Route zuid Afrika reis

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
willemijn7

Route zuid Afrika reis

Bericht door willemijn7 »

Hii Iedereen,

Wij (stel, begin 30) willen eind december naar Zuid Afrika, maar hebben daarvoor echt hulp nodig van de kenners.
We moeten eind december, omdat we vanwege de studie van mijn vriend gebruik moeten maken van de kerstvakantie. Wij beseffen ons dat dit een hele drukke periode is , maar hebben geen andere optie.

Wij hebben de volgende route in gedachten:
Dag 1 - aankomst Johannesburg
Dag 2 - vertrek Johannesburg - Glaskop
Dag 3 - panorama route - slapen Graskop
Dag 4 - vertrek Glaskop - Krugerpark
Hierbij hebben we echt advies nodig. Wij willen minimaal 1 nacht in het park slapen, maar zien door de bomen en prijzen het bos niet meer.
Wij zien veel private reserves waarbij alle maaltijden inbegrepen zitten en 2 game drives.
Ik vind het alleen lastig vergelijken qua kosten. Wat als we verblijven in een state park, waar moeten we dan qua kosten rekening mee houden als we een aparte game drive willen reserveren en eten. Wat ik eigenlijk zoek is wat is daadwerkelijk het kostenverschil als je alles all-in betaald of alles apart.
Natuurlijk naast het verschil van binnen/buiten kruger en dat een private reserve meer luxe bied en kwaliteit.
Ik zoek eigenlijk een verblijf, liefste in het park, minimaal 1 nacht, ik wil zelf rijden door het park maar ook met een ranger. Ik wil liever niet zelf voor avondeten hoeven te zorgen, zwembad, t lijkt me geweldig om dieren voorbij te zien komen terwijl je op het terras zit. Ik wil er best wat voor uit geven, maar ik heb geen idee wat een beetje redelijk is.
Dag 5 - krugerpark - slapen in het park of in een private game reserve
Dag 6 - krugerpark - slapen in het park of in een private game reserve
Dag 7 - vertrek Kruger - naar Swaziland - overnachten in swaziland - advies?
Dag 8 - vertrek Swaziland - St Lucia
Dag 9 - St Lucia
Dag 10 - St Lucia
Dag 11 - St Lucia
Dag 12 - st lucia - Drakensbergen
Dag 13 - Drakensbergen
Dag 14 - Drakensbergen - Durbin
Dag 15 - Durbin vliegen naar Port Elizabeth
Dag 16 - Port Elizabeth - plettenberg Bay
Dag 17 - Plettenberg Bay - Tsitsikamma National Park - bungy jumpen
Dag 18 - plettenberg Bay - Oudtshoorn
Dag 19 - Oudtshoorn - Hermamus
Dag 20 - Heramus - Franschenhoek
Dag 21 - Franschenhoek - Kaapstad
Dag 22 - Kaapstad
Dag 23 - Kaapstad
Dag 23 - Kaapstad
Dag 24 - Kaapstad - amsterdam

Ik hoor graag jullie tips en adviezen zodat we er een top reis van kunnen maken!

Bijvoorbaat bedankt voor jullie tijd!

Groetjes, willemijn
menasil
Reisexpert

Re: Route zuid Afrika reis

Bericht door menasil »

Ik zal morgen uitgebreid op je bericht reageren. Ik heb zelf via een reisorganisatie een georganiseerde reis gedaan vorig jaar. Ik ben nu niet thuis maar heb daar mijn aantekeningen inc prijzen van aantal zaken. Ik zal dan ook reageren op de plekken die je aan doet en ook mbt Swaziland een tip geven :) Dan weet je dat het er aan komt!
willemijn7

Wow bedankt voor jullie snelle reacties!
Een georganiseerde reis is natuurlijk fijn en met Riksja travel zijn we in 2008 naar Thailand geweest. Die reis was echt geweldig en goed georganiseerd. Wij vinden het echter nu zo leuk om alles zelf te plannen en hotels te zoeken/boeken, dat is voor ons een deel van de voorpret. Forums aflezen, tips noteren ed.
Zo hebben we de afgelopen jaren door veel landen gereisd en is eigenlijk elke keer goed bevallen. De tips en informatie die ik hierbij op forums lees helpt zo enorm, want je reist toch naar een land waar je nog nooit geweest bent. Het is dan fijn om de ervaring en tips van andere te mogen ontvangen!

