Australië in 3 maanden

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Re: The big lap in 12 weken?

Bericht door Rebec »

Wow dat lijken niet zoveel kilometers. Hou rekening mee dat je soms dubbele stukken moet rijden in bijvoorbeeld nationale parken. Over het stuk Perth - Darwin hebben wij minimaal 5000 km gereden, terwijl google maps 3999km aangeeft. Goed om dit in je achterhoofd te houden.
RaniPermentier
Vakantieganger

Bericht door RaniPermentier »

Hoe geraak je het snelst van Broome (we willen het Karijini national park zien) naar the great barrier reef met de camper(van)? :)
En hoe lang doe je ongeveer over deze route? MVG
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

RaniPermentier schreef:Hoe geraak je het snelst van Broome (we willen het Karijini national park zien) naar the great barrier reef met de camper(van)? :) En hoe lang doe je ongeveer over deze route? MVG
Van Broome naar Karijini is zo'n 900 km en dan 900 terug is het snelste om richting Cairns te gaan. Broome naar Cairns (via de snelweg) is minimaal 4000 km... Het is een schitterende trip van Broome naar Cairns in de Australische winter helemaal als je de eerdergenoemde Gibb River Road (en eventueel Mitchell Falls), de zeer bijzondere Bungle Bungles, Darwin en omliggende national parks zoals Litchfield en Kakadu meepakt. Maar met als je die bestemmingen toevoegt zal het eerder 5000 km zijn of meer.

Als je de plekken onderweg echt wil zien en genieten van het schitterende tropische Noorden zou ik minimal 6 weken uittrekken voor Broome naar Cairns (inclusief Gibb). Als je in 1 streep wil rijden, kun je het doen in 4-5 dagen maar misschien is het een betere overweging om dan te vliegen van Broome naar Cairns want het is heeeeel veeeel rijden van A naar B...

Van Broome naar Karijini kan in 1 dag gereden worden maar is beter in 1,5-2 dag(en) want je wil zeker niet in het donker rijden met alle dieren (koeien, schapen, kangaroes etc) op de weg. In Karijini kun je je makkelijk minimal 4 dagen vermaken met de schitterende wandelingen die je daar kunt doen en de mooie plekken die je kunt bezoeken, een week is ook zeker mogelijk maar het ligt eraan hoe jullie reizen en wat jullie willen doen/zien. Binnen Karijini zelf rij je al snel meer dan 100 km naar de verschillende plekken en terug naar Dales Gorge camping ground. Als je boodschappen etc moet doen, is Tom Price het dichtste bij (150 km verderop).

Hopelijk helpt de info.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
RaniPermentier
Vakantieganger

Kims schreef:Van Broome naar Karijini is zo'n 900 km en dan 900 terug is het snelste om richting Cairns te gaan. Broome naar Cairns (via de snelweg) is minimaal 4000 km... Het is een schitterende trip van Broome naar Cairns in de Australische winter helemaal als je de eerdergenoemde Gibb River Road (en eventueel Mitchell Falls), de zeer bijzondere Bungle Bungles, Darwin en omliggende national parks zoals Litchfield en Kakadu meepakt. Maar met als je die bestemmingen toevoegt zal het eerder 5000 km zijn of meer.

Als je de plekken onderweg echt wil zien en genieten van het schitterende tropische Noorden zou ik minimal 6 weken uittrekken voor Broome naar Cairns (inclusief Gibb). Als je in 1 streep wil rijden, kun je het doen in 4-5 dagen maar misschien is het een betere overweging om dan te vliegen van Broome naar Cairns want het is heeeeel veeeel rijden van A naar B...

Van Broome naar Karijini kan in 1 dag gereden worden maar is beter in 1,5-2 dag(en) want je wil zeker niet in het donker rijden met alle dieren (koeien, schapen, kangaroes etc) op de weg. In Karijini kun je je makkelijk minimal 4 dagen vermaken met de schitterende wandelingen die je daar kunt doen en de mooie plekken die je kunt bezoeken, een week is ook zeker mogelijk maar het ligt eraan hoe jullie reizen en wat jullie willen doen/zien. Binnen Karijini zelf rij je al snel meer dan 100 km naar de verschillende plekken en terug naar Dales Gorge camping ground. Als je boodschappen etc moet doen, is Tom Price het dichtste bij (150 km verderop).

