Zo, dat zijn een hoop vragen ineens
Sonnetje schreef:Ik ben in Indonesie geweest en daar kan je de hele dag door wel ergens eten. Is dat ook het geval in Japan? of hebben ze bepaalde eettijden.
De meeste restaurants zijn vanaf de lunch tot zeker een uur of 10 's avonds open, rond de stations vaak zelfs tot na middernacht. Daarnaast zijn er zeker in de grote steden diverse ketens van restaurants die 24 per dag open zijn, denk dan aan CoCo Ichiban (
kare raisu) of Yoshinoya, Matsuya en Sukiya (
gyudon). En ook fastfoodketens
(McDonald's, KFC, maar ook lokale varianten als MOS Burger) zijn vaak dag en nacht open. Buiten de grote steden is het uiteraard allemaal wat beperkter, maar zolang er nog treinen rijden zal je in de buurt van stations altijd wel iets kunnen vinden.
Sonnetje schreef:En staan de prijzen van eten op de kaarten?
Zeker, en in de meeste (goedkopere) restaurants staan er in de etalage plastic modellen of tenminste foto's van de gerechten. Wel kan het heel soms zijn dat prijzen in Japanse cijfers aangeduid worden, maar bedenk dan dat 1, 2 en 3 dan aangeduid worden als evenzoveel horizontale streepjes. Maar dit zijn sowieso uitzonderingen.
Nog een voordeel is dat ze in Japan niet aan fooien doen. Waar je hooguit nog rekening mee moet houden als je naar een bar gaat is dat je fan vaak een "seat fee" moet betalen, een vast eenmalig bedrag bovenop de prijs van de drankjes. In restaurants doen ze daar echter niet aan.
Afrekenen werkt overigens wat anders dan hier: ze leggen gelijk met het eten een bonnetje op tafel (vaak een klein klembordje), als je uitgegeten bent loop je daarmee gewoon naar de kassa bij de uitgang. Voor de snelle hap is het overigens vaak wel gebruikelijk vooraf te betalen, soms ook middels een automaat bij de ingang. Dat kan nogal eens uitdaging zijn...
Sonnetje schreef:En hoe herken ik een goedkope en goede supermarkt?
In de grote steden zal je voornamelijk kleine convenience stores ("conbini") tegenkomen, denk aan 7-eleven, Lawson, FamilyMart of nog diverse soortgelijke zaken, die zijn niet supergoedkoop maar bieden allemaal eenzelfde assortiment met ruwweg gelijke prijzen. Soms zijn er ook huismerk-artikelen, die zijn vaak wat goedkoper. Grotere supermarkten zijn goedkoper, maar kom je in de stadscentra veel minder vaak tegen. Voor flesjes drinken kom je overigens op zowat elke straathoek wel een automaat tegen.
Nog een geval apart zijn de 100 yen-winkels ("
hyaku en-ya"), winkels waar alles 105 yen (5% (€0,75) kost. Waarom geen 100 yen? Je raadt het al: 5% BTW. Overigens is dat in alle andere winkels wel altijd inbegrepen. Maar in die winkels kan je echt van alles en nog wat krijgen, het doet nog het meest denken aan bijvoorbeeld de Action of Xenos, alleen goedkoper.
Sonnetje schreef:Kan je het water trouwens daar drinken die uit de kraan komt?
Ja, maar er zit meestal wel een vrij sterke chloorsmaak aan.
Sonnetje schreef:Moet je een creditcard hebben?
Moet niet, maar vind ik persoonlijk wel makkelijk voor met name de hotels. Voor de rest is Japan nog echt een cash-maatschappij.
Sonnetje schreef:En is het handig om alvast yens bij je te hebben voordat je vliegt?
Kan nooit kwaad, maar ter plekke pinnen is net zo makkelijk. Werkt helaas niet bij elke ATM, die van de Japan Post (JP) die je zeker bij postkantoren aantreft kan het altijd, en bij elke 7-eleven kan het inmiddels ook weer.
Sonnetje schreef:Ik denk dat ik naar Osaka ga vliegen dan met de trein naar Kyoto, 4 dagen en dan met de snelle trein naar Tokyo. Wat ben ik ongeveer per dag kwijt aan eten, drinken?
Reken op zo'n 300-600 yen voor ontbijt
(sandwich van conbini, of broodje bij een koffietentje), en 500-1500 yen voor andere maaltijden. Flesje drinken kost 100-150 yen.
Sonnetje schreef:Ik vind wel super dit, ik heb best wat gegoogled. Maar ik lees toch wel nieuwe dingen van jullie. En ik word heel enthousiast van om te gaan. Beetje onzeker even omdat het heel lang geleden is geweest dat ik een verre reis heb gemaakt.
Wees gerust: ondanks de taalbarrière is Japan waarschijnlijk een van de makkelijkste landen om te bezoeken. Zeer georganiseerd, in alle opzichten uiterst veilig, bijna klinisch schoon. Het grootste gevaar: je kan er zomaar verslaafd aan raken...