"Sinds 1985 draagt elk jaar een stad de titel culturele hoofdstad van Europa; sinds 2004 zijn het elk jaar twee steden." - Wikipedia
Volgend jaar is Leeuwarden een van de twee culturele hoofdsteden en er wordt hier echt van alles opgestart om de stad zo groot mogelijk op de kaart te zetten en zoveel mogelijk toeristen te trekken (ik woon er vlakbij en werk in de stad - we hebben er op mijn werk ook al eea voor gedaan). Het kan niet gek (grootste gehaakte deken ter wereld ) of duur (vernieuwen station) genoeg. Persoonlijk vind ik het op zich wel interessant als ik in een reisgids lees dat een bepaalde stad culturele hoofdstad is (geweest). Ik wil echter wel eerst verder lezen om te kijken wat die stad dan zoal heeft te bieden, of het me (ons) aanspreekt. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig: Wie bezoekt wel eens (voormalig) culturele hoofdsteden? Ga je speciaal naar een stad met deze titel toe?
Culturele hoofdsteden
Culturele hoofdsteden
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Re: Culturele hoofdsteden
Ik weet niet of het juist is maar bij Leeuwarden denk ik niet direct aan dé cultuurstad van Nederland of Europa. Of beledig ik nu mensen ? De provincie misschien wel, daar lijkt mij meer cultuur te vinden.
Zelf bezoek ik geen steden omdat ze uitgeroepen zijn tot cultuurstad. Maar meestal wanneer je in een wat kleinere plaats bent dan zie je dat ze ooit cultuurstad zijn geweest en ik denk dat het voor veel steden een mooie manier is om even in de schijnwerpers te staan. Of de stad na dat jaar voldoende interessants te bieden heeft blijft in sommige gevallen twijfelachtig .
Zelf bezoek ik geen steden omdat ze uitgeroepen zijn tot cultuurstad. Maar meestal wanneer je in een wat kleinere plaats bent dan zie je dat ze ooit cultuurstad zijn geweest en ik denk dat het voor veel steden een mooie manier is om even in de schijnwerpers te staan. Of de stad na dat jaar voldoende interessants te bieden heeft blijft in sommige gevallen twijfelachtig .
Eerlijk gezegd vind ik Leeuwarden ook niet zo bijzonder, maar ja, ik kom er dan ook meerdere keren per week.. Dus in hoeverre ik dan nog objectief ben is de vraag haha. Leeuwarden is volgend jaar samen met Valetta culturele hoofdstad. Ik weet wel waar ik naar toe zou gaan als ik mocht kiezen
Ik denk trouwens dat het idee achter dit concept is om minder bekende plaatsen of regio's op de kaart te zetten. Friesland is overigens zeker de moeite waard. Natuur, cultuur, historie. Veel recreatiemogelijkheden.
Ik denk trouwens dat het idee achter dit concept is om minder bekende plaatsen of regio's op de kaart te zetten. Friesland is overigens zeker de moeite waard. Natuur, cultuur, historie. Veel recreatiemogelijkheden.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ik heb nog nooit een keuze gemaakt voor een culturele hoofdstad. Ik zou ook niet weten welke steden dat geweest zijn. Naar mijn idee zegt het ook vrijwel niets en hoewel ik de provincie Friesland mooi vind, vind ik Leeuwarden zeer weinig hebben.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl