Mexico bereisbaar of niet?
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Mexico bereisbaar of niet?
Hi!
Weet iemand of mexico een beetje bereisbaar is? Wij willen namelijk mexico heel graag zien, ook belize etc willen we dan meenemen maar ik hoor hele tegengestelde berichten over de veiligheid van het land.
Weet iemand of mexico een beetje bereisbaar is? Wij willen namelijk mexico heel graag zien, ook belize etc willen we dan meenemen maar ik hoor hele tegengestelde berichten over de veiligheid van het land.
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Re: Mexico bereisbaar of niet?
Op zich is Mexico prima te bereizen hoor! Maar wat is er dan dit moment precies aan de hand (volgens mij heb ik laatst iets gelezen
). Een route die veel gedaan wordt is Yucatan (Zuid Mexico dus), Guatemala, en Belize. Gevoelsmatig vind ik Guatemala onveiliger. Dat was al zo toen ik daar was (5 jaar geleden ofzo), en dan was er laatst ook nog dat "geintje" met die Nederlandse student. Doodgeschoten en bus in de fik vanwege drugssmokkel.....

-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Ik kreeg van collega's een raar krantenknipsel voor mijn neus over een nederlands meisje ( is wel jaren geleden hoor) die vermoord is en over lokale bevolking die meedoen aan roofovervallen op toeristen.
Dus ben even gaan snuffelen en natuurlijk kom je dan de meest rare verhalen tegen. Dat toeristen overvallen worden als ze met de auto staan te wachten voor een stoplicht etc etc....Laatst dat hele gedoe met drugsbaronnen...Ik ben wel even gaan twijfelen nu. Ik ben echt geen angst haas en heb vaak in landen gezeten terwijl er iets aan de hand was ( qua politiek etc.) maar ik ga ook niet express gevaar opzoeken.
Dus ben even gaan snuffelen en natuurlijk kom je dan de meest rare verhalen tegen. Dat toeristen overvallen worden als ze met de auto staan te wachten voor een stoplicht etc etc....Laatst dat hele gedoe met drugsbaronnen...Ik ben wel even gaan twijfelen nu. Ik ben echt geen angst haas en heb vaak in landen gezeten terwijl er iets aan de hand was ( qua politiek etc.) maar ik ga ook niet express gevaar opzoeken.
Als je de reisadviezen leest op de site van NLs ministerdie van buitenlandse zaken zijn die ook altijd nogal negatief. Ik vlieg maandag naar mexico, en door al die verhalen wordt je toch altijd wel een beetje bang. Maar achteraf schijnt dat altijd mee te vallen. En er gaan ook zoveel mensen heen op reis. Toch vraag ik me af hoeveel van die mensen geconfronteerd worden met overvallen/geweld. Ik las op minbuzu dat de op weg tussen Palenque en San Cristobel de las Casas het vaakst berovingen plaats vinden. En dat Chiapas een onveilig gebied is. Er staan nog meer onveilige gebieden tussen maar daar ga ik niet heen dus als je wel heel mexico gaat doen kan je even op de site kijken.
Zijn er trouwens mensen hier die gewoon lak hebben aan die reisadviezen en zo een gebied gewoon ingaan?
Zijn er trouwens mensen hier die gewoon lak hebben aan die reisadviezen en zo een gebied gewoon ingaan?
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Hi!
Dat is nou ook net het gebied waar wij door heen willen crossen
Ik heb wel eens in een land gezeten terwijl het een negatief reisadvies had. Naar indonesie bijvoorbeeld. Maar ik zat er al toen het advies werd uitgegeven. Heb er niks van meegekregen
Dat is nou ook net het gebied waar wij door heen willen crossen

Ik heb wel eens in een land gezeten terwijl het een negatief reisadvies had. Naar indonesie bijvoorbeeld. Maar ik zat er al toen het advies werd uitgegeven. Heb er niks van meegekregen

- bolletjeom
- Reisexpert
Mexico is prima bereisbaar. Wij zijn er vorig jaar geweest. Maar hebben wel besloten de oversteek tussen Guatamala en Palenque niet te nemen vanwege het "risico". We hebben ons in het land niet onveilig gevoeld maar in Mexicostad voelde ik me niet heel prettig.
