Costa Rica-Panama

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Edgar
Vakantieganger

Costa Rica-Panama

Bericht door Edgar »

Is Costa Rica en Panama te doen in 2 weken? En wat moet ik dan zeker gaan bezichtigen in deze korte periode?
Erik
Site Admin

Re: Costa Rica-Panama

Bericht door Erik »

Het lijkt mij wat aan de korte kant. Ben er nooit geweest, maar heb me wel eens in Costa Rica verdiept en toen was een week voor de highlights al krap.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Highlights Costa Rica: Parque Nacional Corcovado, PN Manuel Antonio, Volcan Arenal, Tortuguero, Monteverde. Met een beetje haast doe je hier 2,5/3 weken over. Anders is het een beetje zonde van de reis en zit je alleen maar in de bus.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Edgar
Vakantieganger

Bericht door Edgar »

thanks voor de reacties. heb me even wat verder verdiept in landenmateriaal en inderdaad, twee weken zou veelte kort zijn.

Is het aan te raden om via San Jose te vliegen en dan vandaar uit alleen verder te reizen? ik neem aan dat in je eentje rondreizen op Costa Rica goed te doen is?! Met de bus etc....
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Dag Edgar,

Wij zijn net terug van een 3-weekse reis door Costa Rica. Vooraf hadden we gedacht dat we met 3 weken ook nog wel de grens over konden steken om de eilandengroep Bocas del Toro in Panama bezoeken. Dit is er zelfs niet van gekomen, omdat we ervoor gekozen hebben rustiger te reizen en daardoor meer van één land echt te genieten. En zelfs in die drie weken hebben we 'slechts' de highlights kunnen zien (exclusief Corcovado, wel een beetje zonde dus).

Ik zou je dus aanraden om 2 weken te reizen en dan nog keuzes te maken. Een stuk van het binnenland zou ik zeker niet overslaan, dat vonden wij ondanks het toerisme fantastisch (Arenal, Monteverde) en daarbij óf Pacific Coast óf Carribean Coast. Wij zaten net aan het einde van het droge seizoen, waardoor het aantal toeristen tot een minimum beperkt was. Maar wel gezellig genoeg om ook andere backpackers te ontmoeten.

Alleen reizen is prima te doen. Voor het binnenland en de pacific kant hadden wij 2 weken een auto gehuurd en dat is echt wel fijn gezien de wegen. Door de slechte wegen doen de publieke bussen er erg lang over en shuttles zijn niet bepaald goedkoop te noemen. Voor de carribische kust hebben wij gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Erg goedkoop (zeker voor CR begrippen), heel eenvoudig en nog leuk ook. Er waren genoeg mensen in CR die alleen reizen. Op deze routes zijn er tevens genoeg andere backpackers/ reizigers die van het OV gebruik maken. Je hebt dus ook onderweg altijd aanspraak.

Hopelijk kun je hier wat mee. Vraag anders gerust!
Edgar
Vakantieganger

Bericht door Edgar »

Kijk, dit is nu eens waardevolle informatie. Bedankt!

Hoe zag jullie route er ongeveer uit? Wellicht kan ik me hier in vinden en deels gaan volgen.

Mag ik jullie vragen wat het huren van een auto kost? En is CR nu echt zo duur om te leven als men zegt?

Alvast bedankt voor je informatie.
Grt Edgar
Daan
Wereldreiziger

Bericht door Daan »

Wij zijn gestart in de stad Alajuela (op 10 minuten rijden vanaf het vliegveld), hebben daar één nacht geslapen en de volgende dag zijn we gelijk met de huurauto op pad gegaan. Route hebben we als volgt afgelegd:
3 dagen La Fortuna/ Arenal
2 dagen Monteverde/ Santa Elena
6 dagen Playa Carrillo en route naar Santa Teresa met uitstapje naar Montezuma. Montezuma vonden wij bij bezoek wat compacter en gezelliger ogen, dus als we het opnieuw zouden doen, zou daar onze voorkeur naar uitgaan. De zonsondergang op het strand van Santa Teresa is echter één van de mooiste die we ooit gezien hebben.
3 dagen Manuel Antonio

Vanuit Manuel Antonio zijn we naar San José gereden om de auto in te leveren. De dag erna hebben we de hoofdstad direct weer verlaten, want San José was het voor niet echt. We zijn met het OV via Cariari naar Tortuguero gegaan. De vervolgroute was als volgt:

