In 2,5 maand tijd naar Peru, Ecuador, Colombia & Panama

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
KimDerks

In 2,5 maand tijd naar Peru, Ecuador, Colombia & Panama

Bericht door KimDerks »

Hi!

Aankomende zomer zijn mijn vriend en ik van plan om 2,5 maand op reis te gaan. We willen heen vliegen op Lima en terug vanaf San Jose. In die 2,5 maand willen we Peru, Ecuador, Colombia en Panama zien. Costa Rica gebruiken we alleen als vertrekpunt en we zijn van plan om in een dag van Panama naar San Jose te reizen.
We hebben al een behoorlijke planning gemaakt, maar zouden graag advies krijgen over onze route. We hebben in totaal 77 volle dagen de tijd, vertrekdagen niet mee gerekend. Is onderstaande planning haalbaar? Of reizen we te snel?

Vertrekdag Amsterdam - Lima
3 dagen Lima
3 dagen Ica (savonds met de nachtbus naar Cusco)
9 dagen Cusco inclusief Jungle trail 4d/3n
1 reisdag Van Cusco vliegen we naar Lima en vandaar met de bus naar Mancora
3 dagen Mancora
1 reisdag van Mancora naar Guayagil (Ecuador) 8 uurtjes met de bus
12 dagen Guayagil & Galapagos (8 daagse cruise)
3 dagen Quito
1 reisdag Quito naar Cali (colombia) a 24 uur
3 dagen Cali
3 dagen Zona Cafetera
1 reisdag Zona Cafetera naar Bogota a 7 uur met de bus
3 dagen Bogota (vliegen naar Medelin)
3 dagen Medelin (nachtbus naar Santa Marta a 16 uur)
10 dagen Santa Marta vanuit daar Ciudad Perdida 5d/4n & Parque Nacional Tayrona op laatste dag vroeg van santa marta naar Cartagena
4 dagen Cartagena
5 dagen San Blas (panama) 5d zeilcruise San Blas
2 dagen Panama City
1 reisdag Panama City - Almirante
5 dagen Bocas del Toro
1 reisdag isla Colon - Changuinola - San Jose (Costa Rica)
Vertrekdag San Jose - Amsterdam

Ik ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt!
Groetjes Kim
Metor
Wereldreiziger

Re: In 2,5 maand tijd naar Peru, Ecuador, Colombia & Panama

Bericht door Metor »

Poeh! Dat is een uitgewerkt en strak schema. Je reis is erg mooi! Veel hoogtepunten en interessant. Alleen onderschat de vele reisdagen niet! Ook vliegen, busreizen, etc eten veel energie.
Persoonlijk zou ik de reis in 2 delen opdelen over een dergelijke periode zodat je wat meer flexibiliteit hebt als het tegen zit of van een bepaalde plek wat langer wilt genieten.

Ik zou kiezen voor 1 maand Peru, 3 weken Equador en 3 weken Colombia (er is heel veel te zien en te doen in Colombia!). Dus terug vanaf Bogota. Dan kan daarna altijd nog eens Bogota naar San jose doen.
Less is more! ;)
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Voor wat het Peru gedeelte betreft, drie dagen Lima en drie dagen Ica komt bij mij wat lang over. Tenzij je daar speciale redenen voor hebt. Twee dagen Lima is voor de meeste reizigers wel genoeg. Drie dagen Ica lijkt me erg veel. Tenzij je met Ica bedoelt Islas Ballestas (Paracas dus, een halve dag en sandboarden in Huacachina, een dagje). Dan is twee dagen Ica redelijk.
Dat je veel dagen reserveert voor Cusco, Machu Picchu en omgeving, ja dat begrijp ik wel.
KimDerks

Bericht door KimDerks »

