Rondreis 2 weken Sri Lanka

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Celle

Rondreis 2 weken Sri Lanka

Bericht door Celle »

Hallo allemaal,
vorig jaar ben ik 5 maanden wezen backpacken in azie en ben ook 5 weken in India geweest.
Toch wil ik nog terug voor Sri Lanka want dit land heb ik toen niet bezocht.
nu kan ik in november/december 2 weken lang met een vriendin van mij gaan.
-Stel we boeken een retour Amsterdam-Colombo heb je dan aan 2 weken genoeg om het behoorlijk wat door te reizen?
-Is het te vergelijken met het reizen door india (als vrouw zijnde)?
-wat is het nodige budget ongeveer voor 2 weken?
alvast bedankt:)
Groetjes Cell
bolletjeom
Reisexpert

Re: reis 2weken Sri Lanka

Bericht door bolletjeom »

Hoi

ik heb afgelopen maart een rondreis gemaakt van 2 weken. Je kunt een hele leuke tijd hebben met een goede verhouding van dingen zien en ontspannen. Het land is niet zo heel groot en de bezienswaardigheden zijn ook te bevatten.
Sri Lanka is wel duur! veel duurder dan zuid-oost azië of India. De grote bezienswaardigheden kosten allemaal zo'n €25,-. Een diner aan het strand in een eenvoudig visrestaurantje tegen de €10,-. Colatje € 0,80
Over hotels kan ik niets nuttigs zeggen omdat ik die via mijn werk had geregeld. Die kostte ongeveer €70 / €100 per nacht ( heb ik er niet voor betaald hoor!). Een vriendin van mij is nu een reis aan het plannen en hoopt onder de €40 per nacht te blijven voor acceptabele acco. Er zal vast ook nog wel wat mogelijk zijn voor minder maar niet voor een paar euro.

Lees mijn verhalen op mijn site anders eens
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Hoi Celle,

als antwoord op je vragen:

1) Ja hoor, ook in twee weken kun je aardig wat zien in Sri Lanka. Afhankelijk van interesses en vervoermiddelen (eigen auto met chauffeur of OV) kun je kiezen uit strand, heuvelland met theeplantages en oude koningssteden. In de reisinformatie vind je meer info over de hoogtepunten: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sr ... 15246.html

2) meer over het reizen in Sri Lanka als vrouw vind je hier rondreizen-als-vrouw-alleen-sri-lanka-t21394.html

3) Toen mijn vriend en ik vorig jaar februari in Sri Lanka waren hebben we, in voorbereiding op onze wereldreis, heel precies ons budget bijgehouden. Wij gaven toen 22 euro per persoon per dag uit. Wij hebben geslapen in guesthouses maar niet altijd de goedkoopste kamer, daar ook vaak gegeten, gereisd met het OV maar soms een minivan met airco gepakt ipv de goedkoopste bus. We hebben ook niet bespaard op bezienswaardigheden maar gewoon gedaan wat we leuk vonden. Qua verblijf is Sri Lanka zeker duurder dan India, vooral omdat er nog niet zoveel keus is.

Veel plezier in Sri Lanka!
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
Celle

Bericht door Celle »

Bedankt voor jullie reacties!

ik heb besloten om alleen te gaan en wil eind oktober vertrekken voor 3 weken.
Ik ga een retourtje colombo boeken. Vanuit colombo is mijn idee om zoveel mogelijk naar beneden langs de kust af te gaan reizen met OV. vervolgens wil ik ook nog wat safari's doen en wat binnenlandse cultuur mee pikken en zo bijv. vanuit Kandy weer terug naar colombo. Ik heb vernomen dat het treinnetwerk niet te vergelijke is met die van India? ik zal dus lange tijden uit moeten rekken voor het reizen met trein of is de bus een beter plan?

Ik heb een vliegticket gevonden van 720euro en begroot ongeveer een bedrag van 800euro om daar te leven. Dan zit ik zeker goed. Ga zelf backpacken dus neem genoegen met een guesthouse.
Vind het wel spannend om als vrouw zijnde alleen te gaan... Zijn er veel backpackers die je tegen komt?

Groetjes
bolletjeom
Reisexpert

ik voelde me daar als vrouw niet anders dan in zuidoost azië. ik denk echt dat sri lanka wat dat betreft echt anders is dan india.
800:21=€38,- het lijkt mij mogelijk aan de krappe kant. vervoer is niet duur en eenvoudige acco zou wel moeten lukken voor €15/20 per dag op een aantal plaatsen.Je moet er wel rekening mee houden dat je niet op alle plekken veel keus hebt in acco. Bezienswaardigheden zijn prijzig en die wil je niet missen. Een safari en paar hoogtepunten bekijken kan je zo €150 kosten

mocht je nog een lonely planet willen kopen...ik heb hier een nieuwe en niet gebruikte staan ( heb hem dubbel). doe maar een bod ;)
Celle

Bericht door Celle »

wederom bedankt voor de reactie.

