Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
De waarheid ligt vaak ergens in het midden. De soep wordt in het algemeen niet zo heet gegeten als Minbuza voorspiegelt (ze zullen wel denken: een gewaarschuwd mens telt voor 2 ofzo ). Toch is het zo dat Guatemala idd ook niet als heel lekker veilig bekend staat. Ik zag toevallig iets op een ander reisforum.....bij wijze van uitzondering dan maar even een link naar de concurrent : http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=61300
Ik heb me nooit heel erg onveilig gevoeld, en meestal kom je er wel met gezond verstand (en goeie risicospreiding van je waardevolle dingen: nooit pinpas en creditcard op dezelfde plek enzo: dan ben je gelijk alles kwijt als je bestolen wordt). Wat betreft Belize City en Guatemala City: het is bekend dat deze 2 steden verre van fris zijn. Daarom gaat er nauwelijks iemand naar Guatemala City. Belize City kom je eigenlijk ook alleen maar om de boot naar bv Caye Caulker te pakken (overdag dus).
Overdrijven is ook een vak. Die landen zijn natuurlijk een stuk minder veilig dan het mooie Nederland. Maar ook hier rijdt iemand zomaar met een auto door andere mensen heen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je ter plekke goed informeren. Ik liep gewoon s avonds op straat hoor ook in mijn eentje. Alleen hangt het van de plek af.
Onveilig heb ik 2 keer gevoeld in Guatemala. Beide op beruchte overval plekken Tikal en de Pacay Vulkaan. Tikal waren we heel vroeg op een gegeven moment kwamen we een half uur geen andere toerist tegen. In de hele jungle setting is dat wel een beetje eng. Op Pacaya ging onze groep zo sloom dat we dachten wel ff snel wat mensen in te halen die net voor ons liepen. De liepen echter veel sneller dus uiteindelijk loop je daar met zijn 2e. Echt dom van onszelf en helemaal niet fijn.
We hadden net die week nog weer over een overval gelezen daar.
Wat wel heel goed is om te weten is dat zeker in Guatemala meer dan 90% van de toeristen die uiteindelijk lichamelijk letsel oplopen bij een beroving dit komt omdat ze verzet hebben geboden. Een overvaller met een deo spuitbus in zijn gezicht spuiten is niet slim! Gewoon nu vast accepteren dat je alles kwijt bent en netjes afgeven. Ook niet net doen of je geen moneybelt hebt dat weten ze echt wel hoor!
Wij reisden op 1 keer na altijd met het openbaar vervoer. Belangrijkste reden omdat we het leuker en goedkoper vonden maar geeft ook wel een gevoel van veiligheid. Ik overval ook liever een rijke toeristenminibus. Alhoewel geen garantie denk aan die dode Nederlandse jongen in uitgebrande bus
Ook niet net doen of je geen moneybelt hebt dat weten ze echt wel hoor!
Klopt, da's ook de reden dat je eigenlijk zo'n money belt moet gebruiken die je om je enkel doet. Ik heb zo'n ding, maar vond het weer wel wat omslachtig. En ach.....stel dat ze je gaan foeieren (lijkt me sterk), en dat ding om je enkel vinden, dan kijk je gewoon met zo'n blik van "gegokt en toch verloren". Nooit verzet beiden idd! Ook al kun je 1 of 2 van die kleine mannetjes wel hebben, messen enzo wil je niet tegenaan lopen.........
Hallo!
Volgend jaar heb ik het geweldige geluk om weer terug naar Guatemala te gaan maar dit keer dan vanaf Panama.
Heeft iemand een leuke route, tips, places to be (of juist absoluut niet) om vanaf Panama omhoog te trekken door Costa Rica, Nicaragua, Honuduras om uiteindelijk weer in Guatemala te eindigen en nog even langs Belize te gaan?
Wat zijn de ervaringen met Chickenbussen hier (Guatemala is overigens prima te doorkruisen met deze bussen!)
Ik heb in principe 2 á 3 maanden te tijd om vanaf Panama naar Guatemala te komen, genoeg of te weinig tijd volgens de kenners? Bedankt!
Groetjes Natasja
Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras en Guatemala in 2 maanden lijkt me een beetje te veel van het goed, dat is minder dan 2 weken per land. Met Belize erbij helemaal niet. Drie maanden is beter ook in dat geval zou ik ervoor kiezen 2 of 3 landen wat sneller te doen en de rest lekker op je gemak. Voor Belize is een week sowieso wel prima, als je niet duikt dan kan je honduras snel doen, wil je op je budget letten dan kan je snel door Costa Rica heen etc.
Eigenlijk ga je constant omhoog dus een route vinden is redelijk makkelijk, het enige lastige heb je met belize, maar je kunt vanuit honduras de boot nemen naar belize en dan vanaf daar naar guatemala, de andere optie is dezelfde weg heen en terug via tikal. Ben je in guatemala al in Lanquin geweest?? anders echt aanraden. Verder zeker een keertje raften en ziplinen bijv in honduras vanaf la ceiba. Granada is een hele leuke stad, spreek je geen spaans stop daar dan een week voor een crashcourse.
Zie verder ook: de reisinfo bij de diverse landen.
Ik wilde met een redelijk tempo door Costa Rica heen gaan ivm de hoge kosten daar en lekker de tijd nemen voor Honduras en Nicaruagua. In Guatemala ben ik al geweest en een hoop gezien, ga daar alleen naar terug om vrijwilligerswerk te doen dus in principe 2 a 3 maanden voor Panama, Honduras en Nicaragua...
De boottrip van Honduras naar Belize klinkt goed! Vanaf waar raadt je dit aan?
ik ben vorig jaar 2 weken in Nicaragua geweest. Dan kun je behoorlijk wat zien en doen en toch het gevoel hebben dat je het rustig aan doet. De bussen daar zijn prima geregeld. Behalve als je flinke afstanden wilt afleggen. Dan moet je soms van het ene busstation naar het andere en gek genoeg hebben ze dat dan weer niet lekker geregeld. Dan zal je dus een taxibusje moeten nemen. Die zijn niet heel duur maar in verhouding met de bus wel. Stel dat je €3 betaald voor 5 uur in 2 verschillende bussen en €3 voor 10 minuten in een taxi.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wij zijn de laatste paar weken aan het wegtellen voor ons vertrek. We hebben er super veel zin in!!
De route is klaar. Hier en daar nog wat kleine dingetjes en dan kunnen we vertrekken.
De route is gebaseerd op allehighlights van de landen. Maar heeft iemand nog leuke tips?
Plaatsen die niet bekend zijn maar toch leuk en of mooi zijn om te bezoeken.
Plaatsen waar geen of weinig touristen komen?
Plaatsen of activiteiten die apart zijn of een belevenis zijn om mee te maken?
We reizen van Panama tot en met Yucatan in Mexico.
Om heel eerlijk te zijn vind ik de meeste plekken in Centraal Amerika nog niet heel erg ontdekt. Het begint te komen, maar het is niet zo druk dan in Azië. Zelfs al volg je de tourist trail dan nog ben je in veel gevallen redelijk alleen.