Nepal: welke trekking tot +/- 3000m?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Mette88
Reiziger

Nepal: welke trekking tot +/- 3000m?

Bericht door Mette88 »

Hoi allemaal,

Ik ga in oktober voor 3,5 week naar Nepal. Ik heb al redelijk wat gelezen over de verschillende trekkings, en met name over het Annapurna Circuit.
Het hoogst dat je daar zal gaan, is 5400m en daarbij is er dus grote kans op hoogteziekte. Nu heb ik astma en altijd van alles en nog wat aan kwaaltjes (helemaal op reis helaas) dus ik verwacht dat ik, als ik boven de 3500 kom, ook wel last van die hoogteziekte krijg en ik zit niet echt te wachten daarop icm mijn astma. Ik weet dat astma in principe niets te maken heeft met het krijgen van hoogteziekte, en fitheid ook niet, maar misschien juist daarom vind ik het een beetje griezelig.. (For the record: ik gebruik elke dag inhalators maar heb nog nooit een astma-aanval en heb dus 'lichte astma'. Verder ben ik behoorlijk fit, ik sport 3x in de week.)

Het lijkt mij dat er in Nepal honderden trekkings te doen zijn, maar ik kan niet vinden welke trekkings tot ongeveer 3000m of 3500m gaan. Kan iemand mij helpen?

Ook gaat mijn moeder (van 62, met redelijke conditie) misschien mee, alleen die heeft wel behoorlijke last van haar astma. Ik ga na Nepal door naar Australië om een jaar de WHV te doen en misschien zien we elkaar dus wel lange tijd niet. Het leek ons wel speciaal om dus afscheid te nemen in Nepal als het allemaal kan.

We hebben van de week al een beetje YouTube filmpjes lopen kijken en eigenlijk stond vooral de drukte in Kathmandu ons nogal tegen. M'n moeder is dus sowieso ook niet meer de jongste en maakt zich een beetje zorgen of ze het 'op haar leeftijd' allemaal nog wel trekt daar. Ze is er in de jaren '70 zelf al geweest maar toen was het heel rustig zei ze en nu is er dus ook veel mer luchtvervuiling enzo.

Wat denken jullie? Is het makkelijk om een mooi hotel te vinden wat meer buiten de stad, zodat je minder last van de drukte en misschien ook de luchtvervuiling hebt? Zijn er veel leuke tripjes te doen vanuit Kathmandu al? En welke trekking van ongeveer 10 dagen is er in de aanbieding als we niet hogen dan 3500m willen gaan? Is er voor iemand van 62 genoeg comfort te vinden qua accomodatie en niet bezig te hoeven gaan met waterzuiveringstabletten etc?

Ik heb van een vriend gehoord dat een optie is om toch een deel van het Annapurna Circuit te doen, namelijk om van Pokhara naar Jomsom te vliegen en dan vanaf daar de trekking te doen zodat het hoogste punt iets van 3200m zal zijn voor ons. Klopt dit? En hoe kan ik vluchten hiervoor opzoeken?

Enorm bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Nepal: welke trekking tot +/- 3000m?

Bericht door Tikva »

Je kunt inderdaad vliegen en dan alleen het 2e deel van de Annapurna circuit trekking doen. Zou ik persoonlijk niet voor kiezen, het 1e deel (voor de pas) is echt een stuk mooier dan het 2e deel. Een idee heb ik niet voor je maar lees eens ons artikel over trektochten in Nepal. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ne ... 12976.html

In kathmandu is behoorlijk veel luchtvervuiling, kijk eens naar hotels in de andere in de kathmandu vallei patan en bhaktapur daar heb je ook overnachtingmogelijkheden. Verder zeker tijd doorbrengen in Pokhara dat is ook een stuk schoner en rustiger.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb geslapen in Budhanath in the Valley Guesthouse net buiten Kathmandu. (In ieder geval buiten de drukte.) Een absolute aanrader! Geen last van drukte en verkeer (wijk is voor een groot deel autoloos), veel pelgrims, fantastische sfeer.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Bedankt.
Ben alleen nog niet echt verder gekomen met welke trekking mooi is en tot ongeveer 3000/3500 m gaat.. Iemand?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In de Kathmandu-vallei kun je diverse kortere trekkings maken die niet zo hoog zijn, bijvoorbeeld van/naar Narakoth. Zie ook de beschrijvingen in de Lonely Planet.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Karlijn
Contacteer:

Bericht door Karlijn »

Hoi hoi!