@Metor : Bedankt voor je reactie! Ik snap je punt en dat is ook iets waar wij mee worstelen. We gaan sowieso de zeilcruise naar San Blas doen, dus eerst was eigenlijk het idee om van Panama City terug te vliegen, maar Bocas del Toro is ook wel erg mooi en als we er toch zijn.. Costa Rica heb ik sowieso al gezien en laten we links liggen. We zijn dus van plan om van Bocas rechtstreeks naar San Jose te reizen. Het tempo ligt wel hoog, maar dit is voor ons het moment om zo'n trip te doen..
KimDerks

Bericht door KimDerks »

@HendrikHerman: Bedankt voor je reactie! We hebben geen speciale reden om lang in Lima te blijven, eigenlijk alleen om een beetje bij te komen van de reis. In Ica zijn we van plan om alleen te sandboarden en verder niet te lang rond te hangen, dus wellicht van die in totaal 6 dagen een dagje aftrekken.
Heb jij toevallig ook nog ervaringen met Ecuador, Colombia en Panama?
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Nee, niet echt. Een beetje met Ecuador, maar dat is te lang geleden.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Het is wat meteor al zegt, een strak schema. :) Ik heb nog wat opmerkingen over je vragen en kan je ook wel wat vragen beantwoorden over ecuador en colombia.

1. Wil je op de fly naar de galapagos eilanden gaan? Of ga je iets van te voren regelen? Als je on the fly wilt gaan, is de zomer een niet erg handige periode omdat er vanwege de zomervakantie in europa er heel wat mensen naar de galapagos zullen gaan. En een 8 daagse cruise zijn er niet zo veel als een 4 of 5 daagse. Mocht je er al wel een geboekt hebben, dan is Guayaquil niet echt een stad om meerder dagen te verblijven. Beter is het dan om naar Cuenca te gaan voor een paar dagen. In Guayquil zijn de reisburo's trouwens niet erg dicht bij elkaar. In Quito is dat veel makkelijker en de prijzen zullen echt niet veel goedkoper zijn.

2. Ik ga er van uit dat je voor de salsa naar Cali gaat. Maar dan nog is 3 dagen cali wel erg veel. Muziek kom je in Colombia overal tegen en het is zeer makkelijk om ergens te gaan salsa dansen of les te nemen. Het is beter om die dagen er anders over te verdelen of naar een andere plek (bijvoorbeeld popayan) te gaan.

3. Van de Zona Cafetera kun je makkelijker eerst naar medellin gaan en dan terug naar bogota om dan naar santa marta te gaan. De bus van perreira naar medellin gaat elk uur en duurt tussen de 4 en 5 uur (of langer als het verkeer tegenzit :) ) Ik ga er vanuit dat je in Salento wilt verblijven dat ligt ongeveer halverwege tussen armenia en pereirra en je kunt van salento direct naar pereirra.

4. Je kunt vanuit taganga heel gemakkelijk met de shuttle bus naar cartegena. Bijna net zo duur en veel gemakkelijker en ze hebben een aantal dropoff punten in het centrum van de stad zodat je niet van het busstation naar de stad hoeft.

5. Ik begrijp waarom je naar de san blas eilanden wilt :Y Maar bocas del toro zal een beetje tegenvallen als van san blas komt. Met de boot van cartegena zul je zeer waarschijnlijk eindigen op el porvenir. Dat ligt praktisch naast de san blas archipel. Je moet even zoeken, maar het is mogelijk om een paar dagen op een eiland met de kuna's te verblijven. Reken alleen niet op 'party sfeer'

6. Je gaat wel heel erg vlot door alle landen heen. Er is zoveel meer te zien in ecuador en colombia dan de plaatsen die in je schema staan.
Sunset

Qreply

Bericht door Sunset »

He,
Ik ben benieuwd naar het resultaat van jullie reis en hoor graag tips.
Wat je wel en niet zou gaan doen.
Hoor het graag!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@KimDerks ik ben ook wel benieuwd naar hoe het geweest is!
Plaats reactie