Eerste keer backpacken peru?!

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Tomm
Wereldreiziger

Eerste keer backpacken peru?!

Bericht door Tomm »

Hallo iedereen :).

Om maar met de deur in huis te vallen, ik stel deze vraag voor een vriendin van me.
Zij wil samen met haar zus gaan backpacken in peru.

Voor haar is backpacken niks nieuws en heeft al een aantal landen bezocht met name azie, haar zus daarin tegen is helemaal nieuw hierin.

Wel verschillende landen bezocht maar dit was dan altijd wel vooraf geregeld, in tegenstelling tot het backpacken. En heb dan ook het idee dat dit voor de zus een hele ervaring word, om het fijne hotel bed en luxe te verruilen voor een hostel en het zelf regelen van dingen.

En omdat het wel een geruststellend gevoel is om 2 meiden die kant op te laten gaan zou ik graag zoveel mogelijk info willen van jullie.
Ja idd er zijn genoeg forums waar het allemaal verteld word maar dit is allemaal los van elkaar.

Wat zijn de do's en dont's betreft peru.

Denk hierbij aan de plaatsen die bezocht kunnen worden en de plaatsen waar je liever niet komt?
wat is een mooie route om te reizen?
wat is het makkelijkste om te reizen, bus,trein,taxi?
hoe zijn de hostels?
hoe zijn de mensen daar?
hoe over straat te gaan daar. ( rekening houden met een geloof/ het dragen van sieraden ect ??)
wat zijn de scams? (als die er zijn?).

Jullie begrijpen wel waar ik heen wil :).
Dus! brand allemaal maar los, zodat deze reis voor hun ook weer een word om niet te vergeten.

Bedankt alvast allemaal.

Gr Tom
ketting
Reisexpert

Re: Eerste keer backpacken peru?!

Bericht door ketting »

Hoe lang en wanneer willen ze gaan? Mei/juni is een goed reisperiode wat betreft het weer en nog net voor de drukte van het hoogseizoen in juli/augustus. Houden ze van wandelen? Daar is Peru namelijk uitermate geschikt voor.

Een bekend rondje is Lima-Huacachina-Ballestas eilanden-Nazca-Arequipa-Lake Titicaca-Cuzco-Lima. Dit is te doen in 3 weken. Eventueel aan te vullen met bijvoorbeeld een weekje jungle in Iquitos of een weekje de bergen in vanaf Huaraz.

Gebruikelijkste vervoer is de bus. De maatschappij Cruz del Sur beschikt over luxe, betaalbare en relatief veilige bussen. Het is de duurste busmaatschappij maar nog steeds erg betaalbaar. Bovendien is veiligheid ook wat waard. Bij met name de goedkope maatschappijen wil er nog wel eens eentje een ravijn inrijden. Voor de langere afstanden zou je eventueel kunnen vliegen. Bijvoorbeeld tussen Cuzco en Lima. Is 1,5 uur vliegen voor c.a. 100 euro. Anders zit je 22 uur in een bus.

Hostels zijn prima. Reken op een euro of 8 p.p.p.n. voor een dorm in de betere hostels. Bevolking is erg vriendelijk. Het is wel erg prettig om een paar zinnetjes Spaans te spreken. V.w.b. kleding hoef je eigenlijk nergens speciaal rekening mee te houden. Verder natuurlijk niet in het donker over straat in achterbuurten etc. maar dat is common sense. Sieraden kan wel als je maar niet veel opvalt daarmee, ook common sense. Ik heb het nergens als onveilig ervaren.

Do's: Incatrail (wel paar maanden van tevoren reserveren) of alternatieve trail terplaatse boeken, bijvoorbeeld Salkantay of Lares. Inca Jungle trail is ook erg leuk in combinatie met o.a. mountainbiken, raften en zip-linen. Colca canyon bij Arequipa, zeker gaan hiken. Sandbuggy en sandboarden in Huacachina, taxi vanaf Ica pakken en verblijven in hostel Banana's. Ballestas eilanden zijn te bezoeken vanaf Paracas maar ook vanaf Huacachina. Tweedaags tourtje op Lake Titicaca waarbij je de Urus eilanden en Taquile en Amantani bezoekt. Niet alleen naar Cuzco voor de Inca trail maar ook voor de stad en directe omgeving zelf. Als je van hiken houd zeker naar Huaraz gaan. Voor de fanatieken is er de 4 daagse Santa cruz trek maar ook de daghikes naar bijvoorbeelde Laguna 69 of Laguna Churup zijn erg mooi. Houd in de Andes rekening met de hoogte en hoogteziekte. neem tijd om te acclimatiseren, zeker voor je inspannende dingen als hiken gaat doen.

Don'ts: niet langer dan twee dagen uittrekken voor Lima. Even een paar kerken/musea bekijken en ceviche eten en dan door.
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Thnx ketting.

Ze willen rond juni/juli gaan.
Heb er al gezegd een profiel aan te maken op atg :)
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Ik sluit mij aan bij de woorden van Ketting. Kan ik woordelijk mee eens zijn, denk ik. Maar is het misschien een idee om de dames een goede reisgids voor backpackers cadeau te doen?
ColetteV

Bericht door ColetteV »

Ik wil graag volgende maand 6 weken naar Peru/Bolivia!
Blijf dus graag even op de hoogte van wat hier wordt gezegd O-)

Thnx voor je info Ketting.
Ik denk aan Zuid Peru en West Bolivia in 6 weken (+1 week taalcursus Cuzo)
Is dit goed haalbaar zonder je rot te reizen vanwege tijd(gebrek)?
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

ColetteV schreef:Ik wil graag volgende maand 6 weken naar Peru/Bolivia!
Blijf dus graag even op de hoogte van wat hier wordt gezegd O-)

Thnx voor je info Ketting.
Ik denk aan Zuid Peru en West Bolivia in 6 weken (+1 week taalcursus Cuzo)
Is dit goed haalbaar zonder je rot te reizen vanwege tijd(gebrek)?
Het ligt er aan wat je verder allemaal van plan bent maar normaal gesproken moet dat net kunnen.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Ketting heeft het goed verwoord. Toch een paar opmerkingen. Lange busreizen spelen zich in de avond en nachtelijke uren af. Scheelt je een overnachting, maar je ziet ook niet veel. Wat de veiligheid betreft, hou het allemaal een beetje sober wat sieraden enz. betreft. Je moet de kat niet op het spek binden. Wat de reisroute betreft nog een paar tips. Vond zelf de treinreis van Arequipa naar Puno, een van de hoogste gelegen trajecten ter wereld, een absolute topper. Trein Puno-Cusco van het zelfde. Landschappelijke mooi, maar vooral je medepassagiers zijn de moeite waard. Het treinreisje van Ollantaytambo langs de Rio Vilcanota naar Aquas Calientas in een speciale trein met spectaculaire uitzichten moet je zeker niet aan je voorbij laten gaan. Vanuit de aankomstplaats kun je lopend naar de Machu Picchu. Alternatief de meerdaagse trek van Cusco naar de Machu Picchu. Veel plezier.
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Treinreis van Arequipa naar Puno? Ik meen dat die trein al jaren geleden gestopt is.
Wel noem ik nog de speciale toeristentrein die in het seizoen, vanaf april een maand of zes, een of twee keer per maand heen en terug van Lima naar Huancayo rijdt, over de op één na hoogste treinbergpas ter wereld. ferrocarrilcentral(dot)com(dot)pe
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Is inderdaad meerdere jaren geleden dat ik deze treinreis heb gemaakt. Jammer dat hij niet meer bestaat.
Plaats reactie