The Big Loop in Zuid Amerika - 6 a 7 maanden

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Wilco033

The Big Loop in Zuid Amerika - 6 a 7 maanden

Bericht door Wilco033 »

Hi iedereen,

Vanaf maart/april 2015 ben ik van plan een rondreis te maken door Zuid-Amerika. Het zal voor mij de eerste keer zijn dat ik ga backpacken. Ik heb al een bepaalde route in gedachte met een aantal plekken die ik, als ik het zo lees, niet mag missen. De geplande route ziet er nu als volgt uit: Buenos Aires - Bariloche - Mendoza - Santiago - San Pedro de Atacama - Salar de Uyumi - La Paz - Lake Titicaca - Cuzco - Macchu Pichu - Lima - (Galapagos Islands) - Quito - Bogota - Manaus - Rio de Janeiro om uiteindelijk weer na 6 a 7 maanden vanuit Buenos Aires terug te vliegen naar Nederland.

Dit betekent de volgende landen: Argentinië - Chili - Bolivia - Peru - Ecuador - Colombia - Brazilië. Graag zou ik ook het zuiden van Chili/Argentinië bezoeken maar dit ligt flink uit de route, nietwaar?

Is dit haalbaar binnen deze tijd? En wat zou mijn budget ongeveer moeten zijn inclusief alles? Ik lees veel dat een cursus Spaans bijna een must is, klopt dat? Is maart/april een goede maand om te starten (met in gedachte dat ik in Argentinië begin)? Is het verstandig om van tevoren al een retourticket Amsterdam - Buenos Aires te boeken, voornamelijk qua kosten?

Ik hoop van jullie te horen :)!

Wilco
ubiytsa
Reisexpert

Re: The Big Loop in Zuid Amerika - 6 a 7 maanden

Bericht door ubiytsa »

Ik doe zelf ongeveer zoiets (ga over twee weken weg), alleen begin ik in Rio en eindig ik in Bogota. Meeste hoogtepunten die jij hebt aangekaart doe ik ook (ook Galapagos inc. aantal duiken). Patagonië zou ik alleen niet overslaan, gewoon vliegen lijkt mij dan tijdbesparend. Dat zie ik namelijk als hét hoogtepunt van de gehele reis ;)

Spaans heb ik een heel klein beetje geleerd via Duolingo.com. Velen doen een taalcursus, maar ik moet zeggen dat ik het prima vind als ik mij een beetje verstaanbaar kan maken. Met Duolingo kom je sowieso wel aardig ver.

Ik heb €10.500 gespaard om uit te geven aan de reis (excl. retourtje AMS-Rio, vaccinaties, nieuw paspoort e.d.). Of ik dit op ga maken, geen idee. In principe ga ik reizen totdat het geld op is, dus het kan best zijn dat ik na Colombia nog geld over heb en nog doorreis (heb toch een flexibele ticket). In het begin heb ik een hele globale berekening gemaakt van ongeveer €8000 (exc. tickets) die ik nodig zou hebben om te doen wat ik wil doen. Dan heb ik zelf dus €2500 reserve. Het is maar net wat je zelf wil gaan doen ;)
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Gaaf! ik ga jullie volgen wij willen zelf over een paar jaar met dochter zo'n reis maken.
Zes a zeven maanden moet lukken, als je zo lang op reis gaat kan je sommige stukken sneller doen en andere minder snel. Salar Uyuni zeker niet missen, in Peru is ook een stuk meer te doen wat je nu noemt. Zelf vond ik het noorden erg mooi met plekken zoals chacpoyas en trujillo. Zonde om daar snel aan voorbij te reizen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Wilco033

Bericht door Wilco033 »

Dank voor de reacties! En Ubiytsa, gaaf dat je ongeveer dezelfde planning hebt en al bijna gaat!

Vraagje, zo'n flexibel ticket - wat zijn de kosten daarvan en wat zijn daarvan de voordelen? (naast dat je niet persé terug hoef te komen op je startpunt op een bepaalde datum). Daarnaast vroeg ik me af of iemand weet hoelang je van tevoren een gewoon retourtickets Amsterdam - Buenos Aires kunt boeken, is dat slechts een jaar van tevoren gezien vanaf je retourdatum? Ik kan nu bijvoorbeeld nog geen ticket boeken voor de heenreis in maart en de terugreis in laten we zeggen december.

Heb jij daarnaast nog rekening gehouden met de seizoenen waarin je reist?

Duolingo inderdaad gedownload, hoop daar een eindje mee te komen :)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Voordeel is dat je een ticket boekt voor retourprijs en dat je hem voor een kleine vergoeding (bijvoorbeeld €100) kunt omboeken. Zo was ik €780 kwijt voor Schiphol - NY (5 dagen transit) - Rio en Bogota - Schiphol. Dit kan ik dus wijzigen als ik begonnen ben aan mijn reis. Ik heb dit trouwens via Tunafish geregeld, de rest is gewoon op mezelf (en is voor mij alleen nog maar heeeel globaal bekend).