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en zie graag jullie verdere reacties tegemoet!

Groetjes,

Willemijn
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Via sanparks.org kan je al het nodige reserveren en regelen. Makkelijk en de laagste prijzen aangezien je rechtstreeks met het park communiceert.
Alle nodige info kan je er vinden, ook bvb welke camping zwembaden heeft (bij 'what to do' en dan 'Facilities').
Zorg dat je nu reeds je overnachtingen boekt, want het gaat snel. Lower Sabie staat bekend als de beste plek waaruit je kan vertrekken om wild te spotten, maar ik heb er nooit een plekje kunnen bemachtigen op de camping. Misschien wel als je iets meer luxe neemt of als je het via een reisbureau doet.
Wij zijn nu 2x in Kruger geweest, maar steeds met eigen tentje en zelf ons potje maken op de braai.
Ook steeds met eigen vervoer de game drives gedaan. En aangezien we steeds voor meerdere dagen in het park waren, hebben we de voordelen van een 4x4 met ranger niet gemist. Indien je beperkt in tijd bent, is een georganiseerde drive misschien wel een aanrader.
Maar wij zijn nogal op onze vrijheid gesteld ... (en wij hebben ook alles gezien).

Swaziland is leuk voor een stopover. Ik weet zelfs niet meer in welk park ik toen was. Eén met een leuk en fotogeniek meertje en waar je vrij mag rondwandelen.
En er is ook zo'n cultural village ding, wat indertijd leuk was voor onze kinderen. Zelf ben ik daar niet zo voor.

St Lucia vond ik te toeristisch. De camping was voor mij de highlight, vlakbij de nijlpaarden en volop andere dieren die over de camping liepen.
De tours zijn duur.
Indien je duikt, kan ik je Sodwana Bay aanraden noordelijk van St Lucia.
Hluhluwe–iMfolozi Park (er tussen in) zou ook de moeite moeten zijn, maar zelf nog niet geweest.

Drakensbergen zou ik wat meer tijd voor nemen om zo op verschillende plaatsen meer dan één wandeling te maken.
Golden Gate NP als de uitloper van de Drakensbergen zijn eerder een ontmoediging als je daarvoor al de Drakensbergen gezien hebt.

De rest ben ik niet geweest.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Je accommodatie vooraf vast leggen kan verstandig zijn. Op die manier heb je in ieder geval de gelegenheid om in leuke plekjes te verblijven zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Tijdens de voorbereiding van onze reis in het laagseizoen zagen we al overnachtingsopties voor onze neus verdwijnen terwijl we ruim twee maanden van te voren aan het voorbereiden waren. Kruger ben ik niet geweest dus helaas geen ervaringen mee. Eventueel kun je als alternatief ook andere parken in de buurt bezoeken?

Verder ziet de route er okay uit voor de plekken waar ik ook geweest ben. Heb je al gezien dat veel van deze bestemmingen een uitgebreid artikel hebben op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zuid-afrika/ ?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Omdat jullie in het hoogseizoen zitten,doen jullie er goed aan zoveel mogelijk al te boeken.

Graskop/Panorama route
Graskop ken ik verder niet, ik ben daar alleen geweest voor een koffiestop bij Harrys pancakes. Zijn pannenkoeken schijnen echt lekker te zijn maar had daar helaas de tijd niet voor. Panorama route is erg mooi! Wij hadden helaas een brand waardoor het uitzicht van Gods Window niet zo mooi was als normaal ;) Persoonlijk vind ik het wel verstandig dat jullie op deze manier de route plannen aan het begin. Ik heb zelf Kruger - Panorama route - Johannesburg gedaan en dat was écht een mega lange reisdag (dat krijg je als je georganiseerd reist, gelukkig hoefde ik niet zelf te rijden :))

Krugerpark
In december/januari wordt vaak een limiet ingesteld aan het aantal dagbezoekers in verschillende timeslots bij het Kruger Park (zie bijvoorbeeld dit bericht over afgelopen jaar: https://www.sanparks.org/about/news/def ... p?id=56986). Als je een georganiseerde game drive regelt, wordt het als het goed is al voor je geregeld :) Sanparks is sowieso een fantastische site over alle wildparken in Zuid-Afrika dus zou daar sowieso kijken voor accommodatie en waar nog plek is. Zelf heb ik één nacht gezeten in Pretoriuskop in een hutje (rond) waar alleen twee bedden, een wastafel en een kastje aanwezig waren. Ik zou inderdaad voor wat meer luxe kiezen want zo'n hutje als ik had, is niets. Daarnaast vind ik Pretoriuskop niet de meest handige uitvalsbasis voor Kruger Park en de faciliteiten zijn ook minimaal. Er is alleen een Wimpy voor je avondeten dus als je niet kan koken in je hutje of niet wilt braaien dan ben je daar op aangewezen.

Prijzen voor drives in Krugerpark kun je ook hier vinden: https://www.sanparks.org/tourism/tariffs/ (document openen en dan is het pagina 10). Ik zelf heb echter de drives inclusief gedaan. Je zal ook nog entree voor het park moeten betalen. Dat is al 328 pp per dag.Daarnaast heb ik twee nachten buiten Kruger gezeten (http://www.shalati.co.za). Vanuit daar hebben we een volle dag Game Drive gedaan. Persoonlijk vond ik het wel prettig dat we werden gereden en 'hoog' zaten. Plus dat je niet zelf op de weg hoefde te letten en een ranger weet waar bepaalde dieren vaak komen. Maar als je twee volle dagen hebt, kun je ook zelf op stap en daarnaast een georganiseerde drive doen. Is maar net wat je wil.

Swaziland
Afhankelijk van waar je verblijft in Kruger, is het naar de grens (Jeppes Reef) vanaf Malelane circa 40 minuten rijden. Dat is wel het zuidelijkste puntje. Ik denk dat het daarna nog zo'n 2 uur rijden is naar het park wat mij persoonlijk erg leuk lijkt: Mlilwane. Daar kun je tussen het wild slapen en ook game drives/game walks doen. Zelf heb ik twee nachten in Hawane Resort gezeten en vanuit daar Malolotja bezocht en wandeling gemaakt. Als je van natuur houdt is dat erg mooi. Zie ook: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sw ... si282.html.

St Lucia
Naar St lucia is het denk ik nog wel zo'n 5 uur rijden vanaf Mlilwane en als je een ander park kiest of plaats om te verblijven dan zul je miss nog wel langer onderweg zijn. Is één nacht Swaziland dan wel de moeite of misschien toch maar voor twee kiezen? Waarom kies je voor 4 nachten St Lucia? Wij hebben daar een boottocht gedaan en één dag game drive in Hluhluwe. Je zou ook kunnen kijken of je daar dan twee nachten kan slapen ipv in St Lucia.

Drakensbergen
Ik heb twee nachten gezeten in Bergville en vanuit daar naar Royal Natal gereden. We hebben een hike gedaan van circa 5 uur.

Plettenbergbay:
Wil je ook walvissen doen? Dan zou ik duimen voor goed weer, bij ons was het regen en de boot ging die dag niet weg. De dag erna zaten alle boten al vol. Zou het dus wel van te voren reserveren maar ook kijken of je eventueel uitloopt hebt als je dus onverhoopt slecht weer hebt zoals wij hadden ;)

Oudtshoorn
Ik vond vooral de Swartbergpass echt supermooi evenals de Cangoo grotten. Struisvogel excursie vond ik niet zo bijzonder. Je kunt eventueel struisvogelvlees eten in Black Swan in Oudtshoorn zelf. Ik sliep daar in Kleinplaas, selfsorg accommodatie net buiten het plaatsje. Was erg prettig om eigen huisjes te hebben en we hebben daar ook gebraaid. Als je exclusiever wijn wilt proeven, ga dan naar Karusa. Kun je ook bier proeven :)

