3 weken Argentinie

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
samgeusens
Reiziger

3 weken Argentinie

Bericht door samgeusens »

Beste lezers,

Ik wil rond December/Januari 3 of 4 weken naar Argentinie, ik wil vliegen van en naar Buenos Aires.
In Buenos Aires heb ik een vriend wonen (ontmoet in Thailand) en kan ik bij hem blijven slapen, hij kan mij ook Buenos Aires laten zien! Echter wil ik daarna in mijn eentje door, wat is dan een slimme route voor ongeveer 3 tot 4 weken?

Ik heb nog geen ervaring met Amerika, alleen reizen is na Azie en Marokko geen probleem voor mij.

Ik hoor graag wat ik niet mag missen en wat ik in 3 a 4 weken kan/moet doen!

Groet,
Sam
Tamaraa
Reiziger

Re: 3 weken Argentinie

Bericht door Tamaraa »

Hoi Sam,

Argentinië is een enorm land en heel erg divers.
Kun je iets specifieker zijn over je interesses, verwachtingen en budget? Wil je bijvoorbeeld ook vluchten nemen? Veel zien in een korte tijd of je richten op een bepaald gebied? Wil je ook andere landen meepakken (bijv. bolivia, uruguay, brazilie, chili) ?

De periode die jij noemt, is de beste reisperiode voor het zuiden (patagonie). Wel een stuk kouder en prijziger dan centraal/noord Argentinië en een vlucht heb je wel nodig.

Als ik wat meer info heb, kan ik je wellicht beter informeren!

Groetjes,
Tamara
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben niet in Argentinië geweest (wel in het buurland Chili), maar zou me beperken tot één land. Dat geeft je voldoende de tijd om het goed te verkennen. Op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/argentinie/ staan alvast wat tips en hoogtepunten die je kunt bekijken. Ook komen er binnenkort wat nieuwe artikelen bij dus dat zou je alvast wat op weg moeten helpen.
liefehhmii
Reiziger

Bericht door liefehhmii »

als je nog niet geboekt hebt zou ik dit toen
Heen op buenos aires:

1. buenos aires
2. iguazu (watervallen)
3. vliegen naar El calafate vanuit Buenos aires waarschijnlijk
4. El chalten (fitz roy)
5. Ushuaia
6. Puerto Madryn (pinguins, walvissen) of overslaan en vliegen naar buenos aires of cordoba)
7. Cordoba
8. Tucuman
9. Salta
10. Jujuy
11. Purnamarca -7 kleuren berg(zero de los siette colores) en los colorados
12. Abra de pampa - bergen dormilores(slapende mensen )
13. Humahuaca
14. Tilcara
15. Cafayate - quebrada de cafayate
16. Tucuman om de bus te pakken naar mendoza
17. Mendoza (wijn)
18. Bariloche, wel een beetje om (meren etc, heel mooi)
19. Santiago de chili
en dan vliegen naar huis.

Sommige dingen zou ik dus vliegen tussen door. tenzij je retour Buenos aires wil. dan zou ik letterlijk een rondje maken.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

liefehhmii schreef:als je nog niet geboekt hebt zou ik dit toen
Heen op buenos aires:

1. buenos aires
2. iguazu (watervallen)
3. vliegen naar El calafate vanuit Buenos aires waarschijnlijk
4. El chalten (fitz roy)
5. Ushuaia
6. Puerto Madryn (pinguins, walvissen) of overslaan en vliegen naar buenos aires of cordoba)
7. Cordoba
8. Tucuman
9. Salta
10. Jujuy
11. Purnamarca -7 kleuren berg(zero de los siette colores) en los colorados
12. Abra de pampa - bergen dormilores(slapende mensen )
13. Humahuaca
14. Tilcara
15. Cafayate - quebrada de cafayate
16. Tucuman om de bus te pakken naar mendoza
17. Mendoza (wijn)
18. Bariloche, wel een beetje om (meren etc, heel mooi)
19. Santiago de chili
en dan vliegen naar huis.

