6 weken Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kims
Reisexpert

Re: Melbourne-Adelaide-Perth Februari/Maart

Bericht door Kims »

Hi,

Het ligt eraan wat jullie willen gaan doen en waar jullie van houden. De Nullarbour is erg lang (1700km) en voor velen saai en eentonig maar er zijn ook mooie (kampeer)plekken te vinden langs deze route. Het is een uitgestrekt gebied met relatief weinig variatie maar schitterende vlakten, natuur en kustlijn. Het kan er wel erg heet zijn die tijd van het jaar, dat is een nadeel.

Als jullie van meer diversiteit zoeken qua natuur en meer bewoonde plekken kun je beter inderdaad vliegen. 1700 km is te rijden in 2 dagen maar dat zijn dan inderdaad erg lange dagen...

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hoi Kims,

Bedankt voor je snelle antwoord. Aan de ene kant voel ik wel voor vliegen.
Ik heb direkt nog een vraag voor je.
Als wij vanaf Melbourne naar Adelaide rijden en daar de loop doen, hoeveel tijd zullen we daar dan ongeveer voor nodig hebben? Gezien het feit dat we het op ons gemak willen doen.
Dan kan ik inschatten of we genoeg tijd hebben om eventueel te rijden naar Perth.
Een afweging dat namelijk ook meespeelt is dat het wel duurder is om twee keer een auto of camper te huren ipv een lange periode. En weegt dat op tegen een vliegreis. Geen idee hoeveel dat kost.

Een one way rent is ook al duurder en dan moet ik nog gaan zoeken bij welke verhuurbedrijven dat mogelijk is.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik ben twee keer van Melbourne naar Adelaide gereden en twee keer verschillende dingen gezien. Ik heb het in 3/4 dagen gereden. Als je echt de tijd wilt nemen zou ik er een week voor uittrekken (of meer als je het echt rustig aan kan doen en veel wilt zien). De kust onder Adelaide is ook prachtig!
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Ook bedankt Rebec!

Stel dat we de hele afstand rijden, is dit dan haalbaar?

Melbourne - Adelaide 1,5 weken
Adelaide - Perth 1 weken
Rond Perth 2,5 weken

Kim zei dat het wel heet is in die tijd, is een auto met cabins/hostels daarom beter dan een eenvoudig campertje?
En is het in die tijd mogelijk om op de bonnefooi te gaan, of moet je slaapplek reserveren?
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Bij mij was het 40 graden (hitttegolf), maar de auto had airco en we hebben gezellig gekampeerd. Wij hadden niks gereserveerd en altijd plek. Als je een kamper hebt, dan heb je altijd wel een slaapplek en kun je ook kijken voor geatis overnachtingsplaatsen.

De route lijkt me goed hoor! Zuiden van Perth is ook prachtig en dat heb ik ook in 5 dagen gedaan, dus 2.5 week moet echt genoeg zijn :)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

De temperatuur kan meevallen maar is regelmatig inderdaad heet in februari. Richting maart en in het zuidwesten zal het koeler zijn. Perfekt kampeerweer!

Je kunt je makkelijk 2,5 week in het Zuidwesten vermaken als je de tijd neemt. Het is er erg mooi en divers.

Veel plezier!
buttercup

Bericht door buttercup »

Hoi, ik woon in Adelaide en heb 2 x Adelaide-Melbourne gedaan via verschillende wegen, dus misschien kan ik wat tips geven.
1,5 week voor Melbourne naar Adelaide is wel voldoende. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je onderweg en in en om Adelaide wilt zien!
Ben zelf nooit naar Perth geweest maar weet idd wel dat de Nullarbor een grote lange leegte is..
Qua accommodatie in Adelaide; let op want in februari/maart is de Fringe en dan is er veel geboekt!
Let ook op schoolvakanties in VIC/SA, alhoewel ik denk dat jullie daar buiten vallen; ook dan is veel geboekt en bovendien behoorlijk duurder!
Februari kan hier heel warm zijn maar dit jaar viel het hiel erg mee, dus dat weet je nooit.

Onderweg neem ik aan de Great Ocean Road? Daarna misschien de Grampians, of via Naracoorte caves, of via kuststadjes (Robe, Kingston SA etc) rijden.
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hoi @buttercup !
Bedankt voor je bericht.
Goed om te weten dat de Fringe festival er in die tijd is.
Wij hebben nu al een vlucht geboekt naar Perth op 12 maart vanuit Adelaide.
Vanaf 19 februari tot 8 maart hebben we uitgetrokken om van Melbourne naar Adelaide te reizen per gehuurde auto, die we nog moeten reserveren. We willen in cabins, Youth hostels of AirBnb overnachten en niet te veel van te voren boeken om zo vrij mogelijk te zijn. Het plan was om de 4 nachten van 8 tot 12 maart in Adelaide te verblijven, maar nu ik jouw bericht lees vraag ik me af of dat wel handig is.
We willen idd de GOR rijden zoals jij aangeeft en op ons gemak verderlangs de kust. Eventueel nog Kangaroo Island.
Ik heb me nog niet echt verdiept in de details van onze route omdat we binnenkort (9 oktober) starten met onze eerste reis van Coolangatta naar Melbourne.

Ik zou het erg fijn vinden als jij mij kan helpen met een mooie route voor onze tweede reis. Wij hoeven niet zo nodig heftige trekkings e.d. te doen, maar houden wel van leuke steden en dorpen en niet al te zware wandelingen in bossen, parken of langs het strand.