Kaapstad
Robben eiland zou ik écht van te voren boeken. Wij hadden de pech dat aantal de boot van hun keuze niet konden regelen omdat het al vol zat zo'n 3 weken van te voren. Kaartjes koop je via http://www.robben-island.org.za/
Wil je de Tafelberg op dan is een slimme manier om 's ochtends een van de hop on/hopoff bussen te nemen, bij het opstappunt 5 van de Hop on Hop Off Sightseeing bus bij hun kantoor aan 81 Long Street kun je een kaartje voor de kabelbaan kopen. De rij voor mensen zonder tickets is namelijk langer. Je kunt ook via de website zelf bestellen op de dag zelf :) Zelf vond ik de hop on/hop off bus erg fijn vervoersmiddel.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Hallo, ik heb al gereageerd op een ander forum, als je hulp wilt, kan ik alles voor je regelen. Ik woon in Zuid Afrika sinds 2007 en weet veel daardoor.

Walvissen die dichtbij zwemmen, jammer pas vanaf september, het is nu niet echt het seizoen. Kan ook vanuit St. Lucia.
Maar daar is het in de zomervakantie een topdrukte, daarom niet zo leuk in die periode of je moet na 8 januari er komen, dan is het weer rustig.
Geld ook voor Kruger park natuurlijk. En is bijna zeker al volgeboekt voor de kerst/zomervakantie, St. Lucia kan vaak ook moeilijk zijn, is erg in trek. Maar geweldige plek, zeker die nijlpaarden die je dan in het dorp ziet lopen in de avond, maar oppassen ze zijn erg gevaarlijk dus loop er met een grote boog omheen.
Ook in St. Lucia is er een max aan de dagtoeristen om Isimanlingo wetland park te bezoeken, na 8 januari heb je daar geen last meer van gelukkig.

Mar gelukkig weet ik nog zeer leuke plekjes, ook in het drukke seizoen, dus laar maar weten. Weet een mooi stekje in de Drakensbergen ook en eigenlijk overal wel. Want ik probeer zo veel mogelijk ook te reizen door dit mooie land.

groet, Annemieke
[verwijderd]
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ben wel benieuwd naar het mooie stekje in de Drakensbergen?
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Hey,

Wij zijn afgelopen September van Kaapstad naar Johannesburg gereden, wij hadden 4 weken en het enige verschil is dat wij niet tussen Durban en Port Elizabeth gevlogen hebben, maar via Lesotho en de noord-drakensbergen (Amphitheater) zijn gereden. (Als je minder dan 4 weken hebt is deze route (naar mijn mening) niet echt te doen, dan zit je veel te veel in de auto).

Wat betreft Kruger/privepark, wij hebben eerst 2 nachten in Shindzela (zo'n private reserve dus, maar wel aan de goedkopere kant) gezeten voordat we 1 nacht in Kruger hadden. Ik moet zeggen, de extra dieren die we in kruger hebben gezien (zelf gespot dus, niet omdat er al een "file" aan andere autos stond) kwam wel omdat we al met een ranger op stap waren geweest, en daardoor beter wisten waar we op moesten letten.

Swaziland: Wij hebben 1 overnachting gehad in Mkhaya Stone Camp, midden in een reserve waar ook de zwarte neushoorn voorkomt. Nadeel van Mkhaya is dat je alleen om 10u of 16u kan worden opgehaald/weggebracht bij de poort, dit moet wel in je planning passen (er rijden dus ook geen andere autos in het park rond dan de 2/3 van de rangers). Overigens de verzameling neushoornschedels met duidelijk afgehakte "neuzen" die ze daar hebben liggen is om van te janken.

Oudtshoorn: wat @menasil al aangaf zijn de struisvogelfarmtours niet echt de moeite waard, de Swartbergpass en Cangoogrotten (prima te combineren overigens) zeker wel. WIj verbleven overigens in De Rust, een plaatsje net naast Oudtshoorn, in de Travelling Tortoise, absoluut een aanrader! Ook hebben wij in Oudtshoorn de Meerkat tour gedaan, vrij duur, maar als je iemand bij je hebt die gek is van stokstaartjes (het zou je vriendin maar wezen) heb je weinig keuze.

