Indonesië kletstopic
Re: Indonesië kletstopic
Mooie en toch ook wel unieke manier om op reis te gaan. In de voetstappen van je grootouders.
-
- Reiziger
Waauwi wat een mooie reden om een land te bezoeken.
Is weer eens wat anders dan alleen voor de natuur/cultuur gaan hehe
Is weer eens wat anders dan alleen voor de natuur/cultuur gaan hehe
Wat een bijzondere opzet van je reis, Martin. Zeker voor een eerste backpackreis.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Heeft iemand van jullie de Bromo trip vanuit Malang gedaan in plaats van via Probolinggo?
Ik lees niet zo heel veel enthousiasts over Probolinggo in mijn Lonely Planet. Malang daarentegen klinkt een stuk beter.
Ik wil de Bromo niet in zo'n hurry hurry trip vanuit Yogya doen, ik heb alle tijd van de wereld.
Iemand een suggestie?
Ik lees niet zo heel veel enthousiasts over Probolinggo in mijn Lonely Planet. Malang daarentegen klinkt een stuk beter.
Ik wil de Bromo niet in zo'n hurry hurry trip vanuit Yogya doen, ik heb alle tijd van de wereld.
Iemand een suggestie?
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Ik heb hem in 2001 vanuit Malang gedaan. Via hotel helios. Geen idee of dat nog bestaat
Nadeel van Malang is dat je een hele lange rit moet maken om er bij zonsopkomst te zijn. Ik weet nog dat ik wagenziek werd.
Als je zoveel tijd hebt, waarom ga je dan niet eerst een paar dagen naar Malang, en dan naar Probolinggo om daar de trip te starten? (Je moet wss eerst naar Surabaya, maar dat is in een dag te doen.) Je gaat dan vanaf de andere kant de Bromo op, en je hoeft minder vroeg op. Elk hotel kan je helpen. Ik heb in 2011 de Bromo vanuit Probolinggo bezocht.
Kijk even uit met een (eventueel) bezoek aan de Ijen, deze moest ik noodgedwongen met een tour doen omdat alle accommodatie door tourbureaus was geboekt....
Nadeel van Malang is dat je een hele lange rit moet maken om er bij zonsopkomst te zijn. Ik weet nog dat ik wagenziek werd.
Als je zoveel tijd hebt, waarom ga je dan niet eerst een paar dagen naar Malang, en dan naar Probolinggo om daar de trip te starten? (Je moet wss eerst naar Surabaya, maar dat is in een dag te doen.) Je gaat dan vanaf de andere kant de Bromo op, en je hoeft minder vroeg op. Elk hotel kan je helpen. Ik heb in 2011 de Bromo vanuit Probolinggo bezocht.
Kijk even uit met een (eventueel) bezoek aan de Ijen, deze moest ik noodgedwongen met een tour doen omdat alle accommodatie door tourbureaus was geboekt....
O ja, ik land de 18de weer op Bali. Mocht je willen meeten...
Voor een Nederlands reisbureau ga ik in ieder geval langs Lovina en Ubud, maar ik zal beslist ook in Kuta en/of Tabanan bij vrienden/familie te vinden zijn.
Voor een Nederlands reisbureau ga ik in ieder geval langs Lovina en Ubud, maar ik zal beslist ook in Kuta en/of Tabanan bij vrienden/familie te vinden zijn.
Ja, Malang én Probolinggo had ik nog niet aan gedacht. Ik ben niet te beroerd om een lange rit te maken en een nacht over te slaan. Ik had de indruk dat het via Malang een fractie minder toeristisch/druk was. Een pietsiekleine fractie misschien?
Ik kan natuurlijk altijd beslissen als ik in Malang ben wat ik doe.
Meeten lijkt me heel leuk, maar ik denk de 18e pas ergens in Malang te zijn. Zit nu na een week Indonesië 'pas' in Bandung, zaterdag de trein van hier naar Yogya en daar wil ik minimaal een week blijven.
Ik kan natuurlijk altijd beslissen als ik in Malang ben wat ik doe.
Meeten lijkt me heel leuk, maar ik denk de 18e pas ergens in Malang te zijn. Zit nu na een week Indonesië 'pas' in Bandung, zaterdag de trein van hier naar Yogya en daar wil ik minimaal een week blijven.