Maar er is niets gebeurd en we zijn daar ook niemand tegen gekomen met een raar verhaal ofzo.
We vonden Mexico trouwens niet zo heel bijzonder. We hebben toen Mexico, Belize en Guatamala gedaan en we merken vaak dat we niet meer aan het mexico deel denken en alleen vertellen over Guatamala en Belize.
Maar er is niets gebeurd en we zijn daar ook niemand tegen gekomen met een raar verhaal ofzo.
We vonden Mexico trouwens niet zo heel bijzonder. We hebben toen Mexico, Belize en Guatamala gedaan en we merken vaak dat we niet meer aan het mexico deel denken en alleen vertellen over Guatamala en Belize.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Mexico is goed te bereizen hoor.. Ik heb me er helemaal niet onveilig gevoeld. Ook niet in mijn eentje in Mexico stad, of op de weg tussen palenque en san cristobal. Al zorg ik dan wel dat ik zo weinig mogelijk waardevolle spullen mee heb.
Onveilig voelen en onveilig zijn, = natuurlijk wel wat anders. Ik zou me zelf eerder zorgen maken over Guatemala.
Toch is het overgrote deel van de dingen die daar gebeuren ook deels de schuld van de toeristen zelf. Laat ik dit ff uitleggen. Bijv. toen wij er waren zijn er 3 mensen toeristen zeer zwaar gewond met machetes,eng in het zelfde gebied al wij ook gewandeld hebben. Lees je ff verder in de krant dan blijkt dat ze hun overvallers in het gezicht hebben gespoten met een deo en dat die daarna agressief werden. En dan ook nog met 3 toeristen tegen 5 overvallers, niet slim dus. Voor het merendeel van de klote situaties gaat dit verhaal op, berooft worden is niet leuk maar er komt meestal pas fysiek geweld bij wanneer mensen tegen gaan stribbelen.
Mexico is een mooi land en ik zou me niet laten weerhouden door negatieve berichten. Daarnaast geven ze in die landen ook veel meer details en smerige foto's dan je in Nederland gewent bent, dus daardoor lijken dingen ook erger.
Onveilig voelen en onveilig zijn, = natuurlijk wel wat anders. Ik zou me zelf eerder zorgen maken over Guatemala.
Toch is het overgrote deel van de dingen die daar gebeuren ook deels de schuld van de toeristen zelf. Laat ik dit ff uitleggen. Bijv. toen wij er waren zijn er 3 mensen toeristen zeer zwaar gewond met machetes,eng in het zelfde gebied al wij ook gewandeld hebben. Lees je ff verder in de krant dan blijkt dat ze hun overvallers in het gezicht hebben gespoten met een deo en dat die daarna agressief werden. En dan ook nog met 3 toeristen tegen 5 overvallers, niet slim dus. Voor het merendeel van de klote situaties gaat dit verhaal op, berooft worden is niet leuk maar er komt meestal pas fysiek geweld bij wanneer mensen tegen gaan stribbelen.
Mexico is een mooi land en ik zou me niet laten weerhouden door negatieve berichten. Daarnaast geven ze in die landen ook veel meer details en smerige foto's dan je in Nederland gewent bent, dus daardoor lijken dingen ook erger.
Laatst gewijzigd door Tikva op 27 nov 2008 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ben inmiddels al vele keren in Mexico en Guatemala geweest, waarbij Chiapas altijd mijn hoofddoel was. De laatste keer afgelopen zomer. Gewoon ongeorganiseerd, gebruik makend van het openbaar vervoer. Ik zeg, gewoon gaan en zoals overal normale veiligheidsregels in acht nemen (bij voorkeur niet s nachts reizen bijvoorbeeld). Je zult je er prima vermaken en juist blij verrast zijn door de vriendelijkheid van de bevolking.
