rondreis oost europa met trein adviezen gevraagd

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
justindeleeuw

rondreis oost europa met trein adviezen gevraagd

Bericht door justindeleeuw »

beste reizigers,
Ik en een maat van mij (allebei 18 jaar oud) willen samen in de zomervakantie een rondreis gaan maken door oost Europa. we weten nog helemaal niet waar we heengaan dus we willen jullie om adviezen vragen. De steden praag en warschau spreken ons wel aan mede door het goedkope eten en slaapplaatsen.

Wat zijn nou echt mooie steden en landen om naartoe te gaan? ook willen we weten wat het goedkoopste is? een interrail global pas of gewoon losse kaartjes kopen.

we willen 14 dagen gaan. wij zouden graag een kleine indicatie van de kosten willen krijgen zodat we weten waar we aan toe zijn

hoe hebben mensen die dit al eerder hebben gedaan overnacht?. doen ze dit in hotels of slapen ze in de trein? en moet je vaak overstappen op treinen of reis je gewoon in 1 x door?

graag willen we jullie mening hierover. Dit zou ons heel erg helpen bij de voorbereiding

met vriendelijke groeten Justin
TimoT1808
Reiziger

Re: rondreis oost europa met trein adviezen gevraagd

Bericht door TimoT1808 »

Hey Justin,

Oost Europa is best groot en grote steden worden steeds duurder. Wil je goedkoop, dan is Belgrado een leuke optie. Boedapest vind ik de meest gezellige stad van Europa. De escape room is in deze stad begonnen en zo doende zijn er behoorlijk veel te vinden. In een hostel kan je vaak wel mensen overhalen met je mee te gaan.
Ik denk dat een groot deel van de gebruikers van deze site zullen onderschrijven dat Krakow de moeite waard is om te gaan.
Als je iets in de natuur wil gaan doen: Polen of Montenegro. Ik denk dat je in deze landen een goede bereikbaarheid hebt en het niet duur hoeft uit te pakken.

Meestal is interrailen goedkoper. Het is maar net wat je route wordt en hoeveel dagen je denkt te gaan reizen met de trein.
Oriëntatietips: Lees deze site door en check de website van 3opreis: daar bewaren ze al hun filmpjes.

Succes,

Timothy
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@lisaruigrok heb jij nog tips?
lisaruigrok

Bericht door lisaruigrok »

Hoi Justin!

Ik heb wel wat tips en adviezen voor je. Je schrijft dat je naar Oost-Europa wil. Leuk, goede keuze! Het is inderdaad een goedkope plek. Echter zijn er een paar dingen waar je qua reizen rekening mee moet houden: in Oost-Europa is het in de meeste gevallen goedkoper om losse tickets te kopen. Ik weet dat een enkeltje van Thessaloniki naar Sofia zo'n 16 euro kost. Met een interrailpas moesten we een kleine toeslag (voor het reserveren van een zit- of slaapplaats) van 2 euro bovenop onze Global 21 dagen pas betalen. Die toeslagen heb je bijna bij elke trein, terwijl een enkeltje, zoals je ziet, niet erg duur is. Het is zeker het overwegen waard om te kijken naar losse tickets. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is wanneer je naar Oost-Europa vertrekt en weer terugkomt het best duur uit kan vallen: treinen in Duitsland zijn bijvoorbeeld wel weer erg prijzig! Je zou ook kunnen besluiten om een goedkoop vliegticket te boeken voor de heen- en/of terugreis om de kosten wat lager te laten uitvallen.

Praag is zeker een mooie bestemming en niet erg duur. In Warschau ben ik nog nooit geweest, maar ik hoor wel dat Krakau leuker is om te bezoeken. Budapest vond ik zelf een hele toffe stad, maar kan soms wat duurder zijn. Dat ligt uiteraard helemaal aan jezelf. Ook leuk om te combineren met een dagje Sziget. Dat hebben wij gedaan en is zeker de moeite waard als je van festivals houdt.

Verder heb ik zelf een interrailreis gemaakt door de Balkan, dus de bestemmingen die ik mooi vond (Sofia, Belgrado, Athene, etc.) liggen allemaal net allemaal wat verder weg. Voor een trip van 14 dagen zou ik je aanraden om niet te veel plekken te willen bezoeken. Een interrailreis is juist zo leuk, omdat je ook langer op een plek kan blijven. Al dat gereis met de trein maakt je namelijk ook erg moe! Een keer de nachttrein pakken is chill, omdat je op die manier reist en slaapt tegelijk. Let wel op, want je zult waarschijnlijk niet zo'n goede nachtrust hebben als in een lekker bed. Ik ben een vrij makkelijke slaper, maar in de trein slapen was niet erg prettig. Nu had ik ook een trein (Sofia naar Belgrado) waar we geen dekens of kussens kregen en een raam hadden wat niet dicht kon, waardoor het best koud was. Dit hebben we opgelost door wat kleding over onszelf heen te gooien en onze backpack als kussen te gebruiken. Ik zou je dus aanraden om wel een keer de nachttrein te pakken, want het is een leuke ervaring en een snelle manier van reizen. Maar denk ook aan je nachtrust. Anders worden de twee weken heel zwaar! Als je van een grote stad naar een grote stad gaat, kun je vaak in een keer doorreizen met dezelfde trein. Voor kleine plaatsjes kan hetzelfde gelden als in Nederland, dus dat je wat vaker moet overstappen. Verder zou ik vooral in Oost-Europa de treintijden niet te serieus nemen: een treinreis waar 5 uur voor staat, kan best eens uitlopen naar 9 uur. Zorg dus ook altijd dat je voldoende water en eten bij je hebt in de trein. Dit kun je namelijk niet in elke trein kopen!

Verder kun je prima in hostels slapen. Bijna elke stad heeft ze wel. Hou er wel rekening mee dat elk hostel andere regels heeft. Ik selecteer zelf altijd op een aantal faciliteiten, namelijk: kluisjes (denk zelf aan een slotje!), ontbijt (handig in duurdere steden), 24-uurs receptie (handig als je laat in de avond of 's nachts aankomt), WiFi en bedlinnen inbegrepen.

Ik zou als budget per dag ongeveer 30 euro rekenen. Dit is inclusief overnachting, eten en activiteiten, maar exclusief de Global Pass. Verder verschilt het natuurlijk per persoon wat voor wilde plannen je hebt. Als je bijvoorbeeld elke avond uit wil gaan, kan het wel wat duurder uitvallen.

Als je nog meer wil weten, hoor ik het wel. Hou verder ook AroundTheGlobe in de gaten. ;-)
Plaats reactie