Raad jij ons aan om Adelaide te vermijden ivm de Fringe? Of is het juist een aanrader? We moeten in ieder geval in Adelaide op de luchthaven onze auto gaan inleveren op 12 maart. We vliegen om 16:05 naar Perth. En waar kunnen we dan het beste overnachten?
Welke route kan jij ons aanbevelen gezien onze interesses?
Is Kangaroo Island de moeite waard (mits we op de Ferry mogen van het autoverhuurbedrijf)
We hebben ruim de tijd, maar reizen ook graag op ons gemak. Niet elke dag uren in de auto.

Veel vragen, ik hoop dat je er een paar kunt beantwoorden. Alvast heel erg bedankt.
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Ik ben verder gaan speuren en dat festival lijkt ons toch erg leuk. En wordt door locals aangeraden
Omdat wij toch al weten dat wij op 12 maart vliegen naar Perth, reeds geboekt dus, heb ik vanaf 7 maart een studio in het centrum geboekt. Kan voor 5 februari kosteloos gecanceld worden.

Maar voor een leuke route van Melbourne naar Adelaide sta ik nog steeds open. We starten 19 februari dus hebben ruim de tijd. Eventueel nog in de omgeving van Adelaide toeren als we daar sneller aankomen dan verwacht.
Natuurlijk mag iedereen suggesties doen en niet alleen buttercup :) bedankt alvast!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Fringe is een ontzettend leuk festival. Inderdaad een aanrader! ^O^
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hoi allen!

Nou de eerste trip met Campervan hebben we erop zitten, we relaxen nu in Pai :)

Nu kan ik me meer concentreren op de reis die komen gaat.
Manlief is erg gecharmeerd van de faciliteiten van de campings in Australië. Nu hebben we wel voornamelijk op Big4 HP gestaan.
Hij wil eigenlijk het liefst naast huurauto tentje+spullen aanschaffen als we 17 feb in Melbourne aankomen. Nu heb ik begrepen dat het dan nog super heet kan zijn op de route Melbourne - Adelaide.
Mij lijkt dan een verblijf in cabins met airco fijner, ja ik ben een luxe paardje :P

Heeft iemand ervaring met kamperen mbt tot slapen, ongedierte etc. in hete gebieden? Ik ben alweer vergeten hoe het was 35 jaar geleden. 8)7
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Torra schreef:Hij wil eigenlijk het liefst naast huurauto tentje+spullen aanschaffen als we 17 feb in Melbourne aankomen. Nu heb ik begrepen dat het dan nog super heet kan zijn op de route Melbourne - Adelaide.
Mij lijkt dan een verblijf in cabins met airco fijner, ja ik ben een luxe paardje :P

Heeft iemand ervaring met kamperen mbt tot slapen, ongedierte etc. in hete gebieden? Ik ben alweer vergeten hoe het was 35 jaar geleden. 8)7
Howdy,

Wonend in The Kimberley, kan ik wel wat ervaringen delen qua kamperen in de warmte... ha ha.

Het kan inderdaad warm zijn maar waarschijnlijk is het rond die tijd al wat aan het afkoelen omdat je dan aan het eind van de zomer zit. Maar het ligt er inderdaad aan wat je wil. Kamperen met een tentje is wat primitiever maar geeft wel veel meer mogelijkheden en je leeft dan echt in de schitterende natuur, mijn favoriet! Persoonlijk hou ik er van om in de "national parks" te kunnen kamperen op de mooiste plekken maar wel met minder faciliteiten. De kosten zijn natuurlijk ook een stuk lager. The Big 4 staat er inderdaad om bekend goede holiday parks te hebben met alle voorzieningen die je maar wil en zo zijn er eindeloos veel opties. Zoals je waarschijnlijk weet, is Australie het ultieme kampeerland.

Qua ongedierte, valt het erg mee. Zorg dat je je tent dichthoudt, schoenen niet buiten laat staan etc. "Common sense" zeg maar.

Waarom koop je niet een tentje etc en wissel het af en als het bevalt, kampeer je meer? Een goedkoop tentje en kooksetje hoeft niet veel te kosten bij winkels zoals K-mart oid.

Geniet lekker van Pai :-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Oh ja, en je kan van die kleine kampeerventilators kopen op batterijen die je aan het dak hangt als het echt heel warm is, maar volgens mij zijn de nachten over het algemeen zeer mild rond die tijd.
Wimmos

Qreply

Bericht door Wimmos »

Hey we willen nu in september van de 23ste tot 1 november naar Australië gaan , we willen de route doen van Sydney tot cairns met de auto ! Iemand daar goede tips voor?

Alvast bedankt
Kims
Reisexpert

Re: Qreply

Bericht door Kims »

Wimmos schreef:Hey we willen nu in september van de 23ste tot 1 november naar Australië gaan , we willen de route doen van Sydney tot cairns met de auto ! Iemand daar goede tips voor?

Alvast bedankt
Hi,

Begin in ieder geval in Cairns ivm het regenseizoen wat in oktober al begint. Zo reis je met het weer mee want in september kan het bijvoorbeeld erg koud zijn in Sydney en omstreken met veel regen etc.

Er zijn op dit forum veel posts te vinden met tips over deze populaire route. Ook kun je veel info vinden onder het reisgids gedeelte van deze website onder Australië.

Ik raad jullie vooral aan om te kamperen in de natuur zoals de schitterende national parks en minder tijd in de steden door te brengen want het gaat in Australië toch echt om de indrukwekkende variëteit van de natuur.

Veel plezier!
Plaats reactie