Wat betreft het boeken van je tickets, dat zal ik dan wel nu doen (probeer Tunafish eens wat die je kunnen bieden).

De seizoenen heb ik niet echt rekening mee gehouden, maar bijvoorbeeld Patagonië zit ik in het ideale hike-seizoen. Bolivia waarschijnlijk in het 'regenseizoen', maar ja, dat heb je gewoon als je langere tijd weg bent ;)

Ik kan pas meer vertellen als ik zelf bezig ben :D
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Patagonie is heel er mooi en als je vliegt is het in je tijdsbestek goed te doen. Qua seizoen zit je minder goed om zover richting het zuiden te gaan. Kan wel maar zal fris zijn. Als je gaat dan gelijk aan het begin van je reis. In zo'n grote loop zijn er teveel dingen om op de noemen dus het gewoon stap voor stap nemen.
Zelf nu zo'n 7 maanden in ZA en in het zuiden begonnen en ben nu in Noord Peru. Zelf wel een spaanse cursus gedaan (vind ik eigenlijk een must, zeker als je wat met locals wilt communiceren of voor een homestay oid), het voegt zeker wat toe aan je reis.
Qua budget zal je redelijk genoeg hebben al zal het in Brazilie vrij rap gaan. ;). Ga uit van gemiddeld €1000 per maand, exclusief dure uitgave zoals Galapagos, duik cursus, etc.
Wilco033

Bericht door Wilco033 »

Dank allen voor de reacties!! :)

Nog een vraagje aan Ubiytsa; Tunafish biedt ook een lidmaatschap aan, heb jij deze genomen? Hiermee krijg je 15% korting op je vluchten terwijl het lidmaatschap slechts €15,- per jaar kost. Brengen zij verdere kosten in rekening wanneer je het ticket bij hen boekt? Of raad je aan om zelf via de website van de vliegtuigmaatschappij te boeken? Als mijn tickets €800,- zou kosten en ik 15% korting krijg, scheelt me dat al gauw €120,-! Heb jij hier ervaring mee?

Thanks voor die tip! Ze hebben me nu al erg goed geholpen met het vinden van het juiste ticket :)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Wilco033 schreef:Dank allen voor de reacties!! :)

Nog een vraagje aan Ubiytsa; Tunafish biedt ook een lidmaatschap aan, heb jij deze genomen? Hiermee krijg je 15% korting op je vluchten terwijl het lidmaatschap slechts €15,- per jaar kost. Brengen zij verdere kosten in rekening wanneer je het ticket bij hen boekt? Of raad je aan om zelf via de website van de vliegtuigmaatschappij te boeken? Als mijn tickets €800,- zou kosten en ik 15% korting krijg, scheelt me dat al gauw €120,-! Heb jij hier ervaring mee?

Thanks voor die tip! Ze hebben me nu al erg goed geholpen met het vinden van het juiste ticket :)
Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ze mailen supersnel terug en komen heel eerlijk over, dus ik denk dat je je vraag daar het beste kan stellen.
marjavdh
Vakantieganger

Bericht door marjavdh »

Mooie plannen! Mijn vriend en ik reizen momenteel door zuid-Amerika in 6 maanden tijd.
Onderweg hoorde we van de 'South America Explorers club'. Je moet een bedrag betalen voor een lidmaatschap maar vervolgens kun je op heel veel dingen korting krijgen: cursus Spaans, accomodaties, tours e.d. Wanneer je een cursus Spaans gaat doen, haal je de kosten van het lidmaatschap er al uit!
Voor ons heeft het niet zo veel zin meer omdat we al op de helft zijn, en we nog niet van het bestaan af wisten toen we onze cursus Spaans volgden. Maar ik denk dat het zeker het onderzoeken waard is!!
Wilco033

Bericht door Wilco033 »

Hi iedereen,

Inmiddels heeft mijn planning wat vertraging opgelopen maar ik sta op het punt mijn vlucht te boeken. Nu heb ik dit door Tunafish laten uitzoeken en heb een ik ticket gevonden waarmee ik op 12 oktober naar Buenos Aires vlieg en 6 mei 2016 vanuit Rio de Janeiro weer naar NL vlieg. Nu heeft Tunafish aan dat het problemen kan opleveren aangezien mijn retourdatum verder dan 3 maanden ligt. 3 maanden is het maximum dat men mag verblijven in Argentinië zonder visum. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit inderdaad een probleem? Doe ik er dan beter aan om de retourdatum binnen die 3 maanden vast te leggen en deze gedurende mijn reis te wijzigen? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Alvast dank :)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik heb die retourdatum wel vastgelegd binnen die 3 maanden en onderweg mijn ticket veranderd. Ook via Tunafish ;)
Plaats reactie