Ik ben in oktober 2011 nog via Malang naar de Bromo geweest.
Zat ook in Hotel Helios. RP150.000 voor een nette kamer. Dus denk wel dat dit hotel anno 2014 nog steeds bestaat.
Dit hotel ligt op loopafstand van het treinstation.
Ze boden toen ook diverse dagtrips van ca rp 150.000 en trips van meerdere dagen naar de Bromo aan, via een andere kleinere vulkaan (ben even de naam kwijt) waar je dan ook een overnachting had. Zag er zeer aantrekkelijk uit.
Als je alle tijd hebt zou ik het inderdaad lekker op je gemak doen.
Wij zijn vanwege tijdgebrek direct naar de Bromo gegaan.
Om 2 uur s'nacht vertrokken en om 5 uur in de ochtend de zonsopgang bekeken vanaf het viewpoint.
Daarna de bromo beklommen en toen direct door naar de Ferry naar Bali/Lombok.
Via Probolinggo hebben wij in 2011 toen niet gedaan omdat er wat onenigheden waren tussen de bevolkingsgroepen.
Later hoorde we dat er door een bom in een kerk in de buurt div doden waren gevallen in de periode dat wij er eigenlijk zouden zijn. Weet niet of het nog steeds onrustig is hoor.
Houd er rekening mee dat je best wat moet betalen voor een jeep (met chauffeur) die je naar het viewpoint brengt in de bergen op 3000 meter hoogte en daarna in ca 45 minuten naar de bromo rijd. De wegen in de bergen zijn heel slecht. Je betaalt per jeep niet per persoon. Weet nog wel dat ik het pittig geprijsd vond.
Wij konden de kosten gelukkig delen met 2 andere nederlandse meiden die we al hadden ontmoet in Malang. En daar de trip mee hebben gedaan.
Bij het viewpoint kun je een winterjas huren voor Rp .10.000. Geen overbodige luxe.
Het was in oktober rond het vriespunt.
Terwijl het een paar uur later boven op de Bromo ongeveer 25 graden was.
Al met al was dit alles wel zeer de moeite waard.
Zat ook in Hotel Helios. RP150.000 voor een nette kamer. Dus denk wel dat dit hotel anno 2014 nog steeds bestaat.
Dit hotel ligt op loopafstand van het treinstation.
Ze boden toen ook diverse dagtrips van ca rp 150.000 en trips van meerdere dagen naar de Bromo aan, via een andere kleinere vulkaan (ben even de naam kwijt) waar je dan ook een overnachting had. Zag er zeer aantrekkelijk uit.
Als je alle tijd hebt zou ik het inderdaad lekker op je gemak doen.
Wij zijn vanwege tijdgebrek direct naar de Bromo gegaan.
Om 2 uur s'nacht vertrokken en om 5 uur in de ochtend de zonsopgang bekeken vanaf het viewpoint.
Daarna de bromo beklommen en toen direct door naar de Ferry naar Bali/Lombok.
Via Probolinggo hebben wij in 2011 toen niet gedaan omdat er wat onenigheden waren tussen de bevolkingsgroepen.
Later hoorde we dat er door een bom in een kerk in de buurt div doden waren gevallen in de periode dat wij er eigenlijk zouden zijn. Weet niet of het nog steeds onrustig is hoor.
Houd er rekening mee dat je best wat moet betalen voor een jeep (met chauffeur) die je naar het viewpoint brengt in de bergen op 3000 meter hoogte en daarna in ca 45 minuten naar de bromo rijd. De wegen in de bergen zijn heel slecht. Je betaalt per jeep niet per persoon. Weet nog wel dat ik het pittig geprijsd vond.
Wij konden de kosten gelukkig delen met 2 andere nederlandse meiden die we al hadden ontmoet in Malang. En daar de trip mee hebben gedaan.
Bij het viewpoint kun je een winterjas huren voor Rp .10.000. Geen overbodige luxe.
Het was in oktober rond het vriespunt.
Terwijl het een paar uur later boven op de Bromo ongeveer 25 graden was.
Al met al was dit alles wel zeer de moeite waard.
