Australië in 3 maanden

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kims
Reisexpert

Re: Reisplanning 2,5 maand

Bericht door Kims »

Hi,

Even inspringen op dit onderwerp. Heb je al gekeken onder reisinformatie -> Australie?
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/
Daar staat heel veel info onder! Ook zijn er al veel posts geplaatst over de Oostkust, even terugzoeken en je hebt een schat aan informatie!
Aussie schreef:Heb online gezocht naar een duidelijk overzicht van wanneer tot wanneer de Cyclonen aanwezig zijn in de East Coast, maar echt veel duidelijkheid krijg ik niet erover. Heeft iemand een bronnetje waar een lijst staat met voorspellingen, seizoenen e.d?
Het cyclonen/moessonseizoen geldt alleen voor de tropen. Dus voor de Oostkust in principe ten Noorden van Rockhampton. Al kunnen cyclonen wel afzakken of enorme stormen veroorzaken ten Zuiden van de steenbokskeerkring!

Het houdt inderdaad in wat hier boven is genoemd en zal bloedje heet en benauwd zijn vooral rond Cairns. En daarnaast het eerder genoemde "stinger" seizoen met giftige kwallen...
Voor meer info, zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html

Ik zou me ook wat meer richten op het Zuiden of Zuidoosten als ik jou was en in ieder geval niet op het tropische Noorden. Het verschil tussen de winter en zomer in de tropen is als dag en nacht als reiziger!

Ik woon in de Australische tropen en geniet nu van "the Wet" omdat er geen toeristen zijn, het weer bijzonder indrukwekkend is en het een schitterend seizoen is... maar niet om te reizen!

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie »

Dank allen voor jullie reacties, tips, bronnen en meer! Ik heb het voor mijzelf even in kaart gebracht en het klimaat, de natuur en de logica gebruikt om tot het volgende te komen.

+/- 10 Februari t/m eind maart: Nieuw Zeeland, waarschijnlijk Noordereiland. Moet nog even wat meer verdiepen in de mogelijkheden in Nieuw Zeeland. (Vanwege het gunstige klimaat)
+/- Begin april t/m eind Juni: Sydney is me goed bevallen en een beetje extra geld er weer bij is ook nooit slecht. Werken in een stad en dus waarschijnlijk Sydney, ook vanwege de gemakkelijke startlocatie voor de East Coast.
+/- Eind Juni t/m halverwege / eind Augustus: East Coast af (Koele nachten van rond de 20 graden, lage luchtvochtigheid en aangename zonnige dagen; gunstiger klimaat dus)
+/- Eind Augustus: Op de terugweg een week, anderhalve week tussenstop in Hong Kong en vervolgens eindbestemming Amsterdam. September de Collegebanken weer in |:(

Uiteraard had ik alle andere landen af willen gaan richting Nederland, maar ik denk dat deze tijdsplanning redelijk reeel is. Mochten jullie nog suggesties hebben of dingen waar ik rekening mee kan houden dan hoor ik het graag.

Bedankt! ^O^
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Prima planning. Je kiest nu voor werken tussendoor. Heb je een werkvisum aangevraagd? Geen verkeerde keuze, zeker als je iets kunt vinden aansluitend op je studie!
In de tijd die je neemt kun je zowel het noordereiland als het (mooiere!) zuideiland van NZ bezoeken.
En de tijd voor de oostkust is ook prima.

Neem vooral de tijd voor het tropische noordoosten van oostkust van australia. Dat is echt prachtig! The Atherton tablelands, maar zeker ook even ten noorden van cairns naar cape tribulation. Verder kom je onderweg tussen sydney en cairns ontelbare mooie plekke tegen. Met de bekende highlights byron bay (surfstadje, wel duur en toeristisch, maar wel mooi), fraser island (maak ook zeker een walvistocht bij hervey bay!), whitsundays en snorkelen bij cairns. Tussendoor ontelbare andere (soms wat minder toeristische plekjes). Zoek een beetje op deze site, want er staat genoeg over de oostkust. Of geef een beetje aan wat je wilt: juist veel surfen en/of snorkelen, strand, feestjes of ook (lange?) wandeltochten, veel de natuur in. Er is voor elk wat wils.

Weet je al hoe je wilt gaan reizen? Heb je eigen vervoer? Dan heb je meer mogelijkheden.
Aussie
Vakantieganger

Bericht door Aussie »

