Zuid oost europa per camper in herfst

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Marijn
Wereldreiziger

Zuid oost europa per camper in herfst

Bericht door Marijn »

Hoi allemaal,
We zitten te broeden op een plan om aanstaande herfst weer eens wat langer te kunnen gaan reizen, maar ik weet nog niet wat er allemaal bij komt kijken en of het wel realistisch is. Ik wordt binnenkort vader *O* en we denken er aan om als het eenmaal een beetje gewend is en alles gaat goed qua gezondheid er met z'n 3tjes op uit te trekken. Mijn vrouw is tot begin november met verlof en zelf heb ik via gespaarde vakantiedagen en aanvullend (onbetaald) ouderschapsverlof ook de mogelijkheid om wat langer vrij te zijn.

Grofweg is dit het idee: 2 maanden weg vanaf begin of half september, dus tot begin of half november. We willen nu eens niet naar de andere kant van de wereld maar juist de tijd pakken om door Europa te trekken. Deels vanwege de betere gezondheidssituatie voor de kleine die dan 3 tot 5 maanden oud is, maar ook gewoon omdat Europa ontzettend mooi is, en het ons erg leuk en relax lijkt om gewoon vanuit huis weg te kunnen rijden met alle spullen die we nodig hebben. Om onderweg lekker veel te kunnen stoppen wanneer het maar uit komt denken we nu aan een camper. Dan heb je alle spullen voor de baby altijd binnen handbereik. We hebben nog nooit per camper gereisd maar juist daarom trekt het ook wel. Qua gebied denken we aan zuid oost Europa (voormalig Joegoslavië, Bulgarije, en vooral ook Griekenland) omdat dit de kans biedt op lekker weer en we die regio nog niet zo goed kennen.

Heeft er iemand ervaring met het reizen met een jonge baby? Of met het huren van een camper voor langere tijd? Of met het reizen per camper door die regio? Is het dan nog wel goed genoeg weer en zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?
TimoT1808
Reiziger

Re: Zuid oost europa per camper in herfst

Bericht door TimoT1808 »

Kom na de zomer nog een keer bij mij terug. Ik ben net vader geworden en wij gaan eind juli met een T3 richting Roemenië en Moldavië. We weten nog niet of we ook daadwerkelijk Moldavië halen... ik kan je nu al vertellen dat het reizen met baby extra tijd vergt. Dus je houdt netto minder tijd over.
Siem1990

Bericht door Siem1990 »

Wat een super tof idee! Ik heb zelf geen kind, dus geen reiservaring ermee. Wel veel mensen in mijn omgeving met jonge kinderen en ik heb veel met baby's gewerkt. Een baby kost tijd, eten kost bijvoorbeeld meer tijd en gebeurd vaker (denk op die leeftijd aan 1x per 3/4 uur toch wel 20 min-half uur om te drinken). Dus daar moet je wel rekening mee houden. En veel en lang in een maxicosi zitten is niet goed voor de ontwikkeling van kinderen: het is echt een belangrijke leeftijd waarop ze bewegingsruimte nodig hebben (bijvoorbeeld om te leren rollen) en het is niet goed voor hun rug... Ik zou dus niet te veel uren per dag rijden en steeds een aantal dagen op één plek te zijn. Een keer 10 uur op een dag rijden kan natuurlijk geen kwaad, maar niet 2x per week ofzoiets. De leeftijd is wel ideaal omdat je je kind wat beter kent dan de maanden daarvoor, maar ze (meestal) wel heel chill zijn als ze maar bij jou in de buurt zijn. Met 10 maanden bijvoorbeeld wordt het meer een uitdaging omdat ze dan kruipen en alles in hun mond stoppen enzovoort.
Echt heel leuk en zeker doen, als vrouw en kind in goede conditie zijn :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ten eerste van harte gefeliciteerd!! Ik denk dat je in sommige landen de gezondheidszorg niet te hoog moet inschatten. Ik heb verhalen gehoord uit de directe omgeving over iemand die in een ziekenhuis heeft gelegen in Griekenland en het niet (altijd) aan dezelfde standaard voldoet als in Nederland. Hoe dat in de andere landen zit weet ik niet. Uit voorzorg zou ik dus ook een beetje kijken waar je eventueel terecht kunt ingeval van nood.

Verder echt hele goede en nuttige aanvullingen van @siem1990 !

Ben erg benieuwd hoe het je gaat verlopen. Ik weet in ieder geval dat er veel mensen zijn die kort na de geboorte op reis gaan. Dus met de juiste voorbereidingen zou het in ieder geval mogelijk moeten zijn.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Gefeliciteerd!!