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Hi!
Bedankt voor jullie info!
Ik wilde even weten wat de ervaringen zijn van andere mensen die er geweest zijn i.p.v. "indianenverhalen".
Wij willen er erg graag naar toe ( ook guatemala en belize), ongeorganiseerd en ik denk dat we het zeker ook wel gaan doen. Eerst nog even terug naar Australie en Nieuw Zeeland waar we vorig jaar ook geweest zijn. Weet iemand welke periode "het beste"is om die kant op te gaan?
Bedankt voor jullie info!
Ik wilde even weten wat de ervaringen zijn van andere mensen die er geweest zijn i.p.v. "indianenverhalen".
Wij willen er erg graag naar toe ( ook guatemala en belize), ongeorganiseerd en ik denk dat we het zeker ook wel gaan doen. Eerst nog even terug naar Australie en Nieuw Zeeland waar we vorig jaar ook geweest zijn. Weet iemand welke periode "het beste"is om die kant op te gaan?
Qua klimaat is onze winter het beste. Maar ook dan kan je nattigheid hebben hoor.
Problemen kan je overal en altijd hebben, eender welk seizoen. Dat is net zoals thuis.
Gewoon je gezond verstand gebruiken. Niet te opzichtig gekleed en reis lekker met het openbaar vervoer. Want in welk busje valt het meeste te rapen? ... Inderdaad, een toeristenbusje. En dat weten die zapatisten ook wel.
Ik ben 2x in Chiapas geweest en ben ze niet tegen gekomen, noch cowboy verhalen erover gehoord (indianen zitten er wel nog ... met witte kleedjes aan).
Problemen kan je overal en altijd hebben, eender welk seizoen. Dat is net zoals thuis.
Gewoon je gezond verstand gebruiken. Niet te opzichtig gekleed en reis lekker met het openbaar vervoer. Want in welk busje valt het meeste te rapen? ... Inderdaad, een toeristenbusje. En dat weten die zapatisten ook wel.
Ik ben 2x in Chiapas geweest en ben ze niet tegen gekomen, noch cowboy verhalen erover gehoord (indianen zitten er wel nog ... met witte kleedjes aan).
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Thanks! Ik bedoelde met " beste" reistijd inderdaad het klimaat. Heb me laten vertalen dat mei ook wel een geschikte periode is. Ik heb me nog niet zo verdiept in deze landen dus daar kan ik nog even mee aan de slag.
Ik reis eigenlijk nooit in toeristenbusjes. Dit vanwege 2 redenen...veiligheid en meestal klapvee
Wil liever alles zelf bepalen. Een enkele keer komt het wel voor omdat je sommige gebieden niet op eigen houtje mag betreden.
Ik reis eigenlijk nooit in toeristenbusjes. Dit vanwege 2 redenen...veiligheid en meestal klapvee

De Zapatistas overvallen echt geen toeristenbussen hoor, dit wil ik toch wel even corrigeren.
-
Hee Larissa,
Bedankt voor je zeer uitgebreide vergelijking tussen Australië en Nieuw Zeeland
, ik ga volgende week boeken. Hopelijk heb ik wat leuke tips voor je voor Mexico, want daar waren wij afgelopen zomer (en 10 jaar geleden ook). Ik vind Mexico een prachtland en zeer gemakkelijk te bereizen. Het netwerk van busverbindingen is heel uitgebreid, je kunt eigenlijk overal met de bus komen. Dagelijks 10-tallen verbindingen tussen de steden en een paar verbindingen met de stille mooie plekjes. Busritten kunnen lang duren want de wegen zijn vaak niet best en naarmate je zuidelijker komt steeds slechter. Verder is het land ook prima met een (huur)auto te bereizen en zijn de binnenlandse vluchten ook niet duur.