2 dagen Tortuguero
5 dagen Cahuita/ Puerto Viejo
1 dag terug naar Alajuela voor terugvlucht naar huis

Achteraf gezien hadden we liever de hele reis een auto gehuurd en een wat andere route gemaakt, waardoor we tussendoor niet weer door San José waren gegaan. Dan hadden we ook niet aan een deadline gezeten aan de Pacific kust, waardoor we nu niet genoeg tijd hadden voor Corcovado. Een andere optie is om de hoek van Santa Teresa over te slaan (waar je veel reistijd aan kwijt bent). Als je een fan bent van off-road rijden, is deze hoek wel weer heel gaaf. Wij hebben de kustroute tussen Samará en Santa Teresa gereden met een aantal river crossings. Omdat het einde van het droge seizoen was, was dit prima te doen. Wij vonden dit gewoon super gaaf, dus zijn we wat tijd verloren :{ .

Wij hebben een kleine jeep met 4WD gehuurd (daihatsu bego). De 4WD hebben we niet heel veel nodig gehad, maar een jeep is wel heel fijn om over de onverharde wegen te rijden (vooral in het binnenland veel modder en zgn. potholes). Voor 12 dagen waren wij ongeveer 550 dollar kwijt voor de auto. Gemakshalve (en voor een zorgeloze reis) hebben wij het eigen risico afgekocht voor zo'n 200 dollar. Wij hadden ook echt een top autoverhuurbedrijf gevonden (vermelding in de LP). Vooraf hebben wij hier veel horrorverhalen over gelezen, omdat veel verhuurbedrijven achteraf ineens voor jou onbekende schade \ of verborgen kosten bij het ophalen voor eigen risico in rekening brengen. We kregen een eerlijke all inclusive prijs en geen verassingen achteraf. Voor 15 dollar extra hebben wij de auto naar Alajuela laten brengen. We kregen ontzettend veel informatie en tips voor onderweg. Ook konden we 24/7 bellen als we onderweg problemen hadden en zou er - waar ook in het land - hulp geboden worden. Gelukkig was dit allemaal niet nodig, maar het is fijn om te weten dat dit goed geregeld is. Volgens mij wordt het gezien als reclame als ik de naam van het bedrijf hier noem, dus stuur gerust een PB-bericht als je meer informatie wilt.

Voor de hele route waren we zo'n € 80,- kwijt aan benzine. Dit vonden wij onvoorstelbaar, want zo goedkoop was een liter benzine niet. Maar door het geringe aantal kilometers dat je maakt en het hebben van een zuinige auto, viel dit 100% mee. Door de staat van de wegen doe je veel langer over een afstand van 100 km.

Maar verder vonden wij het toch echt wel aan de prijs, maar ook hier geldt dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt. Als je geen hoge eisen stelt aan een plek om te slapen, ben je met z'n tweeën zo'n 30-40 dollar per nacht kwijt. Omdat wij met de hitte in de kustplaatsen een airco wel fijn worden, ben je al snel 10-20 dollar meer kwijt per nacht. Een optie voor een kamer met airco is niet echt gebruikelijk in de meeste hostels. Eten kan heel goedkoop voor een paar dollar in soda's als je een typische Costa Ricaanse maaltijd eet. Als je niet zo verzot bent op zwarte bonen, wordt het een stukje duurder. Helaas zijn veel hostels niet zo toegerust met een uitgebreide keuken, dus is zelf eten maken niet altijd een optie. Bovendien zijn de mini supermarkten in de kleine plaatsjes vrij aan de prijs. Standaard dingen, zoals frisdranken, een zak chips kosten omgerekend zo'n 3-5 euro. Ook tours zijn niet heel erg goedkoop. Maar je kunt ook prima zelf een aantal national parks bezoeken (Monteverde, Arenal, Manuel Antonio). Je betaald dan alleen de entree voor het park. Ga in dit geval vroeg in de ochtend en neem gewoon rustig de tijd. Je ziet dan genoeg dieren. Voor de afwisseling kun je een tour boeken voor bijvoorbeeld nightwalks of een canotour in Tortuguero (ongeveer 25 dollar p.p. voor een 2-3 uur durende tour).

Het is een heel verhaal geworden, maar wellicht heb je er wat aan.
Plaats reactie