Hopelijk helpt de info.

Drankje voor je ontzettend snelle antwoord!
Ik wou graag de oostkust en de westkust zien, maar op 3 maanden is dit amper haalbaar.
We hebben dus besloten het anders aan te pakken en eventueel te starten in Cairns, daar het kakadu park te bezoeken en alle high lights
terwijl we rijden richting broome. Voor deze route voorzien we een maand zodat we de hele west-kust nog kunnen afrijden op twee maanden.
Voor ons is dit voldoende tijd, als ik zie dat sommige dit zelfs op drie maanden doen.
Willen zeker enkele nationale parken bezoeken (de mooiste!). Twee maand is nog steeds goed doorrijden maar op die manier kunnen we wel genoeg zien, ook diversiteit: de typische rode wegen, strand en het zeeleven, mooie parken,... Willen ook geen dagen op één plek blijven (tenzij de nationale parken misschien!). Jammer dat we de oostkust moeten laten vallen, maar heb er nu zoooooveel over opgezocht de afgelopen dagen, en de meeste vinden west toch het allermooiste. Ik denk dat dit dus de route wordt! :)
Het linkse deel van Australië en het bovenste.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

RaniPermentier schreef:Ik wou graag de oostkust en de westkust zien, maar op 3 maanden is dit amper haalbaar.
We hebben dus besloten het anders aan te pakken en eventueel te starten in Cairns, daar het kakadu park te bezoeken en alle high lights
terwijl we rijden richting broome. Voor deze route voorzien we een maand zodat we de hele west-kust nog kunnen afrijden op twee maanden.
Voor ons is dit voldoende tijd, als ik zie dat sommige dit zelfs op drie maanden doen.
Willen zeker enkele nationale parken bezoeken (de mooiste!). Twee maand is nog steeds goed doorrijden maar op die manier kunnen we wel genoeg zien, ook diversiteit: de typische rode wegen, strand en het zeeleven, mooie parken,... Willen ook geen dagen op één plek blijven (tenzij de nationale parken misschien!).
Klinkt als een goed plan zo lang je met de seizoenen meereist. Het zijn schitterende delen van Australie die je dan zult zien en je kunt inderdaad niet alles zien in 3 maanden. Maak een niet al te strakke planning zodat je de ruimte hebt om flexibel te blijven.

Kakadu ligt trouwens bij Darwin, maar bij Cairns zijn de Atherton Tablelands, Daintree en natuurlijk het Great Barrier Reef mooie plekken.

Hou er trouwens rekening mee dat wanneer je een camper huurt en je die oppikt van een andere plek dan waar je hem uiteindelijk inlevert, je extra moet betalen. En het kan niet bij alle verhuurbedrijven, alleen degenen die nationaal verhuren.

Succes ermee!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi weer,

Mochten jullie trouwens in maart komen zoals jullie originele plan was, zou ik in Perth beginnen zodat je het staartje van de herfst daar meepakt en het nog niet te koud en stormachtig is. Als je dan in mei/juni eindigt in Cairns, is het daar perfekt.

Andersom zou je in maart in Cairns beginnen dan is het daar het moesson- en cyclonenseizoen met alle risico's van dien en zeer heet en benauwd, in mei is het midwinter in Perth wat zeer onaangenaam is, net als langs een deel van de Westkust.

Is dat nog steeds jullie plan?

Groetjes
RaniPermentier
Vakantieganger

Kims schreef:Hi weer,

Mochten jullie trouwens in maart komen zoals jullie originele plan was, zou ik in Perth beginnen zodat je het staartje van de herfst daar meepakt en het nog niet te koud en stormachtig is. Als je dan in mei/juni eindigt in Cairns, is het daar perfekt.

Andersom zou je in maart in Cairns beginnen dan is het daar het moesson- en cyclonenseizoen met alle risico's van dien en zeer heet en benauwd, in mei is het midwinter in Perth wat zeer onaangenaam is, net als langs een deel van de Westkust.

Is dat nog steeds jullie plan?

