Overstap(tijd) vlucht

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Ananass
Reiziger

Overstap(tijd) vlucht

Bericht door Ananass »

Hoi allemaal,

Klein vraagje: Als ik een vlucht koop, als één geheel, dan is de vluchtmaatschappij toch verantwoordelijk om mij een nieuwe vlucht aan te bieden wanneer ik deze door vertragingen zou missen?
Ik heb namelijk een goedkope vlucht, met fijne overstaptijd gevonden van Brussel naar Tanzania met Turkish Airlines. Terugweg is alleen de overstaptijd slechts 60min, een alternatief dat ze aanbieden is 2u40min maar is meteen ook 50 euro duurder, liever dus die korte vlucht.
Maar kan op hun website nergens goede voorwaarden en regels vinden. Maar heb ook ooit gehoord dat dit gewoon wettelijk is vastgelegd. Of denk ik kort door de bocht?

Alvast bedankt :)
menasil
Reisexpert

Re: Overstap(tijd) vlucht

Bericht door menasil »

Waar is je overstap? Dat scheelt ook nogal. Als het één en dezelfde luchtvaartmaatschappij is, boeken ze je meestal kosteloos om naar de volgende vlucht. Als ze hem namelijk samen aanbieden in één pakket dan moet de overstap ook haalbaar zijn. Check ook of je nog de douane door moet. Sommige boekingsites geven echter onrealistische overstappen.
Ananass
Reiziger

Bericht door Ananass »

In Instanbul, het is een reis met 2 vluchten aangeboden door een maatschappij. Op de website van Turkish Airlines is het ook een optie, dus het zal denk ik wel in orde zijn.
En ik denk dat ik dan in Tanzania pas door de douane hoef. Er staat namelijk niet dat ik van vliegveld moet wisselen bij overstap.

Dankje!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Als ik beetje rondneus op internet staat er voor internationaal - internationaal minimum van 60 minuten geadviseerd. Let op: Dit zou uit amadeus komen maar ik kan dat niet controleren dus is zeker geen garantie. Als ze het zo aanbieden op de site, kun je er vaak wel vanuit gaan dat de maatschappij het haalbaar vindt en dus coulant is als het niet lukt. Ikzelf kies liever voor wat ruimer omdat dat prettiger voelt. Heb maar 1x zo'n korte overstap gehad en dat ging nipt goed.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Ik zou het gewoon boeken met de 1 uur. Als zij het zo aanbieden zorgen zij er ook voor dat het goed komt.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Als het een complete vlucht is van brussel naar tanzania via istanbul en niet twee losse vluchten (lees twee tickets) dan gewoon boeken. Als er wat gebeurt dan is turkish airlines verantwoordelijk om alles verder te regelen. Nieuwe vlucht en eventueel overnachting en eten.

Maar twee aandachtspunten als je in istanbul moet overstappen:

1. De korte afstand vluchten in europa (amsterdam valt daar onder) vertrekken normaal gesproken van beneden (je gaat met de bus naar het vliegtuig). Om daar te komen moet je opnieuw door de scanner en ze hebben maar een paar scanners voor alle gates. Het kan daar erg druk zijn en dan is de wachttijd soms erg lang.
2. De transfer van de aankomsthal naar de vertrekhal gaat via een gangtje en een trap naar boven. Ze controleren daar ook op tickets. Dus je wilt daar vrij vooraan in de rij staan.

Maar ik zou me er niet al te erg druk over maken. Gewoon halverwege de vlucht bij de flightcrew melden dat je een erg krappe overstap hebt. Meestal proberen ze dan wat voor je te regelen als je in istanbul aankomt.
Plaats reactie