Bedenk wel dat het richting oktober/november een stuk kouder is in Oost-Europa dan dat wij gewend zijn. Dus zorg ook dat je voldoende warme kleding mee neemt.
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Bedankt voor de reacties (en felicitaties) allemaal!
@Timo: ik hoor graag hoe jullie het gehad hebben, wanneer ben je weer terug?
@Siem: dank voor de tips, ik heb gehoord dat je ipv een maxicosi ook een soort wieg kan nemen wat meer bewegingsruimte moet geven, daar ga ik nog eens achteraan. Leuk om te horen dat de leeftijd eigenlijk ideaal is ^O^
@Erik: gezondheidszorg in die landen zal inderdaad niet alles zijn, sowieso haalt niets het bij NL waar je veel beter je weg kent en de taal spreekt. Ik ga me er nog wat meer in verdiepen en eventueel zou ook Zuid Spanje/Portugal een alternatief kunnen zijn. Alleen daar zijn we al vaker geweest, en is ook erg populair onder de (wat oudere) camperaars dus druk ben ik bang.
@Menasil: we willen september gebruiken voor ex-Joegoslavië en Oktober meer voor Griekenland of eventueel Sicilië, dan zit je verwacht ik zuidelijk genoeg om het niet koud te hebben. Als we ook een deel van november mee pakken zal het denk ik alleen de eerste week zijn.

Zijn er nog mensen met ervaring in het huren van een camper voor een langere tijd? En wat voor soort camper handig is / waar op te letten?
TimoT1808
Reiziger

Bericht door TimoT1808 »

We gaan volgende week ook nog naar Marokko. Ik denk ook dat je het niet te veel moet romantiseren hoor. We gaan het vast heel leuk hebben, maar er zitten nu al dagen tussen dat ik echt oververmoeid naar bed ga.
De camperreis start eind juli en ik probeer 15 augustus terug te zijn.
Binnenkort komt er een driepuntsgordel achterin, want die hadden wij nog niet...
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Haha, herkenbaar! Ik rij ook een klassieker dus heb laatst ook gordels ingebouwd op de achterbank. :)
Ik ben heel benieuwd hoe jullie het gaan hebben. Het idee van de camper (versus onze eigen auto en dan huisjes huren) is ook vooral om het onszelf wat makkelijker te maken. Je kunt gaan en staan waar je wilt en er is altijd een plek om rustig te verschonen, voederen, slapen etc.
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Iemand trouwens ervaring met de autoslaaptrein? Of een boot vanuit Italië naar Griekenland, Kroatië of Albanië?
Ik heb gevonden dat de trein tegenwoordig vanuit Düsseldorf naar Italië rijdt. Als we toch gewoon met onze eigen auto gaan zou dat wel relax zijn voor op de heenreis, scheelt heel wat km's en vanaf Italië is het niet erg om wat langzamer te reizen. Bijvoorbeeld halve dag rijden (2x 2 uur met uur pauze tussendoor) naar de volgende plek waar we dan een paar dagen blijven. En van het geld wat we besparen op camperhuur kun je dan huisjes huren, hopelijk in het naseizoen wel te doen qua prijzen.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Hallo,

Het huren van een camper voor zo'n lange periode, is een kostbare aangelegenheid. € 550,00 tot € 650,00 per week is gebruikelijk. Bedenk ook dat in Oost Europa in het naseizoen veel campings gesloten zijn en je bent aangewezen op plekjes bij de boer, restaurants en zogenaamde stelplaatsen. Dat zijn plaatsen waar je voor weinig geld terecht kan en in ieder geval over electra kan beschikken. Wild kamperen is in een aantal landen niet aan te raden. Welk type camper je moet huren is heel persoonlijk. Gewoon langs gaan bij verhuurders en je goed laten informeren. Bedenk dat een camper snel te klein is, omgekeerd niet. Wordt lid van de ASCI die geven een gids uit met alle campingplaatsen in Europa. Wij hebben tweemaal een camper gehuurd en dat is ons goed bevallen. Waar wij wel achterkwamen is dat je met een camper heel relaxed rijdt, vergeet dat je grote afstanden af kan leggen en dat is tegelijkertijd het leuke van het rijden met een camper.
Succes.
Wim
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

We hebben het camper plan uiteindelijk maar laten varen. We vertrekken nu morgen met de autotrein naar Livorno, Toscane en gaan van daaruit waarschijnlijk een rondje Adriatische zee maken. Heel veel zin in!!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Jammer dat je het plan hebt moeten laten varen. Wel een hele mooie reis toegewenst!
Plaats reactie