Uitschrijven of niet uitschrijven bij gemeente svb en of zorgverzekeraar?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Tomm
Wereldreiziger

Re: NL zorgverzekering aanhouden? GBA uitschrijven..

Bericht door Tomm »

stevenl schreef:
Sieniej schreef:Met je zorgverzekering heb je weinig dekking in het buitenland. Echter moet je even naar de voorwaarde vragen wat er gebeurd als je te vroeg terug komt.

Ik heb ooit mijn zorgverzekering stop gezet, ben onverwachts eerder terug gekomen en mocht dus flink na betalen. De 4 maanden dat ik ben weggeweest + volgens mij een boete. De derde keer dat ik weg ging heb ik niks gedaan. Nooit wat gebruikt en dat is ook zonde van het geld. Heb de laagste verzekering gekozen en het hoogste eigen risico. Ik dacht ' stel er gebeurd mij iets ernstig dat ik terug moet naar Nederland, heb ik tenminste dat gedekt'.

Als jij je uitschrijft bij de gemeente, voor ieder jaar dat je weg bent wordt je 2% gekort op je AOW. Ook iets om over stil te staan.
Hoezo 'heb je weinig dekking in het bhuitenland'? De zorgverzekering biedt 100% dekking in het buitenland voor zorgkosten tot Nederlands niveau.

Idd stevenl tot nederlands niveau. Voorbeeldje: een gebroken been kost hier 200,- en ik oz 300,- dan betaal je 100,- zelf. Ik ben ook aan het kijken voor een reisverzekering en kwam via dit forum uit bij allianz daar betaal ik dan 425,- ( zorg wat ik belangrijk vond) op jaar basis, een heel verschil met wat ik hier betaal op jaar basis. En ik denk dat je daar niet op moet bezuinigen, je bent toch in een vreemd land en er zal maar wat gebeuren daar!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Tomm schreef:
stevenl schreef:
Sieniej schreef:Met je zorgverzekering heb je weinig dekking in het buitenland. Echter moet je even naar de voorwaarde vragen wat er gebeurd als je te vroeg terug komt.

Ik heb ooit mijn zorgverzekering stop gezet, ben onverwachts eerder terug gekomen en mocht dus flink na betalen. De 4 maanden dat ik ben weggeweest + volgens mij een boete. De derde keer dat ik weg ging heb ik niks gedaan. Nooit wat gebruikt en dat is ook zonde van het geld. Heb de laagste verzekering gekozen en het hoogste eigen risico. Ik dacht ' stel er gebeurd mij iets ernstig dat ik terug moet naar Nederland, heb ik tenminste dat gedekt'.

Als jij je uitschrijft bij de gemeente, voor ieder jaar dat je weg bent wordt je 2% gekort op je AOW. Ook iets om over stil te staan.
Hoezo 'heb je weinig dekking in het bhuitenland'? De zorgverzekering biedt 100% dekking in het buitenland voor zorgkosten tot Nederlands niveau.

Idd stevenl tot nederlands niveau. Voorbeeldje: een gebroken been kost hier 200,- en ik oz 300,- dan betaal je 100,- zelf. Ik ben ook aan het kijken voor een reisverzekering en kwam via dit forum uit bij allianz daar betaal ik dan 425,- ( zorg wat ik belangrijk vond) op jaar basis, een heel verschil met wat ik hier betaal op jaar basis. En ik denk dat je daar niet op moet bezuinigen, je bent toch in een vreemd land en er zal maar wat gebeuren daar!
Er is een groot verschil tussen een reisverzekering en een zorgverzekering. Europa is in zijn algemeenheid duur, de belangrijkste andere landen die duurder zijn zijn Canada en de VS, waar je wat betreft zorgkosten zeker een aanvullende verzekering nodig hebt. Australie is een slecht voorbeeld, de zorgkosten zijn er niet erg hoog en er is een wederzijdse overeenkomst tussen Australie en Nederland mbt zorgverzekering.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Dit gaat toch veranderen zie dit bericht
Ik zou dit toch ook goed uitzoeken voordat je vertrekt want dan ga je sowieso meer premie betalen ook al behoud je je zorgverzekering.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Moira schreef:Hallo,

Dit gaat toch veranderen zie dit bericht
Ik zou dit toch ook goed uitzoeken voordat je vertrekt want dan ga je sowieso meer premie betalen ook al behoud je je zorgverzekering.
Mogelijk wel ja. Maar ik zou gewoon even afwachten of dit inderdaad doorgaat en zo ja wanneer.
N00dle

Uitschrijven of niet uitschrijven bij gemeente svb en of zorgverzekeraar?

