Midden-Amerika, Zuid-Amerika of Azie?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Maartje1989

Midden-Amerika, Zuid-Amerika of Azie?

Bericht door Maartje1989 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand hier tips kan geven die helpen bij het maken van mijn keuze..
Ik ben namelijk net afgestudeerd en wil 2 tot 3 maanden op reis, maar het plan is om het laatste weekend van mei al te vertrekken..

Nu is het zo dat ik weinig wil plannen en op reis lekker wil kijken wat ik ga doen, maar ik moet natuurlijk wel de landen kiezen waar ik heen ga, maar zelfs het continent is al een probleem! Ik kan niet kiezen tussen Midden-Amerika, Zuid-Amerika of Azie. Waar ik naar op zoek ben: een reis met een mooie combinatie van natuur, cultuur, avontuur en relaxen. Ik wil sowieso graag afsluiten met een strandbestemming voor een echt 'vakantiegevoel'. Ik ben 1x eerder op reis geweest, maar dat was maar 3 weken in maleisie/indonesie, en dat was niet alleen, en dat was ook geen backpack vakantie.

Zaken die verder voor mij belangrijk zijn:
- Het weer: ik ben op zoek naar aangename temperaturen en het liefst niet al teveel regen (al is het wel bijna overal regenseizoen). In Zuid-Amerika is het natuurlijk winter, maar het is natuurlijk niet overal koud.
- Prijzen: Ik heb een niet al te groot budget, en ja, Azie is natuurlijk goedkoper..
- Veiligheid: Ik ga als vrouw alleen en heb geen zin om continu op mijn hoede te moeten zijn en me onveilig te voelen
- Contact met backpackers: Ik wil makkelijk andere backpackers kunnen ontmoeten
- Leeftijd backpackers: Ik heb geen zin in alleen maar hele jonge mensen (ik ben zelf 26), en hoor soms dat dat in azie wel zo is
- Niet TE toeristisch, ik wil wel het gevoel hebben dat ik op ontdekkingstocht ben

Ik weet het echt niet. Heb het idee dat de natuur in Zuid-Amerika veel indrukwekkender is.. Maar praktisch gezien lijkt Azie mij weer beter. Van Midden-Amerika weet ik nog heel weinig! Wie helpt? :)

Alvast bedankt!
Retse
Wereldreiziger

Re: Midden-Amerika, Zuid-Amerika of Azie?

Bericht door Retse »

Volgens mij heb je alles al overwogen........qua veilig voelen: ik voelde me in Azie het veiligste, daarna Midden Amerika, daarna Zuid Amerika. Overal ontmoet je andere backpackers van verschillende leeftijden (dus niet alleen heel jong). Het is maar wat je onder TE toeristisch verstaat. Over het algemeen volgende alle backpackers het 'standaard' rondje. Maar overal is wel weer een wat minder toeristische accommodatie oid te vinden. Azie is inderdaad goedkoper dan Midden en Zuid Amerika. Qua weer kan ik je weinig vertellen omdat ik niet in onze zomer in Midden en Zuid Amerika ben geweest. In Thailand en Vietnam ben ik in juni geweest. In Thailand weinig regen gezien, in Vietnam wel, maar ach.........de regen is niet koud, dat scheelt. Wat ik het allerbelangrijkste vind in je afweging; spreek je Spaans? Zo niet, dan zou ik voor Azie kiezen.
Maartje1989

Bedankt voor je reactie!
Ja de taal, dat is misschien ook wel een belangrijke overweging.. Ik spreek namelijk echt geen woord Spaans, en dat gaat me voor de tijd dat ik vertrek ook niet meer lukken. Ik ben ook wel behoorlijk onzeker aangelegd, dus in die zin zou het Azie misschien beter zijn inderdaad.. En natuurlijk wil je ook graag contact met locals kunnen maken.
Lastig! Want ben er wel heel zeker van dat ik Midden/Zuid-Amerika dolgraag wil zien! Op een of andere manier trekt me dat meer dan Azie. Maar wellicht is dat dan beter voor een later moment, als ik de taal wat heb geleerd en wat meer backpack ervaring heb....
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Toen ik in 2007 in Peru/Bolivia was sprak ik geen woord Spaans, waardoor ik in alles afhankelijk was van mijn reisgenootje. Dat afhankelijke vond ik vreselijk. Toen ik thuis kwam ben ik direct Spaanse lessen gaan volgen waardoor ik me in 2009 in Cuba en in 2011 in Nicaragua/Costa Rica verstaanbaar kon maken met 'steenkool Spaans'. Dat deed mijn 'veiligheidsgevoel' en 'onzekerheid' goed. Mijn reisgenootjes waren toen degenen die afhankelijk waren van mij en dat was voor hun niet fijn. Wat je ook kunt doen is een cursus Spaans ter plekke volgen. Volgens mij kan je je als je een week intensief les hebt wel redden. Er moet op dit forum wel iets te vinden zijn over Spaanse les. Ik heb wel eens gelezen dat Nicaragua en Guatemala goede mogelijkheden bieden. Succes met je keuze. Onthoud dat je overal iets vind en alles mooi is.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Spaans vond ik totaal onnodig in Zuid Amerika, behalve als je naar Paraguay of Venezuela gaat. Mijn Spaans was heel basis en ik kon overal zonder problemen komen en mij begrijpbaar maken. Helemaal geen Spaans is iets lastiger, maar geen probleem. Kijk gewoon waar je fascinaties liggen. Ik koos voor Zuid Amerika omdat ik Azië al veel heb gezien en omdat ik de ruige natuur van dit continent wilde zien i.c.m. wAt cultuur in Peru/Bolivia.

Azië is fantastisch als je gefascineerd bent door religie, cultuur en een ander soort natuur dan ZA. Azië is wel wat toegankelijker als je geen ervaring hebt met backpacken.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Maartje1989

Bedankt voor jullie reacties!
Inmiddels heb ik besloten dat het Azie gaat worden en ik sowieso een keer naar Zuid/Midden Amerika wil, maar dan eerst een cursus Spaans ga volgen.
Plaats reactie