Spullen kopen of lenen

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
rebeccafs
Reiziger

Spullen kopen of lenen

Bericht door rebeccafs »

Hoi iedereen,

Alvast sorry dat ik alwéér een topic begin, maar ik ben redelijk in de stress aan het raken over alle mogelijkheden en keuzes. Ik ga 4 maanden in Zuid-Amerika backpacken en het is mijn eerste verre reis, mijn eerste lange reis en mijn eerste redelijk ongeorganiseerde reis. Zouden jullie me alsjeblieft nog met een paar dingetjes kunnen helpen? Ik kan brainstormen wat ik wil, maar hiervoor heb ik gewoon de ervaring van anderen nodig.

Ik vraag me namelijk af wat ik allemaal nieuw zal kopen en wat ik van mensen zal lenen. Ik heb op het moment niets zelf, dus ik zal behoorlijk wat moeten investeren als ik alles wil kopen.
Hebben jullie allemaal je backpack gekocht of hebben jullie er een geleend? Ik ben bang dat als ik hem leen dat hij niet helemaal goed zit of dat hij kapot gaat en dan sloop ik liever mijn eigen spullen (maar het is best een uitgave anders).
En hebben jullie tijdens het backpacken ook altijd een daypack mee gehad? Want als je een week ergens verblijft, ga je overdag natuurlijk niet met die hele backpack zeulen als je alleen maar een jas en eten enzo mee wil nemen, neem ik aan? Raden jullie dan een simpele eastpack of toch wel een goede sportrugzak met heupband aan?

Maar overall, hebben jullie heel veel dingen nieuw aangeschaft en waren jullie daar tijdens het reizen ook erg blij mee? Of hebben jullie veel 'gewone' dingetjes (dus ook kleding en schoenen enzo) in plaats van sport- en outdoorspullen gebruikt? Zijn er mensen die er spijt van hebben gehad dat ze niet tóch die iets duurdere schoenen/rugzak/wat dan ook gekocht hebben?

Nog één praktischer vraag: ik draag lenzen (zachte maandlenzen). Thuis ontsmet ik mijn handen elke avond en maak ik mijn lenzen netjes schoon. Is dat op reis te doen of raden jullie een bril aan (mijn oude bril heeft inmiddels nog maar de helft van de sterkte die ik nodig heb, dus gebruik ik liever niet)? Of zie ik alles nu heel extreem en primitief in?

Alvast heel erg bedankt! Ik ben erg blij met zo'n forum met ervaren reizigers die goed kunnen helpen

Groetjes Rebecca
zaratoestra
Reisexpert

Re: Spullen kopen of lenen

Bericht door zaratoestra »

Rugzak zou k zelf kopen. Ondertussen gaat de onze al sinds 2007 mee. Dagrugzak zeker meenemen. Zou een degelijke kopen met rugframe er in maar kan bv. Bij decathlon ook. Dus niet zo duur. Schoeben is iets heel persoonlijk. Wij zafen veel reizigers met allstars ed voor bergwandelingen maar een goede zoolgrip is toch wel belangrijk. Kleren kan je veel dagelijks gebruik kleren meenemen. Ook ter plekke kopen kan zeker. Zou wel een t shirt met lange mouwen thermosch ondergoed meenemen voor op grotere hoogte.
Wat je bril betreft neem die maar mee lijkt me. Stel dat je bv. Een ontsteking aan je oig zou krijgen. Maar met die lenzen moet dat ook prima lukken hoor. Zie niet in waarom niet
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Hey Rebecca,

Wat betreft die lenzen, wij hebben 6 maanden in midden/zuid amerika gezeten, en geen enkel probleem met de lenzen gehad. Een flesje handsanitizer mee, en lenzenvloeistof is daar gewoon te verkrijgen (met "liquido lentes de contacto" en je oog aanwijzen kom je 9 van de 10 keer een heel eind ;)). Bril uiteraard als back-up mee!

Aan welke spullen zit je nog allemaal te denken om aan te schaffen? Backpack zou ik in ieder geval aanraden zelf te kopen, een daypack is wel te lenen. Wij hadden 1 "sport(/camera)rugzak" en een eastpack, maar voor komende reis toch een extra sportrugzak aangeschaft. Wij merkten vooral dat de eastpack nogal snel gaat zweten op je rug, en de zijvakken voor bv waterflessen zijn toch wel heel handig. Kwa outdoorkleding hebben wij alleen een softshelljas en een sneldrogende broek gekocht, de rest was "gewone" kleding.

Groeten,
Lodder
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Na al die jaren heb ik inmiddels een hele verzameling aan koffers en rugtassen en neem ik mee wat ik voor die reis het makkelijkst vind. Soms reis ik met een koffer en/of handbaggagetrolley. Soms met grote + kleine backpack of alleen een die nog net mag als handbaggage. De meesten gebruik ik nog regelmatig.

Een goede koffer of trolley is slijtvast en duurzaam, dus niet erg als je hem niet jaarlijks gebruikt. Backpacks hoeven niet de wereld te kosten, tenzij je er misschien weken mee gaat hiken. Mijn grote backpack kostte misschien 150 euro en heeft er inmiddels 10 verre reizen opzitten en lijkt het ook nog wel een tijdje vol te houden. Op het totaal wat ik aan reizen heb uitgegeven zijn die paar honderd euro aan gear vrijwel irrelevant al is het in het begin even een investering.

Ik kan me voorstellen dat je door in het begin wat te lenen/proberen beter kunt inschatten wat je zelf prettig vindt. Zo ben ik er achter gekomen dat ik als kleine daypack er liever eentje heb met frame,raincover en optie voor camelbag, maar een gewone eastpack is doorgaans eigenlijk voldoende.
Waar is een daypack handig voor? Camera, reisgids, telefoon, (microfiber)handdoek, zonnebril, verrekijker, snacks, drinken, desinfectiegel, deet, zonnebrand, uitschuifparaplu of wat je nog meer nodig kan hebben voor een dag/nacht.

Een paar simpele basics zijn altijd wel handig zoals ehbo setje, cijferhangslot, lakenzak, wereldstekker etc, de bekende inpaklijstes. Als je geen extreme dingen gaat doen heb je verder niet zoveel nodig. Geen dingen als bergschoenen en outdoorkleding kopen als je het nauwelijks gaat gebruiken. Een softshell jas is misschien wel fijn en op sneakers (hardloopschoenen) kom je ook een heel eind. Ik heb trekking gear maar die gaat alleen mee als ik het veel zal gebruiken. Verder geen dure of nieuwe kleding meenemen ivm verkeerd wassen en beschadiging.
Plaats reactie