Gili Trawangan of Gili Meno?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Lianne2207
Reiziger

Gili Trawangan of Gili Meno?

Bericht door Lianne2207 »

Hallo,

Wij gaan in oktober naar Indonesië en willen dan ook naar de Gili eilanden. Nu hadden we gehoord dat Trawangan het grootste eiland is en dat hier ook het meest te doen is. Nu lees ik echter net dat Meno kleiner is, maar dat het water daar veel mooier is qua snorkelen. Nu twijfelen welk eiland we moeten kiezen. We willen voornamelijk relaxen, snorkelen en 's avonds ergens een hapje kunnen eten aan het strand oid. Welk eiland raden jullie aan? Kun je ook makkelijk van het ene naar het andere eiland voor bijv een dagtripje?

Bedankt alvast,

Lianne
GinoT
Wereldreiziger

Re: Gili Trawangan of Gili Meno?

Bericht door GinoT »

Hi Lianne,

Leuk dat jullie naar Indonesie gaan!

Gili Trawangan is inderdaad het drukste en meest bezochte eiland. Het staat ook wel bekend als het Party Island (van de Gili's). Ik ben hier zelf 5 dagen geweest en ben het hier mee eens. Gili T heeft een weg die rondom het eiland loopt. Een helft hiervan bevind zich al het toerisme. Centraal is het er het drukst. Gili T heeft wel rustige stukjes, maar deze bevinden zich meer uit de uiteinden van het van deze helft of meer landinwaarts.

Gili M is een stuk rustiger. Je zult daar ook meer een ''verlaten'' eilandgevoel ervaren. De stranden zijn beter en het water is er mooier. Daarnaast is er ook minder te doen. Voor relaxen, snorkelen en een hapje kunnen eten zou ik zelf naar Gili M gaan en zou ik zelf Gili T ontwijken.

Mocht je vanaf Bali vertrekken, dan adviseer ik je de fast ferry te nemen en niet de standaard ferry. Hoewel duurder, doet de fast ferry er ongeveer 90 minuten. Ter vergelijking de ferry doet er minimaal 7 uur over en zal eerst naar Lombok gaan. Vanaf Lombok moet je dan verder reizen.

Dagtrapjes waren ten tijde toen ik er was ('13) beschikbaar.

Ik heb enkele sites toegevoegd waar je eventueel meer informatie kunt vinden:

- http://www.lombok-network.com/gili_isla ... hedule.htm
- http://wikitravel.org/en/Gili_Meno

Heel veel plezier met het plannen en jullie vakantie!
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Hoi Lianne,

Hebben jullie ook al gekeken naar Gili Air? Hier hebben wij vorig jaar voor gekozen, omdat het van beiden uitersten wat heeft. Het eiland is niet zo groot en druk bezocht als Gili T, maar als je zin hebt in een gezellig avondje is er wel een feestje te vinden. Wij vonden het sfeertje op Gili Air geweldig: heel ontspannen, maar toch ook gezellig!

En het is een ideaal eiland om op zoek te gaan naar de wat rustigere mooie strandjes. Ze liggen niet voor het oprapen, maar gezien het feit dat je het eiland in een uurtje rond loopt, kom je vanzelf een mooi plekje tegen. Vanaf het strand kun je op verschillende plekken leuk snorkelen. En als jullie meer willen zien, kun je altijd nog een boottochtje maken en de andere Gili's bezoeken.
Lianne2207
Reiziger

Bericht door Lianne2207 »

Hoi Daan,

Dat was inderdaad mijn volgende vraag, hoe Gili Air is. Het maakt het er alleen niet makkelijker op ;) Maar op air heb je dus wel ook restaurantjes etc én mooie snorkelspots? Ben je zelf ook op Meno geweest?

Weet iemand toevallig welk eiland het beste is om te snorkelen?

