemaal niks van Nepal of uberhaubt zuid-oost Azië.

Gezien je niet even in de auto stapt naar Nepal toch maar even wat rondvragen.

Wat wil ik gaan doen...
- Meerdaagse/weekse hike de Himalaya in.
- Niet te makkelijke paden, klimmen/klouteren is en pré, lange stukken weg of verhard pad zijn uitgesloten.
- Overnachting per tent of eenvoudige lodge/cabin.
- Geen cultuurreis. De keuze voor de Himalaya zit hem in de bergen en de uitdaging.

Iemand die hier ervaring mee heeft en tips en trucs wil delen?

Alvast bedankt,
Erwin
ottosluiter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:31

Re: Hiking/trekking Himalaya

Bericht door ottosluiter »

Erwin,
in Nepal is er zoveel mogelijk. Trektochten van 5 tot 180 dagen , wat je wilt. Er zijn makkelijke hikes, met overnachting in lodges, tot meer avontuurlijke met slapen in tentjes. Er zijn trekkings waar je niet alleen zult zijn en er zijn trekkings waar je geen mens zult tegen komen. De meeste routes gaan wel over bestaande paden. Als je echt van de paden af wilt, dan zul je je eigen expeditie moeten gaan opzetten en je heel goed gaan voorbereiden. Dat kan wel hoor, maar je zult je eerst een jaar of zo moeten gaan verdiepen in waar je naartoe wilt, wat je doel is, hoe je het wilt aanpakken, enzovoorts. Ik zou dat niet aanraden als het je eerste keer in Nepal is. Nepal is anders dan de Alpen, je bent ver weg van alle civilisatie, je moet hoge passen over (soms hoger dan 5000 meter) en een trekking is al gauw 3 weken of meer.
De meeste mensen doen een trekking met 'personeel'. Dwz een gids, dragers, een kok. In 2010 ben ik met mijn vriendin op zoek gegaan naar een destijds vergeten pas, de Tilmans Pas. Met z'n tweetjes hadden 1 gids (die de route niet kende en geen idee had waar naartoe te gaan), 1 kok, 1 keukenhulp en iets van 7 dragers. En dat voor een 'expeditie' van slechts 3 weken. We hebben de pas gevonden (5300 meter) en zijn hem als enigen dat jaar over gestoken, maar dat was meer dankzij mijn eigen voorbereidende werk (kaarten bestuderen, Google Earth) dan zijn kennis. We moesten wel wat touwen aanbrengen om de pas over te klauteren. Kijk eens op https://www.nayakanga.sluiter.eu/.
Verder kent Nepal veel zogenaamde 'trekking peaks'. dat zijn toppen tot 6500 meter waarvoor je geen duur permit nodig hebt. Sommigen 'van die trekking peaks zijn 'walk ups', anderen zijn serieuze ondernemingen.
Kortom, veel mogelijk. Koop eens een paar boekjes over trekkings in Nepal. Of kijk eens op mijn website.
Groet, Otto
ErwinP
Vakantieganger
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2017 13:29

Re: Hiking/trekking Himalaya

Bericht door ErwinP »

Super bedankt voor de reactie! In tussentijd heb ik contact opgenomen met een reisorganisatie (HT reizen) voor een 18 daagse expeditie naar Mera Peak.

Is dan wel geheel georganiseerd, maar naar bijna 6500 meter doe je ook niet zomaar even.

Mag ik vragen waarom je wel 7 dragers nodig had?
Mijn ervaring is dat ik voor 3 weken eten, kleding, tent etc etc in mijn eigen backpack kwijt kon in Scandinavië zonder iets te hoeven kopen.

Daarvoor ben ik al ruim 2 weken in Nepal en wil graag wat rondtrekken en kijken wat het land verder te bieden heeft (en misschien al een trekking te maken).

Nu heb ik dat de afgelopen week pas besloten en weet eigenlijk vrijwel niks van Nepal. De Himalaya trok mij er heen, niet de cultuur.

Heeft iemand ook praktische tips/trucs voor gewoon rondreizen, dingen die ik echt moet zien, wat mee te nemen etc etc?

In totaal zal ik er ruim 5 a 6 weken zijn.
ottosluiter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2011 21:31

Re: Hiking/trekking Himalaya

Bericht door ottosluiter »

Hoi Erwin,
grappig, mijn eerste kennismaking met Nepal was ook via HT en toen ben ik ook naar Mera Peak geweest, en gehaald! Wel lang geleden, in 2001. HT is een prima organisatie en Mera Peak is een mooie berg, volgens mij de hoogste van de trekkingpeaks.

Over die dragers... Ik heb het even nagekeken en we hadden in totaal 7 man personeel, waaronder 1 gids en 1 kok. Dus 5 dragers. reden hiervoor is dat er voor 3 weken eten mee moet. Misschien dat je de eerste dagen nog wat onderweg in dorpjes kunt kopen maar daarna houdt dat snel op. Er moeten tenten mee, veel kleding, want temperaturen in het laagland kan 30 graden zijn en daar boven -20. En de Sherpa's zelf eten heeeeeel veel, wel 2 tot 3 keer zoveel als een westerling, en dat eten moet ook allemaal mee. Verder moeten er touwen mee en andere materieel, en een gote tent waarin gekookt wordt en waar je bij elkaar kunt zitten.
Wat wel vaak gebeurt is dat na een dag of 5 of zo afscheid genomen kan worden van één van de dragers. Er is dan zoveel eten op dat er eentje terug kan. En deat gebeurt misschien nog wel een keertje.
Als je met HT meegaat krijg je een goeie indruk van de hele organisatie.
En als je op mijn website kijkt krijg je ene indruk van de spullen die je mee moet nemen.

Als je nog een beetje gaat rondreizen moet je zeker gaan naar:
- Kathmandu en omgeving: Patan en Bhaktapur (dit is al zeker 3 dagen)
- Pokhara
- Bandipur, kun je doen op weg naar Pokhara
- Chitwan misschien (park met neushoorns)
- misschien raften

Groet, Otto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast