India Rupee

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
emiels
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 02 jan 2011 22:44
Contacteer:

India Rupee

Bericht door emiels »

Dilemma!!

Jaren geleden ben ik in India geweest voor werk en had ik nog een bult india Rupee over en deze mee terug genomen naar Nederland.
De helft daarvan ooit eens omgewisseld in Singapore en Bangkok voor lokaal geld.

Echter zit ik nu nog met een goeie 28.000 (385 euro) rupee in Nederland en zijn de biljetten van 500 (en 1000) ongeldig verklaard van een op andere dag.
Een aantal Indiase restaurants afgebeld maar niemand weet wat ik er mee zou kunnen doen. Ambassade kwam ook niet verder dan omruilen in India zelf of wachten tot er nieuws van de regering komt over mensen met Rupees in het buiteland.

De persoon van de ambassade wist me te vertellen dat tot eind maart de biljetten omgewisseld kunnen worden in India zelf. Momenteel schijnt het nogal erg druk te zijn om de biljetten te wisselen dus persoonlijk lijkt mij de beste optie omdat ergens in februari te doen.

Daar ik zelf binnenkort niet naar India ga, is er hier mogelijk iemand die er wel oren naar heeft? Uiteraard tegen een mooie vergoeding ^O^
Greed isn't going anywhere. They should put that up on a billboard across Times Square!
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Re: India Rupee

Bericht door Brasov »

Ik kwam alweer bijna drie weken geleden aan in India, op de dag dat de oude biljetten van 500 en 1000 ongeldig zijn verklaard. Het is nog steeds best wel chaos; niemand heeft (voldoende) cash. Locals en reizigers staan wel acht uur in de rij voor de atm om het maximale, 2000 roepie (27 euro) in honderdjes op te nemen. Het is officieel overigens verboden om Indiase rupees mee te nemen naar buiten India. Als je als buitenlander je oude roepiebiljetten wil wisselen voor nieuwe roepies of wil wisselen naar euro's/dollars, moet je bewijs hebben van hoe je ze gekregen hebt, bijv. door atm bonnetjes. Verder moet alles nog bekend worden over hoe de overheid gaat handelen om alle problemen op te lossen.
Janssss
Vakantieganger
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2011 19:43

Re: India Rupee

Bericht door Janssss »

Ik vraag me af of het klopt dat je tot eind maart oude rupees kan inwisselen.
Ik zit al maandenlang in India en hier wordt vanaf het begin gezegd dat het tot en met 31 december 2016 zou kunnen.
Als ik jou was zou ik nog even een dubbelcheck doen, voordat je geld sowieso verloren gaat!

Ook kun je sowieso geen 28.000 rupees omwisselen in één keer en/of per persoon.
Toen ik tijdje terug mijn geld ging wisselen kon ik bij de ene bank maximaal 2000 rupees omwisselen en bij een andere bank maximaal 4500 rupees.
Op een gegeven moment besloot de regering zelfs dat alle mensen die geld wisselen een inktvlek op hun vinger krijgen die er voorlopig niet meer af gaat. Dit omdat ze niet willen dat mensen vaker dan één keer gaan wisselen of bij meerdere banken gaan wisselen. Ik weet niet of dat op dit moment nog steeds gebeurt.

Hier (in Dharamsala) is het nog steeds grote chaos bij de banken en ATM's. Nog steeds lange wachtrijen en vorige week zijn de banken zelfs gestopt met het omwisselen van oude briefjes, omdat ze simpelweg niet genoeg briefjes van 100 rupees hebben. Mogelijk verandert dat weer, maar wanneer...?
Af en toe zie je een nieuw briefje van 2000 rupees verschijnen. Probleem is alleen dat je ze vrijwel nergens kan uitgeven, want mensen hebben geen wisselgeld.

Ik ben erg benieuwd hoe lang deze chaos nog gaat duren...

Ik hoop van harte dat je je geld omgewisseld gaat krijgen!
India is India en het land heeft telkens opnieuw weer echte Indiase acties...

Heel veel succes!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast