Tips voor Japan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Sonnetje

Re: Japan

Bericht door Sonnetje »

Dat is heel netjes voor 3,5 week!

En hoe zit het met wifi? Ik las ergens dat je een soort dommel moet huren, soort wifi spot, is dit aan te raden? en waar kan je zoiets huren? En is een credit card handig? noodzakelijk?

Dank,
Groet,
Sonnetje

ubiytsa schreef:
Sonnetje schreef: Ik ben in Indonesie geweest en daar kan je de hele dag door wel ergens eten. Is dat ook het geval in Japan? of hebben ze bepaalde eettijden. Zoiets als in Spanje is om 18.00 geen tijd voor avondeten meer om 21.00/22.00. En staan de prijzen van eten op de kaarten? In China ben ik een keer vergeten te onderhandelen, dat was niet leuk. En hoe herken ik een goedkope en goede supermarkt? Kan je het water trouwens daar drinken die uit de kraan komt?
Je kan de hele dag gewoon eten. Soms heb je kaarten (en vaak staat alles in het Japans, maar wel met afbeeldingen, dus gewoon aanwijzen) en soms heb je machines waar je gewoon je bestelling doet (meestal in het Japans en afbeeldingen, anders gewoon even vragen). Deze machines printen een bonnetje die je inlevert bij de kok en dan wordt het voor je klaargemaakt. Ik ben niet echt een dure supermarkt tegengekomen en liep eigenlijk overal naar binnen. 7-Eleven heeft altijd wel lekkere dingen.
Wat ben ik ongeveer per dag kwijt aan eten, drinken?
Ik was 2100 euro kwijt voor 3,5 week (voor alles inc. ticket) inclusief Disney Tokyo. Maar ik ben dan ook wel een goedkoop persoon _O- Over Kyoto: hier moet je absoluut gaan fietsen! Heel erg leuke manier om de stad te ontdekken.

Verder denk ik dat je alles op je af moeten laten komen. Is toch meestal de leukste manier om te reizen :)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Zo, dat zijn een hoop vragen ineens :)
Sonnetje schreef:Ik ben in Indonesie geweest en daar kan je de hele dag door wel ergens eten. Is dat ook het geval in Japan? of hebben ze bepaalde eettijden.
De meeste restaurants zijn vanaf de lunch tot zeker een uur of 10 's avonds open, rond de stations vaak zelfs tot na middernacht. Daarnaast zijn er zeker in de grote steden diverse ketens van restaurants die 24 per dag open zijn, denk dan aan CoCo Ichiban (kare raisu) of Yoshinoya, Matsuya en Sukiya (gyudon). En ook fastfoodketens (McDonald's, KFC, maar ook lokale varianten als MOS Burger) zijn vaak dag en nacht open. Buiten de grote steden is het uiteraard allemaal wat beperkter, maar zolang er nog treinen rijden zal je in de buurt van stations altijd wel iets kunnen vinden.
Sonnetje schreef:En staan de prijzen van eten op de kaarten?
Zeker, en in de meeste (goedkopere) restaurants staan er in de etalage plastic modellen of tenminste foto's van de gerechten. Wel kan het heel soms zijn dat prijzen in Japanse cijfers aangeduid worden, maar bedenk dan dat 1, 2 en 3 dan aangeduid worden als evenzoveel horizontale streepjes. Maar dit zijn sowieso uitzonderingen.

Nog een voordeel is dat ze in Japan niet aan fooien doen. Waar je hooguit nog rekening mee moet houden als je naar een bar gaat is dat je fan vaak een "seat fee" moet betalen, een vast eenmalig bedrag bovenop de prijs van de drankjes. In restaurants doen ze daar echter niet aan.

Afrekenen werkt overigens wat anders dan hier: ze leggen gelijk met het eten een bonnetje op tafel (vaak een klein klembordje), als je uitgegeten bent loop je daarmee gewoon naar de kassa bij de uitgang. Voor de snelle hap is het overigens vaak wel gebruikelijk vooraf te betalen, soms ook middels een automaat bij de ingang. Dat kan nogal eens uitdaging zijn...
Sonnetje schreef:En hoe herken ik een goedkope en goede supermarkt?
In de grote steden zal je voornamelijk kleine convenience stores ("conbini") tegenkomen, denk aan 7-eleven, Lawson, FamilyMart of nog diverse soortgelijke zaken, die zijn niet supergoedkoop maar bieden allemaal eenzelfde assortiment met ruwweg gelijke prijzen. Soms zijn er ook huismerk-artikelen, die zijn vaak wat goedkoper. Grotere supermarkten zijn goedkoper, maar kom je in de stadscentra veel minder vaak tegen. Voor flesjes drinken kom je overigens op zowat elke straathoek wel een automaat tegen.