Bericht door N00dle »

Zoals zoveel hier twijfel ik enorm of ik me moet uitschrijven bij de gemeente/svb/zorgverzekeraar. Ik ga in mei voor onbepaalde tijd weg. Ik ga eerst reizen, later een beetje werken in australië. Hier zomaar wat constateringen.

- Australië is een zogenaamd verdragsland. Ik begrijp dat ik mijn NL verzekering niet op hoef te zeggen
- Ik ben verplicht om me bij een reis > 8 maanden uit te schrijven bij de gemeente. Daardoor:
- Krijg ik van de SVB 2% minder AOW per jaar dat ik weg ben. Ofwel, 200 euro per jaar
- Heb ik volgens de SVB geen recht meer op zorgtoeslag

- De zorgverzekering hanteert echter weer andere criteria, zo lijkt het, en kijkt of je 'ingezetene' bent volgens de belastingdienst. Die zegt, volgens deze site, "De algemene vuistregel is dat het ingezetenschap gewoon in stand blijft als het verblijf in het buitenland als tijdelijk is/was bedoeld." Wat is tijdelijk?
- Als achteraf gedonder ontstaat krijg ik enorm veel boete
- Als ik eerder terug kom krijg ik boete
- Als ik uiteindelijk korter dan 3 maanden aaneengesloten werk krijg ik boete

Zoals ik het nu dus lees: als ik volgens de regels speel loop ik AOW mis, maar moet ik wel voor mn verzekering betalen (en krijg ik ook nog eens geen zorgtoeslag). Dat klinkt belachelijk. Ik neig dus om iig gewoon ingescreven te blijven.

Wat de gevolgen zijn als de gemeente daar achter komt is me echter totaal onduidelijk. Ik ben echt een beetje flabbergasted van al deze regels. Ieder beetje advies is welkom!
Jenny
Reisexpert

Re: Uitschrijven of niet uitschrijven

Bericht door Jenny »

Heb je een huur- of koophuis wat je aanhoudt tijdens je verblijf in het buitenland?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik ben een jaar weg geweest. Heb mijn zorgverzekering aangehouden en heb nog niets gehoord van boetes. (ik wist helemaal niet dat je je uit moest schrijven)
N00dle

Bericht door N00dle »

Ik houdt geen huis, kan me wel gewoon bij mijn ma inschrijven...

Boetes moet je dus betalen als je je zorgverzekering ten onrechte opzegt...
N00dle

Bericht door N00dle »

Zojuist even de zoregverzekeraar gebeld. Die zegt:

Uitschrijven kan/moet als:
- Langer dan een jaar weg (maar als eerder terug, alsnog betalen plus boete 30%)
- Werken in een zogenaamd verdragsland/eerste dags land: verzekering vervalt dan per direct.
naomidenouden
Vakantieganger

Bericht door naomidenouden »

N00dle schreef:Zojuist even de zoregverzekeraar gebeld. Die zegt:

Uitschrijven kan/moet als:
- Langer dan een jaar weg (maar als eerder terug, alsnog betalen plus boete 30%)
- Werken in een zogenaamd verdragsland/eerste dags land: verzekering vervalt dan per direct.
Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Ik zit nu met hetzelfde probleem, zit te twijfelen me weer bij mijn moeder in te schrijven. Ze gaat dan alleen van een eenpersoons naar een meerpersoons huishouden dus extra belastingen en extra kosten (ongeveer 300). Die kosten ga ik dus sowieso extra hebben bij het in Nederland ingeschreven blijven staan.
Plaats reactie