Vliegervaringen LOT Polish Airlines

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb afgelopen Polen-trip voor het eerst met LOT gevlogen! Ze hadden een leuke aanbieding waardoor het voor mij voordelig was om voor LOT te kiezen. Ik ben via Warschau naar Kraków gevlogen!

Het eerste vliegtuig naar Warschau was een Embraer 170. Er was behoorlijk wat beenruimte! We kregen koffie/thee en fris, broodje en chocoladereep. Broodje was niet echt lekker omdat er soort van kruidensmeerkaas op zat maar het was wel een behoorlijk broodje! Vlucht verliep prima, aardig personeel. Op Warschau had ik een overstaptijd van bijna 4 uur maar heb me daar prima vermaakt. De vlucht naar Krakow werd uitgevoerd door Eurolot (maar je kan deze niet boeken via Eurolot) en was in een ATR 72. Een propellorvliegtuig, erg klein. Er is nauwelijks plaats voor je handbagage maar omdat wij een overstap hadden, konden we die wel meenemen de cabine in. Deze vlucht duurde maar 45 minuten en toch kregen we drinken en weer een chocoladereep (Prince Polo is hun sponsor denk ik ;)). Moest wel wennen aan het lawaai van de motoren maar was fijne vlucht!

Terugvlucht vloog ik met een nog kleiner vliegtuig van Krakow naar Warschau: ATR 45. Er zaten 11 rijen van 2-2.. Ook deze vlucht werd uitgevoerd door Eurolot. Dit keer mocht de handbagage niet de cabine in dus moet je het afgeven bij het vliegtuig op een kar. Bij aankomst op je bestemming krijg je direct je handbagage terug. Prima vlucht; ook nu weer drinken en de Prince Polo gekregen ;)

In Warschau hadden we weer overstaptijd van 4 uur, helaas ging dat dit keer niet snel voorbij...we kenden het vliegveld immers al ;) Terugvlucht was weer met Embraer 170 van LOT en volgens mij het nieuwste vliegtuig! Terugvlucht ging weer prima, dit keer wel lekker broodje gehad (met salami) en natuurlijk weer 2x drinken en wederom een....chocoladereep ;)

Al met al ben ik tevreden over LOT :) Zou er zeker weer mee vliegen!
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

We zouden naar Hanoi met LOT. Op de route Warsaw-Hanoi zou de nieuwe Dreamliner vanaf het tweede kwartaal 2012 ingezet worden. Het was een fantastische aanbieding met een heel korte overstaptijd in Warsaw.Echt iets om je op te verheugen!

....Tja, en op 16 februari kreeg ik een mail. LOT stopt per 26 maart met de route naar Hanoi. Dag LOT, dag Dreamliner, dag Hanoi...

Een slechte ervaring dus, maar ja, het was natuurlijk geen vliegervaring...
menasil
Reisexpert

Re: Vliegervaringen LOT Polish Airlines

Bericht door menasil »

Hoe is de afhandeling en boden ze je een alternatief aan? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar? Het cancellen van een route is het ergste maar als dan ook nog de afhandeling te wensen overlaat...
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Ik heb de tickets niet bij LOT gekocht maar bij een online reisbureau. Er werd geen alternatief aangeboden. Alleen maar geld terug. Vorig jaar had ik hetzelfde probleem met tickets van Egypt Air en dat heeft toen 17 weken geduurd voordat ik m'n geld terug had. Ik hoop dat het deze keer wat sneller gaat. Ik weet dat de afhandeling niet juist was, maar je kunt er bar weinig aan veranderen...
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Ik heb één keer met LOT gevlogen van Warschau naar Amsterdam. Korte vlucht, maar we kregen drinken en een broodje. Wat me vooral is opgevallen is hoe vlot alles ging. Douane, inchecken, uitstappen, bagage, alles ging sneller dan ik het ooit had meegemaakt. Maar dat ligt misschien meer aan de vliegvelden en tijdstippen enzo... Maar anyway, die vlucht was prima!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Voor een lang weekend Amsterdam-Warschau heb ik wederom voor LOT gekozen. Toen ik ging kijken voor de vluchten bleek dat het startarief voor KLM duurder was dan het ticket inclusief bagage bij LOT. Bij KLM zou ik nog bagage moeten bijboeken, wat vanwege de temperaturen wel fijn is als je een grotere koffer hebt met veel warme kleding en laagjes.

Toen ik boekte bij LOT hebben ze een onderscheid gemaakt tussen een aantal tickets waarbij je per ticket meer diensten zou hebben. Het goedkoopste ticket heeft alleen handbagage. Het ticket dat ik had gekocht, zou ook meal & drinks hebben en ruimbagage.

We reisden met vier personen. We hadden geen plaatsen van te voren gekocht. Bij de online check in (24 uur van te voren) was het immers gratis. We hadden geluk. We konden met zijn vieren naast elkaar zitten bij de nooduitgang zonder extra te betalen.

Op 5 januari zouden we om 10:20 vliegen. Toen we om 8:20 incheckten bij een balie met persoon (!) op Schiphol, was blijkbaar al bekend dat dit vliegtuig nog niet op Schiphol zou zijn. Dit werd pas laat gecommuniceerd via de schermen op het vliegveld. Het vliegtuig is uiteindelijk ruim 75 minuten later vertrokken dan de bedoeling was. We hebben wel continu een andere gate toegewezen gekregen en waren op een gegeven moment om de minuut aan het wisselen. Het toestel was een Embraer 195. De meal & drink bestond uiteindelijk uit koffie/thee/water en een chocoladereep (Prince Polo). De rest moest je voor betalen. Toen ik later vroeg hoe het dan zat met het verschil in diensten per ticket, bleek dat het dus niet uitmaakte en je altijd gratis water/koffie/thee krijgt en een chocoladereep. Waarom ze dat dan expliciet vermelden per ticketsoort, snap ik dan weer niet. Er werd ook niet gecontroleerd welk ticket iedereen had. We waren uiteindelijk na 1 uur en 50 minuten in Warschau en de afhandeling op het vliegveld qua bagage etc. ging weer vlot. Verder niets op deze vlucht aan te merken.

Op 9 januari vlogen we om 16:30 terug. Ook nu hebben we 24 uur van te voren online ingecheckt. Tot mijn verbazing kon ik de aan ons toegewezen stoelen niet veranderen en waren we als groep verspreid geplaatst. We zaten elk op een andere rij, weliswaar achter elkaar allemaal aan het gangpad maar toch. Ik heb aan LOT gevraagd of er nog iets aan te doen was en of het mogelijk was ons met twee naast elkaar te zetten, desnoods met gangpad er tussen. Dat zou pas op het vliegveld kunnen. Eenmaal op het vliegveld, bleek dit niet mogelijk te zijn. Het vliegtuig zat vol en we hadden pech. Er werd wel aangegeven dat we minimaal 15 minuten vertraging zouden hebben. Dit kwam pas op de oorspronkelijke boardingtijd op de borden. Uiteindelijk liep deze vertraging op en zouden we ongeveer 30 minuten oplopen. Op Schiphol kwamen we echter maar iets later aan. Eenmaal in het vliegtuig, kwam er naast een van ons een man te zitten die nadrukkelijk om een gangplaats had gevraagd maar deze niet had gekregen. Hij vroeg of die mocht ruilen. Ook op mijn rij kwam een man van 2 meter naast mij te zitten aan het raam en ook hij was niet gelukkig met de toewijzing. We hebben geruild. Hij vertelde mij dat hij vroeg had ingechecked online maar geen keuze had om zijn stoel te wijzigen en zijn reisgenoot zat elders in het vliegtuig. Kortom; LOT heeft vermoedelijk iedereen zelf ingedeeld en daarmee geen rekening gehouden met groepen en samen reizenden. Ook gezinnen met kinderen zaten verspreid. Nu kregen we ook 1x koffie/thee/water en een Prince Polo, terwijl we tussen 16:50-19:00 oorspronkelijk zouden vliegen. Er werd verteld dat we normaal alleen recht hadden op water maar er deze maand een promotie zou zijn waarbij ook koffie/thee werd geschonken. Vlucht ging verder prima.

Ik heb net mijn eerdere review teruggelezen. Dat was weliswaar alweer ruim 5 jaar geleden, maar toen kregen we nog 2x drinken, snack en een broodje en was de fris ook nog gratis. Ik heb het idee dat dat tegenwoordig meer luxe is binnen Europa dan gebruikelijk. Maar ja, als het ticket goedkoper is dan KLM, dan maakt het naar mijn idee weinig uit voor deze afstand met wie ik vlieg.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Eind oktober voor een lang weekend Polen weer met LOT gevlogen. Retour Amsterdam - Warschau. Toen ik ging kijken voor de vluchten bleek dat KLM en LOT eenzelfde prijs hadden zonder bagage maar dat als je bagage erbij wilde nemen, het uiteindelijk 1 euro duurder was met LOT. Maar daarbij kon je dan wel gratis plaatsen reserveren en de tijden van LOT kwamen mij net wat beter uit. Ik heb bij het boeken (in juli) meteen nooduitgangplaatsen vast kunnen leggen.

Amsterdam-Warschau: We mochten naar een nieuwe terminal op Schiphol. De balies voor LOT zitten nu in terminal 1a. We waren er ongeveer krap 2 uur van te voren en de balie was nog onbemand. Uiteindelijk na 10 minuten kwam er iemand en konden we de bagage kwijt. Het vliegtuig zou nog steeds om 10:20 vertrekken maar uiteindelijk werd dit wederom half uur later. Ik merk dat LOT hier vaker last van heeft. We kwamen wel rond het oorspronkelijke tijdstip aan in Warschau en de bagage was weer vlot op de band. Het toestel was een Embraer 195 en dat betekende 2-2 stoelen. Dat vind ik persoonlijk altijd wel prettig. Nu ook weer koffie of thee en de beroemde Prince Polo.

Warschau-Amsterdam: Oorspronkelijke vertrektijd 16:50. Het vliegtuig was al aan de gate, maar op een of andere manier hebben we toch nog vertraging opgelopen. Uiteindelijk zijn we ruim half uur later vertrekken en ook half uur later op Schiphol geland dan de bedoeling was. Ook deze vlucht werd uitgevoerd met een Embraer 195. Al ruim van te voren werden er vrijwilligers gevraagd die hun handbagage gratis wilden inchecken in het ruim omdat de vlucht vol zat en men verwachtte dat er teveel handbagage aan boord zou zijn. Ook nu weer thee of koffie en een Prince Polo gekregen.

Deze ervaring was stuk beter dan afgelopen januari ondanks de vertraging. LOT zit weer in een stijgende lijn qua service.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Met LOT gevlogen van AMS > WAW > NRT en een paar weken later terug en dat is me goed gevallen. Tijdens de lange vlucht van WAW naar NRT kregen we twee goede maaltijden en er was genoeg ruimte (een dreamliner) en het entertainment systeem had genoeg materiaal voor wat vermaak.
Plaats reactie