Rondreis Azië - 3 maanden

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Planning voor reis door Azië

Bericht door Tikva »

De afgelopen twee weken komen er ontzettend veel planning vragen voorbij in het forum, dus ik adviseer je om zeker daar ook even te kijken en de reisinformatie te lezen. Hier haal je heel veel informatie al zo vandaan.

Je route is wat betreft timing goed mogelijk, 1 maand voor laos en 1 maand voor vietnam en dan kan je de rest van de tijd verdelen over thailand en cambodja. Waarschijnlijk is het goedkoper om ook vanuit bangkok terug te vliegen en er dan een los air asia ticket bij te kopen.
Treinen zijn er niet in Laos en Cambodja, de bus is sowieso in de meeste delen van Azie het handigst/snelst.

Een reisverzekering bovenop je zorgverzekering is meerstal voldoende maar check de voorwaarden (mag je bijvoorbeeld maar 1 maand aan een gesloten weg, is duiken verzekerd als je dat gaat doen etc).
Je hoeft bijna nergens vooraf te boeken, alleen de gibbon experience is zoals je zelf al noemt een uitzondering. Als je eind september zou gaan dan zit je rond kerst misschien ook nog wel in azie, ook dan is iets boeken soms handig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
boon.rg

Bericht door boon.rg »

Oke, ik was al flink aan het lezen geslagen, maar misschien nog te ongericht. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de snelle reactie!

Groet Raphael
tessje6

Bericht door tessje6 »

Naar mijn idee is drie maanden voor oost-thailand (dat heb ik goed begrepen toch? van bangkok naar cambodja, dus alleen het oosten?) + cambodja + laos + noord-vietnam méér dan genoeg. Wij zijn vier maanden op reis en zijn in twee weken (da's echt meer dan zat in mijn ogen) laos doorgegaan, cambodja zijn we ook bijna klaar, hebben we iets meer dan twee weken over gedaan, en ook enkel het oosten van thailand zal je niet al te veel tijd voor nodig hebben. In twee maanden zou je het in principe ook kunnen doen (twee weken thailand, twee weken cambodja, twee weken laos, twee weken noord-vietnam).

Op de route die je wilt gaan afleggen is alleen in oost-thailand een treinverbinding (ja en een stukje in cambodja, maar dat schijnt echt onwijs brak te zijn), dus daar moet je niet teveel op rekenen. Ik heb geloof ik niet echt iets speciaals afgesloten qua reisverzekering, maar research kan nooit kwaad :) en wat je vraag over bezienswaardigheden betreft: wij boeken niets ver vooruit, we denken vaak maar twee á drie dagen vooruit en plannen veel één dag van te voren. Hebben nog maar weinig last gehad van dat het ergens vol zat, maar wij reizen ook in het lowseason... dus ligt er wel aan wanneer je van plan bent om te gaan!

Verder: niet twijfelen omdat je in je eentje wilt gaan, gewoon doen! Je ontmoet overal mensen (als je daar voor open staat natuurlijk), heel veel mensen reizen alleen en je gaat je echt niet eenzaam voelen. Het is hier hartstikke veilig (op wat zakkenrollers na). Ik had hier zelf ook echt wel in mijn eentje durven reizen.

Veel plezier met je verdere voorbereidingen! De voorpret is al één van de leukste dingen aan je reis..... 8-)
boon.rg

Bericht door boon.rg »

@ Tessje

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels al mijn ticket geboekt, dus ik zal drie maanden in Azie moeten uitzitten haha (voorpret :P ). Ik vertrek 19 september en ik keer 23 december terug. Ik ga overigens ook naar Zuid-vietnam, want ik vlieg vanuit Hanoi terug naar Nederland. Ik heb er echt super veel zin in en ik ben blij dat je zei dat je niet alles vooruit hoeft te plannen. Heb jij ook de Gibbon experience gedaan?

Als ik nog iets vragen mag: hoeveel euro per dag hebben jullie uitgegeven? Ik ga nu uit van 30 euro per dag, is dat aan de hoge kant of reëel?

Groetjes Raphael
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Als je begint In Bangkok en eindigt in Hanoi is het handig om via chiang mai de grens met Laos over te gaan, daarna Cambodja in en via ho chi minh naar Hanoi omhoog reizen. Van Laos naar het zuiden van Vietnam is grote afstand en niet zo logisch.
Het is heel persoonlijk hoe lang je in een land doorbrengt, ligt eraan waar je uitkomt en dat weet je vooraf niet. Met 3 maanden heb je voldoende tijd voor die landen. Ik heb dat rondje in 3,5 maand gemaakt.

Alles is ter plekke makkelijk te regelen, dat zul je vanzelf zien. Budget van 30 euro per dag is ruim voor low-budget backpackers. Maar beter teveel begroten dan te weinig. En het je merkt vanzelf voor welke prijs je wilt eten en slapen o reis.
boon.rg

Bericht door boon.rg »

@ loesopreis

Ik neem een multiple entry visum, zodat ik Vietnam meerdere keren in kan. Ik ga dus horizontaal direct vanuit Bankgok naar Saigon en dan trek vanuit noord-Vietnam naar Laos (grenspost moet ik nog even checken), om vervolgens via Laos weer Zuid-Vietnam binnen te trekken en terug te vliegen. Hier moet ik drie maanden over gaan doen, maar ik heb er vertrouwen in :)
loesopreis
Wereldreiziger

Bericht door loesopreis »

Zo kan het ook, in Azië is veel mogelijk. Is het niet goedkoper om vanuit Bangkok terug te vliegen? Vanuit zuid Laos ben je sneller er goedkoper in Bangkok (nachtbus vanuit pakse) dan in Hanoi.
Maar als je redenen hebt om je route zo te plannen dan kan dat ook, en ga je veel mooie dingen beleven. Goede reis!
mukkie3356

3 maanden extra reizen. Naar welke land(en)?

Bericht door mukkie3356 »

Ik zou al 11 maanden naar Zuid Oost Azië gaan. Nu kan ik onverwachts drie maanden langer.
Heeft iemand iemand tips waar ik die drie maanden extra door kan brengen? :-)

Landen waar ik al naar toe ga (ik heb niks precies gepland, maar hier neem ik in principe al alle tijd voor dus ik denk dat ik hier niet nog meer tijd hoef door te brengen)
-thailand
-cambodja
-laos
-vietnam
-maleisie
-singapore
-myanmar
-sri lanka

Nu zat ik zelf te denken aan Indonesië of de Filipijnen? Allebei weet ik niet of dat in mijn budget past aangezien het veel reizen is met boot en vliegtuig tussen alle eilanden. Misschien China? Alle suggesties zijn welkom!
piepert
Reiziger
Contacteer:

Re: 3 maanden extra reizen. Naar welke land(en)?

Bericht door piepert »

Ikzelf ben in Hong Kong geweest en een klein stukje China. Ik vond China erg interessant en zeer zeker de moeite waard om nog eens heen te gaan. Ik heb dan alleen Chenzhen, Nanning, Guangzhou, Yangshuo en Guilin bezocht, maar zou graag meer van China willen zien. De volgende keer als ik weer naar die kant van Azië ga, zou ik het graag willen combineren met Mongolië. Wellicht een suggestie voor jou? China en Mongolië erbij toevoegen?
*O* *O* *O*
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Zou india geen optie zijn?

je hebt echt tijd zat zo te zien:P Jaloers haha
mukkie3356

Bericht door mukkie3356 »

Bedankt voor de tips! Mongolië is al iets wat ik met mijn vader een keer ga doen. Ik zit nu te denken aan twee maanden Indonesië en 1 maand China.. Nog China tips? (ook waar je zelf eventueel nog niet bent geweest maar sowieso nog wilt zien?)

Yep ben ook van plan om heel langzaam te reizen, alle tijd :) India.. Wil ik ooit wel naar toe maar voor nu trekt het mij nog niet zo heel erg. Ben jij er zelf geweest? Zo ja, wat vond je ervaring?
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Zelf geen ervaring. Ik zou graag willen maar krijg mijn vriendin niet mee. Je kent het wel blond lang haar en blauwe ogen. Die ziet het niet zitten om daar half aangevallen te worden.

Agra en de Taj Mahal staan dus nog voorlopig op de bucketlist haha. Ooit hoop ik haar voor 2 weken mee naar het noorden te krijgen.

Ik zei het meer omdat je zeeën van tijd hebt en het dus zou kunnen qua tijd:D!
EsraSchuphof

Route 20 weken Azie

Bericht door EsraSchuphof »

Beste reisexperts

Op 6 februari vlieg ik van Amsterdam naar Bangkok en 1 juli moet er weer gewerkt worden. Het is de eerste keer dat ik alleen zo'n lange reis ga maken en de eerste keer dat ik sinds school uberhaupt weer met een rugzak op mijn rug rondloop (werk inmiddels bijna 6 jaar)
Door de forum heb ik al veel informatie gevonden waar ik wat aan heb. Wat ik lastig vind en niet helemaal uitkom is de route...... (Mocht er wel al een forum zijn over zo'n soort reis, sorry sorry maar ik heb die niet gevonden. Wil je me er dan naar verwijzen? :-))

20 weken heb ik de tijd en zou eigenlijk niet zoveel willen plannen. Er zijn een aantal landen die ik graag zou willen bezichtigen en zou van jullie willen weten of ik dit redelijk heb ingepland/ingeschat.
Ik weet dat het per persoon verschillend is maar zou graag een beetje een idee van jullie willen of ik niet een gigantische denkfout maak.
Waarom wil ik een planning? Omdat ik dat fijn vind en er komt nog een vriendin van mij 6 weken langs.

3 weken noorden van Thailand
2 weken Laos
2 weken Cambodja
3 weken zuiden van Thailand
3 weken Vietnam
3 weken Myanmar
4 weken Filipijnen

Wat ik lastig vind is om in te schatten hoe veel ik van de voor kan/moet plannen. Zelf heb ik een idee in grote lijnen van de bezienswaardigheden die ik wil zien en dingen die ik wellicht wil doen. Komt er spontaan ter plaatste veel ideeën of met de mensen wie je ontmoet?

Misschien denk ik daar iets te veel over na maar ik vind het gewoon heel spannend ;-) Heb er wel ONTZETTEND veel zin in!

Alvast super bedankt voor een reactie
zaratoestra
Reisexpert

Re: Route 20 weken Azie *O*

Bericht door zaratoestra »

Hi,
Leuk! Ik zou de filipijnen laten vallen. Hiervoor moet je extra vliegen. 2 weken cambodja is te weinig en 2 weken laos zeker.
Veel plezier
Ralph
Reisexpert

Re: Route 20 weken Azie *O*

Bericht door Ralph »

Ik ben het eens met Zaratoestra, Vietnam wil je eigenlijk ook 4 weken voor.
Plaats reactie