Ik ga een ticket boeken met een tussenstop in Abu Dhabi op de terugweg. Het schijnt makkelijk te zijn en kosteloos om het vliegveld te verlaten dus kan ik ook nog even wat van die stad meepikken.
De nieuwe versie van LP Sri Lanka is sinds juli 2012 uit dus weet niet of je de nieuwe versie hebt?

Groetjes
bolletjeom
Reisexpert

ehm, nee dan heb ik niet de nieuwste. Deze is afgelopen februari besteld en twee keer afgeleverd. Vandaar dat ik hem dubbel heb.

Een tussenstop is altijd leuk!
Joosje84
Vakantieganger

Bericht door Joosje84 »

Hoi!

Vorig jaar september ben ik met mijn vriend 2 weken naar Sri Lanka geweest voor een rondreis. Ik weet niet meer precies wat we toen aan budget kwijt waren, maar het was in ieder geval duurder dan bv Thailand. Mij staat vaag iets bij van rond de €1100,- per persoon, inclusief vliegtickets.
Wij vonden 2 weken net lang genoeg, en dan hebben we het redelijk efficiënt gedaan. Onze route: Kandy, Dambulla, Sigiriya, Polonnaruwa, Anuradhapura, Nuwara Eliya, Ella, Yala NP, Tangalle, Mirissa, Galle. Heen- en terugvlucht was naar en van Colombo. Het grootste deel van de reis hebben we gebruik gemaakt van het openbaar vervoer (bussen). Uit het oogpunt van tijdbesparing hebben we voor het noordelijke deel (Koningssteden) voor ons vervoer 2 dagen gebruik gemaakt van een auto met chauffeur/gids.
Die auto met chauffeur wilden we eigenlijk niet doen (te 'luxe' en 'duur'). Het is uiteraard prijziger dan de bus, maar het is een stuk sneller, en wij hadden een hele aardige chauffeur die ons echt ook heel veel over de bezienswaardigheden kon vertellen. Maar ook over het land, de cultuur, de mensen, de economie, enz. Dat vonden we een grote plus en het geld wel waard!
Ik weet niet of het verschil maakt dat ik met mijn vriend was, maar ik heb me niet onveilig gevoeld in Sri Lanka. Wel kan ik me herinneren dat ik me een keer in een overvolle bus niet prettig voelde. Ik droeg een hemdje, en ik had het gevoel nogal aangestaard/bekeken te worden door een mannelijke medepassagier. Was ook een beetje mijn eigen schuld, ik had beter een t-shirtje of vestje over mijn hemdje aan kunnen doen. Da's misschien een tip :)

Veel plezier! Het is een prachtig land!
hankiepankie

Rondreis 17 dagen sri lanka route advies

Bericht door hankiepankie »

Hallo allemaal,

Wij vertrekken op zondag 16 maart naar Sri Lanka.
Ik heb een globale route samengesteld (zie onderstaand) en ben op zoek naar wat advies wat betreft de route.

- Ik lees op verschillende plekken dat mensen vooral voor het verkennen van Dambulla, Sigiriya, Polonnaruwa en Anuradhapura gebruik maken van een chauffeur. Is dit aan te raden of ook goed te doen met het openbaar vervoer (dit zijn we gewend om te doen nml.).
- Is het handiger om zowel in Dambulla, Polonnaruwa en Anuradhapura te overnachten of kan je beter voor één plek als uitvalsbasis kiezen?
- Ik zag dat je vanaf Colombo ook met de trein naar Anuradhapura kan. Is dit een beter idee?
- Is het mogelijk om met het openbaar vervoer vanaf Ella naar één van de national parks te gaan? Of kunnen we dit beter met een chauffeur doen?
- Welk national park raden jullie aan?
- Is het mogelijk om vanuit het national park met het openbaar vervoer naar Mirissa te gaan of beter met chauffeur?
- We hebben nu gepland om op woensdag terug te vliegen maar dit zou ook nog een dag later kunnen. Waar zouden jullie dan een dag extra verblijven of heen gaan?

Alvast super bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Hanneke

Dag Wat Vervoer
maandag 17 maart Aankomst Colombo en verkennen Colombo
dinsdag 18 maart Vetrek naar Dambulla en verkennen Dambulla Bus
woensdag 19 maart Uitstapje naar Sigiriya Bus
donderdag 20 maart Vetrek naar Polonnaruwa en verkennen Bus
vrijdag 21 maart Vertrek naar Anuradhapura en verkennen Bus
zaterdag 22 maart Verkennen Anuradhapura Fiets
zondag 23 maart Vertrek naar Kandy en verkennen Bus
maandag 24 maart Verkennen Kandy
dinsdag 25 maart Vetrek naar Ella Trein
woensdag 26 maart Verkennen Ella
donderdag 27 maart Vetrek naar National Park (Bundala, Yala of Uda Walawe) Geen idee
vrijdag 28 maart National park en daarna vertrek naar Mirissa Geen idee
zaterdag 29 maart Chillen Mirissa
zondag 30 maart Walvissen spotten Mirissa
maandag 31 maart Chillen
dinsdag 1 april Vertrek naar Negombo en verkennen Negombo Bus of trein
woensdag 2 april Terug naar huis
Erik
Site Admin

Re: Rondreis 17 dagen sri lanka route advies

Bericht door Erik »

Er is pas weer wat informatie bij gekomen op https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/sri-lanka/ misschien dat je daar een aantal van je vragen beantwoord kunt krijgen?
Chantal1981
Reiziger

Bericht door Chantal1981 »

Even wat antwoorden onder je vragen gezet:
hankiepankie schreef:
- Ik lees op verschillende plekken dat mensen vooral voor het verkennen van Dambulla, Sigiriya, Polonnaruwa en Anuradhapura gebruik maken van een chauffeur. Is dit aan te raden of ook goed te doen met het openbaar vervoer (dit zijn we gewend om te doen nml.).
- Is het handiger om zowel in Dambulla, Polonnaruwa en Anuradhapura te overnachten of kan je beter voor één plek als uitvalsbasis kiezen?
Wij hebben alles met openbaar vervoer gedaan, alleen voor Anuradhapura een tuktuk voor de dag gehuurd. Het is warm en stoffig en de tempels liggen wel een eindje uit elkaar, dus fietsen kan maar is wel zwaar. Wat handig is is vooral aan jullie. Vind je het niet erg om langere reiswagen heen en weer naar de bezienswaardigheden te hebben, of trek je liever elke twee dagen verder? Wij hebben ervoor gekozen in Sigiriya en Anuradhapura te overnachten, Polonnaruwa niet bezocht maar dat was toen iig met openbaar vervoer vanuit Sigiriya wel mogelijk. Dambulla vanuit Sigiriya bezocht, je slaapt daar veel mooier qua omgeving.
hankiepankie schreef: - Ik zag dat je vanaf Colombo ook met de trein naar Anuradhapura kan. Is dit een beter idee?
Ligt een beetje aan de treintijden, die kun je zien op http://www.gic.gov.lk/gic/index.php?opt ... task=train
hankiepankie schreef: - Is het mogelijk om met het openbaar vervoer vanaf Ella naar één van de national parks te gaan? Of kunnen we dit beter met een chauffeur doen?
- Welk national park raden jullie aan?
Ik ben zelf niet naar een NP gegaan dus kan je daar niet in adviseren. Maar in Ella heb je grote kans andere reizigers tegen te komen die jouw route omgekeerd doen, vraag hen om advies dan. Datzelfde geldt voor het OV die kant op, dat moeten de guesthouse eigenaars je ook kunnen vertellen. Ik herinner mij dat je voor voor Tissamaharama (voor Yala) ergens moest overstappen, maar wij hadden vanuit Ella iig een rechtstreekse bus naar Hambantota aan de kust.
hankiepankie schreef: - Is het mogelijk om vanuit het national park met het openbaar vervoer naar Mirissa te gaan of beter met chauffeur?
- We hebben nu gepland om op woensdag terug te vliegen maar dit zou ook nog een dag later kunnen. Waar zouden jullie dan een dag extra verblijven of heen gaan?
Er rijden bussen langs de hele zuidkust, dus het mag geen probleem zijn om in Mirissa te komen. En als je een dag over hebt, zou ik zeker Galle bezoeken. Het is leuk de NL invloeden daar te zien in het fort, maar ook de drukte in de moderne stad is leuk.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
nielsv
Vakantieganger

Bericht door nielsv »

Hoi,

Ik ben nu in SRi Lanka en heb deze reis gemaakt.

zaterdag 25 januari Aankomst Negombo en verkennen Negombo
zondag 26 janurai verkennen Negombo.
maandag 27 januari vertrek naar Anuradhapura bus en verkennen Anuradhapura
dinsdag 28 januari verkennen Anuradhapura (lopend+tuk tuk)
woensdag 29 januaei vetrek naar Polonnaruwa en verkennen Bus
donderdag 30 januari uitstapje naar Sigiriya tuk-tuk
vrijdag 31 januari vertrek Damubulla bus en verkennen Dambulla
zaterdag 1 februari vertrek Kandy bus en verkennen Kandy
zondag 2 februari verkennen Kandy
maandag 3 februari vertrek Nuwar Eliya trein
dinsdag 4 februari hortons plains en daarna trein+bus naar delhousie (adams peak)
woensdag 5 februari adams peak en daarna bus+trein naar Ella
donderdag 6 februari bus naar Tissa
vrijdag 7 februari verkennen Yala National park en bus naar Tangalle
zaterdag 8 februari verkennen Tangalle (savonds schildpadden)
zondag 9 februari bus naar Mirissa
maandag 10 februari Walvissen kijken en bus naar Galle
dinsdag 11 februari verkennen Galle
woensdag 12 februari trein+bus naar Negombo
donderdag 13 februari verkennen Negombo
vrijdag 14 februari vlucht Colombo Amsterdam.

Achteraf gezien ben ik misschien 1 dag te lang in Negombo geweest en had ik misschien nog een extra plek in het zuiden kunnen doen. Ook Galle kan je in een middag makkelijk allemaal doen. Maar het is ook een beetje vakantie natuurlijk dus aan het einde rustig aan.
Plaats reactie