Nog een geval apart zijn de 100 yen-winkels ("hyaku en-ya"), winkels waar alles 105 yen (5% (€0,75) kost. Waarom geen 100 yen? Je raadt het al: 5% BTW. Overigens is dat in alle andere winkels wel altijd inbegrepen. Maar in die winkels kan je echt van alles en nog wat krijgen, het doet nog het meest denken aan bijvoorbeeld de Action of Xenos, alleen goedkoper.
Sonnetje schreef:Kan je het water trouwens daar drinken die uit de kraan komt?
Ja, maar er zit meestal wel een vrij sterke chloorsmaak aan.
Sonnetje schreef:Moet je een creditcard hebben?
Moet niet, maar vind ik persoonlijk wel makkelijk voor met name de hotels. Voor de rest is Japan nog echt een cash-maatschappij.
Sonnetje schreef:En is het handig om alvast yens bij je te hebben voordat je vliegt?
Kan nooit kwaad, maar ter plekke pinnen is net zo makkelijk. Werkt helaas niet bij elke ATM, die van de Japan Post (JP) die je zeker bij postkantoren aantreft kan het altijd, en bij elke 7-eleven kan het inmiddels ook weer.
Sonnetje schreef:Ik denk dat ik naar Osaka ga vliegen dan met de trein naar Kyoto, 4 dagen en dan met de snelle trein naar Tokyo. Wat ben ik ongeveer per dag kwijt aan eten, drinken?
Reken op zo'n 300-600 yen voor ontbijt (sandwich van conbini, of broodje bij een koffietentje), en 500-1500 yen voor andere maaltijden. Flesje drinken kost 100-150 yen.
Sonnetje schreef:Ik vind wel super dit, ik heb best wat gegoogled. Maar ik lees toch wel nieuwe dingen van jullie. En ik word heel enthousiast van om te gaan. Beetje onzeker even omdat het heel lang geleden is geweest dat ik een verre reis heb gemaakt.
Wees gerust: ondanks de taalbarrière is Japan waarschijnlijk een van de makkelijkste landen om te bezoeken. Zeer georganiseerd, in alle opzichten uiterst veilig, bijna klinisch schoon. Het grootste gevaar: je kan er zomaar verslaafd aan raken...
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Overigens had ik nog wel uitgerekend wat m'n reis afgelopen zomer me heeft gekost, zie ook hier. Dat was dus €3.169 voor ruim twee weken. Voor het geval je daar van schrikt: dat was met een nogal dure vlucht, enkele erg prijzige hotelovernachtingen, een Japan Rail Pass, en niet te vergeten veel teveel souvenirs. Zo goedkoop reizen als Ubiytsa zal ik nooit nooit kunnen, maar het kan zeker voor minder dan wat ik toen kwijt was.

Wat betreft wifi, ik had destijds een SIM-kaartje gekocht welke ik in mij dual-SIM telefoon kon prikken, maar dat heb ik helaas niet aan de praat gekregen. Dan is zo'n dongle waarschijnlijk een beter alternatief. Maar eerlijk gezegd heb ik alle andere keren zonder mobiel internet gereisd, en dat meestal ook niet als een probleem ervaren.
Sonnetje

Bericht door Sonnetje »

Super, dank jullie wel. Ik heb echt veel stof om verder over na te denken. Als ik nog vragen heb weet ik jullie te vinden!

Groet,
Sonnetje
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Handig dit topic! Mooi dat je er niet veel Nederlanders zal tegenkomen :) En fijn dat je met 10 euro gewoon bij veel restaurants terecht kan. Was bang dat ik met zo'n budget alleen bij de fastfoodketens terecht kon.

Ik heb 1 vraag waar ik weinig duidelijke info over kan krijgen:

Ik las dat je de willer express bus pass en de japan railway pass niet in Japan zelf kan kopen. Als je zo'n pas dus koopt voordat je naar Japan gaat, krijg je de vereiste documenten om de pas in Japan te activeren dan per post of (ook) per e-mail?

Ik wil namelijk voordat ik naar Japan ga een ander deel van Azië verkennen, en ik weet nog niet welke periode ik in Japan zal zijn op moment van vertrek uit Nederland.

Vandaar hoop ik dat ik de pas bijvoorbeeld in Hong Kong kan kopen en betalen via internet, en het document dat ik naar Japan mee moet nemen per e-mail krijg zodat ik het in Hong Kong kan uitprinten.