Francine schreef:Prima planning. Je kiest nu voor werken tussendoor. Heb je een werkvisum aangevraagd? Geen verkeerde keuze, zeker als je iets kunt vinden aansluitend op je studie!
Ik heb een working holiday visum ivm mijn stage. Ik weet nog niet wat voor werk ik wil gaan doen. Voor vakgerelateerd werk is 3 maanden wellicht te weinig. Als waiter werken of iets anders is makkelijker voor elkaar te krijgen voor een kortere periode.
Francine schreef:Neem vooral de tijd voor het tropische noordoosten van oostkust van australia. Dat is echt prachtig! The Atherton tablelands, maar zeker ook even ten noorden van cairns naar cape tribulation. Verder kom je onderweg tussen sydney en cairns ontelbare mooie plekke tegen. Met de bekende highlights byron bay (surfstadje, wel duur en toeristisch, maar wel mooi), fraser island (maak ook zeker een walvistocht bij hervey bay!), whitsundays en snorkelen bij cairns. Tussendoor ontelbare andere (soms wat minder toeristische plekjes). Zoek een beetje op deze site, want er staat genoeg over de oostkust. Of geef een beetje aan wat je wilt: juist veel surfen en/of snorkelen, strand, feestjes of ook (lange?) wandeltochten, veel de natuur in. Er is voor elk wat wils.
Klinkt allemaal erg aantrekkelijk! Veel zwemmen, snorkelen, feestjes, wandeltochten; ik hou van een mix met de juiste mensen. Ik heb gemerkt dat er online weinig mensen op zoek zijn naar een travelmate voor Nieuw Zeeland. Ik bezoek in Auckland familie dus waarschijnlijk kijk ik tijdens mijn reis naar travellers die samen met de bus willen of een auto willen huren. Voor de East Coast hoop ik met anderen mee te rijden en mee te betalen met brandstof kosten.

Bedankt! ^O^
Petra79

juni 2016- 3 maanden reizen

Bericht door Petra79 »

Wij willen met ons gezin in juni 2016 (ik weet het, duurt nog even... :) ) drie maanden gaan reizen. De kinderen zullen dan 4 en 5 jaar oud zijn. Wie heeft er tips voor een mooie rondreis, goed te doen met twee kleine kids, kijkend naar het klimaat van de landen in deze periode.
We wilden namelijk heel graag naar Australië/ Nieuw Zeeland, maar is dit raadzaam wat betreft het klimaat daar in juni/ juli/ aug? Het idee van rondreizen met een camper trok ons erg, maar niet in de kou en regen....

Ik hoor graag van jullie!
Alvast bedankt.
Erik
Site Admin

Re: juni 2016- 3 maanden reizen

Bericht door Erik »

Zomer en winter zijn omgedraaid ten opzichte van Nederland voor Australië. De zomer hier is dus de winter daar. Dit betekent niet dat je slecht weer hebt, het is er wel wat kouder behalve de outback die is het hele jaar door warm. Ik weet niet of je de pagina's onder https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/ al gezien hebt, maar hier staan best veel opties beschreven, ook voor de winter.

Australië & Nieuw Zeeland zijn verder prima bestemmingen om rond te reizen met kinderen. Ik denk dus dat de bestemming(en) nog niet af hoeven te vallen, je zal alleen moeten bekijken welk deel je wilt bezoeken en hoe het weer daar dan is.
Petra79

Bericht door Petra79 »

Dank je wel, ik ga even kijken. Wie weet hoeven we ons oorspronkelijke idee nog niet los te laten.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Het is inderdaad dan hartje winter en kan in het Zuiden van Australie koud en stormachtig zijn met sneeuw op sommige plekken. De tropen zijn het meest aangenaam die tijd van het jaar, het is daar dan het hoogseizoen. Je zou bijvoorbeeld van Darwin naar Perth kunnen reizen of van Cairns naar Broome o.i.d. Er zijn veel verschillende opties, ligt er aan wat je wil doen/zien etc.

De outback kan hartje winter ook flink koud zijn hoor. Wij hadden -10 's nachts rond Alice Springs in juni... Overdag is het dan wel mooi en zonnig.

In Nieuw-Zeeland is het dan echt koud met sneeuw etc. Kamperen is dan niet bepaald aangenaam. Het Noordereiland is wat zachter en warmer maar op het Zuidereiland kunnen de winters bitterkoud zijn...

Succes met de planning! ^O^
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik zou in die periode niet snel kiezen voor Nieuw Zeeland. Echt wel een stuk kouder! Zeker het zuidereiland en dat is nu net het mooiste eiland (vind ik zelf). Ik zou er dus in elk geval voor kiezen om in Australie te blijven. Dat scheelt ook een hoop heen-en-weer gereis met de kinderen.
Voor kinderen van die leeftijd zou ik er verder voor kiezen om niet al te lange stukken te reizen. Plan rustdagen in en plan bijvoorbeeld ook een bezoekje in aan een dierentuin, pretpark of museum. Dat vinden ze waarschijnlijk leuker dan allemaal wandelingen.
Je zou eerst een week of twee, drie naar Darwin en omgeving kunnen gaan: Berry Spings en Litchfield zijn best 'kindvriendelijk' met korte wandelingen en veel waterpartijen (let wel op de krokodillenwaarschuwingen en neem deze serieus!). Vervolgens naar Katherine Gorge dan weer terug via Kakadu National Park. Dan heb je een prachtige rondrit. Het is daar heerlijk warm, maar niet tropisch warm en nat zoals het daar is in dec-april.
Vervolgens zou je rustig aan de oostkust kunnen doen. Van Cairns tot aan Brisbane is qua weer zeker goed te doen. Daar ten zuiden van wordt het wel frisser, maar is het nog wel te doen. Neem vooral de tijd om lang in het noorden te blijven. Daar is het lekker weer en er is vreselijk veel te zien en doen. Neem ook lekker de tijd voor een paar dagen strand.
Succes met de voorbereidingen!
Petra79