Wat betreft de veiligheid. Nooit problemen gehad, maar ja Latijns Amerika, dus houd je spullen altijd in de gaten. Met name de metro van Mexico City staat bekend om de zakkenrollers. Verder ben ik wel eens iemand tegen gekomen die in het zuiden was overvallen. Er is in het zuiden (Ciapas) nog steeds een strijd gaande tussen de oorspronkelijke bewoners (indijanes) en de nationale overheid. s'Nachts wordt er in het zuiden wel eens een bus overvallen dus je kunt daar beter niet de nachtbussen nemen (overdag geen probleem). Men is in de regel alleen geïnteresseerd in je spullen, dus mocht het ooit voorkomen gewoon alles afgeven (en voor een goede reisverzekering zorgen).Ook hoor je de laatste tijd meer over een bendeoorlogen in het noorden (aan de grens met de VS). Als je het precies wilt weten hoe het nu is, check Buitenlandse zaken.
Maar bovenal is Mexico helemaal te gek. Mexicanen zijn enorm lieve en blije mensen, het is een prachtig land met een heel afwisselende natuur (savanne en woestijn in het noorden, dicht regenwoud in het zuiden, hele aparte lage begroeiing in Yucatan) en een enorm indrukwekkende en rijke geschiedenis (het land ligt stampvol met cultureel erfgoed).
Mijn persoonlijke tips:
Oaxaca is de een van de mooiste (prachtige gekleurde koloniale huizen) en gezelligste steden (kunstenaarsstad, studenten kroegjes, fiesta) waar ik ooit geweest ben.
Verder ligt in Yucatan 100 km onder het pareltje Tulum aan de Caribische zee:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&g ... 3&t=h&z=13
Aan een schitterde strandstrook (2km buiten het dorp) liggen een aantal rustige en niet te dure hotels met cabanas (riete hutjes op het strand, vloer van zand): echt super, s'morgens duik je vanuit je bed zo de zee in, s'avonds margarita's drinken op het strand: super relaxed en romantisch plekje.
En niet te vergeten Palenque: magische Maya-ruïnes in het oerwoud op de grens van Chiapas en Yucatan:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&q ... 2&t=h&z=14
Als je nog iets wilt weten, please let me know
Als je gaat, geniet ervan
Albert-Jan
Bedankt voor je zeer uitgebreide vergelijking tussen Australië en Nieuw Zeeland

Wat betreft de veiligheid. Nooit problemen gehad, maar ja Latijns Amerika, dus houd je spullen altijd in de gaten. Met name de metro van Mexico City staat bekend om de zakkenrollers. Verder ben ik wel eens iemand tegen gekomen die in het zuiden was overvallen. Er is in het zuiden (Ciapas) nog steeds een strijd gaande tussen de oorspronkelijke bewoners (indijanes) en de nationale overheid. s'Nachts wordt er in het zuiden wel eens een bus overvallen dus je kunt daar beter niet de nachtbussen nemen (overdag geen probleem). Men is in de regel alleen geïnteresseerd in je spullen, dus mocht het ooit voorkomen gewoon alles afgeven (en voor een goede reisverzekering zorgen).Ook hoor je de laatste tijd meer over een bendeoorlogen in het noorden (aan de grens met de VS). Als je het precies wilt weten hoe het nu is, check Buitenlandse zaken.
Maar bovenal is Mexico helemaal te gek. Mexicanen zijn enorm lieve en blije mensen, het is een prachtig land met een heel afwisselende natuur (savanne en woestijn in het noorden, dicht regenwoud in het zuiden, hele aparte lage begroeiing in Yucatan) en een enorm indrukwekkende en rijke geschiedenis (het land ligt stampvol met cultureel erfgoed).
Mijn persoonlijke tips:
Oaxaca is de een van de mooiste (prachtige gekleurde koloniale huizen) en gezelligste steden (kunstenaarsstad, studenten kroegjes, fiesta) waar ik ooit geweest ben.
