Leven bij terugkomst

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Leven bij terugkomst

Bericht door Moira »

Ik woon zelf ook sinds 3 jaar in het buitenland namelijk in Nieuw Zeeland. Dit na een lange wereldreis. Wij (mijn man en ik) konden niet meer goed tegen het leven in Nederland we zijn verschillende keren teruggeweest en ook voor 3 maanden.
Ik ben nu 3 weken geleden nog even terug naar Nederland geweest voor 4 weken. Ik vond het oke om er te zijn maar merkte zelf wel dat het niet meer echt mijn thuis is. Ik ben inmiddels zo gewend aan het leven in Nieuw Zeeland. Dat Nederland als snel te druk voor me was.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Het lijkt er dus op dat het van persoon tot persoon verschilt hoe goed je weer kan aarden in Nederland.

@Moira bedoel je met te druk gewoon te veel mensen met een druk leven? Dat je haast verplicht wordt om ook op die manier te leven?

Denk zelf dat ik Nederland niet gauw te druk zal vinden. Hartje Manhattan (of wat reëler: Amsterdam) lijkt me geweldig om te wonen. Maar wie weet dat dat na een mooie reis waarbij ik het rustige leventje heb leren kennen totaal veranderd is :P
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het leven in Nederland gaat inderdaad een stuk sneller, precies op tijd en gestructureerd. In Australië en Nieuw-Zeeland is het allemaal wat meer op de relax stand. In het begin moet je daar ook aan wennen omdat je gewend bent dat als je wat afspreekt dat men het dan ook nakomt. Maar als je er maar lang genoeg verblijft pas je jezelf aan en word je ook minder gehaast.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Brasov schreef:Het lijkt er dus op dat het van persoon tot persoon verschilt hoe goed je weer kan aarden in Nederland.

@Moira bedoel je met te druk gewoon te veel mensen met een druk leven? Dat je haast verplicht wordt om ook op die manier te leven?
Ik bedoel inderdaad te veel mensen. Ik woonde zelf in de haarlemmermeer en die omgeving is vrij druk. Na lang reizen kon ik daar niet goed meer tegen. Dat is ook de rede voor ons geweest om te kijken of we ergens anders konden gaan wonen. Nieuw Zeeland is inderdaad een tandje lager en als je een afspraak heb met vrienden zijn ze standaard een half uur te laat. Ik vind dat prettig dat het wat rustiger aangaat.

Ik was zoals ik schreef pas geleden nog in Nederland en toen merkte ik eigenlijk hoe ik vervreemd was van NL en de stres die ik om me heen voelde.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

En dan gaat alles hier vegeleken met NZ misschien nog wel 5 keer langzamer.... Ik weet niet of ik er nog tegen kan...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja Laos is wel het toppunt van slow maar toch heeft het wel wat.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Het heeft zeker wat. Traagheid (en soms ook inefficient werken) lijkt tot kunst verheven door sommigen...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

oh daar zijn ze in NZ ook heel goed in inefficient werken kan soms erg vermoeiend zijn lol
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Mijn ervaring was dat de Kiwi's wel van aanpakken weten. :) Maar ik heb er nooit gewoond, dus jij hebt daar ongetwijfeld een veel betere kijk op.

In de toekomst hoop ik nog eens inwoner te worden van hetzelfde land als jou.

Nu bezig met visum voor Nederlands/Schengen-landen voor m'n Laotiaanse vriendin. Als het allemaal lukt gaan we juli of augustus dus die kant op voor een maandje of drie. Dus dan is er een terugkeer.
Chantall
Reiziger

Bericht door Chantall »

Wat reizen o.a. zo mooi maakt is dat je alle vrijheid hebt en zeeën van tijd.
De mentaliteit die je daar van krijgt vind ik echt heerlijk. Als je dan weer in Nederland komt is het misschien lastig te begrijpen dat iedereen 40 uur per week aan het werk is.
Zelf zie ik dat ook nog niet zitten, ik geniet liever nu dan hard voor mijn pensioen te sparen. Maar ja, werken is toch wel noodzakelijk. Qua studiekeuzes en toekomst plannen ga ik gewoon een beetje met de stroom mee in de hoop dat er een keer wat op mijn pad komt waar ik echt enthousiast van wordt.

ps: toen ik de titel van het bericht las dacht ik dat je het erover had óf je überhaupt nog zou leven. Hahaha
Laugh and enjoy!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Over ruim een maand (26 juni) is het voor mij zover dat ik na 632 dagen terug ben in Nederland. Ik ga samen met mijn vriendin uit Laos (die buiten een half uur Cambodja nog nooit in het buitenland geweest is) en ben benieuwd hoe zijn het zal vinden en ook of ik weer kan aarden of niet. Ik kijk er eigenlijk wel naar uit om weer wat meer te werken en inkomsten te vergaren (hopelijk) maar ook om mensen weer te zien en om haar Nederland (en Belgie, Duitsland en misschien meer) te laten zien.

Voor hoe lang ik in Nederland ben is de vraag. Ik denk eind van het jaar wel weer in Laos te zullen zijn.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik ben net terug van een jaar Australie en ik ben zo gewend dat iedereen last minute gewoon kan afspreken. Vraag ik hier aan een goede vriendin wanneer ze kan zegt ze over 2 weken.... Ik moet er nog eventjes aan wennen. Ik denk dat het bij mij vooral is omdat ik hier niets meer heb. Voordat ik weg ging had ik mijn studie afgerond, bijbaantje opgezegd en mijn spullen gepakt en weggegaan. Nu moet ik weer heel mijn leven opnieuw opbouwen en dat is wennen na een jaar reizen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Herkenbaar. Wanneer je een lange tijd weg bent moet je echt je oude contacten weer opbouwen en proberen om in de groep te komen. In Nederland is alles door gegaan ook toen je weg was. Meeste is hetzelfde gebleven alleen dat je nu soms weer even wat moet ondernemen om onder de mensen te komen :)
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Na een jaar gereisd te hebben vond ik het toch lastig om weer te aarden. Het heeft wel een paar maanden geduurd voordat ik daar overheen was. Maar toch begon het al snel weer te kriebelen. Het reizen heeft bij ons vooral teweeg gebracht dat we nog meer van de wereld wilden zien, het verlanglijstje groeit ook nog steeds. Maar we wilden ook wel wat langer in een land wonen, om wat meer van de cultuur mee te krijgen. Daarom hebben we destijds besloten om via VSO - een ontwikkelingsorganisatie - in het buitenland te gaan werken. Voordat we met VSO vertrokken hebben we overigens eerst nog een reis van 4 maanden gemaakt hebben, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Via VSO hebben we een jaar in Rwanda en een jaar in Gambia gewerkt. Inmiddels wonen en werken we nu in Zuid Afrika en hebben we voorlopig nog geen plannen om terug naar Nederland te gaan. Het reizen heeft van mij geen ander mens gemaakt, maar het is wel een ervaring die niet had willen missen!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik ben nu ongeveer 2,5 maand terug in Nederland na verblijf van bijna 2 jaar in Laos. Het is enorm wennen en erg anders. Of ik echt ga wennen weet ik niet.
Plaats reactie