Groetjes
Dankjewel voor deze tip! Is interessant om te weten :-)
Willen zeker warm weer en kunnen genieten in het water!
Groetjes.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

RaniPermentier schreef:Dankjewel voor deze tip! Is interessant om te weten :-)
Willen zeker warm weer en kunnen genieten in het water!
Inderdaad en het kan enorm verschillen want Australie is niet alleen maar een warm land wat veel mensen denken.

Hou ook rekening met de krokodillen in het Noorden. Die zitten op heel veel plekken maar dat staat over het algemeen goed aangegeven. Je kan alleen daardoor op veel plekken niet in de zee zwemmen tussen Cairns en Broome. In Broome wel trouwens over het algemeen, heel af en toe komt er wel eens een krokodil langs :-)

Veel plezier!
wizzkidd

3 maanden Australië

Bericht door wizzkidd »

Mede liefhebbers van Australië,

In Januari 2018 ga ik voor 3 maanden naar Australië, vliegtickets zijn al geboekt. Omdat ik nog een beetje twijfel over de haalbaarheid van mijn route, en ik me vooral niet wil haasten, hoop ik dat kenners mij dit kunnen vertellen. Het volgende had ik in mijn hoofd, uiteraard een richtlijn:

Sydney – Melbourne
Melbourne – Adelaide
Adelaide – Alice springs
Alice springs – Darwin
Darwin – Cairns
Cairns – Townsville
Townsville – Mackay
Mackay – Brisbane
Brisbane – Newcastle
Newcastle – Sydney

Voor het vervoer dacht ik vooral aan de bus (verstandige keuze?) maar tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Budget is ongeveer €10.000 zonder daar nog te hoeven werken. Is dit realistisch of te veel/te weinig?

Ook voor hostels heb ik nog niet zo'n beeld. Is het echt handig om van te voren te kijken waar je wilt slapen, of kom je er altijd wel eentje tegen?

Alle tips of opmerkingen zijn uiteraard welkom, voor de invulling ben ik nog heel erg zoekende, er zijn zoveel mooie dingen te zien!

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes!
Kims
Reisexpert

Re: 3 maanden Australië

Bericht door Kims »

Hi,

Dat is een zeer ambitieus plan en niet aan te raden om verschillende redenen. Ten eerste is de afstand gigantisch voor je trip. Misschien haalbaar maar je bent dan echt heel veel op reis. Ik zou aanzienlijk minder kilometers aanraden en je focussen op een aantal gebieden. Je hebt de tijd dus ik zou zelf ervoor kiezen om te kijken hoe het loopt. Dan kun je spontaan langer of korter ergens blijven en andere plekken bezoeken dan je vooraf kunt bedenken. Ten tweede is het het regenseizoen in het tropische Noorden en absoluut niet aan te raden om in te reizen. Darwin/ Cairns etc zijn het beste te bezoeken tussen mei en september. Buiten het regenseizoen is het dan ook het cyclonenseizoen en zijn er vaak stormen en overstromingen. Buiten dat, zullen veel toeristische bezienswaardigheden gesloten of onbereikbaar zijn. Concentreer je voor die 3 maanden meer op het zuiden waar het de beste reistijd is.

Ik zou proberen eigen vervoer te regelen, kopen is wel krap voor 3 maanden maar kun je overwegen. Of reis met anderen mee, dan heb je veel meer vrijheid, kan naar de mooie natuurplekken toe (waar het toch echt om gaat in Australië, niet de steden) en is vaak het goedkoopst omdat je heel veel kan (wild)kamperen. De bus komt alleen maar in de stadjes en grote plekken en dan mis je national parks, de bijzondere bezienswaardigheden mits je een toer doet maar die zijn erg duur.

Onder het Reisgids gedeelte van deze website en onder andere posts op dit forum kun je veel informatie vinden over reizen in Australië.

Succes met de planning!
wizzkidd

Bericht door wizzkidd »

Kijk, harstikke bedankt voor je uitgebreide reactie! Zal wel een duidelijk voorbeeld zijn van te veel willen in een te korte tijd ;). Regenseizoen had ik zelf ook niet echt naar gekeken, dus hartelijk dank daarvoor. Aangezien ik vlieg op Sydney, kan jij mij een route in het zuiden aanbevelen die wel haalbaar is in 3 maanden en waarbij ik ook echt een hoop kan zien (wel de bedoeling natuurlijk)?

