To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
Lianne2207
Reiziger
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jul 2013 13:09

To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door Lianne2207 »

Hoi allemaal,

Wij willen in juni een rondreis door West Canada gaan doen. We hebben al een aantal dingen die we graag willen zien (Jasper, Banff, Wells Grey, Vancouver Island). Nu willen we heeel graag de Inside Passage doen. Deze vertrekt dan van Prince Rupert en dan komen we aan op Vancouver Island. Voor Prince Rupert hebben we er al een groot deel van de reis op zitten, maar nu zitten we alleen met het stukje van Prince George naar Prince Rupert. Wat zijn in dat stuk nog leuke dingen om te zien/doen? We willen dat stuk namelijk liever in twee keer rijden en onderweg nog wat zien.

Vlak voor Prince Rupert ligt ook het Khutzeymateen Grizzly Bear Sanctuary, is iemand hier al eens geweest? Hoe was dit? Andere tips voor dingen die je moet gezien/gedaan hebben in West Canada zijn ook welkom!

Groetjes Lianne
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door Erik »

Ben jij niet in Banff geweest @Menasil ?
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door menasil »

Yep. Ik zal volgende week bij thuiskomst even posten. Ik zit nu in USA nog namelijk!
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door menasil »

Volgens mijn zijn @WizardOfOss en @Kims ook in West-Canada geweest dus wellicht hebben zij nog tips.

Ik ben niet verder gekomen dan Vancouver en Calgary (icm Banff). Dus hopelijk kan ik je ondanks dat toch een beetje helpen @Lianne2207. Banff heb ik alleen in de winter gezien en toen was het al heel erg mooi. Ik ben er twee keer geweest. De eerste keer zijn we naar Lake Louise gereden en hebben we daar in het Fairmont Chateau hotel opgewarmd. Vervolgens zijn we teruggegaan naar Banff en hebben we daar wat rondgelopen en de hot springs bezocht. Deze liggen echt heel erg mooi. Je hebt zo'n mooi uitzicht over de Rocky Mountains! De tweede keer hebben we de gondola gepakt en zijn we de Sulphur Mountain opgeweest en daar gewandeld. Dat kon de eerste keer niet omdat de gondola dicht was wegens werkzaamheden. Nu is de Gondola ook tijdelijk dicht voor een vernieuwingsoperatie. Hier kun je daar meer over lezen: http://www.brewster.ca/activities-in-th ... ondola/#/0. Naar wat ik begrijp is deze dus wel open zodra jullie daar gaan rondreizen. Verder weer ik niet of jullie deze site al kennen maar hier vind je alle informatie over nationale parken in Canada: http://www.pc.gc.ca/listing/np-pn/reche ... _e.asp?p=1. Je kunt dan per park zien hoeveel het kost, welke faciliteiten er zijn en wat er te zien is. Ook actuele informatie over begaanbare wegen enzo al zal dat in jullie periode anders zijn vermoed ik ;)

Verder ben ik zelf aantal keren in Calgary geweest. Die stad kun je makkelijk in één dag zien qua bezienswaardigheden. Al heb ik nog steeds niet het fort gezien...maar vraag me af of dat echt bijzonder is. Wat is je aankomst vliegveld en vertrek vliegveld eigenlijk?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door WizardOfOss »

Ik ben er in 2009 inderdaad geweest, 3 weken rondgereden. Echter geen Inside Passage Cruise, maar een kortere veerverbinding naar Bella Coola. Voor het stuk Prince George - Prince Rupert kan ik dan ook niks zeggen, daar ben ik niet geweest.

Onze route destijds:
  • Seattle
  • Victoria (per veerboot vanuit Port Angeles)
  • Campbell River
  • Port Hardy
  • Bella Coola (per veerboot)
  • Williams Lake
  • Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
  • Jasper
  • Calgary
  • Banff
  • Revelstoke
  • Penticton
  • Vancouver
  • Seattle
De reden voor begin en eind in Seattle was simpel: veel goedkopere vluchten en veel goedkopere autohuur dan in Vancouver of Calgary, destijds in ieder geval. En het is ook gewoon een leuke stad. Aanrader voor een uitstapje: de kolossale Boeing-fabriek.

Voor de rest was het voor drie weken een flink druk programma met veel rijden, onderweg mooie dingen bekijken en op veel plaatsen maar een enkele "logistieke" overnachting. Misschien ook wel een te druk programma, met name voor Vancouver Island en de Bella Coola Valley hadden we eigenlijk gewoon te weinig tijd uitgetrokken.

De meeste plaatsen zullen verder niet zo heel verrassend zijn, met name Jasper en Banff zijn über-toeristisch maar toch echt wel met reden. Ook de Icefields Parkway tussen beide plaatsen is gewoon een must, een mooiere weg is haast niet denkbaar. Vanuit Calgary hebben we nog een dagtrip gemaakt naar Drumheller, zeker de moeite waard. Wells Gray PP is wellicht een minder bekend park, maar heeft misschien wel de meest indrukwekkende waterval. Ook Penticton was een aardig buitenbeentje, de route er naar toe door Okanagan Valley loopt prachtig langs de meren op, het stadje zelf is een wat eigenaardige badplaats ingeklemd tussen twee meren, en wat verder zuidelijk richting Osoyoos wordt het landschap zelf wat woestijnachtig. En het stikt er ook van de wijnboerderijen...

