Werken in Australie

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
N00dle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 feb 2015 04:38

Re: Werken/sparen in Australie

Bericht door N00dle »

Ik ga binnenkort ook naar Australie om te werken, en hopelijk een beetje bij te spekken om door te reizen. Omdat ik eerst nog 7 maanden naar Canada en centraal/zuid amerika ga heb ik het nog niet helemaal uitgezocht. Wat ik begrijp is het mogelijk om te sparen, tenzij je elke dag hard gaat partyen, shoppen, etc.

Als je het niet erg vind om in je auto of een klein appartementje te wonen met minimale middelen kan je er net zo goed sparen van seizoenswerk als in NL...


Als je fruit wil plukken: verdiep je in the harvest trail: https://jobsearch.gov.au/documents/harv ... 150225.pdf

Je vindt in deze pdf wat wanneer waar in het seizoen is, en waar ze dus mensen zoeken! :)
Svennage
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2015 07:42

Re: Werken/sparen in Australie

Bericht door Svennage »

Fruit plukken is erg zwaar, verkijk je daar niet op. Veel slechte verhalen over gehoord en zelf een enorm slechte ervaring gehad met tomaten plukken. Ik werk zelf momenteel bij discovery Parks in Onslow. Een park waar mijnwerkers verblijven. Onderdak, eten, sportschool is allemaal gratis en ik krijg nu 25 dollar netto per uur en werk zo'n negen uur per dag zes dagen per week. Er is dus zeker veel geld te verdienen en sparen hier!
Bij aankomst was het echter niet zo rooskleurig. Het was enorm moeilijk werk te vinden in Melbourne. Daarom heb ik een farm course gedaan via vizitoz.com.au. Kost wat maar was super leuk en ze sturen je na afloop naar een farm waar je betaald werk kunt doen. Geen fruit plukken maar bijvoorbeeld een cattle station of een andere farm. Ik heb vier maanden op een katoen farm gewerkt. Tijd van m'n leven. Mocht allerlei machines en tractoren besturen, bomen kappen, onderhoud doen, de paddocks bewateren en veel meer. Kreeg er 16 dollar per uur dus heb daar het nodige kunnen sparen ook.
Veel plezier in Australië!
KimME
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:27

Re: Werken/sparen in Australie

Bericht door KimME »

Ik zat met dezelfde vraag! Inderdaad er is veel geschreven, maar na 2 jaar ga ik er niet vanuit dat er niets veranderd is. Na even surfen kom ik bij Kilroy Travel uit en zij zeggen dit:

"Houd er wel rekening mee dat het vinden van een goedbetaalde baan tijdens je reis heel lastig is. Ga er daarom niet vanuit dat je veel zult verdienen. In de regel geldt dat je vaak 2-3 maanden moet werken om 1 maand te kunnen reizen."

Een maand reizen is dan in Australie natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je met datzelfde geld langer kunt reizen in Azie (ik wil naar Afrika, dus vermoed dat daarvoor hetzelfde geldt). Bij Kilroy Travel (heb een gesprek met hen gehad) gaven ze me het advies om de ticket naar Afrika gewoon nog niet te boeken, dan kan ik op het laatste moment bepalen of ik genoeg geld heb om door te reizen of dat ik toch echt naar huis moet.

Succes!
mike92
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2017 08:33

Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door mike92 »

Hoi,

Ik en mijn vriendin hebben vorig jaar enige tijd door Australië gereisd per camper. Het land heeft ons zo gegrepen dat we van plan zijn hier in september terug te gaan en hier op een vaste plaats te wonen/werken (niet om te backpacken).

We denken zelf om hier een half jaar/ tot een jaar te blijven maar vinden het lastig hoe we dit aan moeten pakken..

Wat moeten we van te voren in Nederland regelen en wat is beter om daar ter plekke te regelen?

We denken zelf om naar Sydney te gaan in verband met het klimaat en er veel te zien en te doen is, ook is het makkelijk verschillende "tripjes" vanuit hier te starten.. Wellicht heeft iemand een ander advies. Eventueel ook over een goede wijk om te wonen (centraal maar toch betaalbaar).

