Hey, Brazilie. Wat een leuk vooruitzicht. Onderstaand antwoord op de vragen waarmee ik ervaring heb.
- we willen naar tijuca park gaan een dag maar is dit ook goed te doen zonder een tour? (Veiligheid, hiking omgeving daar komen en terug etc etc)
Helaas heb ik hier geen ervaring mee.
-is de suiker berg en Christ de redemer goed en makkelijk te doen op eigen houtje?
Suikerberg is prima alleen op jezelf te doen. Gewoon er naar toe gaan en toegangskaartje kopen.
Christ de redemer is uiteraard ook zelf te doen. Enige vraag is of dit praktisch/ goedkoper is. Alleen taxi's/ tourbussen met de daarvoor benodigde vergunningen mogen de berg op. Ik ben twee keer naar Rio gegaan. 1ste keer was ik daar alleen en ging naar Christ de redemer met een tour. Voordeel: lekker gemakkelijk en goedkoper. Tweede keer met wat vrienden naar Rio. Toen zijn we zelf gegaan in de veronderstelling dat het goedkoper zou zijn. Tot onze verbazing bracht de taxi bracht ons alleen tot onder de berg. Vanaf daar moesten wij een taxibus nemen om naar boven te gaan. Gecombineerd was dit duurder en een stuk minder praktisch (taxibussen boeken, erop wachten, etc.) Je ziet tijdens de rit ook wel wandelaars de berg opgaan. Dit is dus ook een mogelijkheid, maar of je dit met die hitte wil is een volgende.
- we willen met de bus naar paraty. Iemand ervaring met deze busreis? De busticket van te voren boeken ?
- vanuit paraty op de terugweg stoppen we paar dagen in ilha grande.. Iemand ervaring met de busreis/bootreis naar ilha grande en op ilha grande zelf?
- en vanuit ilha grande naar Rio de bus?
Wij zijn destijds georganiseerd gegaan met
http://easytransferbrazil.com/ Kijk op hun site en alle routes die jullie willen doen staan erop. Bij aankomst in onze hostel, hadden zij ook touroperators die dezelfde routes aanboden. Of dit goedkoper was, weet ik niet meer. Volgens mij was het ongeveer dezelfde prijs.
Op Ilha Grande zelf, hebben wij alles te voet gedaan. Hier zijn watertaxi's beschikbaar om tussen dorpen te 'pendelen'.