Wij hebben de Bromo tour vanuit Malang gedaan in mei dit jaar. Dit is ons achteraf niets tegen gevallen. We zijn s'nachts rond 01.00 uur vertrokken en een groot deel van de rit geslapen achterin de auto . Ook hebben we nog een tijdje met onze chauffeur zitten kletsen, dus de tijd kom je makkelijk door. Vervolgens zijn we overgestapt op een jeep voor de tour zelf. Uiteindelijk hebben wij ons laten afzetten in Kalibaru. Ik geloof dat wij wel flink wat kwijt waren voor de trip, omdat we een privé tour hebben gedaan. Ik dacht zo'n 1,3 mln RP voor 2 personen.
We hebben deze tour overigens via Helios geboekt. Het hotel bestaat nog steeds. Naast het hotel zit hun tour bureautje. Als je geen hop-on/ hop-off tour wil doen, kun je ook kiezen voor een trip met overnachting bij Bromo zelf. 's middags richting het dorpje Cemora Lawang en dan vanuit daar s'morgens de tour gaan doen. Je hebt dan s'middags en s'avonds een rustige omgeving, omdat de meeste toeristen zijn vertrokken. Wij hadden dit heel graag willen doen, maar helaas waren alle hotels in het dorpje bij Bromo vanwege Labour Day dagenlang volgeboekt .
We hebben deze tour overigens via Helios geboekt. Het hotel bestaat nog steeds. Naast het hotel zit hun tour bureautje. Als je geen hop-on/ hop-off tour wil doen, kun je ook kiezen voor een trip met overnachting bij Bromo zelf. 's middags richting het dorpje Cemora Lawang en dan vanuit daar s'morgens de tour gaan doen. Je hebt dan s'middags en s'avonds een rustige omgeving, omdat de meeste toeristen zijn vertrokken. Wij hadden dit heel graag willen doen, maar helaas waren alle hotels in het dorpje bij Bromo vanwege Labour Day dagenlang volgeboekt .
Dankjewel voor jullie reacties Klaas&Daan en Sannie.
Het klinkt best aantrekkelijk, via Malang. Zeker als ik daar iemand kan vinden om de jeep mee te delen.
Helios heb ik opgeschreven, het klinkt erg goed!
Overnachten in Cemoro Lawang zou natuurlijk perfect zijn, maar het is nu megahoogseizoen en overal is alles volgeboekt, ik durf te wedden dat het daar ook zo is.
Ik weet nog niet of ik na de Bromo naar Surabaya ga en naar Sulawesi vlieg of dat ik via Kalibaru door reis naar Bali om naar Flores te vliegen. Moeilijk moeilijk...
Het klinkt best aantrekkelijk, via Malang. Zeker als ik daar iemand kan vinden om de jeep mee te delen.
Helios heb ik opgeschreven, het klinkt erg goed!
Overnachten in Cemoro Lawang zou natuurlijk perfect zijn, maar het is nu megahoogseizoen en overal is alles volgeboekt, ik durf te wedden dat het daar ook zo is.
Ik weet nog niet of ik na de Bromo naar Surabaya ga en naar Sulawesi vlieg of dat ik via Kalibaru door reis naar Bali om naar Flores te vliegen. Moeilijk moeilijk...
Sulawesi is echt een aanrader.
Heel anders dan de rest van Indonesië.
Zeker Toraja.
Heel anders dan de rest van Indonesië.
Zeker Toraja.
Voor meer info moet je eens kijken naar de reisinformatie over Sulawesi.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html
Ik heb alle reisinformatie tot in den treure nagelezen, maar ik ben er nog niet uit. Hoe meer ik lees, hoe moeilijker het kiezen lijkt
Ik snap je probleem, het is allemaal erg mooi.
Bali is erg toeristisch. Maar heeft wel veel mooie plekken.
Het zuiden is heel druk, het oosten is druk, het noorden een stuk rustiger en het westen is heel rustig en veel groener.
maar hoe meer je naar Flores gaat, hoe minder toeristen je tegenkomt.
Op Sulawesi heb ik maar een handje vol toeristen gezien.
Als je de tijd hebt is de 3 daagse bootreis naar Flores via Komodo island een must.
Vond het een van de mooiste en relaxte routes die ik heb gedaan.