Bericht door Petra79 »

Dank jullie wel! Het noorden van Australië klinkt goed. Misschien kunnen we dat combineren met een deel Azië. Bedankt voor de tips in ieder geval!
Travel23
Reiziger

Route/planning 10 weken Australië

Bericht door Travel23 »

Hallo medereizigers,

Ik ben een route aan het uitstippelen voor mijn reis van +/- 10 weken door Australië.
Nu is mijn vraag of mijn plan wel realistisch is.
5 november start de reis. 15 januari eindigt de reis (waarschijnlijk).

Mijn plan:

- Melbourne -> Adelaide (5 dagen)
- Adelaide -> Uluru/Alice Springs (5 dagen)
- Alice springs -> Cairns
Binnenlandse vlucht of is er een goed alternatief? Ik heb vooralsnog niet het plan om een auto te huren/kopen.
- Cairns -> Sydney (40 dagen)
- Sydney -> Melbourne (10 dagen)

In Sydney verblijf ik bijna 2 weken, want wil kerst/nye meemaken in deze stad.

Het is niet de bedoeling om te gaan haasten. In verschillende steden/plekken zal ik wel meerdere dagen willen blijven. Dit zal voornamelijk op de route Cairns -> Sydney zijn.

Alle tips en opmerkingen zijn welkom :)
Kims
Reisexpert

Re: Route/planning 10 weken Australië

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen! Heb je al onder reisinformatie -> Australie gekeken voor specifieke info? En ook hier op het forum zijn al veel posts geplaatst over reizen langs de Oostkust bijvoorbeeld.

Hou er wel rekening mee dat je in die periode in de zomer zit en het voor een deel de Australische zomervakantie (dec/jan) zal zijn en dus druk. Australiers houden ontzettend van kamperen en vooral in het Zuiden in de zomer.

In het tropische Noorden zoals rond Cairns/Townsville is het het niet prettig reizen die tijd van het jaar. Het is dan het moesson/cyclonenseizoen, buiten de regen en cyclonen met alle risico's van dien heb je dan ook zeer hete en vooral benauwde omstandigheden. Als je daar toch heen wil, zou ik inderdaad vliegen tussen Alice en Cairns als dat uberhaupt kan, maar zeker niet rijden. Overstromingen zijn bijvoorbeeld niet onwaarschijnlijk. Het is dus een overweging waard om rond die tijd niet daarheen te gaan maar bijvoorbeeld meer in het Zuiden te zien en Tasmanie oid toe te voegen aan je trip.

Succes met de voorbereidingen ^O^
Pipje

Van Sydney naar Perth

Bericht door Pipje »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan vanaf april drie a vier maanden reizen. We hebben 10 weken in Australië en zijn nu onze reis aan het vormgeven. Ons plan was in eerste instantie om Oost- en Westkust te verbinden met een binnenlandse vlucht, maar nu neigen we toch meer naar een campertocht van Sydney naar Perth via Brisbane, Cairns, Darwin en Broome. Ik ben een beetje bang dat we teveel in de auto zitten als we dit plan voortzetten. Anderzijds hebben we ook wel vrij lang de tijd. Is er iemand die ervaring heeft met deze route en is het realistisch om dit in 10 weken te doen zonder te moeten haasten / teveel aan het rijden te zijn? En zijn er nog dingen de moeite waard tussen Cairns en Darwin?

Ik hoor graag van jullie! :)
ketting
Reisexpert

Re: Van Sydney naar Perth

Bericht door ketting »

10 weken is een mooie tijd om behoorlijk wat te kunnen zien van dit mooie land. Volgens google maps kom je op bijna 13000km en 145 uur (zonder verkeer en afwijken van routes). Jullie plan is mogelijk maar het zou voor mij veel te veel zijn. Het betekent behoorlijk wat reisdagen. Welke periode van het jaar zijn jullie in Australië? Een groot deel van het jaar is het bijvoorbeeld niet fijn om in het noorden te zijn ivm hoge luchtvochtigheid, regen en kans op overstromingen. Heb je daar rekening mee gehouden?
Ik ben wel in Australië geweest (11 weken) en heb met de bus gereisd en 3 binnenlandse vluchten. Sydney bus naar Cairns (7 weken), vliegen naar Darwin, bus naar Alice Springs (3 weken), vliegen naar Melbourne (1 week), vliegen naar Sydney.
Pipje

Re: Van Sydney naar Perth

Bericht door Pipje »

Bedankt voor je reactie! Het is een wat ambitieus plan. Wat is jouw ervaring met de busreizen en hoe werkt dat precies? Is het een soort hop on, hop off idee? En hoe duur is dat? We zouden ook kunnen overwegen om van Sydney naar Cairns te rijden met een camper, vanaf daar naar Darwin te vliegen en daar weer te gaan bussen.
Plaats reactie