Verder ligt in Yucatan 100 km onder het pareltje Tulum aan de Caribische zee:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&g ... 3&t=h&z=13
Aan een schitterde strandstrook (2km buiten het dorp) liggen een aantal rustige en niet te dure hotels met cabanas (riete hutjes op het strand, vloer van zand): echt super, s'morgens duik je vanuit je bed zo de zee in, s'avonds margarita's drinken op het strand: super relaxed en romantisch plekje.
En niet te vergeten Palenque: magische Maya-ruïnes in het oerwoud op de grens van Chiapas en Yucatan:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&q ... 2&t=h&z=14
Als je nog iets wilt weten, please let me know
Als je gaat, geniet ervan
Albert-Jan
Ik wie niet uit welke bron je dat hebt, maar de rest van de wereld denkt er anders over.Nens schreef:De Zapatistas overvallen echt geen toeristenbussen hoor, dit wil ik toch wel even corrigeren.
Recentste linkje uit België en uit Nederland:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G4U22TJOL
http://www.wereldomroep.nl/news/interna ... -in-Mexico
Ik wil je hier niet mee aanvallen. Het is een feit dat de mexicaanse regering er alles aan doet om de Zapatisten (figuurlijk) zwart te maken. Ik vind het alleen vreemd dat quasi alle persberichten de Zapatisten beschuldigen voor de overvallen eerder deze maand ...
het is een beetje veel om nu allemaal door te lezen dus ik zal het over mijn eigen ervaring hebben. We hebben door Mexico gereist, mijn vriendin en ik, van 18 maart tot 9 juni, dus bijna drie maanden en we hebben ons nergens onveilig gevoeld. We hebben veel grote steden bezocht, en ongeveer 2000km al liftend doorgereist. En nergens problemen gehad. uiteindelijk hebben we het land verlaten door de oversteek tussen Palenque en Guatemala. Erg 'avontuurlijk' en zeer 'spannend'... om eerlijk te zijn was het erg grappig omdat het echt een super rustige grens overgang is. nergens hebben we later zulke relaxte immigratiebureaus gehad. Uit eigen ervaring kan ik je qua veiligheid niks afraden, maar we hebben ons nergens echt super diep in verdiept, alleen verhalen van andere reizigers en we zijn nu in Columbia dus de of de veiligheidsituatie veranderd is kan ik niet zeggen omdat ik het nieuws niet (veel) volg.
Overigens is van alle landen Mexico verreweg onze favouriet en dan met name het gebied van Oaxaca en noordelijker. Yucatan en Chiapas zijn door touristen al aardig verpest, de mentaliteit van de mensen is behoorlijk minder dan bijvoorbeeld in Zacatecas in centraal Mexico. Voordat ik op gevoelige tenen trap, Chiapas en Yacatan zijn nog steeds waanzinnig mooi, onze persoonlijke ervaring is echter dat de mensen in Noord Mexico een stuk opener en vriendelijker zijn dan in dit gebied.
Mocht je behoefte hebben kun je onze reisverslagen doorlezen, dat kan op http://belmondo.aroundtheglobe.nl
Overigens is van alle landen Mexico verreweg onze favouriet en dan met name het gebied van Oaxaca en noordelijker. Yucatan en Chiapas zijn door touristen al aardig verpest, de mentaliteit van de mensen is behoorlijk minder dan bijvoorbeeld in Zacatecas in centraal Mexico. Voordat ik op gevoelige tenen trap, Chiapas en Yacatan zijn nog steeds waanzinnig mooi, onze persoonlijke ervaring is echter dat de mensen in Noord Mexico een stuk opener en vriendelijker zijn dan in dit gebied.
Mocht je behoefte hebben kun je onze reisverslagen doorlezen, dat kan op http://belmondo.aroundtheglobe.nl