Istanbul - India overland. Veiligheid betreft Pakistan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Istanbul - India overland. Veiligheid betreft Pakistan

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

Eigenlijk weet ik het antwoord al maar alsnog.

Ik zou graag vanaf Istanbul overland naar India willen reizen, door Iran en Pakistan dus. Ik vroeg mij af in hoeverre dit mogelijk is ivm veiligheid in Pakistan. Een reisgenoot zoeken is sowieso een must maar dan alsnog. Ook ben ik nog maar 20, niet dat dat mij snel zou tegenhouden maar een hoop mensen zouden mij voor gek verklaren 8)7

Zijn er mensen hier die ervaing hebben met Pakistan, of uberhaupt maar enige informatie hebben. Ik denk dat de meeste mensen het me zouden afraden maar ik ben benieuwd.
Erik
Site Admin

Re: Istanbul - India overland. Veiligheid betreft Pakistan

Bericht door Erik »

Volgens mij is de situatie op dit moment niet top in Pakistan. Met name aan de grens met India. Tenminste dat is de indruk die ik krijg aan de hand van de (pers) berichten die ik krijg.

Hoe wilde je reizen (welke route)? Want de meeste plaatsen daar lijken mij niet echt heel aangenaam om (op dit moment) doorheen te reizen?
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Het hele midden oosten is op dit moment idd niet zo heel erg stabiel.

Voor Iran zou ik het nog niet weten, maar vanaf Iran naar India zal de route er waarschijnlijk zo uit zien: Zehedan - Quetta - Lahore - Amritsar. Dit omdat ik toch het liefste redelijk snel weer uit Pakistan weg ben. Alleen volgens de website van Seat 61 zijn buitenlanders sinds 2012 tijdenlijk niet meer toegestaan het ov te gebruiken in Pakistan. Denk echter dat dit een reis is om nog even in de koelkast te zetten, maar wel heel mooi om over te fantaseren :)
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Vraag jezelf af waarom je door Pakistan wilt reizen.
Gaat het om 'de kick', is het omdat Pakistan toevallig op de route ligt en je er niet omheen kunt, of omdat je zo geïnteresseerd bent in de cultuur/natuur/mensen van dat land? Als het om één van de eerste twee redenen gaat en je er gewoon zo snel mogelijk doorheen wilt reizen, zou ik er nog eens drie nachtjes over slapen. Je neemt risico's die niet terug te draaien zijn.

Ik heb een jaar of 2-3 geleden het weblog gevolgd van deze jongen, hij heeft ongeveer hetzelfde idee uitgevoerd en dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik ben heel erg geïnteresseerd door het land en de mensen, en ook juist omdat het zo "onbekend" is, behalve de negatieve berichten in het nieuws dan. Het is ook zeker een land waar ik langere tijd rond zou willen reizen, alleen gezien de huidige situatie lijkt mij dat toch niet zo'n geslaagd plan. Ik ga het verslag eens even lezen :)
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Wauw, bedankt voor het sturen van dit reisverslag. Als dit een poging was mij te weerhouden moet ik zeggen dat dit toaal is mislukt :P Nee even serieus. Dit verslag heeft de drang deze reis te maken alleen maar verdubbelt. Wat een avontuur en wat een geweldig verslag.

Het verhaal van de grensovergang klink idd misschien een beetje intimiderend, maar het is wel zo fijn te weten dat je niet aan je lot word overgelaten. Aan de andere kant is het ook wel een wake up call dat dit nodig is. Wat de diefstal betreft, dit kan overal ter wereld gebeuren en heeft in het bijzonder niets met Pakistan te maken. In India is mijn iPhone met al mijn video's ook gestolen/verloren.

Ik moet meegeven dat deze persoon wel in de 30 is, en ik slechts 20. Daarbij denk ik dat de veiligheids-situatie enkel is verslechterd ten opzichte van 2010 (of niet?). Wellicht is het uitstellen van deze reis een beter iedee. Wellicht ook niet 8)7

Een alternatief (voor komend jaar, ooit zal ik deze reis nog maken) zal alleen Turkije en Iran zijn, en vanaf daar door de vliegen naar Zuid-Oost Azie. De trans Azie express van Istanbul naar Tehran lijkt me een geweldige ervaring, en Iran een geweldig (en redelijk veilig) land..
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

De politieke situatie is er absoluut niet beter op geworden sinds 2010, ze zijn in Pakistan nou eenmaal niet zo happig op buitenlanders. Of je toerist bent of UN medewerker, dat maakt ze niet uit.

Iran zou ik -zelfs als vrouw zijnde- wel aandurven. Misschien kun je er een complete overland trip van maken vanaf Amsterdam naar Teheran? Dat staat heel hoog op mijn eigen lijstje :)
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ik heb tijdens een van mijn vorige reizen meerdere mensen gesproken (zowel man als vrouw) die in Pakistan hebben gereisd. Niet in deze tijd maar ongeveer 5-6-7 jaar terug. Ze vertelden me dat het echt een mooie ervaring was!

Ik zou zeker gaan maar wel de politieke situatie afwachten. Liever deze fantastische reis maken als je ook daadwerkelijk wat van Pakistan kan zien en bepaalde gebieden moet mijden dan dat je er snel doorheen moet zoeven toch? Van uitstel komt afstel komt in het reiswoordenboek toch niet voor.

Ikzelf wil deze trip, van NL naar Azië (China) onderlangs ook heel graag nog een keer doen vandaar dat ik toen informatie heb gevraagd.

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Jivanaa

Bericht door Jivanaa »

Ik ken mensen die er een 3 jaar geleden geweest zijn, en dat was allesbehalve vanzelfsprekend. Ge moet u echt degelijk voorbereiden, en er hangen risico's aan vast. Dit jaar heeft een kennis van mij er enkele maanden gestudeerd. Ik heb haar nog niet gesproken sinds ze terug is, maar wat ik kon lezen op facebook liet toch uitschijnen dat het allemaal nogal moeilijk verliep. Strenge beveiliging en dergelijke.

Ik ben zelf van plan om overland naar India te reizen, maar ik ga Pakistan vermijden. Via Turkmenistan, Tajikistan, ... kunt ge ook in India raken zonder dat ge onnodige risico's neemt.
Plaats reactie