Maar waar je ook heengaat: ten westen van de Rockies is het allemaal schitterend...
Lianne2207
Reiziger
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jul 2013 13:09

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door Lianne2207 »

Wow! Wat een leuke reacties!

We vertrekken begin juni en vliegen heen en terug op Vancouver. We hebben er ook nog over nagedacht om op Seattle te vliegen en zelfs Yellowstone mee te pakken, maar we wilden dus idd voorkomen dat we een te druk programma hadden en daardoor alles snel snel zouden doen. Vonden we zonde. Goede reden om nog een keer terug te gaan ;)

Het plan voor nu is om vanuit Vancouver naar Okananganmeer (wijnboerderijen), Jasper, Banff, Wells Gray, Prince George (meer een logistieke overnachting), dan dus naar Prince Rupert (dit is 800 km, wat op zich in 1 dag kan maar liever niet) en daarna Inside Passage naar Vancouver Island.

Wat raden jullie aan mbt het aantal dagen per plek? Voornamelijk Jasper en Banff vinden we moeilijk inschatten hoe veel tijd we ervoor nodig hebben.

Echt super bedankt voor jullie leuke reacties!
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door menasil »

Lianne2207 schreef: Het plan voor nu is om vanuit Vancouver naar Okananganmeer (wijnboerderijen), Jasper, Banff, Wells Gray, Prince George (meer een logistieke overnachting), dan dus naar Prince Rupert (dit is 800 km, wat op zich in 1 dag kan maar liever niet) en daarna Inside Passage naar Vancouver Island.

Wat raden jullie aan mbt het aantal dagen per plek? Voornamelijk Jasper en Banff vinden we moeilijk inschatten hoe veel tijd we ervoor nodig hebben.
Banff zou je in één dag gezien kunnen hebben. De bezienswaardigheden die ik noemde dan (hotsprings, stadje zelf, Sulphur Mountain) Lake Louise kom je namelijk tegen tussen Jasper en Banff en kun je dus onderweg mee pakken. Ik weet niet of je uitgebreid wil wandelen, dan heb je meer dan 1 dag nodig in Banff en ik weet verder ook niet of je dus nog meer in die omgeving wil of kan zien. Ik ga er dan wel vanuit dat je geen lang stuk hoeft te rijden op de dag zelf en dus bv al overnacht in/nabij Banff.

In Vancouver kan ik fietsen in Stanley Park aanbevelen :) Dat vond ik erg leuk en afwisselend!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door WizardOfOss »

Als ik het me goed herinner hadden wij in zowel Banff als Jasper twee overnachtingen, dus in beide plaatsen één volle dag voor de mooie plekjes in de directe omgeving van beide stadjes. En de rest onderweg, vooral de Icefields Parkway tussen beide stadjes kan je gerust zien als een dagvullende trip. Maar inderdaad, als je echt wat langere wandelingen zou willen maken heb je meer tijd nodig.
Floorvd
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2012 15:00

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door Floorvd »

We zijn inmiddels weer een stapje verder met plannen. We hebben er (toch) voor gekozen om met een camper te gaan rondreizen. Nu heb ik een lastige vraag en ik hoop dat iemand hier iets meer van weet of ervaring mee heeft. Is het mogelijk om vanuit Prince Rupert een dagtripje te doen naar Alaska. Het ligt natuurlijk vlakbij de grens met Alaska, maar volgens mij is het niet heel makkelijk om er te komen. Ik zou het leuk vinden om een boottochtje te doen, maar ook met de camper en zelf rijden lijkt me erg leuk. Iemand tips?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: To see/do tussen Prince George en Prince Rupert

Bericht door WizardOfOss »

Ik ben niet in die hoek geweest, maar als ik zo in Google kijkt lijkt me dat een lastig verhaal. Vanuit Prince Rupert is zover ik kan vinden Hyder het dichtstbijzijnde gehucht in Alaska, en tevens eerste gelegenheid om over land de grens over te steken, maar dat is reeds dik 450km rijden. Veerpontjes voor een eerdere oversteek zie ik ook niet, niet zo heel vreemd aangezien er eerder ook geen dorpjes zijn. Enige alternatief lijkt dan een veerboot vanuit Prince Rupert naar Ketchikan (of verder, zie Alaska Marine Highway System), maar dat is niet iets voor een dagtrip...

Vergis je niet: zeker als je zo ver naar het noorden gaat kom je in extreem dunbevolkte gebieden terecht, waar je gerust een paar honderd kilometer niets of niemand zal tegenkomen. Infrastructuur is daar uiteraard ook op afgestemd, en dus net zo minimaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten