Costa rica en brazilie?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
daantje89
Vakantieganger

Costa rica en brazilie?

Bericht door daantje89 »

Beste reisgenoten,

Mijn vriend en ik zijn alweer op zoek naar een nieuwe vakantieplek voor de zomer van 2015.

Wij zijn twee jaar geleden naar Zuid-Afrika geweest waar we veel dieren, natuur en armoede hebben gezien. Afgelopen jaar zijn we naar New-York en Canada geweest waar we ook dieren als beren hebben gezien en natuurlijke de mooie natuur in Canada.

Costa rica en brazilie lijkt ons erg interessant maar we staan voor alles open. Wat we graag willen zien is het oerwoud / jungle gebied, dieren en natuur.

Nu heb ik een aantal vragen:
1) Is costa rica met brazilie te combineren?
2) Wat is het minimum aantal dagen/weken dat je in costa rica en brazilie moet zijn om de bezienswaardigheden te kunnen zien?
3) Zijn costa rica en brazilie duur? Denk aan overnachtingen, vervoer, bezoek bezienswaardigheden.
4) Hebben jullie eventuele andere tips voor andere landen in Zuid-Amerika?

Hopelijk kunnen jullie mij (ons) helpen)
ubiytsa
Reisexpert

Re: Costa rica en brazilie?

Bericht door ubiytsa »

1) Alle landen ter wereld kun je combineren, het is maar net wat voor budget je hebt. Mocht deze vraag zijn: is het makkelijk of goedkoop om van Costa Rica naar Brazilië te gaan, dan is het antwoord nee. Internationaal vliegen in dit deel van de wereld is enorm duur.

2) Ik heb alles in 3 weken gezien (behalve dat stranddeel in het westen van Costa Rica). Tempo was gemiddeld tot snel. Brazilië, om alles te zien, zal je zo'n 2 maanden nodig hebben? Ik heb Rio, Paraty, Sao Paulo en Iguacu in 2 weken gedaan. Trek daarbij een week voor Pantanal, twee weken Amazone en met Brasilia en het Noorden van Brazilië kom je wel bij de 2 maanden in totaal. Het land is gigantisch, de reistijden zijn dus ook erg lang.

3) Costa Rica is het duurste land van Midden-Amerika. Ik was daar op mijn 19e en had niet zoveel geld, dus heb het enorm budget gedaan voor 2000 euro inc. Vluchten (bovenop 3 weken CR, zitten hier ook 2 weken Cuba bij). Brazilië is in de grootste steden net zo duur of duurder dan in Nederland. De kleine steden zijn wat goedkoper. Ik heb 600 euro uitgegeven in 2 weken exc. Vlucht. Maar ik heb ook niet al te gek gedaan met tours en sliep in de goedkoopste hostels en kookte zelf.

4) Dat is de breedste vraag die je kunt stellen. In ieder land is zoveel te doen, koop of huur eens een Lonely Planet on a Shoestring en kijk wat je leuk lijkt.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
daantje89
Vakantieganger

Bericht door daantje89 »

Bedankt voor de reactie:)

Waarschijnlijk wordt het alleen Costa Rica. Onze vorige vakantie (canada/New-York) was behoorlijk prijzig, ondanks dat we ook lekker gekampeerd hebben en voornamelijk zelf gekookt hebben. Mijn vriend heeft een baan maar ik ben nog student, dus ik moet wel een beetje op mijn geld letten.

Heb je nog aanraders in Costa Rica, waarvan je zegt hier moet je echt geweest zijn??

Die laatste vraag was idd uitgebreid haha, natuur/oerwoud lijkt ons erg interessant, aangezien we dat nog niet hebben gezien maar zijn ook dol op wilde dieren. Aangezien we de big five in Afrika hebben gezien en de zwarte- en grizzly beer in Canada, ben ik bang dat het (op Antarctica, ijsberen, pinguïns etc. na) que dieren wat zal tegen vallen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Dus omdat je de big five en grizzlies heb gezien gaan andere dieren tegenvallen? :p Als je een dierenliefhebber bent dan valt een dier sowieso nooit tegen, denk ik, maar dieren in Zuid-Amerika en Midden-Amerika zijn echt niet te vergelijken met de dieren die jij noemt ;) Je hebt zeg maar een leuke, kleine start gemaakt in het spotten van dieren als ik het zo hoor. Toen ik de roodoogkikker of de poison dart kikker zag vond ik dat bijvoorbeeld supergaaf. Het is dichtbegroeid en je moet dus heel veel moeite doen om het te vinden. In tegenstelling tot toegankelijke dieren als de big five en beren ;)

Costa Rica is toeristisch en helaas zijn d toeristische plaatsen de toppers. Zelf vond ik Tortuguero, Volcan Arenal en PN Corcovado de echte mustsees. Manuel Antonio en Monteverde zijn leuk, maar de eerste is een beetje een dierentuin zo tam zijn de apen daar geworden en de tweede is tof maar niet geweldig.

Amazone is natuurlijk een mogelijkheid maar is ook ongelooflijk duur ;) Costa Rica (of Nicaragua) zouden dus toffe betaalbare alternatieven zijn.

Even ter duidelijkheid: de ongerepte stukken oerwoud zijn zo dichtbegroeid dat wildlife bijna niet te spotten is. Als er bijvoorbeeld staat dat je een jaguar kunt zien, ga er dan maar vanuit dat je die niet gaat zien. Ze zijn zeldzaam en zijn al weg ver voordat jij ze kunt zien. Hetzelfde geldt voor heel veel andere dieren. Bij parken als Manuel Antonio ben je verzekerd van luiaards, verschillende apen en leguanen, maar tegelijkertijd loopt daar dus gewoon een stenen pad doorheen waardoor al het avontuur verdwenen is.
daantje89
Vakantieganger

Bericht door daantje89 »

Hahaha nee dat niet, misschien verkeerd geformuleerd. Maar wij vinden het leuk om verschillende dieren te zien, en ook kikkers, vogels etc maar voor ons zijn íjsberen, pinguins, big five , beren etc 'de dieren'. Weet niet zo goed hoe ik dat moet zeggen want die andere dieren lijken mij ook prachtig, maar die grootte wilde dieren vinden wij leuker om te spotten dan bijvoorbeeld een bijzondere kikker of vogel.

Bedankt, ik ga de plaatsen opschrijven en opzoeken. Amazone lijkt ons super gaaf, alleen ik weet niet of dat makkelijk te bereiken is i.c.m. costa rica? Naar mijn mening niet?

Ik had al iets gelezen over jaguars etc maar daar geloofde ik zelf al niet in;-)

Nog een vraagje, mexico ben je daar, of iemand ander? bekend mee? eventueel icm costa rica.

Bedankt voor alle info:)
daantje89
Vakantieganger

Bericht door daantje89 »

We zijn er uit, het wordt Costa Rica voor ongeveer drie weken, vandaag gaan we de tickets boeken.

Echter nog een vraag over het huren van een auto, we willen een auto huren alleen willen eerst naar tortuguero gaan. Nu zag ik dat je via de boot over gaat en je auto moet laten staan. Aangezien die auto gehuurd is heb ik een aantal vragen:
1) Waar kan je precies parkeren?
2) wat zijn de boottijden?
3) Hoeveel kost dit?
4) Is dit bewaakt / veilig? Waarschijnlijk wel want meerdere mensen doen dit waarschijnlijk.

Of is het mogelijk om met een bus van San Jose naar toruguero te gaan en weer terug naar San Jose, zo ja wat zijn hier ongeveer de kosten en reistijd voor?

Bedankt alvast
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik heb geen ervaring met het huren van een auto, dus daar kan ik je niet mee helpen. Wel weet ik dat het in Costa Rica niet echt uitmaakt wat je als eerste doet, omdat je bijna altijd via San Jose moet om ergens te komen. Is het dan niet handig om Tortuguero als laatste te doen en dat je de huurauto in San Jose achterlaat, met de bus naar Tortuguero gaat en weer terug? Het bespaart denk ik heel veel huurkosten die je kwijt bent aan de dagen dat je hem niet gebruikt.
flip72
Reiziger

Bericht door flip72 »

Daantje,

Als je tijd hebt en "off the beaten path" wilt in CR, dan kan ik Rara Avis aanbevelen.
Het is niet makkelijk om er te komen, maar vond het zelf het hoogte punt van mijn reis.
Je bent ver van de bewoonde wereld, midden in de jungle.
http://www.rara-avis.com/

Corcovado is ook mooi, maar een behoorlijke omweg t.o.v. de meer standaard highlights.

Veel plezier in CR!
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
daantje89
Vakantieganger

Bericht door daantje89 »

Bedankt voor de reacties:)
IvanBahiaGuide
Reiziger
Contacteer:

Brazilie heeft enorm veel te bieden ;-)

Bericht door IvanBahiaGuide »

Brazilië heeft wel wat te bieden.

Het land is immens groot en je maakt dan best vooraf een keuze van een specifieke streek als je echt iets dieper wilt ingaan en toch ook wat genieten.
Hier in Bahia bvb begon hetgeen uitgroeide tot het huidige Brazilië toen de portugees Cabral hier voor het eerst voet aan wal zette op 1 november 1501.

Ik schrok me een bult toen ik hierboven las dat Brazilië duur(der) is in grootsteden dan Nederland ...
werkelijk ? Ik woon al 10 jaar in Bahia en hier in Salvador leef ik voor amper een derde van de kost dan ik bij een vergelijkbare levensstandaard uit gaf in Vlaanderen ...
Je moet natuurlijk weten hoe en wat en waar.
Wat dit laatste betreft mag men mij steeds een berichtje sturen ivm informatie.

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan
Google mij met trefwoorden "Ivan Bahia Gids" en vind je informatie & reviews ivm Salvador - Bahia - Chapada Diamantina nationaal park over Vlaams expat / reis-gids die al 15 jaar ter plaatse woont 8-)
Plaats reactie