Sommige dingen zou ik dus vliegen tussen door. tenzij je retour Buenos aires wil. dan zou ik letterlijk een rondje maken.
Dit haal je nooit in 3 weken :) (Veel vliegen kost best veel geld, binnenlandse vluchten zijn aardig in prijs gestegen.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
liefehhmii
Reiziger

In 4 weken zeker. In het noorden kun je de dorpjes vaak in 1 dag doen (in een tour).
Bussen in de nacht. En vliegen cash betalen bij reisbureautjes, dat scheelt je super veel geld (blue dollar).
Als je bang bent dat je het niet haalt kun je mendoza en bariloche overslaan. Maar dat kun je tijdens de reis beslissen.
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Dan moet je wel een beetje kunnen slapen in de bussen. Trouwens, jouw route:

4. El chalten (fitz roy)
5. Ushuaia
7. Cordoba

El Chalten - Ushuaia met de bus is 22 uur,
Ushuaia - Puerto Madryn is 24 uur met de bus,
Puerto Madryn - Cordoba is 22 uur met de bus.

Ik weet niet hoe je dat gaat redden, zelfs in 4 weken, zonder meer dan de helft van de tijd in de bus door te brengen?
liefehhmii
Reiziger

Het is mij gelukt heb er zelfs nog puerto natales en punta arenas bij gedaan.
Daarbij zou je ook kunnen vliegen. Ik heb het dan wel over 4 weken. Je zou ook gewoon naar patagonie kunnen gaan en dan aankijken hoeveel tijd je nog hebt of je het waard vind nog te haasten naar het noorden. Of gewoon weer naar Buenos Aires te gaan en vanuit daar naar iguazu watervallen te bezoeken.
Het noorden van Argentinië heb ik met een jeep gedaan, dat scheelt heel veel tijd en is super leuk. Kost je 5 dagen zoiets.
liefehhmii
Reiziger

Lodder schreef:Dan moet je wel een beetje kunnen slapen in de bussen. Trouwens, jouw route:

4. El chalten (fitz roy)
5. Ushuaia
7. Cordoba

El Chalten - Ushuaia met de bus is 22 uur,
Ushuaia - Puerto Madryn is 24 uur met de bus,
Puerto Madryn - Cordoba is 22 uur met de bus.

Ik weet niet hoe je dat gaat redden, zelfs in 4 weken, zonder meer dan de helft van de tijd in de bus door te brengen?
je kan trouwens ook vliegen van ushuaia naar Buenos aires. Pak je daar de bus naar cordoba.
Dat doen veel mensen, tickets zijn alleen niet goedkoop. Er is 1 goedkopere vlucht die geloof ik op maandag gaat.
Je staat dan Puerto Madryn over (je mist dan de grootste pinguin kolonie), dit doen wel veel mensen. Het is maar wat je wil zien en missen.
En verder is het inderdaad een kwestie van time-management. Ik slaap goed in de bus dus heb veel s nachts gereisd. Wat mij veel bespaarde qua tijd.
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Het noorden van Argentinië heb ik met een jeep gedaan, dat scheelt heel veel tijd en is super leuk. Kost je 5 dagen zoiets.
Kijk, dat is wel even belangrijke info bij jouw lijstje ;)

Daarnaast is het volgens mij van belang wat Sam wilt en wat zijn budget is. Als hij een wandel/hike fan is vermaakt hij zich rustig 3/4 dagen in El Chalten (nu was ik er in het laagseizoen, zonder andere toeristen maar met een halve meter sneeuw, ik weet niet hoe "leuk" het is in het hoogseizoen?) en loopt hij de W of O in Torres del Paine. Dan ben je zo 2 weken zoet in Patagonie...
liefehhmii
Reiziger

ik heb de W en O niet meegeteld aangezien dit geen Argentinie is. Maar dan ben je meer tijd kwijt inderdaad.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