Kan iemand mij vertellen wat een trekking naar bijvoorbeeld Poon Hill kost? Ik heb hier nog niet een duidelijk antwoord op gevonden en heb al veel gelezen (boeken en forum). Ik wil het niet van te voren vast leggen, maar ter plekke een trekking boeken. Ik lees op sites dat zij het aanbieden voor €460, maar dit lijkt mij van de zotte toch? Ik wil niet alleen lopen, maar wel een gids of drager huren die het regelen en het lijkt me wel gezellig om met een paar mensen te gaan. Ben benieuwd!!! Alvast bedankt!!

Groetjes Karlijn
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

De trek naar PoonHill cost niet veel.
Vergunning $15 p.p
Drager $10-15 per dag (voor met zijn 2-en!)
Accomodatie + eten & drinke $20 per dag p. p.
Bus Kathmandu naar Pokara ongeveer $10
Je zal dus ongeveer op zo'n $350 p.p uitkomen voor 7 dagen.

Mijn vrouw heeft het vorig jaar in 7 dagen gedaan en allemaal makkelijk in Kathmandu kunnen regelen.
Karlijn
Contacteer:

Bericht door Karlijn »

Dank je voor je reactie, dat geeft inderdaad een andere inschatting weer!
1patrick8
Vakantieganger

Bericht door 1patrick8 »

Hoi,
ik zie al een aantal reactie, maar de Langtang Valley trek is ook enrom mooi.
Deze is ook niet echt duur en het hoogste punt is 3400 meter.
Dit neemt ongeveer (incl busrit) 10 dagen max

Kosten:
- permit enz 3000 NR
- busrit 700 NR
- eten/drinken slapen
- 1200/1500 NR per dag

Succes en klimse!

Groetjes Patrick
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Ik ben ondertussen allang weer terug uit Nepal en heb toch de Annapurna Base Camp trek gedaan (oktober 2013). Ik raad hem iedereen aan!

De eerste dag was redelijk zwaar omdat je zo'n 2500 trappen op moest. De dagen erna waren goed te doen. Wij deden het extra rondje langs Poon Hill ook maar helaas was het weer erg slecht dus zijn we niet naar de top geweest. Vanaf hier werd de trekking wel steeds mooier.
Pas in de voorlaatste stop, Deurali, kreeg ik last van hoogteziekte. Ik was heel misselijk, slap, had hoofdpijn en geen eetlust. Gelukkig ging het na een pilletje Diamox, een paracetamol en wat uurtjes uitrusten wel weer. Ik heb wel besloten een extra nachtje te blijven, terwijl we eigenlijk meteen naar MBC (de laatste hut voor ABC) zouden gaan. De volgende dag dus van Deurali naar ABC, en.. het was echt fantastisch! We hadden stralende lucht en het is fantastisch rond de camp wat extra verder te lopen. Ik kon zelfs de sneeuw aan de bergen aanraken als ik wat doorliep.
De volgende ochtend natuurlijk voor zonsopgang opgestaan en ook dat was mooi.

De weg terug deden we een andere route, en ging het natuurlijk een stuk sneller.

Echt een top ervaring! Ik zou het zelf wel met drager doen (ongeveer 10-15$ p/d), een gids is echt optioneel. Wij hadden wel een gids maar het enige waar die eigenlijk heel fijn voor was, was om te reserveren voor de slaapplaatsen. Ik heb namelijk meegemaakt dat sommige mensen die geen gids hadden door moesten lopen omdat het vol was in een dorpje.

Diamox meenemen zou ik wel aanraden, alsook het meenemen van waterzuiveringstabletten.
Plaats reactie