Mochten de documenten alleen per post worden verstuurd, hebben jullie dan nog tips hoe ik het het best kan aanpakken om de post daadwerkelijk en z.s.m. te krijgen? (bijv. in Hong Kong)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Hoe het met de Willer Pass zit zou ik zo niet weten, maar de voucher voor de gewone Japan Rail Pass wordt inderdaad per post verstuurd. Ze hebben wel wereldwijd verkooppunten, in Hong Kong bijvoorbeeld bij een kantoor van JAL of een van de JTB-agenten. Ik denk dat je dan het beste met hun contact op kan nemen, en dan ter plekke de voucher ophalen en afrekenen. De voucher is overigens 3 maanden geldig, en je kan eenmaal in Japan bepalen wanneer je hem precies in laat gaan.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Bedankt WizardOfOss! Als ik voor de railpass kies ga ik dan even langs bij zo'n kantoortje, dat is helemaal makkelijk.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Willer Express stuurt het ook op (via mail dan) en heeft voor zover ik weet geen kantoren buiten Japan, maar dat weet ik niet zeker. Dat vond ik wel het nadeel. Je koopt de pas en moet vervolgens je busreisjes plannen. Hier krijg je genoeg tijd voor hoor, maar je loopt ook een risico dat je te laat bent voor de busritten.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Bedankt ubiytsa! Die supersnelle treinen lijken me erg cool, maar met de bus scheelt toch een hoop geld.

Dus je betaalt voor de buspas via de internetsite van Willer, en krijgt dan een voucher/document per e-mail gezonden.

Moet je dan nog ergens langs om de echte buspas op te halen in Japan, of is het document dat je per e-mail hebt gehad voldoende om reserveringen voor busritten te maken?

Is het denk je nodig om echt ver van tevoren (meer dan een week bijvoorbeeld) de ritten te reserveren, of is een paar dagen van tevoren per rit voldoende? Het liefst reis ik niet met een schema dat al helemaal vaststaat, hoewel het in Japan toch wel handig kan zijn krijg ik het idee.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Brasov schreef:Bedankt ubiytsa! Die supersnelle treinen lijken me erg cool, maar met de bus scheelt toch een hoop geld.

Dus je betaalt voor de buspas via de internetsite van Willer, en krijgt dan een voucher/document per e-mail gezonden.

Moet je dan nog ergens langs om de echte buspas op te halen in Japan, of is het document dat je per e-mail hebt gehad voldoende om reserveringen voor busritten te maken?

Is het denk je nodig om echt ver van tevoren (meer dan een week bijvoorbeeld) de ritten te reserveren, of is een paar dagen van tevoren per rit voldoende? Het liefst reis ik niet met een schema dat al helemaal vaststaat, hoewel het in Japan toch wel handig kan zijn krijg ik het idee.
Het laatste durf ik niet te zeggen. Je krijgt een voucher inderdaad. Je boekt de ritten online. Je gaat dan op de dag dat je met de bus moet naar het busstation van Willer toe (in Tokyo is dat bv. shinjuku) en checkt in. In alle steden was het goed te regelen, in Tokyo hadden we iets meer moeite, omdat dit de eerste busrit was en wij niets begrepen van wat de bedoeling was. Toen probeerde een hele grappige man ons te helpen en daar kan ik nog steeds hard om lachen. Uiteindelijk stelt het niets voor ;)
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: kan je dan al reserveringen maken voordat je de pas in hebt laten gaan? Met de Japan Rail Pass is dat niet het geval, maar aangezien er toch volop treinen rijden is dat niet echt een issue.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Bedankt wederom. Ik ga denk ik voor de 5-rittenpas. Wil zo rond de 4 tot 6 weken Japan low budget verkennen. Misschien een los kaartje kopen nog een keer op die allersnelste trein om het mee te hebben gemaakt ;)

De buspas gaat overigens meteen vanaf de dag van de koop in en is vanaf dat moment 2 maanden geldig, las ik net op de site van Willer. Dus reserveringen maken zal dan meteen vanaf dat moment ook wel kunnen denk ik :)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Aha, dat werkt dus iets anders dan de Rail Pass.
Held1988
Vakantieganger

Japan van Tokyo naar Kyoto en weer terug

Bericht door Held1988 »

Hallo,

ik ga in november jaar Japan waarbij we beginnen in Tokyo. Vervolgens willen we naar the 5 lake districs om hopelijk een glimps op te vangen van Mount Fuji.

Nu is mijn vraag of iemand weet of je gemakkelijk vanauit deze streek naar Kyoto door kunt reizen via de trein en wat ongeveer de kosten en reisduur hiervan is?!

Vanuit Kyoto willen we vervolgens weer terug naar Tokyo. Hierbij ook de vraag of iemand weet wat de reisduur en kosten zijn. Bullet trein buiten beschouwing gelaten gezien we dit te duur vinden.

Vast bedankt!

Mvg
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Misschien is de Willer express bus pass voor 10.000 yen 3 verschillende busreizen, alleen voor niet-japanners, voor jou:
http://www.japan-guide.com/e/e2369.html

Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik ga ook zo n pas kopen als ik naar Japan ga.

Je kan m alleen buiten Japan kopen dus wel even vantevoren regelen.

Ben benieuwd naar je ervaring ermee mocht je voor deze manier van reizen kiezen!

Op de genoemde site kan je ook alle plekken in japan zowat wel vinden met een beschrijving hoe je er komt vanuit se grote steden.
Plaats reactie