4 weken is meer dan genoeg voor de bovenstaande route. Wel even vliegen naar en van Patagonië, maar echt geen enkel probleem. En je zit echt niet teveel in de bus.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Astrid1989

Bericht door Astrid1989 »

Ik vind de route nog krap aan hoor, onze route heeft minder plaatsen wij hebben al zoiets als we maar op tijd weer terug in Buenos Aires zijn...
Wij gaan in september naar Argetinie en dit is onze route:
1 Aankomst Buenos Aires
2 BA
3 vlucht van BA naar Iguazu (ochtend)
4 Iguazu
5 Iguazu
6 nog niet geboekt maar van Iguazu willen we met de bus naar Salta
7 Salta
8 Salta-Cafayate
9 Cafayate- Cachi
10 Cachi-Salta
11 Salta-Purmamarca
12 Puramarca-Humahuaca
13 vlucht van Salta naar El calayate, aankomst 's avonds lang wachten in BA
14 vanaf El Calayate hebben we tot nu toe nog niks geboekt.
We hebben dan nog 11 dagen voor El Calayate/El chalten, met de bus naar Puerto Madryn/Valdes en dan met de bus door naar BA.
We hopelijk dat het allemaal gaat lukken met de bus daar ter plekke regelen zodat we op tijd terug zijn voor de vlucht naar huis.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@astrid1989

Ik ben net een paar dagen terug uit Argentinië. Ik heb alleen een deel van het noorden gezien, dus daar wat feedback op.

- Eerste dagen zien er prima uit. Ik ben zelf overigens van Iguazu naar Salta gevlogen omdat de weg lang en saai zou zijn
- nachtbussen zou ik 1-2 dagen voor vertrek vastleggen. Semicama plekken zijn nog wel te krijgen, maar meer luxe is fijn

- Salta en Jujuy zou ik anders indelen. Je bent nu erg veel van hot naar her aan het rennen door overal maar een dag te blijven.
Optie:
- bezoek Cachi als een dagtrip met een toertje uit Salta of Cafayate en blijf daar een nachtje slapen. Zo heb je net wat meer tijd dingen te regelen. (Of heb je een huurauto?) Excursies van Cafayate naar de gekleurde rotsen vertrekken meestal rond 14.00

- ik vind Tilcara leuker om te blijven dan Purnamarca.
- sla de Salinas Grandes niet over, zo mooi!
- Huamarca was een paar weken geleden uitgestorven. Het stadje heb je in een uurtje gezien en er waren te weinig mensen om een excursie te boeken. Ik had een huurauto, maar heb je dat niet dan is een bezoek aan de stad zonde van je tijd. (Vervoer charteren kan wellicht, ik weet niet wat de kosten zijn.)

Neem voldoende cash mee!!! Ik kon nergens met creditcard betalen en als je pint moet je veel transactiekosten betalen (ongeveer 7 euro per 1000 pesos). Cash geld kun je voor een goede koers op straat wisselen (blue dollar). Ik heb evt contactgegevens van een betrouwbaar iemand in BA die ook wisselt, mocht je het de eerste keer liever niet op straat doen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Astrid1989

Bericht door Astrid1989 »

Hey! De vlucht van iguazu naar salta, vinden we te duur 300,- p.p dus kijken nu voor de bus als alternatief.. hebben inderdaad een huurauto en rijden dus elke dag van plaats naar plaats en dan overnachten we, weboeken van te voren niks hebben wat hostels opgeschreven dus kunnen daar nog altyd staan en gaan waar we wilen. Het was wel even puzzelen aangezien sommige wegen niet begaanbaar zijn... Bedankt voor de tips!
We zitten inderdaad nog steeds in dubio met het geld, maar ik weet je nu te vinden ;)
Groetjes Astrid
Plaats reactie