Wat mag er mee in het vliegtuig

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Sterke drank (24-70% alcohol): niet meer dan 5 liter per persoon;
Dat hangt een beetje af van het land waar je naar toe gaat! Over het algemeen (buiten EU) mag je veel minder invoeren, vaak maar een liter pp.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
sylviaatje

handbagage vs laadruim

Bericht door sylviaatje »

zijn er ook bepaalde regels rondom het vervoeren van vloeistoffen in je koffer die dus in laadruim gaat? hoor/lees veel over wat in handbagage mag, maar zijn er ook regels omtrent laadruim?

thanx!

Sylvia
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ja, die gelden ook, je mag sowieso geen brandbare (vloei)stoffen meenemen. Zoals benzine maar dat is logisch.

Maar ook geen lucifers, aanstekers en andere dingen die mogelijk brand kunnen veroorzaken. Geen spuitbussen die onder druk staan (zoals haarlak). Verder schiet me zo even niks te binnen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ging het berichtje van reizen123 hierboven daar niet over?

Verder zegt de site van KLM er hetvolgende over:
Ruimbagage
Volgens richtlijnen van de Europese Unie mogen de volgende voorwerpen niet in het bagageruim van een passagiersvliegtuig worden meegenomen.

- Explosieven, zoals ontstekingen, slaghoedjes, granaten, mijnen en springstoffen
- Gassen: propaan, butaan
- Ontvlambare vloeistoffen, zoals benzine, methanol
- Ontvlambare vaste stoffen en reactieve stoffen, zoals magnesium, aanmaakblokjes, vuurwerk, seinvuur
- Oxidatiemiddelen en organische peroxiden, zoals bleekmiddel, reparatiekits voor carrosserieën
- Toxische of besmettelijke stoffen, zoals rattengif, geà¯nfecteerd bloed
- Radioactief materiaal, zoals medicinale of commerciële isotopen
- Bijtende stoffen, zoals kwik, autoaccu’s
- Onderdelen van autobrandstofsystemen die brandstof hebben bevat

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met KLM Reserveringen of uw reisbureau.
En dan gelden er weer apparte regels voor bv sportbagage als fietsen, surfplanken en duikuitrustingen. Maar die regels zijn niet Europees maar hangen af van de maatschappij waar je mee vliegt....
Juro

Re: Wat mag er mee in het vliegtuig

Bericht door Juro »

Ik wilde weten of kaas mee mag in de handbagage, want onder de regels van de KLM staat dat geen dierlijke producten mee mogen. Laatst moest ik een potje jam weggooien, van D naar NL, van mijn 84-jarige vader zelf gemaakt, superlekker, ik baalde als een stekker! Ik had hem nog geopend en demonstratief een likje genomen, maar dat mocht niet baten. Volgens de oppasser mag Nutella ook niet.
Deze overdreven regels maken het vliegen niet veiliger. Ik heb eens gelezen hoe beveiliging werkt in Israel: Daar heb je personeel in burger, dat de reizigers observeert en kijkt naar afwijkend gedrag. Als je dan mensen tegen komt die je niet vertrouwt moet je deze natuurlijk intensief controleren. Op je intuïtie af gaan. Lijkt me veel doelmatiger.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Potje Jam mag niet omdat het vloeibaar is. Ook pindakaas en nutella worden zo gezien. Qua kaas weet ik niet of je het mag in/uit voeren want vaak mag je dat niet in en uitvoeren. Al is dat binnen EU volgens mij anders dan buiten EU.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Je kunt kaas meenemen naar Australie maar het moet vacuum verpakt zijn met de ingredienten erop. Australie heeft een van de strengste regels ter wereld dus het lijkt me dat je het ook mee kunt nemen naar veel andere landen...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Is het ook bier afhankelijk van het soort kaas? Gepasteuriseerde kaas mag wel altijd terwijl verse kaas niet mag (maar die is dan ook niet vacuüm verpakt).

Ik vind het zelf altijd twijfelachtig of je statief meekan als handbagage (bij Ryanair). Soms dus wel, soms niet, maar ik wil niet dat het in beslag genomen word..
Marriette
Vakantieganger

Bericht door Marriette »

Ik heb al heel wat kaas in Kenia gekregen uit Nederland. Zover ik weet mag je het meenemen mits ongeschonden heel kaasje. Eentje die zo van de plank afkomt in zn donkergele vel, onaangesneden. Deze hoeft niet gekoeld te zijn omdat ie dusoort van vacuum verpakt is, hij lag zo ook op kamertemperatuur te rijpen. Bij de kaasboerderij in Soest, deden ze er een speciaal papier omheen met een bepaalde sticker erop voor de douane. Zo was het dus helemaal legaal. Ik heb ook zat mensen gewoon stukken kaas, plakjes kaas pakjes ed mee zien nemen van de AH enz. Denk dat dat officieel niet mag, maar heb nog nooit gehoord dat iemand er naar Kenia toe problemen heeft gehad. Kaas zat trouwens wel altijd in de ruimbagage! Niet in de handbagage!!!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Jenny schreef:Is het ook bier afhankelijk van het soort kaas? Gepasteuriseerde kaas mag wel altijd terwijl verse kaas niet mag (maar die is dan ook niet vacuüm verpakt).
Een kaasboertje in Nijmegen verpakt zijn kazen vacuum (vers maar gepasteuriseerd inderdaad) en die kunnen dan naar Australie op worden gestuurd met de ingredienten erop. ^O^

De voorwaarde is:
Cheese—must be commercially prepared and packaged and originate from countries free from foot and mouth disease
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie