Vertrek naar Australie

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
Sannsaroundtheworld

Vertrek naar Australie

Bericht door Sannsaroundtheworld »

Hoi hoi,

Vanaf 1 januari ga ik voor een jaar als Au Pair aan de slag bij een gezin in Australië! :)
Super veel zin in en ben al met veel voorbereidingen bezig geweest, alleen omdat ik dit nog nooit eerder gedaan heb vraag ik me af of iets niet vergeet. Misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen? Het volgende heb ik al geregeld of ga ik nog regelen:

- Visum (working holiday visa)
- Vlucht boeken
- Paspoort
- Ontslag werk
- Vaccinaties
- Geld buffer (is verplicht)
- Zorgverzekering (deze kon ik aanhouden volgens CZ)
- Uitschrijven gemeente (er is mij verteld dat dit niet nodig is door iemand die werkt bij burgerzaken)
- Iemand machtigen voor me bankrekening bij eventuele problemen
- Creditcard
- Mobiel abonnement opzeggen
- Auto verkopen
- Internationaal rijbewijs
- Zorgtoeslag, huurtoeslag opzeggen (heb ik al niet)

Dit was het zo'n beetje wat ik tot nu toe heb. Dus als jullie zien dat er iets ontbreekt, let me know! Wil graag alles goed op orde hebben als ik vertrek.

Bedankt alvast!! :)
Jenny
Reisexpert

Re: Vertrek naar Australie

Bericht door Jenny »

Als je een jaar gaat, dan moet je je officieel uitschrijven bij de GBA (je gaat langer dan 8 maanden). Dan kan je NIET je zorgverzekering aanhouden!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sannsaroundtheworld

Vreemd dat ze het me dan zo vertellen! Maar goed, dus uitschrijven en zorgverzekering afmelden.
Iemand dan een idee wat voor verzekering ik dan kan nemen voor in australie?
denyse

Bericht door denyse »

Ik ga ook voor een jaar naar australie, en mij is verteld mij te laten uitschrijven bij de gemeente (ik heb een eigen huis), en dat ik mijn zorgverzekering wel moet aanhouden! Ik ben het spoor bijster, wie kan me helpen??
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik wist van te voren niet hoe lang ik weg zou gaan. Uiteindelijk ben ik een jaar weg geweest en had me dus niet uitgeschreven bij de gemeente.
moo
Vakantieganger

Bericht door moo »

Mail je zorgverzekeraar met deze vraag. De Special Isis compleet pakket (meest uitgebreide, incl volledige dekking medische kosten) is een voorbeeld van een prima vervanging van je zorgverzekering. Succes.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

denyse schreef:Ik ga ook voor een jaar naar australie, en mij is verteld mij te laten uitschrijven bij de gemeente (ik heb een eigen huis), en dat ik mijn zorgverzekering wel moet aanhouden! Ik ben het spoor bijster, wie kan me helpen??
Je MOET ingeschreven staan bij de gemeente om je zorgverzekering aan te houden.
sb-fred

Bericht door sb-fred »

Zorg voor goede gezondheid, maak geen overbodige kosten
Zeker niet als je dit kan voorkomen, bijvoorbeeld het gebit.

Uitschrijven zou ik niet doen, is inderdaad niet noodzakelijk.
Zou een paklijst van het internet halen, daar staan meestal veel zaken in waar je iets aanhebt. Zorg dat alle abonnementen worden opgezegd.
denisehalbersma

Bericht door denisehalbersma »

Hallo allemaal,

Ik vertrek in november ook voor een jaar naar Australië. ik heb een gesprek gehad bij CZ en burgerzaken bij de gemeente. Hier in Nederland is het de regel dat wanneer je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat je je moet uitschrijven als inwonende en ben je in principe geëmigreerd. Ik heb bij de gemeente in een gesprek met burgerzaken aangegeven dat ik een half jaar ga reizen, en dat ik mijn moeders adres als postadres wilde aangeven. Hierbij heb ik me vliegticket, visum, boeking eerste verblijf en opzegging huur laten zien. Wanneer het half jaar voor het postadres om is, zal ik de gemeente bellen en zeggen dat ik langer wil wegblijven en dan is het de vraag of ze me postadres verlengen of dat ik me alsnog mort uitschrijven.

Wat betreft zorgverzekering ligt het eraan wat je dat jaar gaat doen. Ga je alleen reizen dan kun je je zorgverzekering in NL aanhouden en neem je een reisverzekering erbij. Wanneer je gaat werken, zoals ik, dan kun je bij alliance een globe trotter verzekering afsluiten. Dan heb je zorgverzekring, reisverzekering en WA verzekering. De premie voor zo een pakket betaal je in een keer, daar hoef je gedurende je reis dus niet meer naar om te kijken, vind ik persoonlijk wel prettig. Wil je langer blijven? Dan kun je de globe trotter verzekering met 12 maanden verlengen. In een gesprek met cz werd mij verteld at wanneer ik werk in het buitenland, cz niet uitkeert bij ongevallen enzovoorts.

Het is voor mij ook echt een zoektocht geweest. Maar uiteindelijk is het wel fijn als het goed geregeld is.

Groetjes Denise
Sannsaroundtheworld

Hoi Denise,

Bedankt voor je reactie. Ik ga in januari maar word gek van al dat uitzoeken, haha! Ik heb uiteindelijk besloten mezelf niet uit te schrijven. Ik heb contact gehad met een verzekeringsagent en die adviseerde mij om me niet uit te schrijven. Per jaar wordt je 2% op je AOW gekort en dit is uiteindelijk een groot bedrag aan het einde van de rit. Daarnaast verlies ik me inschrijvingen jaren bij de gemeente.

Toevallig zit ik ook bij CZ en mij hebben ze verteld dat ik gewoon mijn zorgverzekering aan kan houden tijdens mijn jaar als Au Pair, omdat ik een aanvullende verzekering heb worden evt. ziekenkosten vergoedt in Australië (Nederland heeft ook een verdrag met Australië hierover). Ik moet er alleen nog een langdurige reisverzekering bij hebben die ik bij Globe trotter kan afsluiten.

Ik vindt het allemaal erg krom, want iedereen zegt wat anders over deze kwestie. Dat maakt het ingewikkeld!
robjacobse

Bericht door robjacobse »

Ik ga binnenkort (12 jan) ook voor een jaar naar Australië. Ik kon eerst ook bijna niet vinden hoe het zit, maar op de volgende site staat het helder uitgelegd: http://www.tasmanverzekeringen.nl/overt ... licht.html

Ik krijg nu de formulieren van de SVB opgestuurd, als zij hun beoordeling hebben gedaan hoor ik of ik mijn zorgverzekering mag opzeggen in NL. Je wordt dan wel op je AOW gekort zoals je al zegt, ik ben nog aan het uitzoeken of je dat evt kan afkopen of verzekeren..
robjacobse

Bericht door robjacobse »

zorgverzekering doorbetalen kost me ongeveer €1200,- voor een jaar. Als je die aanhoudt moet je jezelf geneeskundig nog aanvullend verzekeren en een reisverzekering erbij hebben. Dit terwijl ik met een backpackersverzekering volledig gedenkt ben (incl geneeskundig en WA en rechtsbijstand) voor ongeveer €500,- per jaar. Ik vind dat nogal een fors verschil..
madebyjfk

Bericht door madebyjfk »

Ik wilde net zeggen, het is helemaal niet verplicht je uit te schrijven bij de gemeente. Dit geeft zelfs een behoorlijke rompslomp. Zelf ga ik ook voor een jaar naar Australië in januari, en ik laat mijn zorgverzekering gewoon doorlopen. Omdat ik meer zorgtoeslag ontvang dan dat ik kwijt ben aan premie, is dit voordeliger dan wanneer ik het opzeg :)

Daarentegen heb ik wel via Australian Backpackers een reisverzekering van Alliance afgesloten die werkelijk alles dekt.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@madebyjfk:

Je moet je officieel wel uitschrijven: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijven.html
madebyjfk

Bericht door madebyjfk »

@Jenny:

Mijn excuses, dat heb ik niet geweten. Ik heb me er wel eens in verdiept, maar nooit geweten dat het verplìcht is. Erg tegenstrijdig allemaal, vooral het feit dat je je moet uitschrijven wanneer je langer dan 8 mnd in het buitenland verblijft, terwijl je zorgverzekering moet doorlopen tenzij je langer dan een jààr wegblijft. Frappante hieraan is dat bij uitschrijving al je rechten op uitkeringen komen te vervallen, en de zorgverzekering dus een duur grapje word. Ik denk dat ik net als vele anderen niet ga uitschrijven en het gewoon hou op 'enkele maanden rondtrekken' wanneer er vragen worden gesteld.
Plaats reactie