Groeten,
Lodder
oostenrijk

Bericht door oostenrijk »

Als je bedoeld december 2017 dan ben ik bang dat je inieder geval voor het Kruger Park al te laat bent, het is wat je zegt hoogseizoen en de Zuid Afrikanen hebben zelf ook vakantie wat zelfs in Kruger tot file rijden kan lijden
oostenrijk

Bericht door oostenrijk »

zelf zou ik nooit via een reisorganisatie boeken, we gaan al 15 jaar naar Zuid Afrika en boeken alles heel makkelijk zelf en het is dan natuurlijk ook goedkoper want een reisorganisatie wil ook graag wat verdienen. Er zijn in Zuid Afrika duizenden B&B, Safari Lodges etc die heel makkelijk via de mail zijn aan te schrijven.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

oostenrijk schreef: 05 mei 2017 14:45 Als je bedoeld december 2017 dan ben ik bang dat je inieder geval voor het Kruger Park al te laat bent, het is wat je zegt hoogseizoen en de Zuid Afrikanen hebben zelf ook vakantie wat zelfs in Kruger tot file rijden kan lijden
Sorry, maar je eerste bericht dat je op dit forum plaats, is niet correct.
Net sanparks.org bekeken voor Kruger in december en er is nog plaats zat. Zelfs in Lower Sabie.
willemijn7

Hii Iedereen

bedankt voor jullie reactie en tijd!

We hebben net de tickets geboekt! We vliegen 18 december en vliegen terug op 15 januari.
We hebben dus 4 weken om een hele mooie reis door Zuid Afrika te maken.
Dit was voor ons echt de enige mogelijkheid, dus we gaan nu als een malle hotels boeken.

Wij twijfelen of het wel slim is om naar Drakensbergen te gaan vanwege het weer.
Wat is jullie ervaring hiermee?

Als we Drakensbergen eruit halen, dan komen we nu op het volgende:

18-dec vertrek nl
19-dec aankomst Johannesburg om 8.15 uur - rijden graskop
20-dec Graskop - panorama route
21-dec Graskop - panorama route
22-dec Graskop - private game reserve
23-dec Private game reserve
24-dec Private game reserve - kruger
25-dec kruger - swaziland
26-dec swaziland
27-dec swaziland - st lucia
28-dec st lucia
29-dec st lucia
30-dec st lucia
31-dec st lucia
1-jan st lucia - durbin
2-jan durbin - port elizabeth
3-jan port elizabeth - knysna
4-jan knysna
5-jan knysna - oudshoorn
6-jan Oudshoorn - heramus
7-jan Heramus
8-jan Heramus - Franschenhoek
9-jan Franschenhoek
10-jan Franschenhoek - kaapstad
11-jan kaapstad
12-jan kaapstad
13-jan kaapstad
14-jan kaapstad
15-jan vertrek kaapstad

Wij hebben nu veel dagen in St Lucia omdat het leuk lijkt om daar ook beetje naar het strand te gaan. Ik weet dat het er erg druk is, maar dat moet toch te doen zijn lijkt me. Ook wel gezellig.
Is er anders een andere kustplaats die jullie aanraden in plaats van St Lucia.
Volgens mij is ons schema wel lekker rustig, maar horen altijd graag of er nog op of aanmerkingen zijn!

Alvast bedankt.

groeten,

Willemijn
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

oostenrijk schreef: 05 mei 2017 14:48 zelf zou ik nooit via een reisorganisatie boeken, we gaan al 15 jaar naar Zuid Afrika en boeken alles heel makkelijk zelf en het is dan natuurlijk ook goedkoper want een reisorganisatie wil ook graag wat verdienen. Er zijn in Zuid Afrika duizenden B&B, Safari Lodges etc die heel makkelijk via de mail zijn aan te schrijven.
Reizen is makkelijk, maar een organisatie gebruik je dan ook voor zekerheid, tijdbesparing en gemak.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
willemijn7

Bedankt voor de aanbieding om voor ons de reis te verzorgen of advies om t via een reisorganisatie te doen, wij vinden het echter heel leuk om allemaal zelf te doen. Dat is onderdeel van de voorpret en zo kunnen we alles zo plannen zoals we zelf willen.

Zo hebben we al meerdere reizen gedaan.

Wij zien jullie tips hiervoor natuurlijk graag tegemoet! Vooral over t verblijf in kruger vinden we heel lastig. Mijn vriend wil vooral leeuwen zien:)

Bedankt voor jullie tijd!!
Plaats reactie