Groetjes Lianne
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Ik heb de LP ('13) nagelezen en dit is het volgende wat er over snorkelen op de Gili's wordt gezegd:
“Ringed by coral reefs, the Gilis offer superb snorkelling. Masks, snorkels and fins are widely available and can be hired for as little as 25,000Rp per day. It’s important to check your mask fits properly: just press it gently to your face, breathe in through your nose, let go and if it’s a good fit the suction should hold it in place.
On Trawangan and Meno turtles very regularly appear on the reefs right off the beach. You’ll likely drift with the current, so be prepared to walk back to the starting line. Over on Air, the walls off the east coast are good too.
It’s not hard to escape the crowds though. Each island has a less-developed side, usually where access to the water is obstructed by shallow patches of coral. Using rubber shoes it’s much easier to get in the water. Try not to stamp all over the coral but ease yourself in, and then swim, keeping your body as horizontal as possible.
Top snorkelling spots include the Meno Wall, the north end of Trawangan’s beach near Lutwala Dive, and Gili Air’s Air Wall.”

Er is niet een eenduidig en duidelijk antwoord. Persoonlijk zou ik zeggen dat elke spot goed (genoeg) zou moeten zijn. Ik heb hier geen ervaring mee, gezien het feit ik niet op elk eiland ben geweest en niet op elk eiland heb gesnorkeld.

Tevens heb ik andere fora bezocht en daar komt Gili T als beste snorkelspot naar voren. Hoewel niet overtuigend, omdat de meeste duik, en snorkeltrips in verhouding vanaf Gili T worden genomen.

Tevens was ik vergeten te melden dat als jullie van Bali naar Gili M of Gili A reizen, jullie dan zeer waarschijnlijk eerst Gili T zullen aandoen voordat je verder gaat.
Kenzotravels

Bericht door Kenzotravels »

Wellicht niet meer interessant voor Lianne, maar wel voor toekomstige bezoekers van Gili.
Ik zat op een resort op Gili Meno en ging vanuit daar naar Gili Trawangan om te feesten

Gili Trawangan
-Druk, heel gezellig en veel winkeltjes en (sport)cafeetjes
-Party eiland
-Afgeladen met Australiërs

Gili Meno
-Rustig, enige wat je zo nu en dan hoort is een bootje dat aanmeert of juist weg gaat
-Diverse restaurants met prima eten
-Koraal begint 1 meter na de branding dus loop de zee in en je staat erop.

Do's voor als je op Gili Meno zit
-Boek een snorkel of duikexcursie, je gaat dan alle mooie plekken af rond de 3 Gili eilanden
-Bootje boeken naar Gili Trawangan om te feesten of om een dagje door te brengen
-Bij restaurant Mallias (of die ernaast, dat weet ik even niet meer) hebben ze een goed koffieapparaat waar je lekker cappuccino kan drinken
-Rondje over het eiland lopen (1,5-2uur)
-Maak een kampvuur op het strand met een beetje mazzel komen de locals erbij zitten en het zingen begint
-'s Avonds sterren kijken op het strand
-Yoga is goed bevonden door mijn medereizigers

Let op voor:
-Onderhandel altijd over de prijs, of dit nu om een bootritje gaat of een excursie, de prijs is altijd onderhandelbaar. Mocht je niet weten waar te beginnen, bied dan 10% van de prijs die zij opgeven en probeer vanaf daar tot een overeenkomst te komen. (geldt overigens voor heel Indonesië)
-'s Avonds na een avondje feesten terug met de boot kan nog best spannend zijn, in ons geval was de 'kapitein' enigszins aangeschoten/dronken.
-De kosten voor de boot variëren tussen 500.000 (€30,-) en de 1.500.000 (€90,-). Dit is RETOUR en voor het HELE GEZELSCHAP. De kleine boot (€30,-) vervoert tot 8 personen en de grotere boot gaat tot 20 personen.
-Voor vrouwen/meiden: de lokale mannen proberen je nog weleens te versieren.

Dit is mijn video van die reis, het zijn voornamelijk beelden van Bali, maar op 0.40 is een shot van de sterren boven Gili Meno, helemaal aan het einde is het kampvuur, dit was dus ook op Gili Meno.
https://www.youtube.com/watch?v=RseXc8YwjIo
piepert
Reiziger
Contacteer:

Qreply

Bericht door piepert »

Ik ga morgen naar de Gili eilanden, ik zal naderhand mijn mening hierover geven.
Ik ga trouwens naar Meno, heb niet zo'n behoefte aan al dat gefeest wat ook al op Bali zo is.
*O* *O* *O*
Plaats reactie