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr.
Mike
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door Erik »

Het belangrijkste is het verkrijgen van je (tweede?) WHV visum om een jaar in het land te mogen blijven wonen en werken. Als je al eerder zo'n visum hebt gebruikt dan moet je aan bepaalde voorwaarden doen die je hier kunt lezen. .

Wanneer je langer dan 8 maanden uit Nederland bent omdat je rondreist heb je ook met tal van ander gedoe te maken. Lees daarvoor dit artikel eens door. Je hebt natuurlijk ook (weer) een goede reisverzekering nodig.

In Sydney wonen is volgens mij niet goedkoop. Het huren van woonruimte kan in sommige gevallen al een groot deel van je inkomen opmaken. Woon je wat verder van de stad, dan zit je weer met erg lang heen en weer reizen. Het ligt uiteindelijk aan het soort werk en waar je werkt of het erg rendabel gaat zijn. Maar reken er wel op dat je even tijd kwijt bent met het vinden van werk en woonruimte.

Misschien dat @Kims nog goede aanvullende tips heeft.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door Kims »

Hi,

@Erik heeft al de broodnodige info en links gegeven.

Het gaat in eerste instantie om op welk visum je wil komen. Tot en met je 30e kun je een Working Holiday visum aanvragen. Dit is de makkelijkste optie waarbij je voor 1 jaar in Australie mag wonen en werken. Je mag tot 6 maanden voor 1 werkgever werken.
Als je daar niet voor in aanmerking komt, wordt het een aanzienlijk moeilijk en eventueel onmogelijk verhaal. Komen juliie in aanmerking voor een WHV?

Ter plekke kun je dan een tax file number en bankrekening aanvragen, zie voor meer info onder het Reisgids gedeelte van deze website -> Australie.

Sydney is inderdaad erg duur om in te wonen en het is met een WHV moeilijk om je eigen huis te huren. Huur van zelfstandige accomodatie is meestal voor 1 jaar. Wij deelden destijds een apartement hartje Sydney (Ultimo) met een andere vrouw. Eigen kamer en badkamer, $250 per week furnished 11 jaar geleden... Ideaal voor ons toen. Huren gaan per week. Er zijn verschillende websites waarop je tijdelijke accomodatie kan vinden zoals Gumtree. Centrale ligging is een relatief begrip in Sydney met 4 miljoen inwoners... Maar vantevoren iets regelen (werk en accomodatie) is zo goed als onmogelijk dus dat kun je pas ter plekken organiseren. Zorg dus dat je financieel een buffer hebt om een tijd zonder te werken rond te kunnen komen. Er zijn veel backpackers in Sydney dus er is veel concurrentie voor baantjes in de horeca etc.

Misschien kun je iets meer vertellen over welk visum jullie in gedachten hebben, wat jullie precies willen gaan doen, waarom op 1 plek en andere ideeen over accomodatie etc?

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info! Laat maar weten als jullie meer vragen hebben.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
mike92
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2017 08:33

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door mike92 »

Hoi Erik/Kim,

Bedankt voor jullie reacties.

We hebben vorig jaar een toeristenvisum gebruikt en zijn hiermee 1 maand in Australië geweest. Het lijkt mij dus dat we in aanmerking zouden komen voor een WHV??

We zitten niet vast aan Sydney maar zouden graag naar een plek gaan waar we vorig jaar niet zijn geweest (Melbourne, Adelaide, Alice Springs en Cairns zijn we al geweest). Ook vinden wij het klimaat belangrijk, geen tropische temperaturen maar rond de 20/30 graden. En zouden graag dicht bij de kust zijn. We zouden bijvoorbeeld ook naar het westen kunnen maar weet niet goed wat ik me hierbij voor moet stellen.

We hebben nu een druk en gepland leven, dit is de belangrijkste reden dat we hier "tijdelijk" weg willen. Zoals je van veel mensen hoort zijn de Australiërs veel relaxter, vriendelijker en socialer.

Het type werk zijn we niet heel moeilijk in zolang we wat afwisselend werk hebben, we met plezier naar ons werk kunnen en wat vrije tijd over houden om van het land te kunnen genieten. Daarom denk ik ook dat werk vinden niet heel moeilijk zal zijn.