Veel mooie snorkelplekken en verlaten baaien met parelwitte stranden.
Div dolfijnen en zee schildpadden gezien onderweg.
En natuurlijk ga je ook naar de Komodo varanen op Rinka en Komodo eiland.
De prijs is misschien pittig maar echt zeeeeer de moeite waard. Maar de Roepia staat nu redelijk laag.
Eten is incl. en was prima!
Ze gaan in 3 dagen heen en in 2 dagen terug, je kunt ook alleen de heenreis of terugreis boeken, vertrek vanaf Lombok naar Flores, naar de haven van Labuan bajo. Dit kleine havenstadje is erg gezellig met veel barretjes en restaurantjes waar de lokalen je nog gewoon rustig overal laten rondkijken zonder je lastig te vallen.
http://www.peramatour.com/46-Sea%20Adve ... 2N-3D.html (3 dagen heen)
http://www.peramatour.com/48-Sea%20Adve ... 4N-5D.html (5 dagen heen en terug)
Labuan bajo heeft ook een vliegveld waar je naar Sulawesi, Makassar of Manado kan vliegen.
Je kunt vanuit Labuan bajo ook een nacht ferry naar Sulawesi, Makassar nemen.
Deze sluit mooi aan op de 3 daagse boottrip. (je komt rond 16.00 uur aan en de ferry vertrok toendertijd rond 20.00 uur).
Dus misschien een optie als je geen keuze kunt maken: paar dagen Bali dan door naar Lombok - flores en sulawesi.
Je kunt dan vanaf Labuan bajo ook nog een paar dagen Flores verkennen.
Bali is erg toeristisch. Maar heeft wel veel mooie plekken.
Het zuiden is heel druk, het oosten is druk, het noorden een stuk rustiger en het westen is heel rustig en veel groener.
maar hoe meer je naar Flores gaat, hoe minder toeristen je tegenkomt.
Op Sulawesi heb ik maar een handje vol toeristen gezien.
Als je de tijd hebt is de 3 daagse bootreis naar Flores via Komodo island een must.
Vond het een van de mooiste en relaxte routes die ik heb gedaan.
Veel mooie snorkelplekken en verlaten baaien met parelwitte stranden.
Div dolfijnen en zee schildpadden gezien onderweg.
En natuurlijk ga je ook naar de Komodo varanen op Rinka en Komodo eiland.
De prijs is misschien pittig maar echt zeeeeer de moeite waard. Maar de Roepia staat nu redelijk laag.
Eten is incl. en was prima!
Ze gaan in 3 dagen heen en in 2 dagen terug, je kunt ook alleen de heenreis of terugreis boeken, vertrek vanaf Lombok naar Flores, naar de haven van Labuan bajo. Dit kleine havenstadje is erg gezellig met veel barretjes en restaurantjes waar de lokalen je nog gewoon rustig overal laten rondkijken zonder je lastig te vallen.
http://www.peramatour.com/46-Sea%20Adve ... 2N-3D.html (3 dagen heen)
http://www.peramatour.com/48-Sea%20Adve ... 4N-5D.html (5 dagen heen en terug)
Labuan bajo heeft ook een vliegveld waar je naar Sulawesi, Makassar of Manado kan vliegen.
Je kunt vanuit Labuan bajo ook een nacht ferry naar Sulawesi, Makassar nemen.
Deze sluit mooi aan op de 3 daagse boottrip. (je komt rond 16.00 uur aan en de ferry vertrok toendertijd rond 20.00 uur).
Dus misschien een optie als je geen keuze kunt maken: paar dagen Bali dan door naar Lombok - flores en sulawesi.
Je kunt dan vanaf Labuan bajo ook nog een paar dagen Flores verkennen.
Het wordt voor mij óf Sulawesi óf de kleine Sunda eilanden. Beide zou betekenen dat ik moet haasten en daar ben ik hier niet voor.
Die boottocht klinkt geweldig, de link is opgeslagen. Dank!
Ik ben net in Yogya aangekomen, wat een prachtige treinreis vanuit Bandung! Wow!
Die boottocht klinkt geweldig, de link is opgeslagen. Dank!
Ik ben net in Yogya aangekomen, wat een prachtige treinreis vanuit Bandung! Wow!