Peru - Bolivia
Peru - Bolivia
Hoi reizigers,
Is het te doen om vanuit Peru naar Bolivia te reizen (backpacken)?
Zo ja, wat raden jullie mij aan? Van de zomer wil ik graag deze twee landen bezoeken.
Groetjes Sis
Is het te doen om vanuit Peru naar Bolivia te reizen (backpacken)?
Zo ja, wat raden jullie mij aan? Van de zomer wil ik graag deze twee landen bezoeken.
Groetjes Sis
Re: Peru - Bolivia
Ja hoor, goed te doen. Ik heb ik Puno een bus naar Copacabana genomen, overdag.
In de bus werd zelfs in het Engels(!!) uitgelegd wat de bedoeling was. Komt op het volgende neer:
Vlak voor de grens stapt iedereen uit de bus, loopt over de grens naar een gebouw. Hier krijg je een stempel. De bus wacht anderhalf uur ofzo, meer dan genoeg tijd.
Puno stelt niet veel voor trouwens. Ik ben er iets minder dan een dag geweest. genoeg als je het mij vraagt.
Isla del Sol bij Copacabana is wel erg mooi, Had ik achteraf langer willen blijven.
Laat maar weten als je meer vragen hebt.
In de bus werd zelfs in het Engels(!!) uitgelegd wat de bedoeling was. Komt op het volgende neer:
Vlak voor de grens stapt iedereen uit de bus, loopt over de grens naar een gebouw. Hier krijg je een stempel. De bus wacht anderhalf uur ofzo, meer dan genoeg tijd.
Puno stelt niet veel voor trouwens. Ik ben er iets minder dan een dag geweest. genoeg als je het mij vraagt.
Isla del Sol bij Copacabana is wel erg mooi, Had ik achteraf langer willen blijven.
Laat maar weten als je meer vragen hebt.
Ik heb dezelfde grensovergang als hierboven in beide richtingen gebruikt.
Het lijkt allemaal een beetje chaotisch maar je volgt gewoon de massa en het komt vanzelf goed.
Isla del Sol is inderdaad een mooie, rustige plek die je het massa toerisme van de drijvende eilanden laat vergeten.
Het lijkt allemaal een beetje chaotisch maar je volgt gewoon de massa en het komt vanzelf goed.
Isla del Sol is inderdaad een mooie, rustige plek die je het massa toerisme van de drijvende eilanden laat vergeten.
Thanks! Klinkt goed. Ik heb een maand de tijd en wil dan idd ook van Peru naar Bolivia en weer terug. Hoelang is de busreis ongeveer? Isla del Sol ziet er super uit!
Hebben jullie nog meer tips voor mooie plekken?
Hebben jullie nog meer tips voor mooie plekken?
Puno - Copacabana duurt ongeveer 3,5 uur. Als je in een maand zowel Bolivia als Peru wilt doen moet je heel erg veel keuzes maken en is een binnenlandse vlucht verstandig. Zeker als je Isla del Sol dan ook nog eens wil doen.
Je kunt ook een route doen als:
Lima, Huacachina, Arequipa, Cusco, Puno, Copacabana, La Paz, Sucre, Potosi, Uyuni, San Pedro de Atacama (Chili), Arica (Chili) en dan weer de grens over bij Peru om rchting Lima te reizen. Dat is wat minder omslachtig heen-en-weer gereis.
In een maand is bovenstaande overigens erg druk, dus je zult in dat lijstje ook keuzes moeten maken, maar dan heb je een idee van een route Beide landen zijn trouwens extreem toeristisch en hoewel een grensovergang chaotisch klinkt kun je bijna niet de mist in gaan. Iedereen doet de gringo trail en je bent echt niet alleen.
Je kunt ook een route doen als:
Lima, Huacachina, Arequipa, Cusco, Puno, Copacabana, La Paz, Sucre, Potosi, Uyuni, San Pedro de Atacama (Chili), Arica (Chili) en dan weer de grens over bij Peru om rchting Lima te reizen. Dat is wat minder omslachtig heen-en-weer gereis.
In een maand is bovenstaande overigens erg druk, dus je zult in dat lijstje ook keuzes moeten maken, maar dan heb je een idee van een route Beide landen zijn trouwens extreem toeristisch en hoewel een grensovergang chaotisch klinkt kun je bijna niet de mist in gaan. Iedereen doet de gringo trail en je bent echt niet alleen.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Ik heb toen een blog bijgehouden (link), althans, de eerste paar weken
Misschien heb je er iets aan.
Hoogtepunten Bolivia:
- Death road
- Salar de Uyuni
Beste tip die ik kan geven is: plan niet teveel. De leukste momenten zijn vaak ongepland, is mijn ervaring.
Aan de andere kant, je moet wel efficient met je tijd omgaan.
Toch nog andere tip: reis 's nachts. Je mist misschien mooie omgevingen, maar je bespaart wel tijd en geld (overnachting).
Wordt s'nachts reizen niet juist afgeraden i.v.m de veiligheid?
Ik had zelf niet de indruk dat het onveilig was, en heb ook geen slechte ervaringen gehoord van andere reizigers, maar als het afgeraden wordt zullen er vast mensen met slechte ervaringen zijn.
Vergeet in dat geval wat ik gezegd heb.
Zéker in Bolivia met het probleem van dronken buschauffeurs langs de diepe kliffen. Bovendien, juist met de bus kom je langs de mooiste panorama's van het land. Die wil je écht niet missen.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
'S nachts reizen of niet, het is een keuze.
Ja, je loopt waarschijnlijk iets meer risico, en je mist de uitzichten (al moet je je afvragen in hoeverre je er vanuit een bus die langs raast echt van een utizicht kan "genieten"), daarentegen kan het je veel tijd (en geld, want het is toch een overnachting) besparen.
Voor Isla del Sol zou ik aanraden: pak de boot naar de noordzijde van het eiland, die is nog minder toeristisch dan de zuidzijde. Wij hebben in het noorden overnacht en zijn de volgende dag naar de zuidkant gelopen om vandaar de boot weer terug te nemen (je "grote" backpack kan je in Copacabana opslaan)
Lodder
Ja, je loopt waarschijnlijk iets meer risico, en je mist de uitzichten (al moet je je afvragen in hoeverre je er vanuit een bus die langs raast echt van een utizicht kan "genieten"), daarentegen kan het je veel tijd (en geld, want het is toch een overnachting) besparen.
Voor Isla del Sol zou ik aanraden: pak de boot naar de noordzijde van het eiland, die is nog minder toeristisch dan de zuidzijde. Wij hebben in het noorden overnacht en zijn de volgende dag naar de zuidkant gelopen om vandaar de boot weer terug te nemen (je "grote" backpack kan je in Copacabana opslaan)
Lodder