Vervoer ga ik nog even goed naar zoeken, huren is misschien wat duur voor 3 maanden maar kopen moet kunnen. Hoe werkt dat meereizen met anderen precies? Bekijk je dat ter plekke of zijn daar bepaalde sites voor ? Is mijn budget wel voldoende voor 3 maanden?

Nogmaals bedankt voor je reactie, hoef ik mij Iniedergeval niet meer op het noorden te focussen!

Groetjes!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Je kan overwegen om van Sydney naar Perth te rijden. Je hebt genoeg tijd en er is onderweg heel veel te zien. Een alternatief is richting Melbourne en dan via Zuid Australië eventueel naar Uluru en omgeving waar je je weken kan vermaken. Nadeel is wel dat je dan weer naar t zuiden moet dus hetzelfde stuk 2x doet. Je kan ook overwegen New South Wales uitgebreid te bekijken, Victoria en eventueel Tasmanië toe te voegen.

Ligt er aan wat je precies wil gaan doen.

Veel backpackers vinden elkaar via Gumtree, social media of briefjes bij hostels. Er wordt ontzettend veel samengereisd dus aan opties die tijd van het jaar geen gebrek.

Qua budget ligt het er wederom aan wat je wil gaan doen, hoe je gaat reizen etc etc. Het is een duur land maar het is een goed backpacker budget over het algemeen.

Groetjes
australiatraveler

3 maanden australie beste reistijd

Bericht door australiatraveler »

Goedemorgen,
Wij hebben de intentie om voor 3 maanden naar dit schitterende land te gaan.
In eerste instantie hadden we het idee om van half oktober tot half januari te gaan, maar helaas wilde de werkgever daar niet aan meewerken.

Nu zou evt. de periode van feb/maart/april wel een optie zijn.
In eerste instantie dachten wij dat dat een hele slechte periode zou zijn voor een mooie vakantie, maar als ik op diverse sites kijk dan lijkt het wel mee te vallen.
We willen met name de hele oostkust doen en Melbourne, Perth, Sydney en Cairns als dat nog een beetje te doen is wat betreft het weer.

Heeft iemand ervaring met het reizen in Australie in die periode?

Bedankt
Kims
Reisexpert

Re: 3 maanden australie beste reistijd

Bericht door Kims »

Hi,

Omdat Australië zo gigantisch groot is met veel verschillende klimaten, kun je het hele jaar rond wel ergens in het goede seizoen reizen.

De periode die jullie nu willen komen is de zomer en ideaal voor het zuiden. Het kan wel erg warm zijn, maar dat hoort erbij. In het tropische Noorden is het dan het regenseizoen en verre van fijn om in te reizen. Het droge seizoen begint in mei. April kan op zich wel richting Cairns maar is niet ideaal. Het is dan zeer waarschijnlijk nog erg warm en benauwd met een kleine kans op een cycloon die veel roet in het eten kan gooien. Daarnaast zijn er dan nog de giftige irukandji kwallen dus zwemmen is af te raden.

Perth ligt lichtelijk uit de richting die je noemt qua Oostkust en andere plekken. Hoe willen jullie gaan reizen?

Als jullie persé die maanden willen komen, zou ik overwegen om Tasmanië erbij te pakken en tot Brisbane te reizen bijvoorbeeld.

Groetjes
australiatraveler

Re: 3 maanden australie beste reistijd

Bericht door australiatraveler »

Hoi bedankt voor je reactie.

We willen per auto gaan reizen, dat is ons de afgelopen keren iedere keer goed bevallen.
De afgelopen keren zijn we iedere keer in de periode van okt tot begin jan. gegaan en dat was prima te doen.

Ik zat er bijv. aan te denken om te starten in Perth en dan een binnenlandse vlucht te nemen naar Adelaide en daar vandaan dan heel langzaam via de oostkust te reizen richting cairns en daar evt. half april aan te komen.
We hoeven niet iedere dag 26 graden en droog, maar als het voor 85% goed weer zou zijn tussen de 22 en de 28 graden en over het algemeen droog zou dat al prima zijn.

Ik snap overigens dat je geen weersvoorspeller bent hoor ;-) maar daarom ben ik aan het uitzoeken of dat ongeveer haalbaar is.

groeten
Plaats reactie