Qua accommodatie zijn we ook niet heel moeilijk in zolang het hygiënische is, is het goed. Locatie vinden we belangrijker dan de grote van het appartement.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is en kijk nu al uit naar jullie reactie. Alvast super bedankt!!!
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door Kims »

Hi,

Jullie komen dan zeker in aanmerking voor een WHV mits jullie niet ouder zijn dat 30.

Je schrijft weg te willen uit een druk en gepland leven. Waarom kijken jullie anders niet ter plekke hoe het loopt. Kies een startpunt en zie wat er op je pad komt. Dat kan het mooie zijn aan een WHV met alle vrijheid die je wil. Sydney is een leuke, diverse stad maar blijft een stad zoals menig andere stad. Persoonlijk vind ik dat het in Australie gaat om het "echte" Australie wat voornamelijk niet in de steden te vinden is. Dat kan geweldige werk- en reiservaringen gegeven zoals jullie al hebben meegemaakt. Ook zul je makkelijker werk vinden buiten de grote steden en kan het beter verdienen met meer extra's. Maar goed, dat is allemaal een persoonlijke keuze natuurlijk.

Temperaturen in Sydney zijn in de zomer regelmatig boven de 35 trouwens... en zelfs 40... Als je echt niet van de hitte houdt, moet je toch iets van Tasmanie overwegen of eventueel het Zuidwesten/Melbourne. Het went trouwens wel, de hitte.

De Westkust heeft ook veel te bieden vooral rond Perth en het Zuidwesten zijn erg divers, mooi met veel natuur. Het Noorden is een betere bestemming voor de winter.

Zoals gezegd, ik zou niet teveel plannen. Lees je wat in en zie wat je moet regelen, en dan lekker het onbekende tegemoet... dan gebeuren de mooiste dingen ;-)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door Erik »

Ik ben het met Kims eens. Nog een paar andere tips. In middelgrote steden is het gemakkelijker om werk en accommodatie te vinden dan is steden als Sydney en Melbourne. Zelf heb ik een tijd gewerkt in Cairns. Hoewel er veel reizigers zijn, kun je met een beetje een actieve instelling wel wat vinden. Kijk ook in lokale krantjes en blaadjes i.p.v. de standaard backpacker plekken (zoals hostels). In deze stad zijn ook tal van shared homes te vinden én je kunt gemakkelijk uitstapjes maken naar tal van plekjes in de buurt.
mike92
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2017 08:33

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door mike92 »

Hoi Erik/Kim,

Hebben het een en ander uitgezocht en gaan waarschijnlijk voor Perth. Hier starten we, zoeken een baan en appartement en zien vanuit hier wel wat we doen. Vliegticket naar sydney of een andere bestemming is betaalbaar vanuit Perth. Wellicht trekken we in de winter richting het noorden of blijven we misschien gewoon in Perth.

Ik las dat je een visum, bankrekening moet regelen maar moet je ook iets qua verzekering enzo regelen of valt het verder wel mee?

Nogmaals bedankt en top wat jullie doen op deze website!!! Heeft ons al erg geholpen.
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Samen met vriendin wonen/werken in Australie

Bericht door Erik »

Hoewel ik er nooit geweest ben is Perth volgens mij net allemaal wat anders dan de rest van Australië en ik denk dat het een goede keuze is om hier te beginnen. Misschien dat je voor Perth zelfs wél al online je research kunt doen en appartementen en baantjes kunt aanschrijven.

Je hebt dus een WHV visum nodig (zie één van de links die Kim al geplaatst heeft). Een bankrekening kun je aanvragen door een bank binnen te stappen en een nieuwe rekening aan te vragen. Je hebt volgens mij wel een (vast) adres nodig (of een postbus) om in te kunnen schrijven. Dus misschien is het handig eerst een appartement te regelen.

Verzekering is meestal wat ingewikkelder. Je hebt omdat je een jaar weg bent een echte reisverzekering nodig die ook werken in het buitenland dekt.
mike92 schreef: Nogmaals bedankt en top wat jullie doen op deze website!!! Heeft ons al erg geholpen.
Zeg het voort zeg het voort :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten